Julmat och julgodis

Har du frågat i butikerna? Ibland kan dom beställa in till en även om det man är ute efter inte syns i hyllorna, lr hur jag nu ska uttrycka det :)
Nej det har jag inte gjort, har varit så bortskämd med att det vanligtvis funnits så inte haft en tanke på det. Ska testa, tack för tipset! :)
 
Om du inte kan få tag på fläskkarré med svål, så kan du fråga efter en kotlettrad med svål eller fläsksida med svål. Det viktiga är svål 🤤.
Ja det får jag göra! Ja svålen är ju det viktigaste, annars kan köttbiten kvitta! :D Har sett vissa affärer som rutat svålen i småbitar och hela mitt danska hjärta drar efter andan i förskräckelse- det ska vara skurna i "raka ränder" utefter skivorna eller hur jag ska uttrycka mig. :D

Och sådana där gurkor saknar jag, de jag aldrig kommer i håg namnet på. Asior heter de, asiagurka. Så många år sedan jag åt dem nu!
Fasen vad jag saknar dansk mat överlag just nu , måste vara för att jag flyttat ännu längre ifrån, verkligheten kom i kapp- här är svårare att få tag i dansk mat av naturliga skäl.
 
Nästan mitt i Skåne 😁
Aha, jag bodde MITT i Skåne för ett år sedan :D Men det är skillnad på Nyköping och Höör-typ snudd på 50 mil och många förändringar i väder, ljus/mörker och mat! :rofl: Saker som varit så självklara- som just brödet tex, eller att man kan köpa dansk mat i affärerna (påläggschoklad, asier, fläskesteg osv) är plötsligt inte lika självklart, här är finsk lite mer självklar. Det är rätt intressant egentligen hur det kan bli- och kännas. :)
 
Aha, jag bodde MITT i Skåne för ett år sedan :D Men det är skillnad på Nyköping och Höör-typ snudd på 50 mil och många förändringar i väder, ljus/mörker och mat! :rofl: Saker som varit så självklara- som just brödet tex, eller att man kan köpa dansk mat i affärerna (påläggschoklad, asier, fläskesteg osv) är plötsligt inte lika självklart, här är finsk lite mer självklar. Det är rätt intressant egentligen hur det kan bli- och kännas. :)
Jag hade aldrig överlevt norr om Skåne. 😂
 
Jag hade aldrig överlevt norr om Skåne. 😂
Haha, ja jag får ibland påminna mig själv om att jag FAKTISKT har flyttat, jag bor ju faktiskt där jag vill bo, rätt coolt! Men så kommer det sådana här tillfällen där jag himlar med ögonen åt saker här :D
 
Tar gärna emot recept! :)

Efter vad jag minns, eftersom receptet verkar ha försvunnit från internet. Bara att höfta!

Lägg 1.5-2kg revben i en stor kastrull. Fyll på med 2 gula lökar (delade i fyra ungefär), tre morötter (grovt slantade), lite chiliflakes, hela svartpepparkorn, 3 lagerblad och 2 fondtärningar (grönsak eller kött). Häll på ca 1.5-2l julmust och sedan vatten så allt är täckt. Kan behövas lite extra salt.

Koka upp och låt puttra i.. 2timmar? Man kan behöva skumma av ibland.
När köttet är klart, ta ur revbenen och lägg i en ugnsfast form.

Koka sedan glazen, på julmust och spadet från grytan. Till glazen tillsätts även tomatpuré, röd chilli och ingefära.
Koka tills det reducerat till en sirapsliknande konsistens. Jag brukar fylla på med fond och julmust några gånger, det blir alltid för lite glaze :angel:

Pensla revbenen med glazen, gärna orimligt mycket. In i ugnen i kanske 40min? Fin yta är det som behövs.
Kanhända har jag lite fel på någon av tiderna, de blev visst lite torra förra året 😅
 
Efter vad jag minns, eftersom receptet verkar ha försvunnit från internet. Bara att höfta!

Lägg 1.5-2kg revben i en stor kastrull. Fyll på med 2 gula lökar (delade i fyra ungefär), tre morötter (grovt slantade), lite chiliflakes, hela svartpepparkorn, 3 lagerblad och 2 fondtärningar (grönsak eller kött). Häll på ca 1.5-2l julmust och sedan vatten så allt är täckt. Kan behövas lite extra salt.

Koka upp och låt puttra i.. 2timmar? Man kan behöva skumma av ibland.
När köttet är klart, ta ur revbenen och lägg i en ugnsfast form.

Koka sedan glazen, på julmust och spadet från grytan. Till glazen tillsätts även tomatpuré, röd chilli och ingefära.
Koka tills det reducerat till en sirapsliknande konsistens. Jag brukar fylla på med fond och julmust några gånger, det blir alltid för lite glaze :angel:

Pensla revbenen med glazen, gärna orimligt mycket. In i ugnen i kanske 40min? Fin yta är det som behövs.
Kanhända har jag lite fel på någon av tiderna, de blev visst lite torra förra året 😅
Tack!

Kan man skippa röd chili och ingefära kanske, eller ersätta med annat? Får köpa lagerblad, det andra har jag. :)

Läste i någon matgrupp om någon som gjort något liknande på revben och något på julskinkan, men skrev dum som jag var inte ner det så jag minns förstås inte det. Tänkte det hade varit gott att testa ju. Så revbenen ska testas i alla fall, hoppas jag lyckas. :D Mina revben är 900 gram såg jag (handlar online och beställde ca 1 kg, så jag får ju modifirera tid och mängd ändå. Hoppas de inte blir torra, annars är jag expert på det. Men.... om man koker dem i julmust osv i två timmar så borde de ju vara "klara" och inte råa, så då ska jag inte dra ut lika mycket på tiden i ugnen, brukar vara rädd för rått kött, menar jag.
 
Tack!

Kan man skippa röd chili och ingefära kanske, eller ersätta med annat? Får köpa lagerblad, det andra har jag. :)

Läste i någon matgrupp om någon som gjort något liknande på revben och något på julskinkan, men skrev dum som jag var inte ner det så jag minns förstås inte det. Tänkte det hade varit gott att testa ju. Så revbenen ska testas i alla fall, hoppas jag lyckas. :D Mina revben är 900 gram såg jag (handlar online och beställde ca 1 kg, så jag får ju modifirera tid och mängd ändå. Hoppas de inte blir torra, annars är jag expert på det. Men.... om man koker dem i julmust osv i två timmar så borde de ju vara "klara" och inte råa, så då ska jag inte dra ut lika mycket på tiden i ugnen, brukar vara rädd för rått kött, menar jag.
Det tror jag absolut man kan skippa! Viktigast är nog julmusten :D

Nej precis, de går att äta när de kokat klart, ugnen är mest till för glazen egentligen 🙂
 
En del av gottet till julbordet klart
✅ Smörkola med flingsalt
✅ Lakrits kola
✅ Saffransdrömmar
✅ Saffransbiscotti
✅ Tomtefudge

Kvar att göra: mozartkulor, en till fudge, trillingnöt, och sen en mjuk kaka förmodligen en upside-down ananaskaka.
 
En del av gottet till julbordet klart
✅ Smörkola med flingsalt
✅ Lakrits kola
✅ Saffransdrömmar
✅ Saffransbiscotti
✅ Tomtefudge

Kvar att göra: mozartkulor, en till fudge, trillingnöt, och sen en mjuk kaka förmodligen en upside-down ananaskaka.
En uppochnerkaka. Det gjorde min barndomsgranne Nisse, ofta! Han var duktig i köket, han!
 
Jag kommer äta julbord hos morbror så behöver inte fixa nåt till det men en skinka ska jag griljera, koka upp mormors kalvsylta och sen är det typ klart :D dock ska jag göra brigadeirokola, fudge och baka ett lantbröd att ta med :d kanske blir det jag gör farmors sockerkaka med bitar av mandarin och choklad också, den är oslagbar :d

Dock funderar jag på att ev prova nya recept på juldagen, revben eller brysselkålen kanske. Jag har bara lördagen att göra iordning på annars och då tänkte jag städa också... men julmat kan man ju göra hela julhelgen, spec då inget annat är planerat :D o knäcken lutar åt att jag gör till nyår istället.
 
Orkar inte rota i tråden, och vet inte om kommer hitta svar på det ändå. Tänkte fråga er veganer/vegatarianer och andra som har koll. Tips på ersättning för fisk på julbordet? Jag ogillar fisk som sjutton, men skulle tycka kul med "fiskrätt" men inte fisk i, ja ni hajar 😅 och kravet är ska inte smaka fisk, dvs.inte ute efter ersätta fisken så, bara alternativ till den.
 
Orkar inte rota i tråden, och vet inte om kommer hitta svar på det ändå. Tänkte fråga er veganer/vegatarianer och andra som har koll. Tips på ersättnignar för fisk på julbordet? Jag ogillar fisk som sjutton, men skulle tycka kul med "fiskrätt" men inte fisk i, ja ni hajar 😅 och kravet är ska inte smaka fisk, dvs.inte ute efter ersätta fisken så, bara alternativ till den.
https://www.ica.se/recept/vegansk-gravad-lax-av-morot-721862/

Detta är jag lite sugen på att prova. Annars är ju inlagd aubergine vanligt, men det gillar jag inte alls.
 

Liknande trådar

F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 175
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 023
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp