Bukefalos 28 år!

Julmat och julgodis

Mums mums!

Blir de hårda och knäckiga eller mjuka och sega? Tänkte på mina sköra tänder....

Har inte plats i frysen, hur länge överlever de om man lyckas ge tusan i dem? :D

Varken eller! De blir smuliga. :love: Smälter lätt i munnen.

Mtp vad de innehåller skulle jag gissa på en månad iaf. Det är ju bara socker typ. :rofl:
 
Funderade lite i natt på vad jag är uppvuxen med till julen.

Som barn var det både svensk och dansk julmat. Frukost och lunch var svensk.

Två olika sorters sill+ att mamma ville ha någon inlagd sill (det är gott, men ack så många ben så jag vill inte äta det pga benen). Ägg med vanlig kaviar eftersom mina syskon är kräsna så ingen caviar. Gräddost och juledamer. Vörtbröd och franskbröd. Marieholmskorv (någon liten påläggskorv(lokal). Leverpastej och leverkorv. Kalvsylta och rullsylta. Paprika, tomat och gurka. Julskinka.
Revben, köttbullar och prinskorvar. Brunkål och rödkål. Frikadeller (danska). Typ sådana, det ska dock vara öl i enligt farmors recept, går bra med alkoholfri, som riktigt liten när alkoholfri öl inte riktigt fanns använda mamma en skvätt sådan där lättöl, Dart tror jag den hette. Jag tror farmor använde dansk pilsner av något slag och kanske lite mer än en skvätt till slut... ;) (Hon var alkoholist i många herrans år och mamma berättade att när vi firade jul med henne var det mammas uppgift att göra frikadeller, så att de typ blev barnvänliga :D )
https://www.koket.se/danska-frikadeller

Till middag blev det dansk fläskstek, efter en del år flyttades den dock till Annandagen. Men där till rödkål, brunkål, sås, potatis och grönsaker. Svål, längs hela skivorna förstås, mycket viktigt!

Det bästa på julbordet är steken, mammas stek gjord enligt farmors recept. Den ihop med såsen och rödkål och svålen, SÅ gott.

Nötkakor, kokostoppar, lussekatter, pepparkakor, blandat godis och frukt i olika varianter hade vi förstås också. Navelapelsiner har alltid varit viktiga, men jag föredrar clementiner pga att de är lättare att skala och inte så kladdiga att äta.

Som liten var det viktigt med risgrynsgröt, med kanel och socker och en klick smör i samt mandel och mandelgåva. Sedan blev det på svenskt vis med saftsås istället utan mandel och så, vilket är en sort- finns inget godare än just risgrynsgröt med kanel, socker och smör! Det är JUL! Och så för några år sedan införde min ena syster ris a la malta. Jag är inte en långsint person, men där förstörde hon gröten.... och vår tradition.
 
Jag gjorde en underbar surkålsvariant av rödkål förra julen: rödkål, apelsinzest, kanelstång, nejlika, kryddpeppar. Den kommer definitivt bli tradition! Och nu är den perfekta tiden att starta den också.
Men hallå hallå, berätta omedelbart hur du göööör 😍 Har gjort surkål många gånger tidigare men aldrig som denna. Följer du vanligt surkålsprotokoll men smyger ner zest, kanel, nejlika och kryddpeppar inför fermentering? Måste prova!
 
Det viktigaste till julen är nog knäck. Det luktar så mycket jul för mig (men kan nog tänka mig midsommarknäck också).

Tyvärr är jag inte överbegeistrad när det gäller julmaten. Tyvärr då det ändå är maten som är det viktiga av traditionen.

Med det sagt så var jag på väg att räkna upp vad jag tycker ska vara med av mat men nu kommer jag inte på att något alls skulle vara viktigt. Julmust då.
 
Funderade lite i natt på vad jag är uppvuxen med till julen.

Som barn var det både svensk och dansk julmat. Frukost och lunch var svensk.

Två olika sorters sill+ att mamma ville ha någon inlagd sill (det är gott, men ack så många ben så jag vill inte äta det pga benen). Ägg med vanlig kaviar eftersom mina syskon är kräsna så ingen caviar. Gräddost och juledamer. Vörtbröd och franskbröd. Marieholmskorv (någon liten påläggskorv(lokal). Leverpastej och leverkorv. Kalvsylta och rullsylta. Paprika, tomat och gurka. Julskinka.
Revben, köttbullar och prinskorvar. Brunkål och rödkål. Frikadeller (danska). Typ sådana, det ska dock vara öl i enligt farmors recept, går bra med alkoholfri, som riktigt liten när alkoholfri öl inte riktigt fanns använda mamma en skvätt sådan där lättöl, Dart tror jag den hette. Jag tror farmor använde dansk pilsner av något slag och kanske lite mer än en skvätt till slut... ;) (Hon var alkoholist i många herrans år och mamma berättade att när vi firade jul med henne var det mammas uppgift att göra frikadeller, så att de typ blev barnvänliga :D )
https://www.koket.se/danska-frikadeller

Till middag blev det dansk fläskstek, efter en del år flyttades den dock till Annandagen. Men där till rödkål, brunkål, sås, potatis och grönsaker. Svål, längs hela skivorna förstås, mycket viktigt!

Det bästa på julbordet är steken, mammas stek gjord enligt farmors recept. Den ihop med såsen och rödkål och svålen, SÅ gott.

Nötkakor, kokostoppar, lussekatter, pepparkakor, blandat godis och frukt i olika varianter hade vi förstås också. Navelapelsiner har alltid varit viktiga, men jag föredrar clementiner pga att de är lättare att skala och inte så kladdiga att äta.

Som liten var det viktigt med risgrynsgröt, med kanel och socker och en klick smör i samt mandel och mandelgåva. Sedan blev det på svenskt vis med saftsås istället utan mandel och så, vilket är en sort- finns inget godare än just risgrynsgröt med kanel, socker och smör! Det är JUL! Och så för några år sedan införde min ena syster ris a la malta. Jag är inte en långsint person, men där förstörde hon gröten.... och vår tradition.
Åh, tack för den här nostalgitrippen ❤️ Många av de saker du räknade upp åt vi också, på den tiden då farmor var yngre och hade hand om julbordet. Nu är hon gammal och orkar/vill inte ha besök längre, inte ens över jul.

Hon älskade att baka och bakade enorma mängder kakor och tårtor till jul. Gjorde alltid sina nöttoppar, de saftigaste och segmjukaste nöttopparna man kan tänka sig, med apelsinskal.
 
Men hallå hallå, berätta omedelbart hur du göööör 😍 Har gjort surkål många gånger tidigare men aldrig som denna. Följer du vanligt surkålsprotokoll men smyger ner zest, kanel, nejlika och kryddpeppar inför fermentering? Måste prova!
Ja precis så. Hur enkelt som helst och hur gott som helst. Väldigt roligt också att ha i hela kryddor för olika tuggor smakar olika beroende på vilken krydda de haft närkontakten med.
 
Lättrökt (ja jag är skåning) julskinka. Griljerad med senap och pepparkakssmulor och dekorerad med nejlikor. Griljeringen är dock ett problem med dagens magra skinkor, de har ingen fettrand :down:!
Lutfisk med senapssås (skåning här med)
Kalkon med massor av god stuffing på juldagen
Brysselkål, långkål och rödkål slinker också ner
Inlagd sill, ägghalvor med röra på rökt fisk
God potatis
Någon juldag måste det vara Ris á la Malta till dessert.
Risgrynsgröt till frukost/lunch så många dagar som möjligt
Saffransbullar

Kan sakna barndomens syltor och revbensspjäll, men försöker få till spjällen någon annan dag. De ska vara tjocka och griljeras med gelé och senap
 
Åh, tack för den här nostalgitrippen ❤️ Många av de saker du räknade upp åt vi också, på den tiden då farmor var yngre och hade hand om julbordet. Nu är hon gammal och orkar/vill inte ha besök längre, inte ens över jul.

Hon älskade att baka och bakade enorma mängder kakor och tårtor till jul. Gjorde alltid sina nöttoppar, de saftigaste och segmjukaste nöttopparna man kan tänka sig, med apelsinskal.
Mamma bakade alltid förr också, tyvärr har jag inte ärvt varken hennes talang för bakning eller matlagning så jag får inte till det riktigt så nu när hon inte bakat på ganska många år så tappar julen lite av sin känsla tycker jag. Hon är annars så duktig på att baka och laga mat. jag kan tex inte få till steken som mamma och farmor, jag kan inte ens dela den i skivor utan att den trillar i småbitar. Frikadeller har jag själv aldrig ens försökt mig på, jag skulle förstöra det också....

Vi gjorde marsipangodisar också och hembakade pepparkakor också. Aldrig pepparkakshus, det hade hon inte tålamod till med fem ungar (7 en tid ) :D Jag har gjort pepparkakshus med mina barn, jag suger på det men kul att försöka. Minns första gången, jag talade om för dem att jag skulle fixa det smälta sockret och pga att det är väldigt varmt fick de hålla sig undan lite så de inte brände sig. Ena sonen då, förstås, stoppar in fingret i det smälta sockret och bränner sig. Han är 20 nu så nu skrattar vi gott åt det och att det är så himla typiskt honom, men då blev det kaos! Han skriker, storebror slår handen för pannan och säger "Herregud, hur trög får man vara, mamma sa ju nyss till dig!", lilla syster fick klotrunda ögon och stirrade på honom med öppen mun och jag slängde upp honom på en stol vid diskbänken och så fick han spola fingret under vatten en stund. Runt om oss stod 4 hundar och funderade på vad som hände.... Jag fräste högt "Jag ska ALDRIG mer göra pepparkakshus!!!" :D Men det gjorde vi, det tog några år dock :D
 
Lättrökt (ja jag är skåning) julskinka. Griljerad med senap och pepparkakssmulor och dekorerad med nejlikor. Griljeringen är dock ett problem med dagens magra skinkor, de har ingen fettrand :down:!
Lutfisk med senapssås (skåning här med)
Kalkon med massor av god stuffing på juldagen
Brysselkål, långkål och rödkål slinker också ner
Inlagd sill, ägghalvor med röra på rökt fisk
God potatis
Någon juldag måste det vara Ris á la Malta till dessert.
Risgrynsgröt till frukost/lunch så många dagar som möjligt
Saffransbullar

Kan sakna barndomens syltor och revbensspjäll, men försöker få till spjällen någon annan dag. De ska vara tjocka och griljeras med gelé och senap
Äter man lättrökt julskinka i just Skåne? För jag är skåning och anser den ska vara lättrökt, tycker inte riktigt om skinka annars.
 
Äter man lättrökt julskinka i just Skåne? För jag är skåning och anser den ska vara lättrökt, tycker inte riktigt om skinka annars.
Det är först på senare år som det ens har gått att få tag på i Stockholm. Förut behövde jag lämna in en skinka till rökning.
 
Jag vill ha noggrannare recept @manda! Har aldrig gjort surkål
Hoppas du blir biten! :D

En matsked salt per kilo kål. Rödkål blir jättesnyggt men det funkar fint att blanda med hälften vanlig kål (billigare). Det blir stark färg ändå.

Lägg undan ett stort kålblad (till lock). Strimla och hacka kålen (ca 2,5 l hackad kål blir lagom för en burk om 1 liter). Salta och rör runt så all kål får salt på sig. Vänta en kvart tills kålen börjar släppa vätska. Massera ur ännu mer vätska med händerna (eller stomp) tills kålen är helt sladdrig. Blanda i valfria kryddor. Packa riktigt hårt i burk, så inga luftfickor finns kvar och häll på all vätska. Gärna burk med snäpplock (för den släpper ut gas utan att släppa in syre dvs bakteriekulturen störs knte). Packa hela vägen upp, lämna bara två cm. Lämnas mer luft i burken är det större risk att styrningen misslyckas pga att den störs av syret. Toppa med det hela kålbladet som noggrant packar ner all kål är under vätskan (vätskan kan sjunka sedan under fermenteringen men det gör inget. Öppna INTE för att fylla på) och lägg gärna en bit av rotstocken ovanpå så att den trycker ned innehållet när locket stängs. Ställ på tallrik/fat (vätska kommer pysa ut) och ställ mörkt i rumstemp i (1-)2 veckor. Om du inte har plats i ett skåp funkar det att täcka med tex papperspåse. Ställ sedan i matkällare, svalt utrymme eller om det saknas, i kylskåp gärna en månad så smakerna får mogna. Går att äta tidigare. Går att förvara i rumstemp innan burken öppnas.

Kolla gärna, det är magi! Första tiden, efter några dagar, kommer det pysa och bubbla. Du ser bubblor stiga uppåt i burken. När det avstannat är det dags att flytta till svalare plats. Det tar 1-2 veckor beroende på temperatur, kultur och vilka grönsaker som syras.
 
Det är först på senare år som det ens har gått att få tag på i Stockholm. Förut behövde jag lämna in en skinka till rökning.
Nämen!
Tack för informationen! Då ska jag ha ... eh... "ögonen" med mig när jag ska köpa julskinka nu till jul så att jag får rätt! Vill ju ha en god såklart!
 
Det här med mandelmusslor, vet att mamma en gång i tiden hade formar men kan inte minnas att vi gjort mandelmusslor, men samtidigt har jag något minne av smaken.... konstigt nog.

Har ni gjort något sådant?
 
Just julmat har jag inte mycket till övers för. Gillar knäckebröd med julskinka och senap, det hör till julen, men annars är det inte mycket jag villhöver just av maten.
Däremot tycker jag om att göra knäck, mozartkulor och trillingnöt. Och att baka lussebullar och pepparkakor.
 
Tradition inte sedan mormors farmors farfars mors tid, utan sedan julen 2020. Men seglade upp som en ny julbordsfavorit direkt, och nu ska den vara med alla jular framöver så länge jag har något att säga till om.

Kardemummadoftande julsallad med apelsinvinägrett

Går det att skippa granatäpple eller byta ut mot annat?

150 g blandade nötter
1 msk honung
1 tsk stött kardemumma
1 bit grönkål
1 bit rödkål
1 rödlök
1 apelsin
1 äpple
1 granatäpple
några kumquats (utelämnade i den variant jag ätit, men funkar säkert utmärkt med också)
röda vinbär
svartpeppar och flingsalt

Vinägrett
1 pressad apelsin + skal
1 dl olivolja
0, 5 dl äppelcidervinäger
1 msk honung
1 tsk salt

Rör samman vinägretten.
Ringla honung över nötterna och strö över kardemumma, rosta sedan nötterna i ugnen på 175 grader.
Skär grönkålen i mindre bitar och förväll snabbt i kokande vatten, låt rinna av på hushållspapper.
Strimla rödkålen och skiva rödlöken tunt.
Skala och skär upp apelsinen, skiva äpplet tunt.
Dela granatäpplet, gröp ur kärnorna. Skiva kumquats, lägg upp allt på fat och vänd runt vinägretten. Strö över de rostade nötterna. Dekorera med vinbären.

(Kan kombineras med t ex kvarngryn eller fetaost för en matigare sallad.)
 
Just julmat har jag inte mycket till övers för. Gillar knäckebröd med julskinka och senap, det hör till julen, men annars är det inte mycket jag villhöver just av maten.
Däremot tycker jag om att göra knäck, mozartkulor och trillingnöt. Och att baka lussebullar och pepparkakor.
Trillingnöt :heart
 
Men julskinkan, har inte alla den i ugnen?

Vill man ha doppespad så behöver den kokas, men efter det så griljeras den förstås.

Själv föredrar jag ugnsbakad, men för sambon är dopp i grytan ett måste. Eftersom skinkan ändå inte är en favorit hos mig så blir det kokt och griljerad.
 

Liknande trådar

F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 384
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 662
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 624
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp