Bukefalos 28 år!

Julmat och julgodis

(Nej ris à la Malta äter man inte! :angel:)

Och min norrländska pappa åt alltid risgrynsgröt med smöröga, salt, kanel och socker. :d
Ris à la Malta är typ den bästa sötsaken på julbordet ju! Däremot skulle jag aldrig någonsin ha smör i gröt. Så hemskt, påminner om blöta! :arghh:
Oavsett har jag faktiskt aldrig någonsin hört talas om saftsoppa till just gröt.
Tur vi är olika. :D
 
Funderar på att baka mandelmusslor och frysa, är det någon som har erfarenhet av av hur de blir när man tinar upp dem? Jag gillar när de är spröda men är de bara mjuka?
 
Jag zka oxå göra mandelmuzzlor, trodde det zket zig när jag kom ihåg att jag gjorde dom i zkåne förra året, var nära att falla i gråt , men tittade efter o tack o lov var hälften av formarna lämnade här hemma,vilket betyder att jag får göra dom i 2 omg ,hellre det än inga allz.
 
Ris à la Malta är typ den bästa sötsaken på julbordet ju! Däremot skulle jag aldrig någonsin ha smör i gröt. Så hemskt, påminner om blöta! :arghh:
Oavsett har jag faktiskt aldrig någonsin hört talas om saftsoppa till just gröt.
Tur vi är olika. :D
Usch och fy för ris á la Malta, smakar ju bara grädde. :yuck:
Fram för risgrynsgröt med socker och kanel, med eller utan smör. :d
 
Det beror väl på hur mycket grädde man blandar i. Den görs ju på överbliven risgrynsgröt. :) Vill man vara rebellisk kan man blanda socker och kanel i Maltan också. :D
Tycker inte om gräddsmakt öht, gick i högstadiet innan jag ens åt gräddglass och avskyr gräddtårta. Trycker ut grädden i marsipantårtor och skrapar bort.
 
Tycker inte om gräddsmakt öht, gick i högstadiet innan jag ens åt gräddglass och avskyr gräddtårta. Trycker ut grädden i marsipantårtor och skrapar bort.
Ja då går ju alla gräddiga saker bort förstås. :D Jag är inte en fan av ren vispgrädde, men som del i desserter kan det vara jättegott!
 
Generellt vet jag inte riktigt vad jag tycker om på ett traditionellt julbord. Skinkan är god med äppelmos och kaaanske lite senap - köttbullarna brukade jag alltid göra men det var aldrig sådana som oftast förekommer på julbord. Är en av få som tycker om mimosasalladen med cocktailfrukt också, men därefter tar det lite stopp på det jag kan komma på som är traditionellt juligt tror jag.
Åh, förutom julosten kanske, och ris á la Malta då, men det lagade vi aldrig till i vår familj så tji fick jag! :p
 
Ris à la Malta är typ den bästa sötsaken på julbordet ju! Däremot skulle jag aldrig någonsin ha smör i gröt. Så hemskt, påminner om blöta! :arghh:
Oavsett har jag faktiskt aldrig någonsin hört talas om saftsoppa till just gröt.
Tur vi är olika. :D
Ja verkligen!
 
Haha, så många olika kål-varianter :D Jag gillar inte kål så jag äter nog bara rödkål till steken någon av juldagarna.

Hemgjord leverpastej har jag aldrig hört talas om, är det svårt? Låter ju jättegott, även långbakad julskinka!

Köttbullarna ska vara hemgjorda tycker jag, de är godast då, en sådan speciell smak på julen!

Vad för prinskorvar äter ni? Vilka är godast?

Rödbetsallad är gott också, har aldrig gjort egen, kanske jag borde testa!
Och vörtbröd, jag älskar vörtbröd, med russin. Det är sanslöst gott!
Enligt pappa (jag äter inte) ska det vara Scans prinskorv och det är viktigt att det är de som är böjda, inte de raka.
 
Frukost åts i stallet tillsammans med övriga stallgäster: varm choklad och smörgås.
Till lunch åt vi alltid lutfisk med potatis och senapssås. Eller ja, inte alla. Vissa av oss har bättre smak och åt någon annan fisk eller köttbullar till den mumsiga senapssåsen :d
Till Kalle Anka hade vi fika, t.ex. mandelmusslor, klenäter, struvor, pepparkakor, knäck osv. Varierade lite vad vi hade för godsaker.
På kvällen var det uppdelat så man hade olika ansvarsområden. Om vi firade fyra stycken hade man fyra val var, var vi tre stycken fem val var. För mig är det viktigt med potatis, senapssill, en eller två andra sorters sill, köttbullar, lax, gravlax- eller hovmästarsås, gräddfil och hackad rödlök. Prinskorv och någon sorts kål, t.ex. långkål, är bonus. Skinka är sjukt överskattat och Jansson är enbart en blaskigare variant av potatisgratäng.

Hästarna togs in i samband med Kalle Anka och kvällsfodringen i samband med vår kvällsmat. Julklappar öppnas efter maten, så börjar typ 21.30 eller så :D

I år firar jag, dotter och mina föräldrar jul i fjällen så då är lunchmenyn enligt nedan:
2 x sill, ägg, kokt potatis, smetana, rom, lax, hovmästarsås, köttbullar, prinskorv, senap, rödlök, bröd, smör, ost, mjölk.
Kvällsmenyn:
julmaten igen + risgrynsgröt, saftsås, mjölk
Dryck: snaps, gotländsk julmust, Norrlands ljus/cider/ Barlingbo

Gällande bakning så gillar jag att baka juligt, med saffran, vit choklad, pepparkakskryddor och liknande. Har den här veckan bakat till morgondagens adventsfika här på jobbet: pepparkakssnittar och saffranssmulkaka med vit choklad :d
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 917
Senast: Amha
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 605
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 139
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp