Bukefalos 28 år!

Julmatsfavoriter?

Men är det inte lätt apelsinsmak på ris a la Malta? Har fått för mig att det är samma sak som arroz con leche nämligen och det är ju urvidrigt i och med apelsinsmaken.
Nej.
Risgrynsgröt, vispgrädde och äkta vaniljsocker.
Serveras i min släkt med clementiner och hasselnötter ovanpå (Jag hoppar dock nötterna)
 
Absolut inte. :mad:
Ris a la Malta är Guds gåva till mänskligheten. :bow:

Eller något sådant. :p:D
Kan lätt klämma i mig ett kilo bara för att det är så gott :o :d

Men... Risifrutti är ju gott :p
Vad är det som gör ris a la malta bättre än vanlig (klassisk, hederlig, underbar, välsmakande, ljuvlig osv osv) risgrynsgröt?
 
Jansson, hemgjorda köttbullar, brunsås och julskinka. Ja jag äter brunsås, eller gräddsås till Jansson. En del lax är också gott.
 
Jag verkar vara den enda på Buke som gillar julmat/julbord, julgodis undantaget. Resten av julen bryr jag mig inte om, men jag älskar julmat. Vilken är era favoriter (om något)? Själv älskar jag den hemlagade, nåja, sillen. Pressylta :d som den enda personen i Sverige. Lite olika patéer, lax! Prinskorv/köttbullar/julskinka är inte lika intressant men 'hör till'. Vörtbröd som jag aldrig äter annars. Eftersom jag är ensam i år så blir det några få skivor av varje och antagligen alldeles för mycket, men jag brukar leva på det i några dagar efteråt :up:

Jag är också en udda person eftersom jag, när jag firade med andra, insisterade på ingen julskinka innan julafton - även om jag fick ge mig. När jag var ansvarig så kokades skinkan dagen innan och griljerades på julafton. :grin:
Jag gillar allt utom lutfisk och Janssons frestelse. Enda problemet med julmat att man blir mätt fortare än man hunnit äta sig nöjd på allt som är gott. :p
 
Blir det krämigare? Tjockare? Hur BLIR det liksom?
Ja, jag måste såklart prova att göra själv, men om jag inte vet hur det ska bli så vet jag ju inte om jag lyckats :p

Fluffigt, kallt och gott. Och inte slemmigt som risifrutti. Jag gillar ju syra, så syrlig sås är en hit enligt mig, och ingen vanilj i heller.
Glöm inte vispa grädden bara. Jag tycker man ska använda dygnsgammal gröt, och den ska vara ganska fast.
 
Fluffigt, kallt och gott. Och inte slemmigt som risifrutti. Jag gillar ju syra, så syrlig sås är en hit enligt mig, och ingen vanilj i heller.
Glöm inte vispa grädden bara. Jag tycker man ska använda dygnsgammal gröt, och den ska vara ganska fast.

Ska grädden vara hårdvispad eller "fluffvispad"?
Jag läste något recept där de använde sig av tubgröt, men där kände jag att min gräns var passerad för länge sen :wtf: Eller kan man verkligen använda sig av det och få ett bra slutresultat? Jag vill såklart få till en bra ris a la malta som den "ska" vara, och inget halvdant snabbfusk :)
 
Ska grädden vara hårdvispad eller "fluffvispad"?
Jag läste något recept där de använde sig av tubgröt, men där kände jag att min gräns var passerad för länge sen :wtf: Eller kan man verkligen använda sig av det och få ett bra slutresultat? Jag vill såklart få till en bra ris a la malta som den "ska" vara, och inget halvdant snabbfusk :)

Om du frågar mig och min FADER; handvispad till fluff. Jag skulle undvika tub, både för söt och för rinnig.
 
Kalvsylta, press sylta och rullesylta är favoriterna på julbordet :d , även brysselkålen.
Mosters man tycker det är verdevärdiga grejer som jag gillar och min mamma med. Men han äter den där slajmiga sillen :cautious::wtf:
 
Jag verkar vara den enda på Buke som gillar julmat/julbord, julgodis undantaget. Resten av julen bryr jag mig inte om, men jag älskar julmat. Vilken är era favoriter (om något)? Själv älskar jag den hemlagade, nåja, sillen. Pressylta :d som den enda personen i Sverige. Lite olika patéer, lax! Prinskorv/köttbullar/julskinka är inte lika intressant men 'hör till'. Vörtbröd som jag aldrig äter annars. Eftersom jag är ensam i år så blir det några få skivor av varje och antagligen alldeles för mycket, men jag brukar leva på det i några dagar efteråt :up:

Jag är också en udda person eftersom jag, när jag firade med andra, insisterade på ingen julskinka innan julafton - även om jag fick ge mig. När jag var ansvarig så kokades skinkan dagen innan och griljerades på julafton. :grin:
Rögad ål, kallrökt lax med stuvad potatis, stekt kall sill, tomatsill, lutfisk med vit sås och potatis, julskinka med brunkål, köttbullar om de är riktigt saftiga, sylta med rödbetor och grovt surdegsbröd är favoriter jag kommer på såhär nu sent på kvällen.

Hemligheten med att äta julbord lärde jag mig av en matälskare som åt väldigt många julbord under sitt långa liv och det är att inte lockas äta mer än man gör normalt, överäter man förstör man hela upplevelsen :)
 
DET lät jättespännande! Hur äter du den/det? Med vitost (??), på bröd, bara som det är...? Vad är bästa sättet att prova på?
I min familj äter vi det med riven morot men vad jag förstod när jag googlade efter att ha berättat det för pojkvännens familj och sett deras förfärade miner så är det vanligt att man äter det till bröd.
 
Sill, gravad lax och Janssons frestelse. Och brysselkål. Det är helt klart det godaste, samt sallad med apelsin och granatäpple, fikon, nötter och gorgonzola som vi gör till jul.

Åh vad god salladen låter! Du har inget recept på den?

Själv tycker jag att julmaten är rätt tråkig eftersom jag inte äter kött och vi inte brukar ha särskilt mycket fisk på julbordet pga allergier i familjen. Jag gillar mimosasallad på bröd och ägghalvorna samt julmusten. I år ska jag vara lite vuxen och fixa lite eget vegetariskt till julafton så det känns kul :)
 

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 324
Senast: skogaliten
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 376
Senast: Huggorm
·
Äldre På julaftons morgon brukar jag gå upp tidigt och göra risgrynsgröt, jag älskar det men det är ju inte det nyttigaste så jag brukar göra...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 361
Senast: Sel
·
Hemmet Jag ligger redan sömnlös och oroar mig för julen. Vi ska ha gäster som stannar i flera dagar och det är mycket som ska ordnas innan. Nu...
Svar
5
· Visningar
2 467
Senast: imrahil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp