Julmatsfavoriter?

Prinskorv, egna köttbullar, sill (lök och senaps), rökt kalkon, brunsås, potatis, rödbetssallad (köpt absolut!), morotslåda. Allt i en salig blandning. Salt och fett. Yum! Det söta kan jag skippa men äter väl nån gröttallrik och lite pepparkakor för att göra släkten nöjd;)
 
Sill, gravad lax och Janssons frestelse. Och brysselkål. Det är helt klart det godaste, samt sallad med apelsin och granatäpple, fikon, nötter och gorgonzola som vi gör till jul.

@Daff

Jag filéar apelsinen, jag gillar inte skal;)

Granatäpplena delar jag och bankar ur kärnorna med en slev. Fikonen på mitten eller i fjärdedelar.

All sallad på ett stort fat, sen strösslar jag över alla andra ingredienser. Osten i småbitar, nötterna sist. Pinjenötter, solrosfrön mm. Jag tål inte valnötter men det låter gott!
Jag blandar inte ihop salladen, det blir bara gröt då utan den ligger där den ligger. Gillar man inte gorgonzola skulle jag ta halloumi som stekts istället. Eller Västerbotten!
 
Jag vill ha detta för att känna att det är jultider:

- hemkokt risgrynsgröt (kokad på sojamjölk och gärna med russin till)
- rödbetssallad
- vörtbröd
- hemmagjorda vegoköttbullar
- auberginesill
- hembakta lussebullar
- hembakta pepparkakor (av köpedeg iofs^^)
- någon enstaka chokladask-pralin (kan dock klara mig utan det, är ju inte så att jag köper en ask själv direkt)
- troligen griljerad kålrot, tror nog jag kommer göra en sån iår också
- kakifrukt

Ris a la malta är en styggelse och behövs inte alls, Jansson klarar jag mig bra utan, vegoprinskorv behöver jag inte, lutfisk har jag aldrig smakat och allt annat julgodis inkl julmust klarar jag mig också bra utan. Tror inte jag glömt något... Kan dock sakna sylta lite, men inte så mycket att jag tänker köpa A&As vegosylta o prova, tycker inte deras vegojulskinka var god alls!

//r
 
Julmaten i år blir kalkonmiddag hos min bror. Jag ska fixa efterrätt/tårta :) . Har fortfarande inte bestämt mig för exakt vad jag ska göra.... :nailbiting:
 
Rökt lax, julskinka, egengjorda köttbullar, olika korvar, leverpastejer, prinskorvar, olika ostar, ägghalvor med skagensallad/dill, vörtbröd och julmust! Allt i en salig röra och jag blir ALLTID mätt innan tallriken är tom. VARJE julafton är det likadant och jag lär mig aldrig! :rofl:
 
Gravad lax och risgrynsgröt till lunch.
Till middag kommer vi äta oxfilé och potatisgratäng :love:
 
Skinkan, risgrynsgröten och lutfisken är nog mina enda måsten bland den "klassiska" julmaten. Dessutom ska det finnas hemfiskad och hemgravad öring, kycklingleverpaté med cornichoner på hembakt frölimpa, vällagrad cheddar på vörtbröd, och någon sorts grönkålsbaserad sallad så att ingen avlider av grönsaksbrist.

Övrig julmat t. ex. sylta äts oftast i advent för att inte julbordet ska bli för fullt. Man äter dock ICKE julskinka före julafton! Det kan eventuellt se ut som att någon tjuvsmakat den nygriljerade skinkan kvällen före (:angel:), men det har aldrig hänt och kommer aldrig hända.
 
Jag verkar vara den enda på Buke som gillar julmat/julbord, julgodis undantaget. Resten av julen bryr jag mig inte om, men jag älskar julmat. Vilken är era favoriter (om något)? Själv älskar jag den hemlagade, nåja, sillen. Pressylta :d som den enda personen i Sverige. Lite olika patéer, lax! Prinskorv/köttbullar/julskinka är inte lika intressant men 'hör till'. Vörtbröd som jag aldrig äter annars. Eftersom jag är ensam i år så blir det några få skivor av varje och antagligen alldeles för mycket, men jag brukar leva på det i några dagar efteråt :up:

Jag är också en udda person eftersom jag, när jag firade med andra, insisterade på ingen julskinka innan julafton - även om jag fick ge mig. När jag var ansvarig så kokades skinkan dagen innan och griljerades på julafton. :grin:

Jag tycker nog inte om en enda sak på julbordet. Träligt eftersom i princip alla svenska högtider har samma mat... Jag är dessutom vegetarian sen 13 år tillbaka så det är mycket som går bort pga det. Men inget jag saknar.

Haha, på jul brukar alla gå runt och säga att dom är så mätta och att man äter så mycket, jag brukade alltid vara hungrig på jul eftersom jag inte hade något jag kunde äta.

Kokt potatis är något av det värsta jag vet, har inte frivilligt ätit det någon gång i hela livet faktiskt, har blivit intvingad det jag vet inte hur många gånger men det verkar vara en omöjlighet i min värld att börja gilla det.

Men jag har en sak jag gillar med julmat, risgrynsgröt :love: Vi hade det aldrig på julbordet som barn men när jag själv får välja som vuxen är det det jag vill ha. Fast det passar året om i min värld :heart
 
Jag verkar vara den enda på Buke som gillar julmat/julbord, julgodis undantaget. Resten av julen bryr jag mig inte om, men jag älskar julmat. Vilken är era favoriter (om något)? Själv älskar jag den hemlagade, nåja, sillen. Pressylta :d som den enda personen i Sverige. Lite olika patéer, lax! Prinskorv/köttbullar/julskinka är inte lika intressant men 'hör till'. Vörtbröd som jag aldrig äter annars. Eftersom jag är ensam i år så blir det några få skivor av varje och antagligen alldeles för mycket, men jag brukar leva på det i några dagar efteråt :up:

Jag är också en udda person eftersom jag, när jag firade med andra, insisterade på ingen julskinka innan julafton - även om jag fick ge mig. När jag var ansvarig så kokades skinkan dagen innan och griljerades på julafton. :grin:

Älskar julmat! :love: I år är jag dock lite trött på det, vi började redan i början av november och den senaste veckan har jag ätit julmat till lunch och middag dagligen. :angel:

Men! Favoriterna är sill, kallskuret (inte i år dock då jag är gravid), vörtbröd med julskinka och stark senap, jansson och gärna några varianter på kål. Sen älskar jag allt julgodis, gärna hemmagjorda kolor i olika former, knäck, allt som innehåller saffran, ris á la malta, glögg... Ptja, jag älskar helt enkelt allt med julen! :D
 
Det allra, allra viktigaste på julbordet är jansson och rödkål. Utöver det ska det också finnas kavelbulle, ett par sorters sill, lax, hemgjorda köttbullar och något rökt kött(vanligtvis fårfiol men i år blir det rökt get). Skinkan är inte lika viktig på julbordet som till skinkmackorna; tjocka skivor på knäckebröd eller i tuttul med stark senap! Och till frukost måste det förstås vara hemlagad julgröt.
 
Det allra, allra viktigaste på julbordet är jansson och rödkål. Utöver det ska det också finnas kavelbulle, ett par sorters sill, lax, hemgjorda köttbullar och något rökt kött(vanligtvis fårfiol men i år blir det rökt get). Skinkan är inte lika viktig på julbordet som till skinkmackorna; tjocka skivor på knäckebröd eller i tuttul med stark senap! Och till frukost måste det förstås vara hemlagad julgröt.
Vad är tuttul? Lät suspekt. Jag gillar kokt potatis. Typ. Jo choklad också och gravad lax med sådan där god sås. O morotslådan förstås och karelska piroger givetvis.
 
Jag verkar vara den enda på Buke som gillar julmat/julbord, julgodis undantaget. Resten av julen bryr jag mig inte om, men jag älskar julmat. Vilken är era favoriter (om något)? Själv älskar jag den hemlagade, nåja, sillen. Pressylta :d som den enda personen i Sverige. Lite olika patéer, lax! Prinskorv/köttbullar/julskinka är inte lika intressant men 'hör till'. Vörtbröd som jag aldrig äter annars. Eftersom jag är ensam i år så blir det några få skivor av varje och antagligen alldeles för mycket, men jag brukar leva på det i några dagar efteråt :up:

Jag är också en udda person eftersom jag, när jag firade med andra, insisterade på ingen julskinka innan julafton - även om jag fick ge mig. När jag var ansvarig så kokades skinkan dagen innan och griljerades på julafton. :grin:

Jag är så enkel att det bästa är julskinkan, köttbullarna, prinskorven och potatisen. :D Ta en bit av varje sak in i munnen samtidigt. :) Sedan är jag svag för revbemsspjäll :D
 
Nej.
Risgrynsgröt, vispgrädde och äkta vaniljsocker.
Serveras i min släkt med clementiner och hasselnötter ovanpå (Jag hoppar dock nötterna)
Enligt min mamma använder svenskar (detta exotiska folkslag, typ) felaktigt apelsin i Ris a la Malta. Den korrekta benämningen på den rätten är, enligt henne, apelsinris.
Jaha, då har jag lärt mig nåt nytt! När jag beklagade mig över arroz con leche på jobbet och hur äckligt det är med apelsinsmak så sa mina kollegor "Men det är ju som ris a la malta? Det är ju jättegott". Och sen dess har jag trott att jag inte gillar ris a la malta.
 
Jag vill ha sill och lax på mitt julbord. Resten kan kvitta. Jag känner mig mätt bara jag hör ordet julbord. Mina anhöriga vill annat så i år blir det (förutom sill och lax) ägghalvor, skaldjursomelett, grönkålspaj och en sallad. I salladen tänker jag mig olika blad, fänkål, apelsin och granatäpplekärnor. Mest vegetariskt eftersom flera närstående inte äter kött.Prinskorv och köttbullar vid sidan av, och skinka - mest för att jag ska få äta julskinkemackor med senap... Ingen efterrätt, bara lite choklad. Ris à la Malta gillar jag inte alls.:yuck:
 

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 284
Senast: skogaliten
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 306
Senast: Huggorm
·
Äldre På julaftons morgon brukar jag gå upp tidigt och göra risgrynsgröt, jag älskar det men det är ju inte det nyttigaste så jag brukar göra...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 297
Senast: Sel
·
Hemmet Jag ligger redan sömnlös och oroar mig för julen. Vi ska ha gäster som stannar i flera dagar och det är mycket som ska ordnas innan. Nu...
Svar
5
· Visningar
2 460
Senast: imrahil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp