Julmatsfavoriter?

Åh vad god salladen låter! Du har inget recept på den?

Själv tycker jag att julmaten är rätt tråkig eftersom jag inte äter kött och vi inte brukar ha särskilt mycket fisk på julbordet pga allergier i familjen. Jag gillar mimosasallad på bröd och ägghalvorna samt julmusten. I år ska jag vara lite vuxen och fixa lite eget vegetariskt till julafton så det känns kul :)

Vad ska du göra för vegetariskt?
Jag tycker egentligen att min jultallrik är perfektion, men det är alltid kul att prova något nytt och jag föredrar vegetariskt :)
 
Åh vad god salladen låter! Du har inget recept på den?

Själv tycker jag att julmaten är rätt tråkig eftersom jag inte äter kött och vi inte brukar ha särskilt mycket fisk på julbordet pga allergier i familjen. Jag gillar mimosasallad på bröd och ägghalvorna samt julmusten. I år ska jag vara lite vuxen och fixa lite eget vegetariskt till julafton så det känns kul :)

Bara ta din favoritsallad (maché, ruccola mm) och sen lägger vi allt på ett fat lite tjusigt sådär.
 
Kål av alla de slag, skinka, köttbullar, prinskorv, korvar, revben, risgrynsgröt, rödbetssallad, dopp i grytan gjord på en god buljong och mormors "tjock-kakun", ägghalvor med räkor och majonäs med dill ... men ingen fisk av något slag, ingen ris a la Malta eller något med gräddsmak. :cautious:

Minns med fasa när jag som liten hemma hos en kompis blev tvingad att äta Janssons frestelse, tycker det är genomvidrigt! :nailbiting: :wtf:
 
Vad ska du göra för vegetariskt?
Jag tycker egentligen att min jultallrik är perfektion, men det är alltid kul att prova något nytt och jag föredrar vegetariskt :)

Det är inte någon specifik julmat egentligen men det är så himla gott så jag tänker att det får bli julmat :D

Jag ska pankopanera labneh och servera med en tomatsås till. Jag brukar använda det här receptet:

http://carinasmatochprat.blogg.se/2013/november/panerade-ostbollar-med-tomatsas.html

Jag ät tveksam till att det passar särskilt bra till potatis som kommer finnas på julbordet så får se om jag ska göra något annat till eller åbara servera bollarna med tomatsåsen. Hade en tanke om att blanda saffran i paneringen för att göra det mer juligt men tror att jag skippar det.

Även om du inte gör det här till julbordet så rekomenderar jag verkligen att du gör det någon annan gång, osten är så himla god till tomatsåsen :love:
 
Bara ta din favoritsallad (maché, ruccola mm) och sen lägger vi allt på ett fat lite tjusigt sådär.

Jag är en riktigt newbie på matlagning så behöver lite tydligare instruktioner :D

Delar ni apelsinklyftor i mindre bitar, använder bara kärnorna från granatäpplet och smular osten? Funkar det med valnötter? Hur gör ni med fikonen, serveras dom i klyftor?

Tror jag ska försöka få med det här på julbordet på söndag, skulle nog passa bra till mina ostbollar också :)
 
Ska grädden vara hårdvispad eller "fluffvispad"?
Jag läste något recept där de använde sig av tubgröt, men där kände jag att min gräns var passerad för länge sen :wtf: Eller kan man verkligen använda sig av det och få ett bra slutresultat? Jag vill såklart få till en bra ris a la malta som den "ska" vara, och inget halvdant snabbfusk :)
Nej nej nej!!! :banghead: Och grädden ska vara hårdvispad
 
Jag är också en udda person eftersom jag, när jag firade med andra, insisterade på ingen julskinka innan julafton - även om jag fick ge mig. När jag var ansvarig så kokades skinkan dagen innan och griljerades på julafton. :grin:

Åh, min man är också julskinkefascist! :D Själv skulle jag äta det hela december om jag fick, men det går tydligen inte för sig i det här hushållet. :cautious: *väntar otåligt på julafton*

Jag gillar all julmat, men allra bäst är sillen, rödkålen (mammas recept! Viktigt!) och förstås sylta med rödbetssallad. :d
 
Jag gillar verkligen julskinka. Det nästan bästa är när man får ta första skinkmackan (med hembakt rågsiktsbröd). Riktigt stark senap till givetvis, den ska rensa bihålorna :D

Någon form av lax vill jag ha, tyvärr har jag ju inte varit hemma så jag har inte hunnit grava någon egen lax så jag funderar på att göra det till nyår istället (jag gör enbärs- och gingravad lax). Hemgjorda älgköttbullar med hemgjord rödbetssallad har jag också samt inlagd sill. Den är jag för slö att göra själv och jag tycker Abbas franska löksill är jättegod. Efter maten blir det lusseblobbar :d

När jag var liten hade vi mer saker på julbordet men jag gör helt enkelt det jag gillar bara. Fördelen med att fira jul själv :D
 
Jag gillar Janssons frestelse bäst sedan ligger svampomelett och hemmagjorda köttbullar högt upp. Gillar dessutom, i sann blasfemisk anda, en version av ris à la matla med burkmandariner istället för apelsin :angel:
 
På högtider tillåter jag mig själv att "synda". Jag bör inte äta mjölkprodukter eller gluten pga hälsan.
Men till jul skiter jag i det.

Jag älskar vörtbröd med smör och ost till julmaten. Och glögg, pepparkakor(hårda och mjuka), lussebullar, knäck, hemgjord cola etc.
Jag gillar varmrökt lax(gärna med aioli, saffran eller vanlig, inlagd sill(om den görs rätt.. får inte vara vad jag kallar "slemmig"), toast skagen med löjrom, hemgjorda köttbullar, prinskorvar, rödbetssallad, revbensspjäll och sist men inte minst: morotslåda.
Morotslådan brukar typ ingen svensk gilla. Det kommer från min finlandssvenska del av familj..

Min sambos släkt MÅSTE ha morotslåda till jul, men ja dom är från finland också :p
 
Revbensspjällen och grönkålen. Nåde den som skruvar på traditionskryddningen där! :rage:

Det är det allra viktigast för mig, resten kan kvitta även om jag uppskattar en god skinka också. Inte så mycket för ris à la Malta men OM jag ska äta den så ska det vara den jag är uppväxt med, dvs med riven mandel och lite bittermandel i. Serverad med körsbärssås.
 
Det är inte någon specifik julmat egentligen men det är så himla gott så jag tänker att det får bli julmat :D

Jag ska pankopanera labneh och servera med en tomatsås till. Jag brukar använda det här receptet:

http://carinasmatochprat.blogg.se/2013/november/panerade-ostbollar-med-tomatsas.html

Jag ät tveksam till att det passar särskilt bra till potatis som kommer finnas på julbordet så får se om jag ska göra något annat till eller åbara servera bollarna med tomatsåsen. Hade en tanke om att blanda saffran i paneringen för att göra det mer juligt men tror att jag skippar det.

Även om du inte gör det här till julbordet så rekomenderar jag verkligen att du gör det någon annan gång, osten är så himla god till tomatsåsen :love:
Åh, panerad labneh ska jag testa! Tomatsåsen ser väldigt ordinär ut. Får se vad jag hittar på att servera till bollarna.
 
Jag gillar julmat! Lax och sill och Jansson särskilt, men jag gillar skinka (gärna med dijonsenap) och köttbullar och prinskorv också. Lutfisk har jag smakat en enda gång och finner helt ointressant.

Men det viktigaste - GRÖNKÅL! Mina halländska rötter är aldrig så tydliga som till jul ;) Men jag var på en jullunch i förra veckan där de stoltserade med grönkål... som mest såg ut som en gräddig soppa... jag smakade inte ens. Rödkålen var dock god!

När vi ändå pratar om julmat, förresten - min pappa minns något nötkött som farmor brukade laga till jul. Kanske också halländskt. Jag misstänker att det liksom var något i stil med revben, sådant som en kokar i hundra år tills det faller sönder - dock minns han det som ganska rosa i färgen vilket klickar illa med min tanke om långkok (och med hans allmänna ängslan för rosa kött). Någon som vet eller tror sig veta något om detta? Det hade varit roligt att överraska då han pratat om det sedan farmor gick bort men det är svårt att chansa ;)
 
Jag verkar vara den enda på Buke som gillar julmat/julbord, julgodis undantaget. Resten av julen bryr jag mig inte om, men jag älskar julmat. Vilken är era favoriter (om något)? Själv älskar jag den hemlagade, nåja, sillen. Pressylta :d som den enda personen i Sverige. Lite olika patéer, lax! Prinskorv/köttbullar/julskinka är inte lika intressant men 'hör till'. Vörtbröd som jag aldrig äter annars. Eftersom jag är ensam i år så blir det några få skivor av varje och antagligen alldeles för mycket, men jag brukar leva på det i några dagar efteråt :up:

Jag är också en udda person eftersom jag, när jag firade med andra, insisterade på ingen julskinka innan julafton - även om jag fick ge mig. När jag var ansvarig så kokades skinkan dagen innan och griljerades på julafton. :grin:


Älskar julmat! :D Jag kämpar med att hitta veganska eller iaf vegetariska alternativ, enklast är ju köttbullar och sådant som bekvämt kan köpas i veg-form. Men fisken är svår att lösa, har testat inlagd aubergine och gravad morot, men jag är inte kapabel att få till det riktigt.

Mat:
"Janssons" (kapris iställer för anjovis), 3 sorters sill, 3 sorters lax, rödkål, brunkål, ägghalva, rödbetssallad. Det varma köttet och skinkan kan jag egentligen leva utan, men nu har jag köpt på mig av sojabullar och korv.

Ris a la malta med saftsås till dessert.

Kakor/bröd:
julstjärnor, pepparkakor, struvor, vörtbröd såklart

Godis:
mozartkulor, olika jultryfflar, marmeladgodis, marsipan i alla former


Nu firar jag med familjen så det blir ganska uppstyrt, jag hade eg tänkt att fira med några vänner och då hade vi lagat en Wellington med tillbehör, vilken nu flyttas och blir nyårsmiddag istället.
 
Jag brukar göra löksill och senapssill varje jul. Till det en "ny" sillsort, så det är som Kalle Anka typ. Allt som vanligt men ett nytt litet inslag varje år som eventuellt kan förhöja men aldrig helt förstöra. Annars är grönkål och revben måsten på julbordet. Resten kan jag vara utan men i mellandagarna kan det vara gott med en liten Jansson med köttbullar :)
 
Jansson och revben (om dom är bra tillagade) är nog mina favoriter av maten.
Saffransbiscotti av kakor och sånt och saffrans- och kokoskola som godis.
 

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 284
Senast: skogaliten
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 306
Senast: Huggorm
·
Äldre På julaftons morgon brukar jag gå upp tidigt och göra risgrynsgröt, jag älskar det men det är ju inte det nyttigaste så jag brukar göra...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 297
Senast: Sel
·
Hemmet Jag ligger redan sömnlös och oroar mig för julen. Vi ska ha gäster som stannar i flera dagar och det är mycket som ska ordnas innan. Nu...
Svar
5
· Visningar
2 460
Senast: imrahil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp