Jultråden 2019

Kan du inte dela med dig av den om du har den på spotify? :)

Jättekul med alla granbilder för övrigt!

Börjar längta efter glögg nu. Vad tror ni om årets blossa? Jag känner lite att det börjar bli lite väl långt ifrån jultemat nu med hibiskus och kokos men men..
Delvis knapp!

Jag funderar på om vi borde ha en Buke playlist där alla kan lägga in vad de vill? Jag började på min jullista häromdagen och tyckte den blev futtig :D
 
För att det är barnens gran också och det är lite analt att det är viktigare att granen ser rätt ut än att barnen får vara med och bestämma hur det ska se ut?
Så barnen ska få bestämma inredning i vardagsrummet också tex? Vilket köksbord vi ska ha osv?

Ingen i familjen är med när jag klär granen, det görs när alla andra sover och blir en överraskning till när de vaknar. På samma sätt som jag är uppvuxen. Det var det bästa jag visste med julen, att springa ner och se hur min mor hade klätt granen. En tradition jag vill att mina barn ska få ta del av.

"Deras" pynt hängs/står i fönstret i matrummet. Det är knappast som att det göms undan.

Jag kan tycka att det är lite analt att påstå att andras traditioner är störda bara för att de inte är som våra egna. Man borde kanske vara lite mer öppensinnad?
 
För att spinna vidare på grantemat, när tar ni in granen?
Jag är uppvuxen med att granen huggs dagen innan julafton, och kläs på kvällen. Världens sämsta tradition tycker jag, för då hinner vi ju inte njuta av den innan jag är less på julen generellt. Så nu kör vi att granen får komma in runt Lucia, då hinner den inte börja barra innan det är dags att hiva ut den, och så hinner vi längta lite.
 
För att spinna vidare på grantemat, när tar ni in granen?
Jag är uppvuxen med att granen huggs dagen innan julafton, och kläs på kvällen. Världens sämsta tradition tycker jag, för då hinner vi ju inte njuta av den innan jag är less på julen generellt. Så nu kör vi att granen får komma in runt Lucia, då hinner den inte börja barra innan det är dags att hiva ut den, och så hinner vi längta lite.
Vi gjorde samma. Det var förbjudet att klä granen innan 23e!
Funderar på att ta in granen 17-20e ca och sen klä 23e. Granen är ju fin naken också!
 
För att spinna vidare på grantemat, när tar ni in granen?
Jag är uppvuxen med att granen huggs dagen innan julafton, och kläs på kvällen. Världens sämsta tradition tycker jag, för då hinner vi ju inte njuta av den innan jag är less på julen generellt. Så nu kör vi att granen får komma in runt Lucia, då hinner den inte börja barra innan det är dags att hiva ut den, och så hinner vi längta lite.
Dagen innan här. Har gjort lite undantag på senare år dock för att hinna se och ta bort sånt som katterna är för intresserade av då jag är borta under julafton :)
 
För att spinna vidare på grantemat, när tar ni in granen?
Jag är uppvuxen med att granen huggs dagen innan julafton, och kläs på kvällen. Världens sämsta tradition tycker jag, för då hinner vi ju inte njuta av den innan jag är less på julen generellt. Så nu kör vi att granen får komma in runt Lucia, då hinner den inte börja barra innan det är dags att hiva ut den, och så hinner vi längta lite.

Jag är också uppvuxen så, granen har huggits den 23:e och så har det varit med det.

Eftersom vi inte har en riktig gran just nu så åker den upp i början av december, när tiden finns och andan faller på. Varför vänta när den ändå inte barrar liksom? :D
 
Jag vet faktiskt inte när vi ha tagit in granen men jag tror det var ”i god tid”. Från skolåldern typ var vi inte hemma över jul, vi var hos farmor och farfar på landet.

Jag hoppas vi hinner få ordning på huset innan jul så jag kan gå lite bananas med gardiner och pynt. Men det beror helt på hur familjen AB mår under hösten...
 
För att spinna vidare på grantemat, när tar ni in granen?
Jag är uppvuxen med att granen huggs dagen innan julafton, och kläs på kvällen. Världens sämsta tradition tycker jag, för då hinner vi ju inte njuta av den innan jag är less på julen generellt. Så nu kör vi att granen får komma in runt Lucia, då hinner den inte börja barra innan det är dags att hiva ut den, och så hinner vi längta lite.
Granen kläs den 23e här. På kvällen, medans vi har lite uppesittarkväll och slår in paket.
 
För att spinna vidare på grantemat, när tar ni in granen?
Jag är uppvuxen med att granen huggs dagen innan julafton, och kläs på kvällen. Världens sämsta tradition tycker jag, för då hinner vi ju inte njuta av den innan jag är less på julen generellt. Så nu kör vi att granen får komma in runt Lucia, då hinner den inte börja barra innan det är dags att hiva ut den, och så hinner vi längta lite.
Runt Lucia
 
Jag vill gärna vänta så länge jag kan (gärna till första advent) med att börja lyssna på julmusik, men den här tråden gör mig så sugen :arghh:
 
För att spinna vidare på grantemat, när tar ni in granen?
Jag är uppvuxen med att granen huggs dagen innan julafton, och kläs på kvällen. Världens sämsta tradition tycker jag, för då hinner vi ju inte njuta av den innan jag är less på julen generellt. Så nu kör vi att granen får komma in runt Lucia, då hinner den inte börja barra innan det är dags att hiva ut den, och så hinner vi längta lite.
Den 18 december! Det var min mammas födelsedag.

Jag har alltid varit Juloman och just julgranen är nog den viktigaste materiella detaljen till julen. Jag samlar på glasdekorationer, övergivna fågelbon och fina glasgirlanger och skulle behöva minst 2 stora granar för att få plats med allt.

Dessutom tycker jag nästan att tiden före jul är bäst - jag börjar redan i början av november med att plocka fram mina gamla jultidningar som jag samlat på i typ hundra år, och bara vältrar mig i mysighet. Den tiden, långt innan jul, är mer avslappnad och ingen stress har infunnit sig. Det är bara fint och stämningsfullt och ... magiskt. Ju närmare julafton man kommer, desto stressigare blir det tyvärr och då går en del av julefriden förlorad.....
 
Senast ändrad:
Jag gjorde min spellista gemensam och publik så om ni vill får nu gärna fylla på den! :D

Spellista BUKES JUL
Hur lägger man till låtar? (Undrar Bukes mest otekniska....) Jag får upp listan men hur lägger man till själv?

Jag älskar den underbara versionen av O Helga Natt, som sjöngs i ett avsnitt av Skam, av Nils Bech. Ett av de vackraste ögonblicken jag nånsin sett på TV!

Som barn hade vi en sån där gammal rullbandspelare hemma, och mina föräldrar spelade in musik från radion på den. Vi hade ett Julband och en av favoriterna var Whatever happened to christmas? med Frank Sinatra. Den är så vemodig och bitterljuv!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp