Jultråden 2019

Jag bakade lussekatter och saffransbullar med vit choklad i helgen. :d Smakade bara, resten åkte in i frysen. Mannen har också köpt pepparkaksglass som ligger i frysen och väntar. Han har strikt förbud mot inmundigande av julgotte eller uppsättande av julpynt före första advent eller första december (vilket som infaller först). :p Det är väl bra egentligen, så man är riktigt pepp när det väl sker. :D Avsmakning av lussekatt var på nåder...

Dock får man ju göra annat i andra hus så jag har också druckit lite julmust redan och ätit någon pepparkaka. :angel:

Vi ska nog till Gekås i helgen så då kommer det säkert följa med något juligt hem, liksom julklappar till barnen.
Det bästa är när vi sätter upp slingan i verandan. Vi har ingen utebelysning just nu och bor mitt på landet så det är kolsvart ute, med slingan uppe lyser det upp jättemycket. :D I år ska vi nog också få upp en sån där fin belysning till flaggstången, och sätta upp en utegran med belysning i. Älskar julmys!
Åh jäklar, vit choklad lät skitgott .. men med saffran? 🤔
 
Åh jäklar, vit choklad lät skitgott .. men med saffran? 🤔
Ja det funkar men jag tog bara smör och vit choklad, blev lite tråkigt. Nästa gång gör jag vanlig socker-smör fyllning, fast med vit choklad istället för vaniljsocker. :)

Var lite osäker på vilket recept jag använde förra året till lussekatter också som blev så himla bra. Konstaterar nu att det måste ha varit 200 g smör och 1,5-2 dl socker. Dvs mer än det brukar vara i recepten. Men de blev helt fantastiska, rekommenderas!
 
Ja det funkar men jag tog bara smör och vit choklad, blev lite tråkigt. Nästa gång gör jag vanlig socker-smör fyllning, fast med vit choklad istället för vaniljsocker. :)

Var lite osäker på vilket recept jag använde förra året till lussekatter också som blev så himla bra. Konstaterar nu att det måste ha varit 200 g smör och 1,5-2 dl socker. Dvs mer än det brukar vara i recepten. Men de blev helt fantastiska, rekommenderas!
Fyllning, så du gör som när man bakar vanliga bullar typ? Eller bakar du in bitar i degen?
 
Fyllning, så du gör som när man bakar vanliga bullar typ? Eller bakar du in bitar i degen?
Gjorde dem som vanliga bullar. :) Bredde på smör och hackade choklad som jag strödde ut ovanpå. Tror det blir svårt om man bakar in det i degen och gör vanliga lussekatter, de som är ytterst kommer väl antagligen smälta bort eller brännas?
 
Gjorde dem som vanliga bullar. :) Bredde på smör och hackade choklad som jag strödde ut ovanpå. Tror det blir svårt om man bakar in det i degen och gör vanliga lussekatter, de som är ytterst kommer väl antagligen smälta bort eller brännas?
Makes sense, jag tänkte dock först så och blev därför lite förbryllad :o:rofl:
Låter smarrigt onyttigt iallafall :D
 
Drack första glöggen igår! Någon från Saturnus med chokladsmak, luktade mest choklad tycker jag 😁 Dricker så lite åt gången så köpte denna o en vanlig Blossa som jag älskar. Kommer nog räcka långt!

Har ni sett att det kommit ut hela 3 julfilmer (typ)? Två hos Filmstaden, funderar på att se den ena i morgon. Och en skräck med lite jul i lät det som som några vänner vill se på Kino (?).
 
Drack första glöggen igår! Någon från Saturnus med chokladsmak, luktade mest choklad tycker jag 😁 Dricker så lite åt gången så köpte denna o en vanlig Blossa som jag älskar. Kommer nog räcka långt!

Har ni sett att det kommit ut hela 3 julfilmer (typ)? Två hos Filmstaden, funderar på att se den ena i morgon. Och en skräck med lite jul i lät det som som några vänner vill se på Kino (?).

Menar du bl a Last Chrismast? Den har jag och en kollega tänkt gå å se, verkar mysig 😊.
 
Menar du bl a Last Chrismast? Den har jag och en kollega tänkt gå å se, verkar mysig 😊.

Eh, så kan den nog hetat? Mindes inget av de tre namnen, jag tänkte skrivit dem här annars 😅 Den engelska skulle iaf ha smygpremiär i morgon. Sedan skulle en svensk komma, kanske hette den typ som låten Jag kommer hem till jul? Och så var det någon skräckgrej på Kino.
 
Eh, så kan den nog hetat? Mindes inget av de tre namnen, jag tänkte skrivit dem här annars 😅 Den engelska skulle iaf ha smygpremiär i morgon. Sedan skulle en svensk komma, kanske hette den typ som låten Jag kommer hem till jul? Och så var det någon skräckgrej på Kino.

Jo men smygpremiären imorrn är nog den jag menar :). Och ja har hört om den där svenska.... funderar på den också..
 
Pinterestar loss på julinspiration till utomhusdekoration. :love: Vi har precis tagit ner en del smågranar och grova grangrenar så här ska hamstrar ris till trappen. :) Dela gärna med er om ni har någon bild från tidigare år!
 
Robbie Williams ska släppa ett julalbum. Jag har sett låtlistan och en del är gamla klassiker och några titlar känner jag inte igen alls. Nya låtar kanske? Han har lagt upp två på YT. Jättebra!! Lite storbandskänsla. Hela albumet släpps den 22 nov.
 
Robbie Williams ska släppa ett julalbum. Jag har sett låtlistan och en del är gamla klassiker och några titlar känner jag inte igen alls. Nya låtar kanske? Han har lagt upp två på YT. Jättebra!! Lite storbandskänsla. Hela albumet släpps den 22 nov.
Jag vill åka till Wembley och gå på konsert meeen det är en massa obligatoriska saker i skolan då 😢
 
Fick för mig att göra en egen julkalender till ungarna! Alltså ingen sån med massa paket varje dag, det vägrar jag! Utan en med någon aktivitet varje dag som vi kan göra tillsammans. Enkla saker som grilla korv, gå skogspromenad, besöka badhuset, äta pizza på pizzeria istället för hemma, läsa fler böcker än vi brukar, pysselkvällar osv :) Har nästan kommit på för alla dagar nu. Sen ska jag komma på något bra sätt att utforma kalendern.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp