Bukefalos 28 år!

Junior på storhäst, utrustning?

Hejhej123

Trådstartare
Hej! Är junior och ska börja tävla storhäst i hoppning. Hästen är 14 år alltså ingen unghäst. Får jag rida honom på valfri betsling såsom en vuxen skulle ha fått? Eller måste jag hålla mig till "ponnybetsling" iom. att jag är minderårig? Får jag ha valfri sporrlängd?

Och en sista fråga: Jag vet ju att hjälptyglar (undantag martingal) inte är tillåtet under framridning på ponny, gäller det samma på storhäst? Om inte, får en junior rida fram storhäst med halsförlängare/graman?
 
Du får tävla på valfri betsling precis som alla andra på storhäst även om du är junior, du får även ha vilken längd på sporrar du vill.
Graman/halsförlängare är tillåtet på framridningen, däremot inte på framhoppningen om du inte ska hoppa en 130 klass eller högre!
 
Det enda som skiljer dig och alla vuxna storhästryttare åt är att du måste ha säkerhetsväst.
I övrigt gäller samma regler.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 847
Senast: hhere
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 830
Senast: Unafraid
·
E
Hoppning Hejsan! Jag är 14 år, alltså junior, och äger en storhäst som jag nu ska tävla med. Jag har tidigare tävlat d-ponny på elitnivå men där...
Svar
2
· Visningar
1 806
Senast: evelinaljungbeck
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 776
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp