Juridik kring skilsmässa

och det verkar ju rätt konstigt att han har fått ett överbryggningslån.
Nu har jag i och för sig bara läst på SBAB, Swedbanks och Skandiabankens hemsidor, men där står det ju som krav/villkor för överbryggningslån att det ska finnas påskrivna avtal, både för köp av nya bostaden och för försäljning av den gamla.
Så om inte redan det gemensamma huset är sålt, så kan det nog inte vara ett överbryggningslån som maken fått (om det nu inte är någon annan långivare som använder termen på ett annat sätt).
Eftersom parterna är gifta, och inte har äktenskapsförord, så verkar det ju omöjligt att maken har sålt det gemensamma boendet utan TS kompis kännedom.
Jag tror att det verkar finnas lite missförstånd i hela situationen.

Ett ord: Urkundsförfalskning. Av vad jag läst hittills i den tråden verkar ju den mannen ha en rätt skev syn på etik och moral, så vad säger att han inte förfalskat hennes namnteckning?
 
Skrev visst lite för fort och fel tidigare, som några av er påpekat. Men iallafall, hon behöver ta reda på var hon står ekonomiskt och praktiskt.
 
Ett ord: Urkundsförfalskning. Av vad jag läst hittills i den tråden verkar ju den mannen ha en rätt skev syn på etik och moral, så vad säger att han inte förfalskat hennes namnteckning?

Citerar mig själv; ring banken.. lättast. Dividera med vänner om hur han kan tänkas ha gjort ger ju inget direkt faktamässigt. Har han begått ett brott är det ju verkligen läge att dra in lagens långa arm..
 
Om två personer som är gifta bor i ett hus:

-Kan en person äga huset helt själv utan att den andra har några rättigheter alls? Utan ett äktenskapsförord. Kan den personen då sälja och tvinga ut den andre när som helst? Har inte den som bott i huset några rättigheter alls om h*n inte äger huset?
-Om båda köpte huset gemensamt, kan den ena kräva att bli utköpt från huset?
Man kan alltid göra en tvångsförsäljning enligt samägandelagen när det kommer till fastigheter. Ingen kan tvingas äga en fastighet de inte vill äga. Gör man en tvångsförsäljning så säljs fastigheten på exekutiv auktion och det är ju inte riktigt det man är ute efter som man vill tjäna så mycket pengar som möjligt på huset, då är det bättre att anlita en mäklare och försöka komma överens med sin fd partner.

Är man gift är allting giftorättsgods och ska ingå i en bodelning, även om en av parterna ägde huset och bodde däri innan man blev tillsammans eller gifte sig. Ett undantag finns och det är ifall fastigheten är ärvd som enskild egendom, då behövs inget äktenskapsförord för att fastigheten inte ska bli giftorättsgods.

Det absolut bästa är att komma överens. Lagarna om skiljsmässor, sambo etc är dispositiva, dvs de går att avtala bort eller komma överens om någonting annat. Så länge båda parter är överens behöver saker och ting inte alls delas lika etc. Det är bara om man inte kommer överens som domstolen delar upp och bestämmer. Sen kan ju lagarna givetvis ses som rådgivande, men i många fall är det enklast och billigast att vara överens även om det inte blir 50-50 uppdelning.
 
Hon har pratat med banken och kommer nog knappt att ha råd att köpa en etta (med tre barn...).
Men vad sa banken mer? Vad ringde hon och frågade eftersom hon fick ett sådant svar? Jag tänker att det kanske finns ett övervärde i huset som innebär att hon får loss kapital som kan bli en kontantinsats.

Jag tycker att hon ska boka ett möte med banken och se vad hon har för val. Är det helt uteslutet att köpa loss huset, om hon nu vill bo kvar där, så får man ju komma på en annan lösning. Min erfarenhet är att banken normalt sett är väldigt bra att ha med att göra, speciellt i storstäder där bostadsmarknaden är tuff.
 
Ja, det var så jag fattade det. Men jag är inte hundra på det... Men det var precis det jag reagerade på. Att han kan göra så utan hennes medgivande. Men som sagt, det är en hel del oklarheter fortfarande. Jag får återkomma om nåt klarnar!
Lån kan man utan vidare ta, men att inteckna gemensam egendom där är det väl lite mer tveksamt. Men de lån man tar ingår i boet vilket som.
 
Hur ser du att det skulle drabba ex i detta fallet?
Men det har jag ju upprepat, hus, lån, försäljning, båda äger huset, båda ska vara med på beslut om huset.

Men det är väl klart att om han inte tagit ett överbryggnadslån så som Kryddelydd misstänker att han alls inte kan ha gjort, med tanke på villkoren för lånet (de som även jag läste vilket gjorde att jag tyckte att han hade gjort fel) så är det enda han har gjort ljuga. Och det kan man ju göra om än det inte är så trevligt.
 
Är inte helt juridiskt insatt, men är skild (och omgift). Så med lite erfarenhet.

Jag tänker att det är skillnad på gemensamt ägande och giftorättsgods som ska bodelas. Om jag t ex köper en häst för 150 000:- under äktenskapet och jag står som ensam ägare på kontraktet så är väl hästen min att förfoga över? Eller om jag för den delen redan äger hästen när vi träffas och gifter oss. MEN, 75 000:- av hästens värde tillfaller maken vid en bodelning. Dvs jag behåller hästen och han får pengavärdet i sin halva.

Torde vara samma sak med bil och lantställe som bara den ena står som ägare på, och som då också har egna ev lån. Vid skilsmässa tillfaller halva värdet partnern, men inte förfoganderätten över saken.

Gemensamt boende kan ju bli knepigare. Men om det bara är han som står på lagfart och lån så är väl huset hans att förfoga över. Men halva värdet är partnerns.

Så utifrån ett resonemang att han ensam står på lagfart och lån torde han kunna göra vad som helst med huset. Dvs belåna huset utan makans tillstånd. Precis som jag kan ta egna kreditlån utan att maken vet. Dock påverkar partnerns belåningsgrad bodelningen, om jag minns rätt.

Ser fram emot att bli rättad om jag har fel angående ägandet.
 
Är inte helt juridiskt insatt, men är skild (och omgift). Så med lite erfarenhet.

Jag tänker att det är skillnad på gemensamt ägande och giftorättsgods som ska bodelas. Om jag t ex köper en häst för 150 000:- under äktenskapet och jag står som ensam ägare på kontraktet så är väl hästen min att förfoga över? Eller om jag för den delen redan äger hästen när vi träffas och gifter oss. MEN, 75 000:- av hästens värde tillfaller maken vid en bodelning. Dvs jag behåller hästen och han får pengavärdet i sin halva.

Torde vara samma sak med bil och lantställe som bara den ena står som ägare på, och som då också har egna ev lån. Vid skilsmässa tillfaller halva värdet partnern, men inte förfoganderätten över saken.

Gemensamt boende kan ju bli knepigare. Men om det bara är han som står på lagfart och lån så är väl huset hans att förfoga över. Men halva värdet är partnerns.

Så utifrån ett resonemang att han ensam står på lagfart och lån torde han kunna göra vad som helst med huset. Dvs belåna huset utan makans tillstånd. Precis som jag kan ta egna kreditlån utan att maken vet. Dock påverkar partnerns belåningsgrad bodelningen, om jag minns rätt.

Ser fram emot att bli rättad om jag har fel angående ägandet.
Du har fel när det gäller gemensam bostad och gemensamt bohag om det inte finns ett äktenskapsförord eller det av andra skäl är enskild egendom för någon av parterna. Det finns en speciell paragraf i äktenskapsbalken som säger att båda måste ge sitt samtycke och det gäller oavsett vem som har lagfart.
 
Du har fel när det gäller gemensam bostad och gemensamt bohag om det inte finns ett äktenskapsförord eller det av andra skäl är enskild egendom för någon av parterna. Det finns en speciell paragraf i äktenskapsbalken som säger att båda måste ge sitt samtycke och det gäller oavsett vem som har lagfart.
Även för annan fast egendom som inte är gemensam bostad men giftorättsgods krävs samtycke för att pantsätta, hyra ut osv. Däremot inte för lös egendom.
 
Är inte helt juridiskt insatt, men är skild (och omgift). Så med lite erfarenhet.

Jag tänker att det är skillnad på gemensamt ägande och giftorättsgods som ska bodelas. Om jag t ex köper en häst för 150 000:- under äktenskapet och jag står som ensam ägare på kontraktet så är väl hästen min att förfoga över? Eller om jag för den delen redan äger hästen när vi träffas och gifter oss. MEN, 75 000:- av hästens värde tillfaller maken vid en bodelning. Dvs jag behåller hästen och han får pengavärdet i sin halva.

Torde vara samma sak med bil och lantställe som bara den ena står som ägare på, och som då också har egna ev lån. Vid skilsmässa tillfaller halva värdet partnern, men inte förfoganderätten över saken.

Gemensamt boende kan ju bli knepigare. Men om det bara är han som står på lagfart och lån så är väl huset hans att förfoga över. Men halva värdet är partnerns.

Så utifrån ett resonemang att han ensam står på lagfart och lån torde han kunna göra vad som helst med huset. Dvs belåna huset utan makans tillstånd. Precis som jag kan ta egna kreditlån utan att maken vet. Dock påverkar partnerns belåningsgrad bodelningen, om jag minns rätt.

Ser fram emot att bli rättad om jag har fel angående ägandet.
Räknas en häst som bohag? Om jag äger en häst, som dessutom står uppstallad utanför vår gemensamma gård (om vi har gård) ?
 
Du har fel när det gäller gemensam bostad och gemensamt bohag om det inte finns ett äktenskapsförord eller det av andra skäl är enskild egendom för någon av parterna. Det finns en speciell paragraf i äktenskapsbalken som säger att båda måste ge sitt samtycke och det gäller oavsett vem som har lagfart.
Om äktenskapsförord finns står även värdet utanför bodelningen. Vilket skiljer sig från mitt exempel.
 

Liknande trådar

Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 657
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp