Juridik kring skilsmässa

Alltså egentligen, det som har hänt det har hänt.
Nu måste din vän ta reda på var hon står.

Fram med papprena på huset. Vad står på köpekontraktet? Vad står på lånepapprena?
Vad kostar det att bo i huset efter att han löst ut henne?
Hon kan mycket väl kontakta en bank och fråga, han behöver inte veta.

Har hon råd att bo kvar under en begränsad tid?
Finns det möjlighet att hyra ut delar av huset? Garaget t ex? ett rum eller två?

Jag förstår inte delar av ditt inlägg.
Om hon ska bo kvar i huset, är det väl hon som måste lösa ut honom, och inte så som du skrivit?
Och i så fall blir ju frågan snarare "har hon råd att lösa ut honom?" och jag har uppfattat det som om svaret på den frågan troligtvis blir nej.
 
Alltså egentligen, det som har hänt det har hänt.
Nu måste din vän ta reda på var hon står.

Fram med papprena på huset. Vad står på köpekontraktet? Vad står på lånepapprena?
Vad kostar det att bo i huset efter att han löst ut henne?
Hon kan mycket väl kontakta en bank och fråga, han behöver inte veta.

Har hon råd att bo kvar under en begränsad tid?
Finns det möjlighet att hyra ut delar av huset? Garaget t ex? ett rum eller två?

Han löst ut henne? Han har ju redan flyttat? Och hon har tydligen inte råd att lösa ut honom. Han behöver ha loss pengarna från huset eftersom han tydligen har ett överbryggnadslån.
 
Han löst ut henne? Han har ju redan flyttat? Och hon har tydligen inte råd att lösa ut honom. Han behöver ha loss pengarna från huset eftersom han tydligen har ett överbryggnadslån.

och det verkar ju rätt konstigt att han har fått ett överbryggningslån.
Nu har jag i och för sig bara läst på SBAB, Swedbanks och Skandiabankens hemsidor, men där står det ju som krav/villkor för överbryggningslån att det ska finnas påskrivna avtal, både för köp av nya bostaden och för försäljning av den gamla.
Så om inte redan det gemensamma huset är sålt, så kan det nog inte vara ett överbryggningslån som maken fått (om det nu inte är någon annan långivare som använder termen på ett annat sätt).
Eftersom parterna är gifta, och inte har äktenskapsförord, så verkar det ju omöjligt att maken har sålt det gemensamma boendet utan TS kompis kännedom.
Jag tror att det verkar finnas lite missförstånd i hela situationen.
 
Självklart, men är då alltså rimligt i din bedömning att han ska bekosta bägge boenden som straff? Eller?
Nej, för att han har bäst ekonomi av de båda och på något sätt måste båda på ordnat vis hitta varsin bostad. Så han kanske får betala dubbla hyror ett tag då han flyttar ut, precis som hon kanske får betala dubbla hyror ett tag då hon hittar bostad (som dock rimligen är billigare).

Men det är ju vad jag tänker att man som part med bättre ekonomi skulle kunna göra för att vara snäll.

Men att man säger till innan man tar lånet däremot känns rätt, medan det verkar vara backstab känsla att inte göra det.
 
Nej, för att han har bäst ekonomi av de båda och på något sätt måste båda på ordnat vis hitta varsin bostad. Så han kanske får betala dubbla hyror ett tag då han flyttar ut, precis som hon kanske får betala dubbla hyror ett tag då hon hittar bostad (som dock rimligen är billigare).

Men det är ju vad jag tänker att man som part med bättre ekonomi skulle kunna göra för att vara snäll.

Men att man säger till innan man tar lånet däremot känns rätt, medan det verkar vara backstab känsla att inte göra det.

Jag tror inte att maken har tagit just ett överbryggningslån, åtminstone inte så som det definieras av SBAB, Swedbank och Skandiabanken.

Men nej, jag förstår inte att det skulle vara rimligt att ena parten betalar (delar av) andra partens boendekostnader när man separerat. Även om den parten har starkare ekonomi.

För att ta syrrans exempel igen: hon bor visserligen i deras gemensamt ägda lägenhet. Men hon betalar självklart hela månadskostnaden.
De betalar - så långt jag vet - var sin del av lånet, men detta handlar om en storstad så fd sambon ser det hela som en ekonomisk investering där man kan förvänta sig fortsatt prisuppgång (utomlands).
Därför ser han ingen brådska med att sälja lägenheten utan hon "hyr" den av dem.
 
och det verkar ju rätt konstigt att han har fått ett överbryggningslån.
Nu har jag i och för sig bara läst på SBAB, Swedbanks och Skandiabankens hemsidor, men där står det ju som krav/villkor för överbryggningslån att det ska finnas påskrivna avtal, både för köp av nya bostaden och för försäljning av den gamla.
Så om inte redan det gemensamma huset är sålt, så kan det nog inte vara ett överbryggningslån som maken fått (om det nu inte är någon annan långivare som använder termen på ett annat sätt).
Eftersom parterna är gifta, och inte har äktenskapsförord, så verkar det ju omöjligt att maken har sålt det gemensamma boendet utan TS kompis kännedom.
Jag tror att det verkar finnas lite missförstånd i hela situationen.
Jo det var vad jag också läste när jag tittade. Huset ska praktiskt taget redan vara sålt, eller i alla fall hos mäklare. Men bankmännen kanske inte alltid följer det? Och det skulle ju förklara saken.
 
Jo det var vad jag också läste när jag tittade. Huset ska praktiskt taget redan vara sålt, eller i alla fall hos mäklare. Men bankmännen kanske inte alltid följer det? Och det skulle ju förklara saken.

Det ska finnas påskrivet avtal...

Jo, jag tror att bankerna följer sina egna regler.

Jag tror mycket väl att maken i TS exempel har skaffat ett banklån för att finansiera köp av ny bostad. Men det jag ifrågasätter är om det är just ett överbryggningslån.
 
och det verkar ju rätt konstigt att han har fått ett överbryggningslån.
Nu har jag i och för sig bara läst på SBAB, Swedbanks och Skandiabankens hemsidor, men där står det ju som krav/villkor för överbryggningslån att det ska finnas påskrivna avtal, både för köp av nya bostaden och för försäljning av den gamla.
Så om inte redan det gemensamma huset är sålt, så kan det nog inte vara ett överbryggningslån som maken fått (om det nu inte är någon annan långivare som använder termen på ett annat sätt).
Bl.a. Länsförsäkringar verkar gå med på det innan gamla bostaden är såld, men det är egentligen mest en fråga om benämning. Banken gör en prövning och om ekonomin medger så beviljas lånet.
 
Bl.a. Länsförsäkringar verkar gå med på det, men det är egentligen mest en fråga om benämning. Banken gör en prövning och om ekonomin medger så beviljas lånet.

Jag spånar på att de går på det faktum att oaktat situation är halva huset hans, när det sedan säljs ska överskott in till banken. Eller helt enkelt så att när huset säljs, är halva den skulden som avser huset borta och lånet för hans ekonomi OK.
 
Jag spånar på att de går på det faktum att oaktat situation är halva huset hans, när det sedan säljs ska överskott in till banken. Eller helt enkelt så att när huset säljs, är halva den skulden som avser huset borta och lånet för hans ekonomi OK.

Ja, så kan det vara.
Och det är fortfarande hans lån och hans ekonomi.
Om huset inte säljs inom stipulerad tid så ska han återbetala till banken.
Då är problemet med lånet helt och hållet hans.
 
Jag spånar på att de går på det faktum att oaktat situation är halva huset hans, när det sedan säljs ska överskott in till banken. Eller helt enkelt så att när huset säljs, är halva den skulden som avser huset borta och lånet för hans ekonomi OK.
I princip kan man väl låna upp till nästan hundra procent med blancolån på topp?

Men det kan vara så att han fulat och att banken missat att båda inte är med så det är som tidigare skrivits högst rekommendabelt att kontakta banken för att få klarhet.
 
Men om det inte finns äktenskapsförord så ska väl hela boet delas, dvs all egendom som båda har minus de skulder som båda har. Då kvittar det väl om han köpt egendom/hus eller bil...i sitt namn?
Om det finns 2 ägare på papperet så får väl knappast bevilja den som säkerhet utan att båda skriver på? Jag står som ensam ägare på papperet det ingår inte i boet, då får jag skriva på..men varje gång jag tagit kredit med fastigheten som säkerhet så har min bank dubbelkollat, trots (eller pga ;) ) att jag är en känd kund.
 
Det jag vet är att hon säger sig ha sett (på nätet eller nåt, vet faktiskt inte) att deras huslån plötsligt steg, och då har hon fått info om att han tagit nån sorts överbryggningslån och att huset ska säljas inom 3-6 månader.
Hm. Om deras gemensamma (mitt antagande) huslån höjts utan att båda låntagarna skrivit på, känns det hela tveksamt - då handlar det ju inte alls om hans lån, utan om att han utan att vare sig samråda eller ens informera höjt belåningen på deras gemensamt ägda hus. Må det sen vara för att köpa en lägenhet eller en H-D eller en jordenruntresa...
 
Hm. Om deras gemensamma (mitt antagande) huslån höjts utan att båda låntagarna skrivit på, känns det hela tveksamt - då handlar det ju inte alls om hans lån, utan om att han utan att vare sig samråda eller ens informera höjt belåningen på deras gemensamt ägda hus. Må det sen vara för att köpa en lägenhet eller en H-D eller en jordenruntresa...

Ja, det var så jag fattade det. Men jag är inte hundra på det... Men det var precis det jag reagerade på. Att han kan göra så utan hennes medgivande. Men som sagt, det är en hel del oklarheter fortfarande. Jag får återkomma om nåt klarnar!
 
Jag tänker såhär.

Att oavsett egen personlighet så har man som vuxen och som förälder ett ansvar att ta hand om sig o sitt, man kan inte förvänta sig ett skvatt av andra (tyvärr). Det blir ännu jävligare om man är sviken, hjärtekrossad etc. Men man måste ta tag i det.

Jag hade om det varit TS kompis som läst tråden tipsat om att vara pragmatisk.
Stolpa upp allt på ett papper. Bilen, huset, vem ska ha barnen är väl oftare den stora grejen än just bostaden kan jag känna.
Mycket kan man faktiskt läsa sig till på nätet, om hur bodelning etc sker utan äktenskapsförord. Många frågor man får upp i skallen kan man också googla och få svar på då en del juristbyråer har frågespalter el dyl.
Ringa banken och höra hur det står till med det där huslånet.
Räkna på inkomst etc o återigen ring banken, går att göra kalkyler på nätet, hur mkt har man råd att lägga på bostad? Hur mkt vill man?
Går alltid ringa juristbyrå o få höra hur mkt de tar och hur mkt tid det man vill ha hjälp med kan tänkas ta.
Ring anhöriga och be om stöd om det finns möjlighet. Föräldrar som kan hjälpa till med lån, barnpassning, vad som.

Och framförallt, försöka hålla huvudet kallt fast livet känns för jävligt. Vara the bigger person. Man får spy galla hur mkt man vill inför vänner men för att underlätta för barnen som ofta hamnar i kläm vid fula separationer.. försöka hålla det iskallt och städat snarare än fullt krig.
 
Jag funderar på hur de ska lösa vårdnaden av barnen. Just för att tre barn är inblandade så känns det oansvarigt att ha ett kort tidsspann för att lösa boendesituationen för den andre föräldern. Men jag kan också förstå att man vill sätta press för att få det överstökat. Har han plats så att barnen kan bo i hans lägenhet?
 
Jag funderar på hur de ska lösa vårdnaden av barnen. Just för att tre barn är inblandade så känns det oansvarigt att ha ett kort tidsspann för att lösa boendesituationen för den andre föräldern. Men jag kan också förstå att man vill sätta press för att få det överstökat. Har han plats så att barnen kan bo i hans lägenhet?

Den gemensamma vårdnaden kvarstår eftet en skilsmässa.

Boendet är något annat, det är kanske det du tänker på?
 

Liknande trådar

Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 657
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp