Juridikkunnig? Stämning, tingsrätt?

C

cissiny

Har för mig att det finns flera juridikkunniga här så jag gör ett försök... :)

Jag har lite frågor om hur det går till när man stämmer någon? Vad behöver jag veta? :)

Vill inte dra hela fallet här, hellre via pm i så fall...

TACK!!! :bow: :D :bow: :D :bow: :D :bow:

Mvh Cissi
 
Du lämnar in en stämningsansökan på tingsrättens expedition och det kostar 450 kr. Du kan ringa tingsrätten och fråga hur stämning går till men du kan inte få juridisk hjälp.

För juridisk hjälp måste du kontakta jurist. På stadsbibban i Göteborg finns nån dag i veckan jurist som ger gratis rådgivning.
 
Tack :bow: :bow: :bow: båda två! Ska ringa en notarie på tingsrätten på måndag, bra att ha lite "hum" innan! :)

Mvh Cissi
 
Du kan kanske få lite hjälp från Domstolsverkets hemsida? http://www.dom.se/ Långt ner under rubriken "Informationsmaterial", "Allmänt om informationsmaterialet", kan du hitta en fil som helt kort beskriver gången i tvistemål, lite om till vilken tingsrätt stämningsansökan ska ges in osv. Har du tillgång till rättegångsbalken (kan sökas fram på nätet, t.ex. www.lagrummet.se) så står det också i 42 kap. 2 § vilka uppgifter som måste finnas med i en stämningsansökan.

Skulle du råka lämna in en stämningsansökan där det saknas något som ska finnas med, så är det ingen katastrof (om ingen preskriptionstid håller på att gå ut eller så) utan då får du ett kompletteringsföreläggande från tingsrätten där man förklarar vad som saknas. Om stämningsansökan rör vad man i rättegångsbalken anser vara en mindre summa pengar, upp till knappt 20000 kr, förväntas man själv kunna föra sin talan och har vanligtvis inte rätt till ersättning för ombudsarvode även om man vinner målet. Men det är förstås annars inget som hindrar att man kontaktar en advokat för rådfrågning även i de fallen.

Rör stämningsansökan ett större belopp skulle mitt definitiva huvudtips - utan att nu känna till detaljerna - vara att kontakta en advokat. Det är nämligen viktigt att stämningsansökan i tvistemål läggs upp på ett riktigt sätt från början, eftersom det kan vara svårt att senare under processen ändra de juridiska grunderna och bevisningen.
 
Tack alla som engagerat sig! :D :bow: :D :bow: :D

Har nu pratat med en notarie, ska skriva ut en stämningsansökan nu, samt prata med min kusin (domare) ikväll för att få ytterligare tips.

Det rör sig inte om någon större summa - under 5000:- - men har man ett nystartat företag så betyder även de pengarna en hel del.

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
937
Senast: Crossline
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 496
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 533
Senast: Buongusto
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
927
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp