Juridisk översiktkurs

Fengur

Trådstartare
Hej!
Läser till lantmätare och nu läser vi jöken. Tycker det känns svårt att få något grepp om kursen och det gör mig nervös. Pratat med läraren men fick svävande svar.

Ni som läst har ni lust att berätta vad kursen egentligen går ut på? Är det att lära sig slå i lagboken som jag läst någonstans eller vad är tanken :nailbiting:

Alla har lätt för olika ämnen men tyckte ni det var en svår kurs?
Har hittills läst nästan enbart mattekurser så för mig kändes det som en lättnad men just nu är jag förvirrad!

Hälsningar Sanna
 
Sv: Juridisk översiktkurs

Så här står det på kursinformationen från Umeå universitet:

"Kursens mål är att ge grundläggande kunskaper i juridik och ge inblick i rättsordningens olika medel för att reglera förhållandet mellan individer, grupper, företag och organisationer samt att ge viss färdighet i att lösa juridiska problem. Kursen ger en översikt över några av de centrala rättsområdena såsom avtalsrätt, köprätt, familjerätt, straff- och processrätt samt förvaltningsrätt."

Av det kan man dra slutsatsen att det är just en översiktskurs, som är tänkt att ge en första inblick i juridiken. I det ingår att veta vilka olika typer av rättsregler som finns (lagar, förordningar, myndighetsföreskrifter osv.) och, förmodar jag, lite om hur domstolarna fungerar.

Ni ska också lära er att lösa enklare juridiska problem. När man löser juridiska problem använder man det som brukar kallas den juridiska metoden. Att kunna använda sig av lagboken är en viktig del av den juridiska metoden, dvs. hur man löser juridiska problem med hjälp av lagarna.

Därutöver ska ni få en grundläggande inblick i lite materiell juridik.
 
Sv: Juridisk översiktkurs

Man kommer väldigt långt med att lära sig hur man navigerar lagboken. Det underlättar att i början ha en välmärkt sådan och några exempel att öva med. Det är oftast lösningen som är intressant, inte innehållet i exemplen.
Sen behöver man ha någon slags grund(det är nog den du får i kursen) om juridiska begrepp och sådant
 
Senast ändrad:
Sv: Juridisk översiktkurs

Jag läste den för två år sedan och tyckte inte den var så värst svår :)
Övningsboken till Civilrätt tyckte jag var riktigt bra att ha. Den, lagboken och Civilrätt var de böcker jag använde mest.

Tyckte i övrigt att Hellas gav ett bra svar :)
 
Sv: Juridisk översiktkurs

Läste den förra hösten (och sitter nu med en fortsättningskurs) och tyckte att den var riktigt rolig, och dessutom lättsmält. :) Har dock klasskompisar som gjort tentan bortåt fem gånger... Tror det beror väldigt mycket på vilket slags tänk man har.

Grundtanken är väl att man ska få in ett någorlunda juridisk tänk, kunna navigera i lagboken, veta vad man ska använda för lagrum och varför. Och så få ett grepp om enklare ord och begrepp som florerar i den världen.
 
Sv: Juridisk översiktkurs

Vad är det för ett "grepp" du ska ha!? Det är väl bara att börja jobba så får du se vad det handlar om?! Börjar du och fattar fortfarande inte vad det handlar om då är det bara att ge upp!

Jag läste "Höken" tror jag att det var och tyckte att det var jätteroligt. Jag hade väldigt lätt för det.

Det var så roligt att jag ångrade att jag inte hade gått någon slags juristutbildning istället. Och då tyckte jag att jag var för gammal för att byta (jag var ca 25!! Och hade haft all tid i världen att läsa FLERA juristutbildningar! Men det var väl inte Herrens vilja.)
 
Sv: Juridisk översiktkurs

Jag tror inte du får några problem, jag gick upp på den bara på skoj, utan att ha läst något alls eller gått på en enda föreläsning, hade inte ens tillgång till en aktuell lagbok och jag klarade tentan, men med ett G (två futtiga poäng från VG). Jag tror du har god hjälp av att ha läst matematik för man kommer långt bara med att slå i lagboken och resonera logiskt. För övrigt var det en rolig juridikkurs tyckte jag, betydligt roligare än fördjupningskurserna.
 
Sv: Juridisk översiktkurs

Tack för alla svar!
Jag får ta och lugna ner mig lite låter det som. Blir nervös att inte klara den och särskilt när den är på 15 hp, med tanke på csn, men vet egentligen inte varför jag inte skulle klara det O_o

Jag har köpt alla böcker som stod i kurslitteraturen, bland annat övningsboken till civilrätten :) Vad kul att ni gillade kursen, känns lovande! Får uppdatera min tråd sen när jag kommit en bit se hur det känns då :D
 
Sv: Juridisk översiktkurs

Jag har inte läst Jöken men andra juridiska kurser. Ett tips som någon annan sa är att markera i lagboken. Det finns små lappar att köpa med förkortningar för de flesta avsnitten i boken och det är därmed mycket lättare att slå upp saker i den. Och läs de viktiga kapitlen i Civilrättsboken :) Det kommer gå jättebra!
 
Sv: Juridisk översiktkurs

Jag har också läst den, och den är inte särskilt svår. Handlar mest om att ha gott minne och lära sig utantill, så att man vet var man ska slå i lagboken för att hitta rätt svar.
 
Sv: Juridisk översiktkurs

Jag vet inte om det är någon tröst men min man läser också till lantmätare och har precis börjat med Jöken (ni är förmodligen kursare :idea:) och han har kommit hem och varit väldigt stressad och frustrerad över den där kursen. Han har hårdpluggat den här veckan så nu är han lite lugnare. Jag får nog ta och visa honom den här tråden.
 
Sv: Juridisk översiktkurs

Jag tror inte du får några problem, jag gick upp på den bara på skoj, utan att ha läst något alls eller gått på en enda föreläsning, hade inte ens tillgång till en aktuell lagbok och jag klarade tentan, men med ett G (två futtiga poäng från VG). Jag tror du har god hjälp av att ha läst matematik för man kommer långt bara med att slå i lagboken och resonera logiskt. För övrigt var det en rolig juridikkurs tyckte jag, betydligt roligare än fördjupningskurserna.

När jag säger att jag hade lätt för det, så betyder det inte att jag inte behövde plugga. Jag gick på alla föreläsningar och läste många timmar varje dag.

Inte för att jag är särskilt smart och en del kanske inte behöver plugga alls, men lite skeptisk blir man ju ibland.

Tänk tex om en elitidrottare skulle säga, "jag behöver aldrig träna! Jag sitter bara hemma och äter chips!"
 
Sv: Juridisk översiktkurs

Tack för tips och svar i min tråd!

Hvala: Vad skönt ändå att någon mer känner som jag =)

Jag tycker det känns lite bättre nu efter någon dag, har gjort några övningsuppgifter och det känns som det går bra.


Hälsningar Sanna
 
Senast ändrad:
Sv: Juridisk översiktkurs

Tycker varje gång jag ser tråden att det står Juridisk översittarkurs, och undrar vad det är egentligen är för märklig kurs! :D
 
Sv: Juridisk översiktkurs

När jag säger att jag hade lätt för det, så betyder det inte att jag inte behövde plugga. Jag gick på alla föreläsningar och läste många timmar varje dag.

Inte för att jag är särskilt smart och en del kanske inte behöver plugga alls, men lite skeptisk blir man ju ibland.

Tänk tex om en elitidrottare skulle säga, "jag behöver aldrig träna! Jag sitter bara hemma och äter chips!"

Skriver man många tentor så får man in rutinen efter ett tag, det upplever nog många, och det är en lätt tenta eftersom den till stor del handlar om juridik man ofta redan kommit i kontakt med som: arv, sambolagen, hyreslagen, fastighetsköp, konsumentköplagen resp. köplagen osv. Frågor som bla. dyker upp här på forumet.
 
Sv: Juridisk översiktkurs

Du är en riktig lustigkurre du ;-).

Tentauppgifterna i JÖKen är också roliga att försöka lösa, ofta skrivs de medvetet med lite humor, som denna tex.:

På vag hem från en misslyckad jakttur i skogen ser Ragnar sin chef komma körande i dennes splitter nya bil. Ragnar som nyss blivit nekad löneförhöjning känner sig arg på chefen och tycker att ar orättvist att chefen har så mycket pengar att han kan köpa en så fin bil. Ragnar kastar först sten mot bilen men när inte stenarna når fram så tar han fram geväret och skjuter ett skott mot bilen. Ragnar siktar mot framdäcket men skottet blir lite för högt och han träffar chefen så illa att denne avlider. Gör en straffrättslig bedömning av denna situation.

Fem sådan här uppgifter med lagboken till hjälp på sex timmar och endast drygt hälften rätt för G är inte svårt, antagligen hade lbb klarat det med lite tur.
 
Sv: Juridisk översiktkurs

Till introduktionsboken juridik (som är skriven för att användas på JÖK:en och JIK:en) finns det en övningsapp. Sök på juridik så hittar du den. Även Norstedts juridiska ordbok, som du kan ha nytta utav, finns som app.
 
Sv: Juridisk översiktkurs

Du är en riktig lustigkurre du ;-).

Tentauppgifterna i JÖKen är också roliga att försöka lösa, ofta skrivs de medvetet med lite humor, som denna tex.:

På vag hem från en misslyckad jakttur i skogen ser Ragnar sin chef komma körande i dennes splitter nya bil. Ragnar som nyss blivit nekad löneförhöjning känner sig arg på chefen och tycker att ar orättvist att chefen har så mycket pengar att han kan köpa en så fin bil. Ragnar kastar först sten mot bilen men när inte stenarna når fram så tar han fram geväret och skjuter ett skott mot bilen. Ragnar siktar mot framdäcket men skottet blir lite för högt och han träffar chefen så illa att denne avlider. Gör en straffrättslig bedömning av denna situation.

Fem sådan här uppgifter med lagboken till hjälp på sex timmar och endast drygt hälften rätt för G är inte svårt, antagligen hade lbb klarat det med lite tur.

Ja, det där var ju då inte handelsrätt, som är vad jag läste en gång i tiden.
Men jag har faktiskt, av en slump, en lagbok från år tvåtusen, och där kan jag nog hitta igen brottsbalken som är det aktuella lagrummet i det här exemplet.

Det här är ett allvarligt brott, där det förmodligen blir frågan om antingen mord eller dråp. Eftersom det inte går att hävda självförsvar så bedömer jag att det här är mord.

I 3:1 så står det att den som berövar annan livet, dömes för mord, och i 3:2 att om brott som i 3:1 sägs MED HÄNSYN TILL OMSTÄNIGHETERNA ELLER ELJEST är att anse som MINDRE GROVT dömes för dråp.

Jag tror att självförsvar är en sådan omständighet, vilket man kanske kan tycka är lite "hårt" att man ska bli så straffad för att man har försvarat sig istället för att själv "stryka med", så att säga, men även där så kan det väl röra sig om olika omständigheter.

Längre än så kommer man inte med bara lagboken.
 
Sv: Juridisk översiktkurs

Nej jag tyckte inte kursen var särskilt svår :) Det gäller att komma ihåg vilken lag som gäller vid vissa typer av frågor, slå upp lagen och leta bland paragraferna! Mycket kommer att fastna direkt ändå vid föreläsningarna :) Tyckte det var en rolig kurs som gav mycket!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu ska jag ta upp ett ämne som är otroligt laddat i hundvärlden och många andra antar jag. Jag läser på flera hundforum och börjar bli...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 597
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp