Sv: K9 Crap

Vad da 'tagga ner'?:confused: Jag bara statade hur det ar... (det galler alla stater och alla polis departments) Vare sig det ar manniska, hund, eller hast ar alla polis officerer och man skickar in den som bedoms som bast lampad for jobbet. :laugh:

Därför att det känns som att du bara går i försvar och inte läser vad jag skriver. Bäst lämpad för jobbet innebär också en risk. Jag uppfattar det som att man är för snabb med att skicka hund många gånger utifråb vad jag sett på tv. I Sverige (tex) är man försiktigare med att skicka hund.

kl

Hur vet polishundarna vad de ska soka nar de i princip bara far bildorren oppnad?
Jag har aldrig fortsatt det, de kan ju spara vad som helst.

Låt säga att polisen stoppar en bil de misstänker har narkotika och vapen i sig. Polisen ber passagerarna och föraren kliva ut och sätter handfängsel på dem medan han undersöker bilen. Får någon då för sig att rymma har han en fjärrutlösare till bildörren där hunden sitter så att den kan ta fast den som rymmer.

Fast jag tanker mest pa nar de blir ditt kallade och tar ut hunden ur bilen och ska spara upp nagon jag veterligen inte har sett att hunden har fatt lukta pa.
Tar de det farskaste sparet?

I det scenariot du skrev om sa kravs det ju knappt av hunden att ens anvanda nosen.

Eftersom jag inte sett de tv avsnitt ni andra sett vet jag inte riktigt vad ni pratar om, men fran beskrivningen att oppna dorren och hunden rusar ut antar jag att hunden inte gar pa lukt utan mer pa rorelse.

Jag har varit med och sett ett par sok, en med en blodhund som var super forberedd och inte lyfte nosen fran backen pa hela tiden... Han sokte genom sta'n, jag var jatte imponerad av hur han foljde sparet, och sa ett sok med en GSD som varierade mellan nos i backen och i luften. Genom undervegetationen kan dom inte soka med nosen i marken, de maste kunna "air scent" dar och om jag forstod min van K9 tranaren ratt sa tranas K9 hundarna lite olika, men de flesta ar tranade att hitta sparet pa vilket satt dom kan.

Därför att det känns som att du bara går i försvar och inte läser vad jag skriver. Bäst lämpad för jobbet innebär också en risk. Jag uppfattar det som att man är för snabb med att skicka hund många gånger utifråb vad jag sett på tv. I Sverige (tex) är man försiktigare med att skicka hund.

Inte forsvar, mer bara talar om vad jag vet...

Man ar ju ocksa mycket forsiktigare att skicka in manskliga poliser i Sverige, sa det kanske bara ar en kulturell skillnad? Jag upplever att poliser i USA kan hamna i farliga situationer mycket oftare an i Sverige, och darmed ocksa deras hundar. Fast jag vet sa lite om Sverige numera sa det ar svart att saga:p
Jag har mest sett racen genom Stockholm nar polisen inte far jaga... men inser att det bara ar en liten bit av det Svenska polisvasendet.

Intressant att läsa dina inlägg du som är insatt i Usa´s poliskår :)

Fast då är det ju bättre att hunden sparar den energin till jobbet istället för att göra av med den innan den ens har lämnat bilen. En hund i sådan tjänst anser iaf jag ska kunna ta det lugnt tills föraren trycker på "på" knappen. (Och jag tror att du tänker likadant i den frågan.)

Ja, det tycker ju jag med? Men jag hävdar att många är kvar i det tänket, att hunden måste ligga högt i intensitets stress innan jobb.

Själv vet jag att hundar som sitter lugnt vid sidan, är fokuserade och koncentrerade biter minst lika hårt som en varvad hund. Träning träning!

Instammer, jag har a andra sidan sett polis hundar som ar jatte lugna anda tills sirenerna satts pa pa bilen. Dom vet nar det ar "action" och i och med att 'handlern' gar ur bilen blir dom lite galna och vill vara med.

*KL*

*tillagger ytterligare meningslosheter i traden*

http://www.premierprotectiondogs.com/

Ivan Balabanov, en av de k9 tranarna som manga rekommenderar. Las pa lite om honom o hans traningmetoder o tankar.

Klart att hundarna blir "taggade" nar det ar skarpt lage, det funkar inte riktigt att en hund "jamsar omkring" nar det ar bus pa gang. Ska se om jag kan fa fatt pa far som brukade jobba med hundforarna i svenska polisen o se hur han tycker hundarna var nar det var "Skarpt lage". Se om jag kan hitta en polare online med, hans far ar hundforare i svenska polisen o fraga honom lite :)

Kan tillagga en kommentar jag hort om en del polishundar i sverige, de har ingen av/pa knapp och i vissa fall har de svart att skilja forare fran buse nar de ar "igang". Ex. en malle jag kanner till som efter att ha fangat busen inte backade ner, slutade med att han bet sin forare i rumpan. Men det ar val en mer mental aspekt an nagot annat, dar kanske psyken blivit lite "vassa och fladdriga" - "pa senare ar" om man kan uttrycka sig sa. De kommentarerna kan dock komma fran det valkanda "Det var battre forr" tanket..

Ha en bra dag!

Senast ändrad:

Har både träffat och sett Mr Balanovs träning in action... Blev inte imponerad.

Det jag tror är viktigt att tänka på när man jämför svenska och amerikanska tjänstehundar är att de lever i olika "världar"!
I Sverige så lever både tjänstemän och hundar i en mycket mer "skydda verkstad" än i USA.
Våra svenska polishundar är först och främst SPÅR-hundar! Det kan gå år mellan det att en förare har skarpa bett i tjänsten.

Utöver det så bör man även fundera över det faktum att vår kriminalitet i Sverige i mångt och mycket är relativt "ofarlig"! I USA är vapenlagarna extremt mycket mer "generösa", antalet gäng-relaterade brott mångdubbet fler, antalet våldsbrott per capita mycket, mycket högre osv.
Dvs poliser i USA lever i en så mycket tuffare vardag att användingen av hundar måste bli mer offensiv! Om valet står mellan att riskera en hund eller riskera en kollega/en civilperson så är ju valet enkelt!

Dessutom får man inte glömma att ALLA bett och ALLA avfyrade vapen i Sverige innebär en stor utredning av den inblandade polisen, situationen mm. Detta gör sannorlikt att vi tänker både en, två och te gånger innan vi släpper våra hundar på någon/avfyrar tjänstevapnet?!

/Swat

kl

Hur vet polishundarna vad de ska soka nar de i princip bara far bildorren oppnad?
Jag har aldrig fortsatt det, de kan ju spara vad som helst.

Njaa, personer som gjort något brott och flyr till fots får väl en jäkla adrenalinkick av det.
Detta är ju något som hundarna lätt kan snappa upp, eftersom man utsöndrar en annan typ av doft då som "sticker ur mängden".
Likaså om man är hög på droger och svettas ut det (genom tex flykt) så är det också en doft som är annorlunda.

Jag känner några personer som blivit jagade av polishundar, de har berättat att hundarna inte hade några som helst problem med att följa rätt spår oavsett hur de försökte skaka sig av hundarna.
En av dom försökte till och med att simma eller gömma sig i någon sjö... Gissa om den planen gick i kras då han ändå hittades, haha!

I övrigt så delar jag Aliides(Och MrsScabtree's) tankar kring just det här programmet tråden handlar om.
Söka funkar ju minst lika bra som att spåra, så varför inte göra både och?

Senast ändrad:

Du behover inte forelasa for mig ;) Haller med helt. Och ar fullkomligt medveten om skillnaderna, aven skillnaderna har i Canada vs Sverige.

Svenskar lever overlag i skyddad verkstad, inte bara vara hundar o hundforare. Det mesta ar mer offensivt overlag har om man ser det ur ren praktisk vinkel, socialt ar det en annan femma. I arlighetens namn, mangden skjutvapen som finns bade i Canada o i staterna ar skrammande, atminstone for mig. Precis som mangden drogmissbrukare ar skrammande, de finns sakerligen i sverige med men inte lika "oppet". Svart o forklara, men nar man gar pa stan o ser methheads bade har o dar sa saknar man svenska alkisar.

Har sjalv bara last om Ivan och fatt honom rekommenderad att trana for (nu ar det iofs inte aktuellt for mig att trana for en amerikan om den inte rakar finnas i norra ND) mest for att han anvander mkt positivitet och "markor" i sin traning. Har inga egna asikter om honom egentligen.

Ni skrattar åt det där, men jag ser inget som skiljer sig från den hunden och flertalet av de hundar jag har sett i programmet jag pratar om. Min ursprungliga åsikt handlar inte om att en hund är lite överladdad och sedan går ut och gör ett bra arbete, utan att hunden är yr bortom rimliga gränser och sedan vimsar iväg. Jag har sett dem missa buset så att polisen fått springa fram och ta skurken fast hunden är bredvid, i ett fall drattade polisen på ändan och bröt armen för att han snubblade på hunden.

Nej men herre gud!:eek:

Skulle jag fly från polisen någon dag vill jag ha den hunden efter mig :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Fri tillgång på torrfoder?
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka