Sv: K9 Crap

I något av dessa programmen såg jag när dom pratade lite extra med en av hundförarna. Han nämnde något i stil med att han ville ha hunden 100% taggad så fort något var på gång, då behölls intensiteten i (bit)arbetet mycket bättre. Sen lade han kvickt till att hunden ifråga var kolugn när dom gick ur tjänst och åkte hem, där den bodde ihop med både barn och fru och var en ypperlig familjehund. Så något rätt gör dom väl :D

Jag såg ett avsnitt där det mesta visade hundarna "off work". Då låg de mest och sov eller hade det mysigt i vardagsrummet med "sina" ungar/matte/husse.

Det är klart att det finns ett par saker att ifrågasätta, men de hemska scenerna med sönderstressade djur Gabbi beskrev har jag inte sett ännu. Återkommer när jag gjort det!

Håller med dig om att djuren inte verkar nöjda, ljudnivån är katastrofal, stressfaktorn verkar vara helt urflippad. Inget jag ser för nöjes skull. Programmet ger mig rysningar. En testosteronstinn galning som står och skriker GET HIM GET HIM! HOLD YOUR HANDS WHERE I CAN SEE THEM!!GEEEEET HIM!! Och besten som inte vet bättre springer ut i mörkret mot gud vet vad.. Inte lockande att äta till alls. Fast alla är vi olika, alltid roar det någon.

Jag tycker tvärtom att djuren verkar tycka att deras arbete är lattjo lajbans.
Däremot kan jag hålla med om att de verkar ligga högt i stress hela tiden.

Du tyckte ju i förra tråden att det var "ok" att bruka djur i tjänst/jakt mm?

Det är intressant att du tar upp detta. Dessa hundar tjänar ju ett viktigt syfte, inte sant? Vad tjänar tävlingslydnads hunden för syfte förutom att hunsas för husse/mattes hobby? Jag är ju inte totalt dum i huvudet, jag förstår ju att vi kan ha nytta av djur i vissa fall för att rädda liv osv. Men det gör ju inte att all annan lydnad måste vara okay. jag har mina djur så naturligt som möjligt, jag tror dom har det bättre hos mig än i det vilda, eftersom dom inte längre är anpassade för det. Så ett bra mellanting, där dom leva ganska naturligt, med någon som tar hand om dom är ganska bra tycker jag.

De får alltså maktmissbrukas i tjänst men ej "privat".

Jag har sett hundarna vanka i bilen, pipa, stressa och snurra. Hög förväntan och stress. Hur många har inte sett sådana hundar påväg till brukshundklubbar/sjön eller annat?

Det är absolut inte ett bra beteende, men jag tror inte poliserna bryr sig så värst mycket. Många är kvar i; "Jag vill behålla energin i min hund, han ska vara varvad för jobbet".

Fast då är det ju bättre att hunden sparar den energin till jobbet istället för att göra av med den innan den ens har lämnat bilen. En hund i sådan tjänst anser iaf jag ska kunna ta det lugnt tills föraren trycker på "på" knappen. (Och jag tror att du tänker likadant i den frågan.)

Man ska väl också tillägga att tjänstehundar i USA är verkligen verktyg. Här i Sverige är vi en aningens klena, lite kleti och pleti över oss :D

Jag har sett hundarna vanka i bilen, pipa, stressa och snurra. Hög förväntan och stress. Hur många har inte sett sådana hundar påväg till brukshundklubbar/sjön eller annat?

Det är absolut inte ett bra beteende, men jag tror inte poliserna bryr sig så värst mycket. Många är kvar i; "Jag vill behålla energin i min hund, han ska vara varvad för jobbet".

Dom har ju till och med en fjärrkontroll som öppnar bildörren så att hunden kan fara ut och ta ev rymmare. Bara en sådan sak lärskapa förväntan hos hundarna. Husse/matte står och pratar med bus. Hunden tänker "öppna dig dörrjävel, öppna dig dörrjävel"...typ :D

En annan polisgubbe snackade något om att man jämför hundarna vid vanliga vapen.
"I can fire my gun but I can't call back the bullet, this is a bullet too..only that I can call it back when I need to".

Fast då är det ju bättre att hunden sparar den energin till jobbet istället för att göra av med den innan den ens har lämnat bilen. En hund i sådan tjänst anser iaf jag ska kunna ta det lugnt tills föraren trycker på "på" knappen. (Och jag tror att du tänker likadant i den frågan.)

Å andra sidan verkar hundarna inte särskilt trötta när de väl får komma ut.
(Men jag håller med om att lägre stressfaktor varit önskvärt, försöker barase det från 2 olika synvinklar)

Så den uppfattningen jag fått är att vi har polishundar som överlag är rätt duktiga på att jaga rätt på bovar.

Jag också, men poängen är om de är överlägsna de amerikanska?

Finns ju faktiskt filmklipp från sverige (göteborg tror jag) där polisen släpper hund på en man med yxa (http://www.youtube.com/watch?v=f2C3Ft2GVxI) så det är väl inte bara i staterna man släpper hund på folk som är beväpnade

Ska dock poängteras att det riktades ENORMT mycket kritik mot hundföraren som släppte sin hund. Med ALL rätt tycker jag! Det är inte okej att släppa sin hund på en buse där risken för skada är så pass stor! :mad: Nu var det bara tur att det inte hände något.

Ja kritiken hörs ju till och med direkt i filmen: "Nej, nej för faaan!" Shit, mannen hade ju precis lika gärna kunnat hinna drämma in yxan i ryggen på hunden! :crazy:

<snip>det är väl mer synen på polishund i USA som jag har svårt för. Det är ingen hemlighet att hundarna används som sköldar. <snip>

Det har stammer inte. En polis hund och hast i USA har samma status som en officer. Om man tar livet av hunden riskerar man samma straff som om man tar livet av en polis. De djur som jobbar for polisen ses som mycket vardefulla av hela 'department' inte bara foraren/ryttaren. Om det galler att radda ett manniskoliv sa gar det fore... men det ar knappt i vissa fall.
Nar jag bodde i Florida red jag med "The Posse" och fungerade altsa som ridande polis med Sheriff department i vart omrade. Eftersom jag inte var en "sworn officer" var jag bara med om lattare grejor. Vanligtvis trafik kontroll och 'search and rescue. Jag var dock med om all traning hela 'uniten' fick och var val inforstadd med att om jag trodde att min hast skulle komma till skada fick jag inte fortsatta annat an om en manniska's liv var i fara. (Eftersom jag oftast red min privata hast var det mycket enkelt att folja:p)
Jag var ocksa med vid nagra tillfallen da hundteam var ute, de hundar vi hade i mitt county (jag red for Sherifffen, och de ar anstallda av countyt, eller kommunen alltsa) var mycket valtranade och valdigt omskotta. Det mest dramatiska jag var med om med hund var nar de gav sig av ut i en djungel liknande 'underbrush' for att forsoka hitta en bevapnad knarklangare som smet, medan vi ryttare red i solfjader bakom. Undervegetationen ar sa enorm att man inte kommer fram annat an med hast... och ja, det minsta hastarna riskerar ar sar pa benen nar de tar sig igenom den olandiga terangen.
(Att skriva forkornings boter kandes inte heller helt fel. LOL:D)

Jag kan visa bild fran parad om nagon ar intreserad... eller inte tror att jag faktiskt gjort det.;)

Det mest dramatiska jag var med om med hund var nar de gav sig av ut i en djungel liknande 'underbrush' for att forsoka hitta en bevapnad knarklangare som smet, medan vi ryttare red i solfjader bakom.

Men det är ju att använda hunden som "sköld" i mina ögon. Mannen var beväpnad och kan skada hunden, men man skickar den ändå.

Sedan säger jag inte att hundarna är misskötta i övrigt!

Inte alls... hunden sokte mannen... Vi hade ingen aning om var han var. Orsaken att vi red bakom var for att kunna see om han "flushades" upp av hunden. Omradet var jattelikt och en hel bataljon hade kunnat gomma sig bland palmettos och klangvaxter utan att aven ett gang ryttare hade kunnat se dem om de bara var tysta och stilla. Knarkaren var dock pa vag mot ett bostadsomrade, darfor anvandes hund.

Inte alls... hunden sokte mannen... Vi hade ingen aning om var han var. Orsaken att vi red bakom var for att kunna see om han "flushades" upp av hunden. Omradet var jattelikt och en hel bataljon hade kunnat gomma sig bland palmettos och klangvaxter utan att aven ett gang ryttare hade kunnat se dem om de bara var tysta och stilla. Knarkaren var dock pa vag mot ett bostadsomrade, darfor anvandes hund.

Ja, hunden sökte en beväpnad man.

Det har vid flera gånger på dokumentären vi pratar om sagt att man skickar hunden om den utgör ett beväpnat hot mot föraren eller om man misstänker att föraren kan bli skjuten/knivhuggen. Är det olika beroende på delstat?

Ja, hunden sökte en beväpnad man.

Det har vid flera gånger på dokumentären vi pratar om sagt att man skickar hunden om den utgör ett beväpnat hot mot föraren eller om man misstänker att föraren kan bli skjuten/knivhuggen. Är det olika beroende på delstat?

I polis arbete ar mycket ar styrt 'federal', alltsa hela USA, medan annat ar olika i olika polis departments, det kan alltsa skilja fran kommun till kommun... For att inte tala om att en stad's poliskar kan ha vissa skillnader fran kommunen's Sheriff department dar staden ligger. Alla olika polis forces ar krangligt varre:crazy:

Rent generellt, dock, galler regeln att om den bevapnade personen anses vara en fara for allmanheten maste han 'apprehendas' (tas till fanga). Man anvander de resurser i manniskor och djur man har tillgangligt och som den som ar 'in charge' over 'handelsen' anser vara nodvandigt. Man offrar inte ett djur for att skydda en polis, daremot bedoms djuret ofta vare mer successful (snabbare, mer agile, mindre skott tavla, etc) an en manniska. Nar man har att gora med bevapnade brottslingar lamnas som regel hastar utanfor just pa grund av det, for stora maltavlor, etc. Medan hastar fungerar mycket bra vid folksamlingar och kravaller pa grund av sin storlek.

Men, som sagt, aven min privata hast hade "officer" status nar vi red med posset. Att doda en polis hund eller polis hast ger samma bestraffning som att doda en polis.

Jag förstår, men min poäng är ändå att man ofta skickar hund på bus utan att veta vad det är för typ man har att göra med. Åtminstone om man ska tro vad man ser på tv!

Forvisso... liksom manskliga polis officerare jagar eller "skickas pa bus" utan att veta exact vad de kommer att mota. En hund eller hast i polisens tjanst ar en polis och utfor en polis' arbete.

Forvisso... liksom manskliga polis officerare jagar eller "skickas pa bus" utan att veta exact vad de kommer att mota. En hund eller hast i polisens tjanst ar en polis och utfor en polis' arbete.

Tagga ner lite. Jag jämför bara den amerikanska standarden (i vissa delstater?) med den svenska där man är mer restriktiv med att skicka hund på bus.

Tagga ner lite. Jag jämför bara den amerikanska standarden (i vissa delstater?) med den svenska där man är mer restriktiv med att skicka hund på bus.

Vad da 'tagga ner'?:confused: Jag bara statade hur det ar... (det galler alla stater och alla polis departments) Vare sig det ar manniska, hund, eller hast ar alla polis officerer och man skickar in den som bedoms som bast lampad for jobbet. :laugh:

kl

Hur vet polishundarna vad de ska soka nar de i princip bara far bildorren oppnad?
Jag har aldrig fortsatt det, de kan ju spara vad som helst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka