Sv: K9 Crap

<snip>
Våra svenska polishundar är först och främst SPÅR-hundar! Det kan gå år mellan det att en förare har skarpa bett i tjänsten.

Utöver det så bör man även fundera över det faktum att vår kriminalitet i Sverige i mångt och mycket är relativt "ofarlig"! I USA är vapenlagarna extremt mycket mer "generösa", antalet gäng-relaterade brott mångdubbet fler, antalet våldsbrott per capita mycket, mycket högre osv.
Dvs poliser i USA lever i en så mycket tuffare vardag att användingen av hundar måste bli mer offensiv! Om valet står mellan att riskera en hund eller riskera en kollega/en civilperson så är ju valet enkelt!

Dessutom får man inte glömma att ALLA bett och ALLA avfyrade vapen i Sverige innebär en stor utredning av den inblandade polisen, situationen mm. Detta gör sannorlikt att vi tänker både en, två och te gånger innan vi släpper våra hundar på någon/avfyrar tjänstevapnet?!

/Swat

K9's i USA har extensive 'bit traning' och den ar mycket annorlunda an IPO. I K9 traning har man inga krav pa hur hunden biter, om den tuggar och biter om, nagot som ar jatte daligt i IPO, gar det lika bra. Dar uppmanas hunden ocksa att bita i vilken kroppsdel som helst, inte specifict armen.
Avfyrade vapen eller hundar som bitit kraver en jatte utredning i USA ocksa.

Det ar kanske en annan fraga, men jag hade fatt uppfattningen att den Svenska brottsligheten ar pa stark uppgang med ligor fran gamla Ost Europa och att mycet vapen kommit med i bilden de senaste aren?

You Tube snutten ser ju for bedrovlig ut... men a andra sidan vet vi ju inte vika order hunden fatt...

Jag fragade min van K9 tranaren lite pa FB, jag aterkommer nar han svarar.

Vi känner nog olika poliser i USA du och jag! :)

Även här i Sverige gäller det ju endast ATT en tjänstehund biter - inte VAR den biter. Av den orsaken tränas ju med bla både bitjacka och heldräkt.
Däremot vill man INTE att hunden - som du skriver - byter bett/tuggar! Detta av rena säkerhets skäl. Det blir farligare för alla inblandade poliser om hunden tuggar omkring, man eftersträvar alltid att lära hunden att hålla ett så fullt och fast bett som möjligt från början.

I Sverige finns faktiskt en väktarhund som är inkörd på leg-sleav - istället för den traditionella ärmen!

Min bekant i USA (Dallas, Texas) arbetar som hundbefäl och enligt honom så är deras kontroller efter ett bett minimala!
Hundarna används dagligen vid ingripanden och endast i tveksamma fall - där någon "utomstående" drabbats - startar man upp en internutredning.

/Swat

ant olika regler/undersokningar beroende pa vilken stat man ar i. De har ju egna lagar o bestammelser, troligen da ocksa olika forfaranden vid ett bett utav tjanstehund.

Samma har uppe, olika provincer har olika bestammelser o olika satt att gora saker pa. For att en sak ar laglig i Sask betyder inte det att det ar lagligt i Manitoba.

Ja, det tycker ju jag med? Men jag hävdar att många är kvar i det tänket, att hunden måste ligga högt i intensitets stress innan jobb.

Själv vet jag att hundar som sitter lugnt vid sidan, är fokuserade och koncentrerade biter minst lika hårt som en varvad hund. Träning träning!

Det var ungefär så jag trodde att du tänkte. Jag har tack och lov inte hört någon på mycket länge som har hävdat något som liknar det du beskriver (om stress innan jobb). Däremot så tar det ju längre tid att få hunden dithän som du skriver i andra stycket och det kanske egentligen är främsta anledningen till att de använder sig av "stress tänket".

För många år sedan var det flera som sprang runt och sa att bra brukshundar drar i kopplet :crazy: (mest Schäfrar som ingen orkade uppfostra).

Låt säga att polisen stoppar en bil de misstänker har narkotika och vapen i sig. Polisen ber passagerarna och föraren kliva ut och sätter handfängsel på dem medan han undersöker bilen. Får någon då för sig att rymma har han en fjärrutlösare till bildörren där hunden sitter så att den kan ta fast den som rymmer.

Mycket intressant. Jag har funderat på just detta du tar upp här förut. Föraren är ju väldigt "utlämnad" när hunden är kvar i bilen. Smart :)

Förresten.. vet du om detta är både i Sverige och i USA? Eller ligger dom steget före i USA?

Vi känner nog olika poliser i USA du och jag! :)

Även här i Sverige gäller det ju endast ATT en tjänstehund biter - inte VAR den biter. Av den orsaken tränas ju med bla både bitjacka och heldräkt.
Däremot vill man INTE att hunden - som du skriver - byter bett/tuggar! Detta av rena säkerhets skäl. Det blir farligare för alla inblandade poliser om hunden tuggar omkring, man eftersträvar alltid att lära hunden att hålla ett så fullt och fast bett som möjligt från början.

I Sverige finns faktiskt en väktarhund som är inkörd på leg-sleav - istället för den traditionella ärmen!

Min bekant i USA (Dallas, Texas) arbetar som hundbefäl och enligt honom så är deras kontroller efter ett bett minimala!
Hundarna används dagligen vid ingripanden och endast i tveksamma fall - där någon "utomstående" drabbats - startar man upp en internutredning.

/Swat

Jag uttryckte mig nog lite fel, det ar inte onskvart att hundarna byter grepp eller tuggar, men inte heller en katastrof om de gjor det. Men jag kan ocksa ha missuppfattat Billy, min K9 tranande van. I FL utreder man om hunden pa nagot satt skadat en person, eller ett vapen avfyrats mot en person. Om en hund har 'apprehended' en person och denna inte fatt nagra skador och inte anmaler sa gors inte nagon utredning.

Jag vet att Billy tranar hundar runt hela USA, daribland Texas men mest uppe langst ostkusten, sa det bor vara ungefar samma overallt. Jag skickade faktiskt honom en mail i garkvall, vi far se nar han kommer fram till en dator nasta gang. Just nu lar han vara i FL, men har flera hundar fran Irak som soldater traffat pa och skickat hem. (Det ar egentilgen inte tillatet, sa man undrar hur de lyckats overtyga militara grenar att skicka hem hundar. I atminstone ett fall dog soldaten, sa da blev det en "humanitar" grej for att familjen ville ha hunden, men han har flera hundar dar soldaterna lever och mar bra. Det kan ocksa tillaggas att de hundarna tranar han gratis.)
De hundarna har varit 'strays', och vissa levt i oknen utan nagon mannisko kontakt alls utom med soldaten de 'bondat' med. Billy, min van, tranar hundarna sa att de inte ar livsfarliga for alla andra an 'deras' manniska.

Det var ungefär så jag trodde att du tänkte. Jag har tack och lov inte hört någon på mycket länge som har hävdat något som liknar det du beskriver (om stress innan jobb). Däremot så tar det ju längre tid att få hunden dithän som du skriver i andra stycket och det kanske egentligen är främsta anledningen till att de använder sig av "stress tänket".

För många år sedan var det flera som sprang runt och sa att bra brukshundar drar i kopplet :crazy: (mest Schäfrar som ingen orkade uppfostra).

Åk och kolla på lite IPO :angel:

Ni skrattar åt det där, men jag ser inget som skiljer sig från den hunden och flertalet av de hundar jag har sett i programmet jag pratar om. Min ursprungliga åsikt handlar inte om att en hund är lite överladdad och sedan går ut och gör ett bra arbete, utan att hunden är yr bortom rimliga gränser och sedan vimsar iväg. Jag har sett dem missa buset så att polisen fått springa fram och ta skurken fast hunden är bredvid, i ett fall drattade polisen på ändan och bröt armen för att han snubblade på hunden.

Men jag undrar om vi sett samma program? Jag har aldrig sett något liknande i någon av de K9 programmen på animal planet. Det "värsta" jag sett är överexhaltarade hundar som möjligen inte gärna släpper.

Åk och kolla på lite IPO :angel:

Eller (Indil) åk och kolla på vilket skydd du vill. De flesta hundarna beter sig likadant, men jag skulle säga att det beror på gruppen/vart hundbilarna står parkerade.

Jag blir mycket förvånad om en bil står parkerad intill träningsplan och de hundar som sitter i bilen är likgiltiga medan de ser ett annat ekipage träna.

Men jag undrar om vi sett samma program? Jag har aldrig sett något liknande i någon av de K9 programmen på animal planet. Det "värsta" jag sett är överexhaltarade hundar som möjligen inte gärna släpper.

Det kan jag inte svara på. Det jag såg gick samtidigt som jag skrev första inlägget, om det är någon ledning ;-)
Jag tror inte jag sett en enda hund vara i närheten av att ens kunna släppa, dvs bita först, i det programmet men jag har givetvis inte sett alla avsnitt.
Mest känns det som om två mysfarbröder är ute och rastar något rastlösa hundar, och så kallar kommentatorn det för spännande saker.
"Området är säkrat!" medan hunden står uppe på någons veranda och kollar vad de har på grillen.
Ett tag funderade jag om den huvudsakliga effekten av hundarna i just det programmet var skrämseltaktiken. Dvs, de skäller som fan och glappar med tänderna när polisen griper någon och personen kommer sig inte för att göra så mkt motstånd.

Eller (Indil) åk och kolla på vilket skydd du vill. De flesta hundarna beter sig likadant, men jag skulle säga att det beror på gruppen/vart hundbilarna står parkerade.

Jag blir mycket förvånad om en bil står parkerad intill träningsplan och de hundar som sitter i bilen är likgiltiga medan de ser ett annat ekipage träna.

Faktiskt så kom vi lite in på just det igår på instruktörsutbildningen. Två tjejer där tränar IPO. (Nu kan jag inte ta med hela sammanhanget men) vår "lärare" sa att det bästa hade varit om man band upp hundarna och lärde dem att vänta på sin tur, men så funkar det inte. En hund i taget. Det skulle garanterat ta väldigt lång tid för hundarna att lära sig det eftersom dom tycker att det är så sjukt roligt, men det är ju långt ifrån omöjligt.

Lite OT kanske... men hur gör ni där du är och tränar? :)

Jag tror inte att det skulle fungera att 'binda upp' for att vanta pa sin tur.
Om jag har min tjej med mig, eller i bilen, vid IPO traning sa ar hon hur lugn och fin som helst... om jag daremot binder henne och gar och satter mig en bit bort blir hon heltand.:p
Oftast ar det bara hon och jag sa hon ar valdigt "attached". Eftersom jag inte hade en aning om tavlingar och inte en tanke pa att borja har hon lart sig att jag foredrar att hon at lugn nar det ar andra runt om... nu har vi fatt borja lara henne att inte checka sa mycket pa vad jag vill, utan att pa IPO planen kan hon slappa loss. Darfor binder jag henne sa hon kan se traningen och mig, men jag ar inte bredvid och tittar inte pa henne.:)
Tranaren muttrar ofta "what a drive, what a drive", sa hon kommer sig, men hon ar forst och framst min "pet" sa vi far se hur bra det gar.:laugh:

Faktiskt så kom vi lite in på just det igår på instruktörsutbildningen. Två tjejer där tränar IPO. (Nu kan jag inte ta med hela sammanhanget men) vår "lärare" sa att det bästa hade varit om man band upp hundarna och lärde dem att vänta på sin tur, men så funkar det inte. En hund i taget. Det skulle garanterat ta väldigt lång tid för hundarna att lära sig det eftersom dom tycker att det är så sjukt roligt, men det är ju långt ifrån omöjligt.

Lite OT kanske... men hur gör ni där du är och tränar? :)

Jag försöker ställa bilen så att inte hunden har full syn över plan. Hon håller sig rätt lugn men det kan komma några skall och något ljudande någon gång.
De flesta gör väl så. Kan dock inte säga att hundarna är helt lugna när de väntar på sin tur. De VET ju vad som ska hända. Ärligt talat har jag aldrig sett ett skyddshundsekipage oavsett om det är svenskt eller IPO där hundarna varit likgiltiga innan de väl får komma ut.

Var på närliggande BK för ett par månader sedan där det bara bedrivs svenskskydd och dom hundarna kunde föra liv kan jag lova dig. Det var inte en volvo som inte stod och skakade och det var ett enda sorl av allt vrålande.
Poängteras kanske att hundarna hade fri sikt över träningsplan.

Tack för svar. :)

Likgiltiga behöver de inte vara, men lite "ballans" känns väl rimligt. Sen kan det tilläggas att jag vet väldigt lite om de olika skyddsgrenarna och hur det fungerar.

Pfft, min mallenutt! Säger inte ett knyst i bilen, kan på sin höjd göra ett överljudspip om jag öppnar en dörr och ska hämta något. Men annars kan hon sova trots att man kör skyddet ett par meter ifrån bilen.

Beauceronen däremot. Halledudamejen :crazy:

Haha, roligt att du nämner det! Ska faktiskt på en heldag med IPO-träning i Mars. :)

Edit: Måste ju också säga att din avatar är fantastiskt fin! :love:

Det finns ju bra grupper även inom IPOt. Men min lilla erfarenhet säger mig att det stressas, piskas och gapas betydligt mer i IPO än Svenskskyddet. Kanske för att jag bara tränat med bra grupper?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka