Sv: K9 Crap
K9's i USA har extensive 'bit traning' och den ar mycket annorlunda an IPO. I K9 traning har man inga krav pa hur hunden biter, om den tuggar och biter om, nagot som ar jatte daligt i IPO, gar det lika bra. Dar uppmanas hunden ocksa att bita i vilken kroppsdel som helst, inte specifict armen.
Avfyrade vapen eller hundar som bitit kraver en jatte utredning i USA ocksa.
Det ar kanske en annan fraga, men jag hade fatt uppfattningen att den Svenska brottsligheten ar pa stark uppgang med ligor fran gamla Ost Europa och att mycet vapen kommit med i bilden de senaste aren?
You Tube snutten ser ju for bedrovlig ut... men a andra sidan vet vi ju inte vika order hunden fatt...
Jag fragade min van K9 tranaren lite pa FB, jag aterkommer nar han svarar.
<snip>
Våra svenska polishundar är först och främst SPÅR-hundar! Det kan gå år mellan det att en förare har skarpa bett i tjänsten.
Utöver det så bör man även fundera över det faktum att vår kriminalitet i Sverige i mångt och mycket är relativt "ofarlig"! I USA är vapenlagarna extremt mycket mer "generösa", antalet gäng-relaterade brott mångdubbet fler, antalet våldsbrott per capita mycket, mycket högre osv.
Dvs poliser i USA lever i en så mycket tuffare vardag att användingen av hundar måste bli mer offensiv! Om valet står mellan att riskera en hund eller riskera en kollega/en civilperson så är ju valet enkelt!
Dessutom får man inte glömma att ALLA bett och ALLA avfyrade vapen i Sverige innebär en stor utredning av den inblandade polisen, situationen mm. Detta gör sannorlikt att vi tänker både en, två och te gånger innan vi släpper våra hundar på någon/avfyrar tjänstevapnet?!
/Swat
K9's i USA har extensive 'bit traning' och den ar mycket annorlunda an IPO. I K9 traning har man inga krav pa hur hunden biter, om den tuggar och biter om, nagot som ar jatte daligt i IPO, gar det lika bra. Dar uppmanas hunden ocksa att bita i vilken kroppsdel som helst, inte specifict armen.
Avfyrade vapen eller hundar som bitit kraver en jatte utredning i USA ocksa.
Det ar kanske en annan fraga, men jag hade fatt uppfattningen att den Svenska brottsligheten ar pa stark uppgang med ligor fran gamla Ost Europa och att mycet vapen kommit med i bilden de senaste aren?
You Tube snutten ser ju for bedrovlig ut... men a andra sidan vet vi ju inte vika order hunden fatt...
Jag fragade min van K9 tranaren lite pa FB, jag aterkommer nar han svarar.