Käkoperation - erfarenheter?

Följer också tråden på avstånd med intresse. Jag skulle göra operation 2010-2011 eller där någon gång, men jag gjorde aldrig det. Har också öppet bett och det är jättejobbigt att inte kunna bita av som normalt folk! Svårt att äta ute bland folk och använder kniv och gaffel även till saker många bara gruffar i sig utan problem. Har funderat på att ta tag i det igen, vill kunna äta normalt.

Det här med känselbortfall sa de inte till mig på käkkirurgen alls faktiskt, är det verkligen så pass vanligt? Det känns ju lite oroväckande!
 
Tack för svar!
Ja, det verkar ju som tandläkare och kirurg inte är riktigt överens alltid....
Vilket år opererade du? De har sagt att man inte behöver ha käken fixerad och stängd efter operationen.

Någon har pratat om ”ett hål i kinden” efter operationen. Vet du något om vad som menas? Gör de det under operationen av någon orsak?

Jag opererades 2014, jag var då 26 år.
Det går väl framåt hela tiden angående stängda käkar eller inte efteråt och det kanske också beror på vad problematiken sitter. Jag hade som sagt bara gummiband så man kunde ju prata och så men inte äta såklart. För Min del var det för att kroppen liksom skulle vänja sig i det nya läget, muskler och så vill typ dra sig tillbaka till det gamla läget, så det var som en hjälp för kroppen att hitta rätt och vänja sig.

Nej, det är inget jag känner till.. de gjorde allt inne i munnen på mig och jag har inga hål vad jag hört eller sett 😜. Däremot är ärret på ena sidan väldigt ojämnt och det fastnar gärna mat där.
 
Följer också tråden på avstånd med intresse. Jag skulle göra operation 2010-2011 eller där någon gång, men jag gjorde aldrig det. Har också öppet bett och det är jättejobbigt att inte kunna bita av som normalt folk! Svårt att äta ute bland folk och använder kniv och gaffel även till saker många bara gruffar i sig utan problem. Har funderat på att ta tag i det igen, vill kunna äta normalt.

Det här med känselbortfall sa de inte till mig på käkkirurgen alls faktiskt, är det verkligen så pass vanligt? Det känns ju lite oroväckande!

Till mig sa det är det är nästintill omöjligt att inte skada nerverna.
Min vänstra sida klarade sig helt oskadd medans höger var ”av”, dock började jag känna av ilningar och pirr där redan 2-3 dagar efter operationen.
Efter ungefär ett år vet man hur mkt känsel man förlorat/fått tillbaka.

Jag äter fortfarande det mesta med bestick, det sitter kvar i huvudet 😅
 
Jag opererades 2014, jag var då 26 år.
Det går väl framåt hela tiden angående stängda käkar eller inte efteråt och det kanske också beror på vad problematiken sitter. Jag hade som sagt bara gummiband så man kunde ju prata och så men inte äta såklart. För Min del var det för att kroppen liksom skulle vänja sig i det nya läget, muskler och så vill typ dra sig tillbaka till det gamla läget, så det var som en hjälp för kroppen att hitta rätt och vänja sig.

Nej, det är inget jag känner till.. de gjorde allt inne i munnen på mig och jag har inga hål vad jag hört eller sett 😜. Däremot är ärret på ena sidan väldigt ojämnt och det fastnar gärna mat där.
Hur mycket ärr har man efter en sådan operation? Många tydliga eller lägger man vanligtvis inte märke till dem? Tänkte på det du skrev om ditt ena ärr.
 
Till mig sa det är det är nästintill omöjligt att inte skada nerverna.
Min vänstra sida klarade sig helt oskadd medans höger var ”av”, dock började jag känna av ilningar och pirr där redan 2-3 dagar efter operationen.
Efter ungefär ett år vet man hur mkt känsel man förlorat/fått tillbaka.

Jag äter fortfarande det mesta med bestick, det sitter kvar i huvudet 😅
Så HEMSKT! :nailbiting: Känns det mycket? Eller ja, känselbortfall känns ju inte, det är väl det som är själva grejen med känselbortfall... men märker man tydligt att man saknar känsel?

Det är ungefär som att jag alltid tuggar på höger sida trots att jag sedan augusti kan tugga på båda sidor. Tidigare hade jag en trasig tand på vänster sida men numera kan jag ju tugga med även vänster då den är lagad och hel och fin liksom... blir höger i alla fall!:D

Jag biter av saker genom att använda tungan annars, skitdrygt, ser inte klokt ut så kniv och gaffel är en bra uppfinning!
 
Så HEMSKT! :nailbiting: Känns det mycket? Eller ja, känselbortfall känns ju inte, det är väl det som är själva grejen med känselbortfall... men märker man tydligt att man saknar känsel?

Det är ungefär som att jag alltid tuggar på höger sida trots att jag sedan augusti kan tugga på båda sidor. Tidigare hade jag en trasig tand på vänster sida men numera kan jag ju tugga med även vänster då den är lagad och hel och fin liksom... blir höger i alla fall!:D

Jag biter av saker genom att använda tungan annars, skitdrygt, ser inte klokt ut så kniv och gaffel är en bra uppfinning!

Svarar på det med ärr här också. Ingen som ser om jag inte drar ner läppen och visar och dom känns inte heller. Är bara att det blivit så kanterna liksom läkt ihop mer ojämnt på ena sidan medans kinden/tandköttet är helt slätt som innan på vänstra sidan. :)

Njea, alltså ibland kändes det som om det man drack tex rann vid sidan om fast det inte gjorde det, att det var varmt fast man drack kallt (slltså på utsidan läpp/kind/haka).. och att borsta tänderna var ganska underligt eftersom du inte kände av borsten 😁

Haha ja, jag gjorde det samma. Tungan fick göra mycket jobb! Nu gör tänderna jobbet 🥳
 
Ja nu är det gjort - och det blev skit! 😭😭😭😭
Rent tekniskt lyckades den, men utseendeförändringen har påverkat dottern så att hon är helt knäckt och gått ner sig fullständigt... Hon har fått panikångest som gränsar till depression, helt personlighetsförändrad, och inget kan göras ogjort!
JAG ÄR SÅ LEDSEN!!!! 😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

(Typ nytt användarnamn då jag inte kom in på gamla kontot...)
 
Jag behöver hjälp!!!

Hur stöttar man ett ”barnl (19 år) som inte vill leva såhär!?!? (Har kontakt med kurator och samtalsterapeut men är bara ledsen 😭)
Vad gör man, vad säger man..?
 
Men gud vad hemskt!
På vilket sätt är den misslyckad i hennes ögon? :(
Jag hade flera som sa till mig att jag skulle räkna med panik känslor/attacker men då mer pga svårigheter under läkning. Vilket aldrig hände mig dock.
Vad säger kirurgen/tandläkare om det??
Min erfarenhet är att ansiktet oftast blir mer symmetriskt och ett annat uttryck.
 
Usch fy :( När jag gjorde operationen sa kirurgen att dom snart även skulle ha kontakt med plastikkirurg om patienterna inte skulle bli nöjda med sitt utseende, har ni blivit erbjudna det?
Detta var i halmstad, och jag vet ju inte om det faktiskt blev så och om det isåfall fortfarande är så... :(
 
Men gud vad hemskt!
På vilket sätt är den misslyckad i hennes ögon? :(
Jag hade flera som sa till mig att jag skulle räkna med panik känslor/attacker men då mer pga svårigheter under läkning. Vilket aldrig hände mig dock.
Vad säger kirurgen/tandläkare om det??
Min erfarenhet är att ansiktet oftast blir mer symmetriskt och ett annat uttryck.
Hon tycker det ser konstigt ut när hon ler. Istället för överbett har hon nu framskjutande haka, hon tycker hon ser maskulin ut.
Tandläkaren är nöjd, och dottern säger att hon inte fattar hur han kan vara nöjd och undrar om hon är nån typ av experiment....
 
Usch fy :( När jag gjorde operationen sa kirurgen att dom snart även skulle ha kontakt med plastikkirurg om patienterna inte skulle bli nöjda med sitt utseende, har ni blivit erbjudna det?
Detta var i halmstad, och jag vet ju inte om det faktiskt blev så och om det isåfall fortfarande är så... :(
Ja tandläkaren föreslog hakplastik, men inte ska man väl behöva fixa till ansiktet efter att de har fixat till ansiktet för att det skulle bli bättre..? Helt sjukt, ju!
 
Hon tycker det ser konstigt ut när hon ler. Istället för överbett har hon nu framskjutande haka, hon tycker hon ser maskulin ut.
Tandläkaren är nöjd, och dottern säger att hon inte fattar hur han kan vara nöjd och undrar om hon är nån typ av experiment....

Tandkirurgen och tandläkaren tänker främst funktion, men också - att din dotter tycker/känner något om sitt utseende just nu betyder inte att det är en objektiv sanning. Jättebra att hon har kontakt med kurator/samtalsterapeut och kan få bearbeta förändringen.

Har hon lättare att tugga och äta? Finns det någonting med operationen som hon tycker varit positivt, utöver att hon känner ett missnöje med sitt ansikte?
 
Tandkirurgen och tandläkaren tänker främst funktion, men också - att din dotter tycker/känner något om sitt utseende just nu betyder inte att det är en objektiv sanning. Jättebra att hon har kontakt med kurator/samtalsterapeut och kan få bearbeta förändringen.

Har hon lättare att tugga och äta? Finns det någonting med operationen som hon tycker varit positivt, utöver att hon känner ett missnöje med sitt ansikte?
Ja, det förstår hon att tandläkaren tänker funktionellt, men inte att det skulle bli på bekostnad av hennes utseende och identitet...
Hon har fortfarande räls så det är lite knixigt med maten fortfarande.
 
Fast det är väl inte sjukt, de fixade inte till ansiktet för att det utseendemässigt skulle se bättre ut, de opererade käken för att hon hade öppet bett?
Jo det var nog en kombination, de har alltid talat om för henne hur FEL allt sett ut. Ett par månader före operationen sa tandläkaren till henne att ” titta så FULT det ser ut, du vill väl inte vara FUL?” Hade jag varit med så hade jag exploderat.... men pga Corona så var hon ensam på det sista årets besök.
Ja, det är på gränsen till anmälningspliktigt.

Stackars dottern som bara ville allt skulle bli bra och att alla skulle bli nöjda... 😢😢😢😢
 
Ja, det förstår hon att tandläkaren tänker funktionellt, men inte att det skulle bli på bekostnad av hennes utseende och identitet...
Hon har fortfarande räls så det är lite knixigt med maten fortfarande.

Det är gissningvis där hon behöver hjälp - få resonera kring att identiteten inte är bottnad i käkens form. Det är tufft för tonåringar generellt med utseende, kropp och normer kring hur du ska se ut. En större snabb förändring och som också blir väldigt synlig kan såklart vara svårt att hantera.

Märkligt att läkarteamet inte varit mer tydliga med henne angående hur ansiktsformen påverkas av att käken förändras vid en op. Men bra att ni har samtalskontakt som följer upp och där hon får prata av sig.
 
Jo det var nog en kombination, de har alltid talat om för henne hur FEL allt sett ut. Ett par månader före operationen sa tandläkaren till henne att ” titta så FULT det ser ut, du vill väl inte vara FUL?” Hade jag varit med så hade jag exploderat.... men pga Corona så var hon ensam på det sista årets besök.
Ja, det är på gränsen till anmälningspliktigt.

Stackars dottern som bara ville allt skulle bli bra och att alla skulle bli nöjda... 😢😢😢😢
Oj, ja det låter ju helt sjukt att dom sa så :S hemskt verkligen! :(
Hur längesen var det hon opererades? Kan det kanske fortfarande vara lite svullet, och hon blir mer nöjd när det lagt sig helt och hållet?
Efter min stora svullnad lagt sig, tog det ändå ett bra tag innan ansiktet slutade se lite småkonstigt ut 😅
 
Jo det var nog en kombination, de har alltid talat om för henne hur FEL allt sett ut. Ett par månader före operationen sa tandläkaren till henne att ” titta så FULT det ser ut, du vill väl inte vara FUL?” Hade jag varit med så hade jag exploderat.... men pga Corona så var hon ensam på det sista årets besök.
Ja, det är på gränsen till anmälningspliktigt.

Stackars dottern som bara ville allt skulle bli bra och att alla skulle bli nöjda... 😢😢😢😢
Ja det borde ju gå att anmäla och se om de tar i det eller om tandläkaren åtminstone får sig en tillsägelse.

Hoppas att det löser sig. Jag kan tänka mig att det tar ett tag att vänja sig vid nytt utseende oavsett men man ska inte behöva må sådär dåligt av det.
 
Jo det var nog en kombination, de har alltid talat om för henne hur FEL allt sett ut. Ett par månader före operationen sa tandläkaren till henne att ” titta så FULT det ser ut, du vill väl inte vara FUL?” Hade jag varit med så hade jag exploderat.... men pga Corona så var hon ensam på det sista årets besök.
Ja, det är på gränsen till anmälningspliktigt.

Stackars dottern som bara ville allt skulle bli bra och att alla skulle bli nöjda... 😢😢😢😢
Upplever du att hon ser konstig ut eller är det förändringen i sig hon reagerar på?
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
739
Senast: Bonita4
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Crossline
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: monster1
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 022
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp