Bukefalos 28 år!

Känner mig utnyttjad!

Sv: Känner mig utnyttjad!

Kan tillägga att det var sagt innan jag flyttade dit att man skulle ge och ta. Alltså att jag skulle få tillbaka för dom dagarna jag hjälpte till. Inte fått något tillbaka. Mer än höjd hyra....
Det går ju att tolka sånt på olika sätt, dom kanske tar det som att dom hjälper dig nästa gång du ska bort osv. Vad är det du vill ha av dom annars? är det pengar eller vill du ha ledigt från hästarna ett tag eller vad?

Ge och ta tolkar jag som att man rycker in när det krisar för någon annan. Man hjälper varandra helt enkelt.
Det är inte själva grejen att jag tagit in hästarna som stör mig utan att det blivit ett suckande när man tagit ut hästarna igen så dom behövt ta in bara nån timma efter dom kommit ut.
Så kan jag nästan lova dig att det är i vart och vartannat stall, alla stallen jag stått i har det alltid klagats när jag släpper ut min häst för att han ska få vara ute en timma till eller två. Sålänge det ingår insläpp så har man rätt att ta ut hästen och ska kunna göra det utan jobbiga suckar.
Och på tal om att det INTE skulle vara dyrt? Beror helt på vart i landet man bor. Pratar inte om ett stall i närheten av en storstad. Samt vad det är för standard på anläggningen.
Det är rätt, allt är relativt, vad som är dyrt på ett ställe är billigt på ett annat. Vet en anläggning med ridhus och allting men i otroligt dåligt skick att det är svårt att nyttja det som man ska som jag upplever som väldigt dyrt.
Och som endel sagt, vissa är inte så tuffa IRL som bakom en dataskärm.
Jag är definitivt inte tuff! :crazy: Alltid varit försiktig och blyg.
Jag är också väldigt försiktig och blyg av mig, gör inte direkt mycket väsen av mig alls. Dock så har jag tröttnat på attityden som finns i många stall och efter alla stall jag stått i så har jag blivit lite härdad. Jag ser vad som ingår i stallhyran och sen håller jag på det, gör inte mera än vad som jag känner är okej för mig pga att inte riskera att bli utnyttjad. Börjar man hjälpa till för mycket så är det lätt att folk enbart utnyttjar det.

Däremot som vid kriser, om någon inte kan komma någon dag av en anledning så visst kan jag kolla till hästen eller mocka en box, sen förhoppningsvis får jag den hjälpen tillbaka om det krisar för mig nångång. Blir det en vana att fråga mig om allt och det händer ofta så säger jag faktiskt nej.
 
Senast ändrad:
Sv: Känner mig utnyttjad!

Ville som sagt bara ha kloka ord :angel:

Kan tillägga att det var sagt innan jag flyttade dit att man skulle ge och ta. Alltså att jag skulle få tillbaka för dom dagarna jag hjälpte till. Inte fått något tillbaka. Mer än höjd hyra....



Det är inte själva grejen att jag tagit in hästarna som stör mig utan att det blivit ett suckande när man tagit ut hästarna igen så dom behövt ta in bara nån timma efter dom kommit ut.

Och på tal om att det INTE skulle vara dyrt? Beror helt på vart i landet man bor. Pratar inte om ett stall i närheten av en storstad. Samt vad det är för standard på anläggningen.

Och som endel sagt, vissa är inte så tuffa IRL som bakom en dataskärm.
Jag är definitivt inte tuff! :crazy: Alltid varit försiktig och blyg. Även mot mina hästar har jag varit otroligt mild och "mesig" enligt vissa. Trots det har jag alltid haft väluppfostrade hästar. Jag har ett otroligt tålamod och kanske därför man inte sätter ner foten i tid. Jag är dumsnäll mao...

Först av allt tycker jag att du ska skriva ett ordentligt kontrakt.

Sen tycker jag, betalar du stallhyran svart så är det en dyr hyra, betalar du vitt så är den normal.

Prata med stallägaren och fortsätter de att vara dumdryga så räkna ut vad hyran/dag är för dina hästar , dra av summan på din stallhyra och skriv på inbetalningen att du dragit av för utförda tjänster.

Sök ny stallplats hos några som inte utnyttjar dig.

Som allmäna råd till alla:

Se till att ha papper på ALLT som utlovats, då det är svårt att bevisa muntliga löften, även om de skall vara lika gilltiga som skrivna.

Sen en gammal klycha: Stå på dig annars gör någon annan det.
 
Sv: Känner mig utnyttjad!

*kl*

Jag tycker också du kan föreslå att ni skriver ett kontrakt på stallplatsen för er bådas skull. (om du vill vara kvar förståss.)
Så sätter du dig och funderar INNAN mötet vad du är villig att betala och vilka sysslor som du är villig att göra osv. Svårt att bestämma sig på plats, speciellt om man lätt blir "överkörd" av andra starkare viljor.

Bortse ifrån vad du fått betala förr och nu och fundera på vad du vill och kan betala för stallet. Se det som att du ska flytta in på nytt.

Jag tror också att det där med att ta och ge kan uppfattas som att du får hjälp om du åker bort. Men jag skulle inte vilja stå i ett stall där man ser det som "lika arbetsinsats" att du tar deras 8 hästar en v. och dom sen tar din häst en v. (Men det är ju upp till var och en och tycka där.)

Sen oavsett om du flyttar eller inte så "tjänar" man på att öva på att säga till och säga nej. :) Det är ju tråkigt om man känner sig utnyttjad och kanske helt i onödan.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 117
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 404
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 986
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 598
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp