Känslig mage.

Cocos

Trådstartare
Min kisse har ätit eukanuba torrfoder samt mush blötmat större delen av sitt ganska korta liv.
Jag fasade in canagan torrfoder pga bättre än eukanuba.
Detta va några veckor sedan och nu bajsar kissen löst varje gång han får mush :crazy:
Jag provade att inte ge mush alls (han får i vanliga fall 1 boll 2ggr/dag) och magen blev bättre..
Han äter nu bara canagan alltså men skiter lite löst fortfarande.
Jag tror att det är canagan som ställer till det, att det är för "starkt" och med mush på det blir det nån typ av överslag..
Han dricker vatten bra och är superpigg och helt som vanligt.

Jag skulle helst fodra i huvudsak med mjau blötmat samt mush men trots att han ätit mjau förut tål han inte det alls..

Har ni några idéer? Kan han va allergisk?
Vad ska jag ge för foder?
BARF är ej aktuellt men ger gärna blötmat eller färskfoder.
 
Min kisse har ätit eukanuba torrfoder samt mush blötmat större delen av sitt ganska korta liv.
Jag fasade in canagan torrfoder pga bättre än eukanuba.
Detta va några veckor sedan och nu bajsar kissen löst varje gång han får mush :crazy:
Jag provade att inte ge mush alls (han får i vanliga fall 1 boll 2ggr/dag) och magen blev bättre..
Han äter nu bara canagan alltså men skiter lite löst fortfarande.
Jag tror att det är canagan som ställer till det, att det är för "starkt" och med mush på det blir det nån typ av överslag..
Han dricker vatten bra och är superpigg och helt som vanligt.

Jag skulle helst fodra i huvudsak med mjau blötmat samt mush men trots att han ätit mjau förut tål han inte det alls..

Har ni några idéer? Kan han va allergisk?
Vad ska jag ge för foder?
BARF är ej aktuellt men ger gärna blötmat eller färskfoder.


Jag ger Orijen som torrfoder (fri tillgång) och sen blandar jag Applaws, Pussi, Gourme och Friskis blötmatpåsar & burkar och ger 2-3 ggr om dagen så nästan fri tillgång där med! :)

Vet att alla dom påsarna inte är optimala men kisse får vad kisse vill ha ;) och han både dricker, bajsar och kissar normalt (mer eller mindre luktfritt dessutom) samt har energi till tusen! Kastrerad hane, 3 år nästa år! :)
 
Jag ger Orijen som torrfoder (fri tillgång) och sen blandar jag Applaws, Pussi, Gourme och Friskis blötmatpåsar & burkar och ger 2-3 ggr om dagen så nästan fri tillgång där med! :)

Vet att alla dom påsarna inte är optimala men kisse får vad kisse vill ha ;) och han både dricker, bajsar och kissar normalt (mer eller mindre luktfritt dessutom) samt har energi till tusen! Kastrerad hane, 3 år nästa år! :)

Just Orijen skulle jag gärna ge men det är ju också väldigt starkt foder samt innehåller mycket fisk vilket jag vill undvika :(
Jag verkar inte kunna blanda alls för någon vecka sen tog mush slut och få fick dom mjau på påse och det vart racer bajs direkt :crazy:

Jag börjar dock funder på om det är så att han får i sig annan "mat" han inte bör äta och det är därför magen ballar ut.. han snor ju gärna mat av mitt barn och jag vaktar såklart men missar ibland och då snor han tex en skinkbit och kutar iväg :cautious:
 
Varan förra katt hade väldigt känslig mage, han talde inte alls Orijen.
Det enda som fungerade för honom var Rojal Canin sensitive, inget bra foder egentligen men det klarade han av. Kokt kyckling gick bra ocksa, och köttfärs och nötkött i mindre mängder.
 
Min äldre katt äter sedan några veckor bara Royal Canin Veterinary Intestine Diet, båte torr och blöt. Innan det har jag provat allt utan att han blev bra i magen.
 
Min äldre katt äter sedan några veckor bara Royal Canin Veterinary Intestine Diet, båte torr och blöt. Innan det har jag provat allt utan att han blev bra i magen.
Royal Canin Veterinary Diet - Gastro Intestinal heter den visst.

Min katt har haft känslig mage det senaste året, och till en början räckte vanliga Royal Canin Sensitive, men så i november blev han sämre igen och började snabbt magra av så vi fick åka in till UDS. Det visade sig att han har inflammation i tunntarmen, men det tog två veckor innan vi fick diagnos och då hade han ätit det nya fodret sedan första besöket och mådde lite bättre. Efter diagnosen har han gått på kortisonkur och det är jättestor skillnad!

Jag önskar dock att jag hade kollat upp honom redan när han började få problem, så det är min rekommendation.
 
Royal Canin Veterinary Diet - Gastro Intestinal heter den visst.

Min katt har haft känslig mage det senaste året, och till en början räckte vanliga Royal Canin Sensitive, men så i november blev han sämre igen och började snabbt magra av så vi fick åka in till UDS. Det visade sig att han har inflammation i tunntarmen, men det tog två veckor innan vi fick diagnos och då hade han ätit det nya fodret sedan första besöket och mådde lite bättre. Efter diagnosen har han gått på kortisonkur och det är jättestor skillnad!

Jag önskar dock att jag hade kollat upp honom redan när han började få problem, så det är min rekommendation.

Nu äter katterna acana och bozitas blötfoder. Inte varit några tjorviga magar senaste veckorna men om det återkommer ska jag kolla upp det. Som du skriver är det ju dumt om det hinner utvecklas till nått kroniskt :(

Jag tror en del av bekymret är pga att de äter både torr o blöt mat. Olika substanser på fodret ska ju kräva olika typer av pH värde i magen. Att blanda kan i alltså inte va optimalt.
Jag ska fasta över den på blötmat om hanens mage klarar det annars får de nog tyvärr leva på torrfoder.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som ger Mush, hur gör ni när ni är på resande fot och inte har tillgång till frys? Finns det något substitut man kan köpa som håller...
Svar
9
· Visningar
457
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
627
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag överväger att gå över till att ge mina katter Mush färskfoder, de frysta bullarna för katt. Det var förr tal om att Mush inte var...
2
Svar
25
· Visningar
2 803
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp