Kär i 30 år äldre man

Jag är våldsamt förälskad i en nästan 30 år äldre man. Jag är själv i 30-års åldern. Vi är kompatibla på ett sätt jag aldrig upplevt innan och jag älskar honom djup, men självklart på olika platser i livet på grund av åldersskillnaden. Han säger att han inte vill ha ett förhållande med mig på grund av detta - att jag skulle förstöra mitt liv om vi blev ihop. Jag förstår såklart att en så stor åldersskillnad skulle ses på extremt dömande från samhällets sida, och säkert även våra respektive familjer. Han kommer ses som gubbsjuk och jag som en gold digger. Orkar man verkligen stå emot en så stark norm?
Jag är 20 år yngre än min sambo. Han har aldrig haft en så pass mycket yngre partner och trodde aldrig han skulle ha det heller. Vi har ju mötts i några år i jobbet innan vi började dejta.
Givetvis finns det vissa som inte känner oss som tror att han är gubbsjuk och jag en golddigger.
Men folk som känner oss vet ju att inget av det är sant.
Vi började dejta när jag var 35 år. Så jag hade ju ändå varit vuxen många år.
Sambon oroade sig en del för vad jag ska tycka när han blir gammal, när han dör etc.
Jag har alltid varit med "Vi tar det problemet då det kommer!" och känt att iom att vi mår bra ihop och älskar varann så vill jag leva i det även om det kanske kan ta slut snabbare än med en jämnårig. Men även en jämnårig kan ju relationen ta slut med, den kan dö, jag kan dö etc. Men vet ju aldrig.

Ingen av mina vänner eller familj har haft negativ åsikt om vår åldersskillnad. Jag brukar tröttna på män hyfsat fort. Sambon är den jag orkat med längst. 😅 Nej, men jag känner inte att jag tröttnat. Mkt är nog för att han ju gjort så mycket intressanta och spännande saker som format honom till en intressant person. Han har ju 20 års försprång i upplevelser, tankar, känslor etc.
Sen är vi ju väldigt lika och vill leva på samma sätt och tycker lika om det som är viktigt.

NU har däremot jag börjat få någon form av separationsångest med rädsla för då han dör. Han är ju pigg och kry utan krämpor. Men jag har fått någon period nu då jag är rädd för att förlora honom, pappa etc. Kanske pga covid, vad vet jag.
Men oavsett vill jag ju hellre leva ihop nu och få plocka ihop mig själv sedan om /när det tar slut.
 
Oavsett vad vi tycker om att vara i en relation där ålderskillnaden är stor, så har han uttryckt att han inte vill gå in i en romantisk relation med dig.
Nu vet jag inte hur mycket ni pratat om det här, om hans nej är något du måste acceptera. För hur ont det än gör, ibland är inte all kärlek i världen tillräcklig för att brygga över för stora skillnader två personer emellan. Eller om hans nej bygger på anledningar, som om ni bara pratar kan komma fram till, inte är några som är problem stora nog att stå i vägen för vad som kan leda till ett fint förhållande, ett fint liv tillsammans. Personligen känner jag att det är upp till dig att få ta ansvar för vad du känner att du vill och klarar av att hantera om ni skulle vara tillsammans.

Min filosofi, efter ett 8 år långt förhållande med någon där vi har en 17 års ålderskillnad, är att allt jag med säkerhet kan veta är vad som känns rätt här och nu. Att vi har ett förhållande där jag känner mig hörd och sedd, älskad för den jag är och inte trots den jag är, med en person som är så lätt att älska och tycka om för att han är så empatisk, rolig och smart och vår vardag tillsammans är fylld av så mycket som gör mig glad, allt från så givande samtal, till trevliga stunder i gemensam tystnad där var och en pysslar med sitt. Det som gör att jag inte känner av ålderskillnaden, som gör att det rent av känns konstigt att vi har en, när den inte märks av i vårt sätt att vara, eller påverkar hur väl vi fungerar eller kommunicerar tillsammans.

Att visst finns det saker att ta in i beaktning när ålderskillnanden är stor, som tex barn eller inte, där vi har pratat om att när han kanske är redo för barn så kan jag vara för gammal för det. Eller att jag kommer nå pensionåldern långt innan honom, hur känns det? Att jag kanske kommer att dö långt innan honom, vilket jag fortfarande har svårt att hantera.

Vi har alltid landat i att vad som än händer i framtiden, det är något som vi inte kan hitta lösningar för idag, utan vi får lita på att vi gör det då. Att det får räcka att vi pratar om det som kan oroa oss om framtiden, ventilera, prata om hur vi båda ser på saken för att kunna släppa det och gå vidare och fokusera på det som faktiskt är bra här och nu, anledningen varför vi valt att vara tillsammans. Så att vi inte missar att ta vara på det i oron för något vi inte har någon som helst kontroll över.

Jag hoppas vi får ett fint långt liv tillsammans, men inget är säkert. Min mamma gick bort i cancer när hon var 51, min mormor dog också kort efter hon fyllt 50. Hans moster blev dement i 60 års åldern. Ingen vet hur länge vi får finnas här, hur länge vi får behålla hälsan. Det går ju inte att gardera sig emot förluster. För mig vore det att ta ut förlusten i förskott att avsluta vår relation pga av att vi kanske möts av motgångar i framtiden, som kan bli väl så smärtsamma att gå igenom. Smärta, förlust, det är baksidan av samma mynt som kärleken. Det är en del av livet.

Och angående om gå emot normen, så stålsatte jag mig för vad de runt om oss skulle tycka och tänka, att de kanske ifrågasätta vårt förhålllande. Speciellt eftersom vi inte bara hade en stor ålderskillnad, vi gick också emot normen att vara en äldre kvinna och en yngre man. Men bland våra familjer och vänner var knappt någon alls som tyckte/undrade eller ens hade några frågor om vår ålderskillnad. Det till min stora förvåning, för jag trodde verkligen att de skulle tycka något eller åtminstone retas och skämta om det, men det var inget vi hörde, som de sa till oss.
Vi har båda blivit varmt mottagna i den andres familjer, bland vänner och jag bor numera mycket närmare hans familj än min och vi umgås ofta och de är så fina och stöttande av vår relation och emot mig, vilket känns fint och viktigt eftersom jag flyttat till England så vi kunde leva tillsammans.

Jag förstår hur jobbigt det kan vara att uppleva stark kärlek till någon när ni befinner er på olika platser i livet åldersmässigt, så jag hoppas att du tillslut kan känna att det var rätt beslut hur ni än gör, om ni går vidare tillsammans eller inte.
Härligt,
Jag är 23 år yngre än min man och relatera till allt du skriver.
Jag har tidigare haft MÅNGA relationer. Jag är egentligen en person som är både kräsen och svår att leva med pga att jag själv är en väldigt stark kvinna som vet vad jag vill och lätt blir uttråkad, men när vi fann varandra så har verkligen allt klickat, det är fortfarande spännande, härligt och utvecklande på alla plan att leva med min man. Jag känner mig oerhört trygg, lycklig och nöjd med min man och vi har idag barn ihop och ett liv jag aldrig kunnat önska mig innan jag träffade honom. Jag skulle aldrig vilja ha en annan relation.
Jag hoppas verkligen att folk där ute vågar leva som dom vill och skiter i andras tyckande och tänkande. Livet är för kort för sånt. Folk kommer alltid vara avundsjuka, bittra och negativa, det är inte värt att lägga vikt på att göra alla andra nöjda, du kommer alsdrig lyckas med det eller ens bli lycklig av det.

Och alla ni med fördomar och ruttna åsikter kan dra åt helv*etet ;)
 
Han är alltså i 60 årsåldern nu? Hur kommer du känna när han är 70-75 och har alla de ålderskrämpor som hör till. Jag tänker att när du är 40-45 år kanske du inte vill ägna dig åt hemvård av din man? Självklart finns det många pigga pensionärer i 70 års åldern men det finns också många som inte är det. Min pappa är 75 och i god form men orkar inte gå längre sträckor pga av dåliga knän, ser dåligt osv. Min svärfar som är 73 är helt dement, han kan inte ens gå på toaletten själv utan har på sig blöjor, svärmor hemvårdar honom och kan inte lämna hemmet utan att hemtjänsten är där och tar hand om honom. Demensen gjorde entre vid 67.

Jag hade definitivt tvekat att starta en relation med någon i den åldern när jag själv var så pass ung.

Det är precis det här som är hans problem. Han säger att han inte skulle kunna respektera sig själv om han lät mig "lägga mina bästa år honom" samt att han inte vill att jag ska se honom åldras sakta men säkert på nära håll. Jag tror även att han tycker att det är jobbigare med omgivningens tankar och reaktioner (hans egen familj till exempel) än vad jag tycker. Faktum är att vi är på olika platser i livet. Jag är yngre än hans barn, mitt eget barn är i förskoleåldern.

För mig är det ett större problem att mannen inte vill ha en relation med TS. Oavsett ålderskillnad!

Jag tror väl också att det går att övervinna en åldersskillnad, precis som många i tråden beskrivit, om man verkligen vill. Eftersom han ser hindren (som är många, det förstår även jag... och jag har inte delat alla omständigheter i tråden) så kanske rädslan är större än kärleken i det här fallet. Jag vet inte, jag tvekar ju också. Jag tvivlar egentligen inte på hans känslor för mig, men övervinner kärleken verkligen allt som klyschan säger?

Vi kan fortsätta ses förutsättningslös när omständigheterna tillåter men... det är inte den typen av relation jag helst vill ha med honom. Det innebär att vi inte blir en del av varandras respektive liv, inte umgås med varandras familjer som partners, inte planerar en framtid tillsammans.
 
Jag är våldsamt förälskad i en nästan 30 år äldre man. Jag är själv i 30-års åldern. Vi är kompatibla på ett sätt jag aldrig upplevt innan och jag älskar honom djup, men självklart på olika platser i livet på grund av åldersskillnaden. Han säger att han inte vill ha ett förhållande med mig på grund av detta - att jag skulle förstöra mitt liv om vi blev ihop. Jag förstår såklart att en så stor åldersskillnad skulle ses på extremt dömande från samhällets sida, och säkert även våra respektive familjer. Han kommer ses som gubbsjuk och jag som en gold digger. Orkar man verkligen stå emot en så stark norm?
Livet är för kort för att oroa sig vad andra tycker och tänker.

Det enda vi med säkerhet vet är att vi alla kommer att dö och livet i övrigt inte kommer med garantier gällande någonting. Känns det rätt så kör på och vill folk döma er var för sig eller tillsammans säger det faktiskt en hel del mer om dem än vad det gör om er!
 
Det är precis det här som är hans problem. Han säger att han inte skulle kunna respektera sig själv om han lät mig "lägga mina bästa år honom" samt att han inte vill att jag ska se honom åldras sakta men säkert på nära håll. Jag tror även att han tycker att det är jobbigare med omgivningens tankar och reaktioner (hans egen familj till exempel) än vad jag tycker. Faktum är att vi är på olika platser i livet. Jag är yngre än hans barn, mitt eget barn är i förskoleåldern.



Jag tror väl också att det går att övervinna en åldersskillnad, precis som många i tråden beskrivit, om man verkligen vill. Eftersom han ser hindren (som är många, det förstår även jag... och jag har inte delat alla omständigheter i tråden) så kanske rädslan är större än kärleken i det här fallet. Jag vet inte, jag tvekar ju också. Jag tvivlar egentligen inte på hans känslor för mig, men övervinner kärleken verkligen allt som klyschan säger?

Vi kan fortsätta ses förutsättningslös när omständigheterna tillåter men... det är inte den typen av relation jag helst vill ha med honom. Det innebär att vi inte blir en del av varandras respektive liv, inte umgås med varandras familjer som partners, inte planerar en framtid tillsammans.

Ni verkar bägge två sätta upp väldigt mycket hinder och förbehåll, så jag skulle utifrån det säga att nej, det är liten chans att ni har en relation värd att behålla. Ni tycker egentligen inte att er relation är värd det ni står inför. Och då är den ju per definition inte det.
 
Åldersskillnaden mellan mina föräldrar är 22 år, min mamma var 40 år när hon fick mig. Min pappa var pigg och kry länge upp till 90 årsåldern, och när jag var liten så märkte jag ingen skillnad. Min pappa arbetade en del (skrev) även som pensionär så han var rätt aktiv av sig, det gjorde skillnad, det var ändå ett ganska positivt förhållande länge. Men ju äldre han blivit ju svårare har det blivit, speciellt nu när han blivit sjuk, drabbats av Alzheimers.
Inga onda ord om någons förhållande, det är alltid upp till var och en. Men min egen upplevelse är att det blir svårare att separera om man känner att man inte trivs i förhållandet längre ju äldre man blir, speciellt när den ena blir sjuk. Det är nog svårt som ung också om partnern blir sjuk men jag tror att man bör tänka på att risken att den äldre partnern blir sjuk är mycket större än när bägge är "unga".
Jag talar såklart ur ett barns synvinkel, inte som en partner i förhållandet så det blir ju ett annorlunda perspektiv. Troligen är jag också partisk pga mina egna upplevelser.

Känner bägge att förhållandet är ändå värt det, kör på :)
 
Jag är våldsamt förälskad i en nästan 30 år äldre man. Jag är själv i 30-års åldern. Vi är kompatibla på ett sätt jag aldrig upplevt innan och jag älskar honom djup, men självklart på olika platser i livet på grund av åldersskillnaden. Han säger att han inte vill ha ett förhållande med mig på grund av detta - att jag skulle förstöra mitt liv om vi blev ihop. Jag förstår såklart att en så stor åldersskillnad skulle ses på extremt dömande från samhällets sida, och säkert även våra respektive familjer. Han kommer ses som gubbsjuk och jag som en gold digger. Orkar man verkligen stå emot en så stark norm?
Jag var gift och fick 2 barn med en man som var 29 år äldre än jag. Ungarna har aldrig någonsin funderat på vår åldersskillnad, de har aldrig tyckt deras pappa är gammal eller verkar äldre än deras kompisars pappor. Vi skiljde oss efter 19 år ihop och hade inget med ålder att göra. Mer att vi var rätt trötta på varann...som även många jämnåriga blir efter många år ihop.
 
Royne Zetterman och Sofia Farman har ju också en stor åldersskillnad. Han är 63 och hon 39 och dom har även gemensamma barn.
 
Off topic (förlåt... :o ) men intressant ändå med alla dessa förhållanden där mannen är 20+ år äldre och kvinnan den yngre. Motsatta roller ser man sällan. Och när de förekommer höjs ögonbrynen aningen mer...!
Det är inte lika vanligt, men det finns. Kolla bara på Birgitte Macron som träffade Emmanuel när han var 15 år. Hon var hans lärare och det skiljer sig 24 år mellan dom. Inte så vanligt, men ja, är man kär så är man ;)
 
Det är inte lika vanligt, men det finns. Kolla bara på Birgitte Macron som träffade Emmanuel när han var 15 år. Hon var hans lärare och det skiljer sig 24 år mellan dom. Inte så vanligt, men ja, är man kär så är man ;)

Just deras exempel tycker jag inte är helt oproblematiskt. Han var ju faktiskt ett barn och hon i en klar maktposition. En helt annan sak mellan vuxna människor mvh har 19 år äldre karl.
 
Just deras exempel tycker jag inte är helt oproblematiskt. Han var ju faktiskt ett barn och hon i en klar maktposition. En helt annan sak mellan vuxna människor mvh har 19 år äldre karl.
Jag håller med om just att han var minderårig och hon lärarinna när dom träffades, men tydligen var det äkta kärlek för dom både eftersom dom fortfarande är tillsammans.
Tycker såklart att man ska vara vuxen innan man ger sig in att dejta en person som är 10+ äldre.
 
Det som sker med stora åldersskillnader är att släktträdet tar lite udda former. Min pappas sida är en salig röra.

Min farmor gifte om sig med en 15 år yngre man och fick en son som nu är ca 40 år gammal. Min pappa är 60. Hans nya sambo är 20 år yngre än honom och således jämnårig med pappas halvbror. Själv är jag närmare pappas sambo i ålder än vad jag är mina halvsyskon.

Vi har inte så mycket ålderssnack i släkten om man säger så :p
 
Jag håller med om just att han var minderårig och hon lärarinna när dom träffades, men tydligen var det äkta kärlek för dom både eftersom dom fortfarande är tillsammans.
Tycker såklart att man ska vara vuxen innan man ger sig in att dejta en person som är 10+ äldre.
Nu vet inte jag riktigt vad du menar med äkta kärlek, men att man håller ihop länge betyder ju inte nödvändigtvis att det är en hälsosam relation. Woody Allen är ju fortfarande gift med sin styvdotter tillexempel.
 
Nu vet inte jag riktigt vad du menar med äkta kärlek, men att man håller ihop länge betyder ju inte nödvändigtvis att det är en hälsosam relation. Woody Allen är ju fortfarande gift med sin styvdotter tillexempel.
Det kan vi så klart inte veta säkert men jag tänker att som man i den maktposition han nu har och med det stora antalet beundrare han har så är det kanske inte lika troligt att han skulle stanna kvar i en destruktiv relation. Han verkar ju ha ett ganska starkt psyke av det man får se utåt, men såklart kan vad som helst döljas bakom fasaden, det vet vi ju inget om.
 
Det som sker med stora åldersskillnader är att släktträdet tar lite udda former. Min pappas sida är en salig röra.

Min farmor gifte om sig med en 15 år yngre man och fick en son som nu är ca 40 år gammal. Min pappa är 60. Hans nya sambo är 20 år yngre än honom och således jämnårig med pappas halvbror. Själv är jag närmare pappas sambo i ålder än vad jag är mina halvsyskon.

Vi har inte så mycket ålderssnack i släkten om man säger så :p
Liknar min mammas sida. Har kusiner som är yngre än mina syskonbarn :)
 
Vad är det som säger att man blir lyckligare med någon bara för man är jämngammal?
Alla är ju lite olika men själv lever jag lite för dagen och hade jag velat vara med någon som var 30 år äldre nu hade jag varit det.
Låt alla vara med den dom är kära i sålänge kärleken är besvarad :)
 
Det är precis det här som är hans problem. Han säger att han inte skulle kunna respektera sig själv om han lät mig "lägga mina bästa år honom" samt att han inte vill att jag ska se honom åldras sakta men säkert på nära håll. Jag tror även att han tycker att det är jobbigare med omgivningens tankar och reaktioner (hans egen familj till exempel) än vad jag tycker. Faktum är att vi är på olika platser i livet. Jag är yngre än hans barn, mitt eget barn är i förskoleåldern.



Jag tror väl också att det går att övervinna en åldersskillnad, precis som många i tråden beskrivit, om man verkligen vill. Eftersom han ser hindren (som är många, det förstår även jag... och jag har inte delat alla omständigheter i tråden) så kanske rädslan är större än kärleken i det här fallet. Jag vet inte, jag tvekar ju också. Jag tvivlar egentligen inte på hans känslor för mig, men övervinner kärleken verkligen allt som klyschan säger?

Vi kan fortsätta ses förutsättningslös när omständigheterna tillåter men... det är inte den typen av relation jag helst vill ha med honom. Det innebär att vi inte blir en del av varandras respektive liv, inte umgås med varandras familjer som partners, inte planerar en framtid tillsammans.
Låter inte som att han vill och har halvdana ursäkter bara. Älskar man någon och faktiskt bryr sig om personen så överkommer man det där. Sen är ju frågan om man vill umgås med någon som skäms över en och som vill gömma bort en.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 601
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp