Kärlek/vänskap?

Ojojoj

Trådstartare
Tar ett anonymt nick då en hel del folk här vet vem jag är.

Jag känner att jag har hamnat i en jätte knepig situation där jag inte riktigt förstår mig själv. För ett par år sedan träffade jag en ny tjejkompis som jag redan från början kände att det var något speciellt med. Vi hade jätte mycket roligt tillsammans och har fortfarande och träffas relativt ofta och har daglig kontakt.

För ca ett halvår sen började jag känna att jag tycker så otroligt mycket om den här personen, nästan så att det gör ont. Jag vill spenderar så mycket tid som möjligt med henne och hon får mig att må så otroligt bra.
Problemet, om man nu ska kalla det problem, är väl att jag inte vet om det bara är väldigt stark vänskap eller kärlek jag känner. Har aldrig tidigare haft minsta intresse av någon med samma kön och haft flera förhållanden med killar. Någon fysisk attraktion känner jag inte direkt men bara tanken på att hon ska träffa någon gör mig livrädd.

Hur ska man veta skillnaden på vänskap/kärlek? Är det inte just den fysiska attraktionen som är skillnaden?
Och vad sjutton ska jag göra? Jag går runt och grubblar hela dagarna och försöker få någon ordning på mina känslor. Ska jag berätta för henne? Vad händer då? Finns det överhuvudtaget något att berätta?
Hjälp mig med lite infallsvinklar på det hela eftersom jag inte lyckas på egen hand.
 
Sv: Kärlek/vänskap?

Visst är det en sorts kärlek, men utifrån det du berättar så inte en sån kärlek att du vill ha ett förhållande med personen.
Men du har en nära relation och känner väl stark förtroende för personen, nästan som en syster. Kanske är du rädd att förlora det band ni har om personen skulle träffa någon. Jag skulle tro att det handlar om trygghet, du vet var du har personen, ni känner varandra väl och du vill inte förlora den tryggheten den personen ger dej. Inget konstigt alls. :)

Kanske är jag helt ute och cyklar, men det är så jag tolkar det.

Mvh Domino_s
 
Sv: Kärlek/vänskap?

Jag förstår inte riktigt problemet? Att vänskaper och förälskelser ofta har likheter är väl inget konstigt?
 
Sv: Kärlek/vänskap?

Kände du fysisk attraktion till killarna? Eller kändes det likadant som nu?

För egen del skulle jag nog veta att det var vänskap det handlade om ifall jag inte kände fysisk attraktion.
Men det är ju jag.

I övrigt håller jag med Domino_s
 
Sv: Kärlek/vänskap?

Jag tror visst att du är lite kär! :) Jag tror inte att det alltid finns nån tydlig gräns mellan "tycka om som kompis" och "förälskelsekär", och det behöver inte heller vara nödvändigt att dra den gränsen. Man kan ju även bli nykär i annat än personer, t.ex. ett nytt intresse eller en viss musik, själva känslan av fjärilar i magen kan vara precis samma.

Jag har själv varit förälskad i kompisar flera gånger, ibland har den känslan klingat ut och det har blivit en "vanlig" bra vänskap av det hela, nån gång har det eskalerat så att jag till sist varit tvungen att ta ett snack om det, vilket var bra och behövligt i den situationen.

I nuläget tycker jag du ska bara njuta av känslan och inte fundera så mycket, om det går. Fortsätt lär känna din nya goa kompis och se vart det bär av. Men om den här känslan du har skulle visa sig börja ställa till det för er, det kanska börjar kännas konstigt och stelt att umgås och du vet inte vilka signaler du sänder ut och vad du egentligen får känna och inte, och allt är jobbigt och frustrerat - då tycker jag inte du ska vara rädd att ta det där snacket, för du kan ha en del att vinna på det i det jobbiga läget. Där talar jag ur egen erfarenhet.

Jag var mycket kär i min bästa kompis under en längre tid, och ibörjan var det bara mysigt, jag var så nöjd bara av att vi umgicks. Men så blev det just sådär jobbigt. Jag hade kanske på känn att mina känslor inte var riktigt besvarade, men att det låg som en osäkerhet mellan oss som hindrade att vi var vänner fullt ut. Så jag berättade, och det var som jag trodde, och visst kändes det lite skumt och snopet först att ha lämnat ut sig, men sen blev det så skönt! Korten var lagda på bordet, vi kom överens om att nu är det utrett och nu fortsätter vi vara vänner, och vi blev faktiskt ännu bättre vänner när den där osäkra barriären var borta, och jag kunde relativt snabbt "komma över" min kärkänsla när jag visste hur det låg till och såg att jag inte behövde förlora min vän.

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 005
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 390
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 242
Senast: manda
·
Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Stefffie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp