Bukefalos 28 år!

Kärringen är galen

Sv: Kärringen är galen

Härligt med vår och nya projekt. Bra att få litet hjälp i stallet. Själv är jag inhyrd nu på ett fantastiskt ställe, men det skall bli underbart att ha eget:)

Tycker tiden går så fort. Nu är Vilda snart fyra år och vi har haft henne sedan hon var 1,5 år. Helt otroligt att från ett evigt promenerande nu kunna rida och snart köra henne. Fast vi går allt promenader ibland ändå. Det är så mysigt:)

Hon är väldigt lyhörd men lite lat och tar ibland och små "powernaps" om hon kommer åt;)

http://www.youtube.com/watch?v=Gxna4deN8eg
 
Sv: Kärringen är galen

Vad fin hon är. Jag har också en fyraåring som heter Vilda.:)
 
Sv: Kärringen är galen

Tant Mia, du skall hora mig ga runt har och svara over svenska (for det mesta) forhallanden och regulationer.. man far inte gora det har och inte det dar och man maste ha betongplatta under hast shiten och sen far man ju inte rida pa golfbanan.. och sen skall man ha tillstand for this and that..

Men for att overkomma alla daliga saker, forsoker jag vara positiv sa mkt jag kan.. annars blir det pannkaka och jag tycker om plattar mkt battre...

Forresten, varfor kommer du inte hit och hjalper mig plocka vitsippor??


Tant Kat
 
Sv: Kärringen är galen

Plocka vitsippor med tant Kat................. I wish! Fick hoppa över min efterlängtade ridlektion idag - är fortfarande inte klar med jobbet! :( Hinner inte ens ut till stallet.

Du - rida på golfbanor får man säkert inte någonstans! Golfarna för inte spela golf på våra banor heller - så det är RÄTTVIST (DET är svenskt! :D)

Vet att du tycker om kalaspuffar oxå!

KUL att du hittade en stallkompis förresten!

UPPMANING TILL ANDRA TANTER
Om jag någonsin kommer iväg till tant Kat någon gång - är det ngn som är intresserad av att hänga på? Jag vågar inte träffa henne själv - tänk om hon går omkring och svär..............
 
Senast ändrad:
Sv: Kärringen är galen

OK jag lovar att inte svara, pa ngt sprak.. Och visst ar kalaspuffar just delish, man behover ju inte gora sig av med sina "(o)vanor" jsut for man blir tant...

Och jag vill aven gora plattar, hittade morrmorr gamla plattlagg, nu steks det for fullt.

Och visst, OM (och det ar alltid iffy) Tant Mia kan satta sig pa taget och ta sig hit, jag har rum, det blir uppblasbar men finns det hjarterum finns det skjarterum ocksa.

Mirri mus, min lilla hingst fick fnatt i afton. Han far ga in los, da han ar en typ "follow the leader" hast. Men han skuttade ur hagen/paddocken och sprang fullfart till stallet. Lyckade sparka upp bakbenen mitt i allt. Sen vander han och kommer tillbaka, zahib och madeira var helt saker han skulle komma och "ta dem", men nej han stannar 2 meter framfor och sen star dar och sager " ha, i got you there" (Han pratar bara engelska, ar inte alls intresserad att lara sig ett nytt prak). Namnde jag att gruset sprutade under hans hovar?? LOL Han ar en lustig liten filur och ser fram emot att borja med honom har snart.

Hoppas ni alla far njuta av den s.k varen, glom inte att kopa majblomma, och grava ut den dar numera gula studentmossan fran bak i garderoben och tryck pa huvet pa Valborg..

Tant Kat, som nu ar trott och behover vila...
 
Sv: Kärringen är galen

UPPMANING TILL ANDRA TANTER
Om jag någonsin kommer iväg till tant Kat någon gång - är det ngn som är intresserad av att hänga på? Jag vågar inte träffa henne själv - tänk om hon går omkring och svär..............

Om det blir aktuellt så skriv! Här är en tant till som gillar att plocka vitsippor! Fast jag har rätt många själv, förstås;) Men jag gillar också ett glas vin och tjata häst!
 
Sv: Kärringen är galen

Va kul! jag noterar ditt namn och frågar om det är fler som vill ta ett glas vin och tjata häst! jag kommer att ta tåget från Göteborg.
 
Sv: Kärringen är galen

Delvis kl

Traven blir dock långsammare och långsammare, men matte får fina benmuskler av allt drivande.

Får man komma med ett tips? Prova att driva med sätet, istället för med benen. Ta sikte på andra kortsidan, tänk "nu springer jag dit" och rid kvickare med rumpan istället. Så kan du reglera tempot med sätet istället, både snabbare och långsammare. Och träna på riktigt långsamt ibland också, så blir det lättare att rida framåt sen.
 
Sv: Kärringen är galen

Jag gillar att köra bil så om det blir aktuellt kan jag tänka mig att jag kör från Halmstad.
 
Sv: Kärringen är galen

Någon gång skulle jag också gärna våga träffa lite bukefolk. Tant är man också, och arabägare. Men jobbar ofta helger så det är inte lätt alla gånger att få ihop saker och ting. Det händer att familjen också vill träffa mig (tro det eller ej). Men jag älskar att dricka vin och babbla häst så infaller rätt tidpunkt skulle jag kanske jag också. Gillar dessutom att köra bil, så är det någon mer från Upplands/Mälardalstrakten så kanske man kan slå sig ihop.
 
Sv: Kärringen är galen

Det gar tag och buss till skogen. OK bussen stannar i Karlstad men sen kan man aka en annan buss som gar 3 ggr om dagen hela vagen hit.. Tag gar fran Karlstad ocksa, om man inte skall till Torsby, for da far man kliva av taget i Sunne, och byta till buss, Tjalen har forstort ralsen.. Men ni skall ju av i Sunne i alla fall sa det spelar ju ingen roll.

Jenny/Athena mumlade ngt om att ocksa komma, och det kan ju bli en lang weekend.. Starta pa Torsdag, sluta pa sondag lol.. eller mandag.. hur det nu passar folk..

Men ni ar valkomna, nar ni kan, om Tant Mia kan slita sig fran sina Italien resor eller hotelnatter i Vasteras.... Nagon gang skall hon val komma los hoppas jag...

Ge mig 2 veckors notice sa jag kan hinna stada i alla fall..


Tant Kat som skulle vara ute i solen och stada stall.. Och borsta hastar ... Och gora nyttiga saker....
 
Sv: Kärringen är galen

KL
Hej!
Liten uppdatering (till er som peppat i trådarna - tack!).

Jag är igång med ridning (regelbundet) sedan i höstas. Tränaren på den lilla ridskolan vi flyttade dotterns ponny till för ett år är en klok och "open-minded" hästmänniska. Eftersom hon idkar positiv inlärning när det gäller hästträning bad jag henne göra detsamma med mig. Och det funkar!

Självförtroende i sadeln är nu hyfsat och shit vad det börjat gå snabbt nu! Allt helt i min egen takt (hon pushar med varlig hand).

Höften problemfri sedan december men jag tar det lite försiktigt. Den fantastiska människan har även hon en ond höft (fast 10 resor värre) och fattar verkligen + bidrar med massa tips!

Har nu fått förtroende att rida dotterns fiiiiina pålle. DET är en komplimang om något! Mitt mål nu är att öka på självförtroende och fysik för i juni åker vi till en hästgård i Portugal med lucitanos (en vecka i samband med att jag fyller 50. Hepp!).

Ingen hästflock än – men den samling som finns på ridskolan är ljuvlig med härliga individer. Tömkörning, arbete på lång tygel och fysisk kommunikation är ”vardagsmat” på detta ställe och de flesta av hästarna är inklickade! Jepp. Jag trivs!
 
Sv: Kärringen är galen

Tack för tipset!

Har själv tänkt i de banorna, men än så länge har vi hållt oss till lättridning i trav och då vill det till att hinna driva med sätet;) Är ingen toppryttare heller. Eftersom hon är väldigt lyhörd att sätta igång i traven mha drivning med sätet så har jag tänkt att börja sitta ned mer regelbundet. Har avvaktat pga att hon inte har så mycket ryggmuskler ännu, men tror vi kommer börja lite smått nu i af.

Tack vare tömkörningen kommer ryggen också bli allt starkare.
 
Sv: Kärringen är galen

Förtydligande till mitt inlägg #314

Tack för PM med råd - men för att undvika missförstånd lägger jag nu till lite mer.

Bakgrund
Jag var hästtjej fram till tonåren (det vanliga) och har sedan hållt på av och till. Under flera år var det mest AV för egen del, men jag var mycket med dottern på ridskola och hjälpte till där. Började rida flera ggr, men slutade sedan efter några lektioner.

Då blev jag harig
Som flera av er har jag blivit fegare med åren, men ett par händelser och en skada (INTE allvarlig alls) gjorde att jag fick lite halvångest när jag visste att vi skulle ha hopp-pass. Det gjorde att jag tappade lyckokänslan när jag red. Fick tillbaka den när jag red islandshäst under en tid (stället la ner...) och även när jag provade på western (fast det blev för långt att åka regelbundet, så jag slutade med det).

Då blev kärringen galen
Jag fick en nytändning när min dotter sedan började komma in på klassisk dressyr och Akademisk Ridkonst, samt det att jag kommit i kontakt med flera dicipliner av träning från marken och med likasinnade. Jag tror att fröna egentligen såddes under westerntiden. Jag är nu nästan manisk......... :-) LOVE HORSES :love: Har haft lite problem med inflammation i höft ett par år, men det är nästan borta - så nu kan jag rida regelbundet igen.

Jag har samlat på mig bra med kunskap men är långt ifrån en skicklig ryttare skulle man kunna sammanfatta det med. Bättre i teorin än praktiken... :angel:
 
Sv: Kärringen är galen

Tant Mia, vad ar det de sager, fullt vagat halften vunnit?? eller nat sant.. Men det dar med feghet ar nog ganska stor i var "aldersgrupp" Man borjar bli stel, och kan inte ta sig upp och ner och over hinder som man gjorde nar man var 17. Och det ar faktiskt langre till marken an det var tidigare.. Samma med att satta pa sig strumpor, fotterna ar en valdigt lang vag bort...

Men jag tycker du ar vagad och hoppar upp och ner och sager hurrah!!!! Du GOR det och det ar vad som ar viktigt..

Skall sjalv ivag till ridskola 4 may for 6 lektioner, mer att trana upp och ner och fa lite balans igen, RIDNINGEN i sig sjalv har jag ju, det ar bara att jag ar vinglig for dels inte ridigt ordentligt pa nagra ar, dels spelar MS in en del.. Skall bli spannande da.

Och nar du kommer hit skall du fa rida pa gamla Fanta, kanske aven den konstiga vallacken lol.. beroende pa hur mkt lera dar ar.. Onskar jag hade stort nog att lata alla som ville komma kunde ta med sina pallar.. Men ack, torpet ar litet, skogen stor och dar finns algar..

Sa det far bli vin och hast tjot i stallet.. Dock, som en hint hint, hastarna ALSKAR paron, helst de Hollandska sorten...

Njut av solen och varmen alla, kom till Varmland, dar sola skiner jamt...
 
Sv: Kärringen är galen

Targa: Goa galopper längs stigarna i Skåne........... :-) Det är NU det är som härligast!
Jag googlade och hittade bilder från s-h-skogen. Jättefint och vad bra att det finns markerade ridleder!
Din vovve? :heart
 
Sv: Kärringen är galen

Targa: Goa galopper längs stigarna i Skåne........... :-) Det är NU det är som härligast!
Jag googlade och hittade bilder från s-h-skogen. Jättefint och vad bra att det finns markerade ridleder!
Din vovve? :heart

Tänk om vi "galna kärringar" bodde lite närmare varandra! Tänk att ta våra pållar och ge oss ut i guds natur,- utan krav på tävling, knoppar, TR och så vidare.
 

Liknande trådar

Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 540
Senast: Ramona
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
2 593
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 679
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp