Kaffe i enmanshushåll

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Sryoqwe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 1 421

Bukefalos 30 år!

Jag är kinkig med mitt kaffe så till vida att jag helst bara dricker mitt eget och på mitt sätt, men ett standardpaket räcker en knapp månad för mig och visst kan jag känna på smaken att det inte är ett nyöppnat paket när jag kommit halvvägs igenom det, men det är absolut drickbart och gott tills det är slut, så definitivt mer än 15 dagar.

Jag försluter förpackningen med påsklämma och sätter i plåtburk. Kan inte för mitt liv begripa hur man kan lämna ett kaffepaket oförslutet, det borde vara kriminellt :nailbiting:

Jag dricker bara kaffe hemma när föräldrarna är här och då brukar vi köpa ett litet paket som öppnas och förvaras med klämma på. Tar det inte slut behåller jag bara klämman på och så får det stå i skåpet tills de komme rnästa gång mellan ett halvår/ett år senare. Jag har aldrig märkt någon skillnad. :D Vanligt bryggkaffe.

Jag är ensam om att dricka kaffe här och även om jag gör det regelbundet är det inga extrema mängder. På paketet står det att man helst ska förbruka allt inom 10-14 dagar. Det är en fullständig omöjlighet för mig, då skulle jag behöva värva några grannar för att hjälpa till och det känns lite omständligt. Jag tycker ändå att det funkar fint så som jag gör nu, återförsluter förpackningen med en påsklämma och sedan får den vara med tills den är slut. Men det är ändå bättre i början och det känns rimligt.

Så nu undrar jag, hur löser ni detta problem? Hela bönor och mala själv (jag har tillgång till en kaffemal som visserligen är antik sedan länge, men ändock fungerar fint)? Frysa in färdigmalt kaffe (jag har aldrig testat detta)? Gå ihop med grannen för äkta grannsamverkan?
Jag kör med hela bönor, de håller smaken väldigt bra.

Undrar varför jag sitter och läser en tråd om kaffe då vi aldrig har kaffe hemma eftersom ingen i hushållet dricker kaffe. :rofl:

Om vi har kalas brukar jag hämta ett paket kaffe hos mamma och så får hon med sig resten hem. :laugh: Har en kaffebryggare som brygger typ tre koppar.

Kör på snabbkaffe till mig själv, mest för att jag blev för lat å snål att beställa fler kasplar sist 😅 ska det bjudas fler så bryggs det.
Den påsen kan stå lääänge 🙈 men nyper åt med klämma samt ner i plåtburk. Ingen som klagat iaf 🤷‍♀️

Lika gott som från moderns bön-maskin? Nope. Men gott likväl 😁

Min lösning är en lite avancerad kaffemaskin som maler bönorna.
Hade kapselmaskin först (två olika) den första blev för dyr och den andra slutade dom typ att tillverka/sälja kapslar till.

Jag har kaffemaskin med malverk som jag räddade från tippen för åtskilliga år sen och fixade till och jag köper helkartong bönor, alltså 20 kilo i taget i enkilospåsar och jag har aldrig märkt att det blivit nån bismak på det kaffet.

Jag häller i kaffet i en kaffeburk (plåt) med lock, är också ensam. Har aldrig reflekterat över att det hinner bli "gammalt" eller smaka annorlunda. Brygger ungefär 3 koppar varannan dag :)
Inte heller reflekterat över detta! Jag har en glasburk med tätningsring, brygger en kopp varje morgon men ganska stor på tre skopor 😅

Sätt den öppnade förpackningen i en tätslutande burk så håller det (Ha gärna kaffet kvar i påsen också alltså). :) Annars är kaffekvarn att föredra, tycker det blir klart godast med med nymalna bönor.

Jag höll på med kaffet i frysen förut, nu har jag det i förpackningen med påsklämma och i en burk. Brygger av det några ggr/år när jag har gäster. Annars har jag kapselmaskin och köper billiga kapslar online.

Tack för svaren :)

Ska nog testa med burk, har en glasburk med silikonpackning som borde funka? Den släpper visserligen igenom ljus men kaffet spenderar ändå större delen av tiden i ett stängt skåp.

Angående kaffe eller te... jag dricker båda, har ingen tydlig rutin på te men tycker ändå att det är en trevlig grej. Har försökt få min mor att iallafall testa kaffe. Lyckades faktiskt en gång och hon tyckte att det var fruktansvärt äckligt :cautious:. Det betyder iofs att jag får ha mitt kaffe i fred :up:

Förr när jag drack mindre kaffe hade jag det i frysen. Plastpåse med klämma. Tyckte det fungerade jättebra för en sällanbrukare.

Nu har jag gått över till att sätta ner paketet i en plåtburk med snäpplock. (Snäpplocket är viktigt för att kunna öppna med enhandsgrepp.)
Visst har kaffet en speciell lukt när paketet är precis nyöppnat. Men att det skulle bli så dåligt att jag märker det händer inte på de veckor jag använder ett paket i alla fall.

Pga. denna tråd funderade jag på om jag skulle uppgradera mig till en ny burk. Men det verkar vara rätt ont om den typen av burkar på marknaden.

Har en påsklämma och sedan får det stå i kylen!

I stugan får paketet ligga i frysen, håller hur länge som helst.

Skulle det bli lite ”gammkaffe” smak brukar det funka att röra om kaffet i påsen!

Förr när jag drack mindre kaffe hade jag det i frysen. Plastpåse med klämma. Tyckte det fungerade jättebra för en sällanbrukare.

Nu har jag gått över till att sätta ner paketet i en plåtburk med snäpplock. (Snäpplocket är viktigt för att kunna öppna med enhandsgrepp.)
Visst har kaffet en speciell lukt när paketet är precis nyöppnat. Men att det skulle bli så dåligt att jag märker det händer inte på de veckor jag använder ett paket i alla fall.

Pga. denna tråd funderade jag på om jag skulle uppgradera mig till en ny burk. Men det verkar vara rätt ont om den typen av burkar på marknaden.
Jag har aldrig varit med om att det skulle bli aktivt dåligt, och då tar det mig vanligtvis några månader per paket. Har varit med om betydligt äldre med, det funkar fint. Som någon sade tidigare ska det nog mycket till (grava handhavande fel?) för att kaffet ska bli dåligt. Tycker ju dock att det är en skillnad åt det bättre när paketet är nytt och då är det inte fel att försöka få det så lite längre. Även om jag också skulle dricka kaffe från ett paket som stått öppet, stängt med påsklämma, i något år eller två utan klagomål :)

Jag har aldrig varit med om att det skulle bli aktivt dåligt, och då tar det mig vanligtvis några månader per paket. Har varit med om betydligt äldre med, det funkar fint. Som någon sade tidigare ska det nog mycket till (grava handhavande fel?) för att kaffet ska bli dåligt. Tycker ju dock att det är en skillnad åt det bättre när paketet är nytt och då är det inte fel att försöka få det så lite längre. Även om jag också skulle dricka kaffe från ett paket som stått öppet, stängt med påsklämma, i något år eller två utan klagomål :)
Var otydlig. Jag menade inte dåligt så, utan smakmässigt så försämrat att det stör eller är mindre kul att dricka.

För mig är det typ första koppen på ett nytt paket som skiljer ut sig som lite extra bra (och det är nog mer lukten som även påverkar smakupplevelsen tror jag). Men sedan upplever jag det normalbra hela förbrukningstiden. (mina paket brukar räcka 1-2 månader.)

Har heller aldrig refekterat över att mitt kaffe skulle bli sämre innan jag hunnit dricka upp det. Visst blir det skillnad med nymalda bönor men kaffet jag gör hemma i min maskin är så väldigt mycket bättre än det som finns på jobbet att det i relation till det ska väldigt mycket till för att jag inte skulle tycka det är gott 😅:love:

Jag dricker inte vanligt bryggkaffe, eftersom jag inte tycker att det är gott. Jag gillar smaksatt latte och sånt :D . Jag har en kapselmaskin och bunkrar de sorter som jag tycker är godast (beställer kapslar på nätet).

Särbons (kok)kaffe förvaras i försluten förpackning i en plåtburk. Han gör av med ungefär ett paket i månaden och tycker att det fungerar bra.
Kaffe blir ju inte dåligt i normalfallet. Men kan tappa delar av aromerna, vilket påverkar smaken. Vet flera som dricker kaffe sällan som förvarar det i frysen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka