Bukefalos 28 år!

kalcium/fosfor brist på unghästar

T

Tveket

Vad händer i hästkroppen om tex kalcium och fosfor inte tillförs i tillräcklig mängd under uppväxten? Nån som vet? Hur lång tid kan en häst gå med en brist utan att det ger permanenta skador?
 
Sv: kalcium/fosfor brist på unghästar

Det rekommenderas att grovfodret, förutom energi och protein, analyseras även på mineralämnena kalcium, fosfor och magnesium. Variationerna i grovfodrets innehåll kan vara stora. De ovan rekommenderade behoven kan överskridas, speciellt om grovfodret är mycket mineralrikt, utan att det negativt påverkar hästen. Behoven kan ej, utan negativa effekter, underskridas under längre perioder. Detta gäller speciellt avelshästar, växande unghästar och hästar i träning och hårt arbete
Detta står att läsa i SLUs utfodringshäfte (varianten från 1997) Där står även följande:
Kalcium bygger upp skelettet och behövs för muskelarbetet
Fosfor är viktigt för uppbyggnad av skelettet och för energiomsättning i cellerna.

Av detta drar jag slutsatsen att underutfodring av dessa mineraler ger ett svagare skelett, sämre muskelfunktion och allmänt inte är bra...
Exakt HUR lång tid de kan gå på underutfodring har jag ingen aning om, jag tänker inte chansa...
 
Sv: kalcium/fosfor brist på unghästar

Vad händer i hästkroppen om tex kalcium och fosfor inte tillförs i tillräcklig mängd under uppväxten? Nån som vet? Hur lång tid kan en häst gå med en brist utan att det ger permanenta skador?
Får hästen inte tillräckligt med mineraler så tar den av sin reserv, dvs skelettet och det borde leda till urkalkning och lösa benbitar.
 
Sv: kalcium/fosfor brist på unghästar

Beror också på hur stor hästen är...

Ett växande halvblod som är 2 år och med sannolika vuxenvikt på 600 kg bör ha minst 33 g kalk och 18 g fosfor.

En vuxen shetlandsponny som tränar och tävlar (t.ex ponnytrav) behöver minst 18 g kalk och 13 g fosfor

Man kan komma ihåg att dessa behov inte är särskilt svåra att täcka om man har ett mineralrikt grovfoder, så det är inte alltid nädvändigt med mineraltillskott. MEN för att veta detta måste grovfodret vara analyserat!
 
Sv: kalcium/fosfor brist på unghästar

*kn* Hur är det med tänderna? Kan en dålig foderstat bidra till att tänderna blir underutvecklade?
 
Sv: kalcium/fosfor brist på unghästar

*kn* Hur är det med tänderna? Kan en dålig foderstat bidra till att tänderna blir underutvecklade?
Hmm.. Vet inte riktigt hur det är med den biten, tänderna består av benvävnad, cement och tandemalge. Så kanske kan de bli det. Kan se om jag kan hitta nåt i böckerna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 641
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Sirap
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
826
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp