Frustration vid för kort tuggtid?

Jag ger fri tillgång under -20C. Det är lite för rough att portionera då tycker jag, mina går på lösdrift. Dom blir stressade och hungriga om jag endast skulle öka 1-2kg.

Varmare än -10C ger jag dock normal giva, det är runt där deras nedre komfort-temperatur går.
Ah, vi ökar halmen för fri tillgång och höjer hösilaget drygt 1-2 kg. Det är tre hästar av fyra som är överhull med minst 30 kg var så vi kan inte ge fri tillgång på hösilaget tyvärr.
 
Får ni särskillt mycket under -20C dock? Bor du här i norr och får under -30C hoppas jag att ni ger fri tillgång trots deras överhull. Skyddar mot frostskador och köldorsakad laminit. Dom behöver hålla fabriken igång vid riktigt låga temperaturer.

Ah, vi ökar halmen för fri tillgång och höjer hösilaget drygt 1-2 kg. Det är tre hästar av fyra som är överhull med minst 30 kg var så vi kan inte ge fri tillgång på hösilaget tyvärr.
 
Får ni särskillt mycket under -20C dock? Bor du här i norr och får under -30C hoppas jag att ni ger fri tillgång trots deras överhull. Skyddar mot frostskador och köldorsakad laminit. Dom behöver hålla fabriken igång vid riktigt låga temperaturer.
Många har uppvärmda stall. Jag bor numer söder ut men när jag bodde där uppe hade vi inte fri tillgång. Däremot större mängd grovfoder vid många minusgrader :)
 
Det måste ju spela lite roll var man är. Är det en meters snötäcke från november till april skulle jag ju inte tänka att hästarna klarar sig utan mat.
Självklart spelar det roll :)
Något måste hästarna äta, men studien är ändå intressant tycker jag, att vinterbete fungerar liksom. Normalt har mina hästar möjlighet att beta/tugga året om men i år försöker de inte ens pga snön :crazy:

Stämmer som @SiZo sa, utanför Uppsala (men trodde söderut, typ Knivsta? Inte för att det är så stor skillnad 😅).
 
Det måste ju spela lite roll var man är. Är det en meters snötäcke från november till april skulle jag ju inte tänka att hästarna klarar sig utan mat.

Jag har läst en vetenskaplig artikel om den här studien där de noggrannt gick igenom studien och slutsatserna. Där sa de precis det du säger. Jag kan rekommendera att läsa den! Väldigt intressant!
 
Självklart spelar det roll :)
Något måste hästarna äta, men studien är ändå intressant tycker jag, att vinterbete fungerar liksom. Normalt har mina hästar möjlighet att beta/tugga året om men i år försöker de inte ens pga snön :crazy:

Stämmer som @SiZo sa, utanför Uppsala (men trodde söderut, typ Knivsta? Inte för att det är så stor skillnad 😅).
Jag kan minnas fel, är ju några veckor sedan jag var på presentationen. Men jag minns att jag tänkte att forskaren hade sina privata hästar och sina "jobbhästar" bra långt ifrån varandra, så det boooooorde inte vara knivsta, för där har hon sina egna hästar. Men, minnet är ju lite knepigt ibland.

Ja jag tyckte det var jätteintressant. Då skulle man säkert kunna ha rätt många hästar på bete och bara ge hö någon gång om dagen om man bara har tillräckligt med mark. Och för många urraser så skulle det nog vara ordentligt fördelaktigt när vi tänker på övervikt, fång osv. Men tyvärr så har ju få så pass mycket mark som behövs.
 
Jag kan minnas fel, är ju några veckor sedan jag var på presentationen. Men jag minns att jag tänkte att forskaren hade sina privata hästar och sina "jobbhästar" bra långt ifrån varandra, så det boooooorde inte vara knivsta, för där har hon sina egna hästar. Men, minnet är ju lite knepigt ibland.

Ja jag tyckte det var jätteintressant. Då skulle man säkert kunna ha rätt många hästar på bete och bara ge hö någon gång om dagen om man bara har tillräckligt med mark. Och för många urraser så skulle det nog vara ordentligt fördelaktigt när vi tänker på övervikt, fång osv. Men tyvärr så har ju få så pass mycket mark som behövs.
Kan lika gärna vara jag som minns fel :D

Ja, precis. Det är min tanke här hemma, men med smart planering istället för mängder av mark :)
Lyssnade på en nötköttsproducent med ranchdrift och hur han planerade sina beten. Mycket intressant och där har vi nog en del att lära.
 
Får ni särskillt mycket under -20C dock? Bor du här i norr och får under -30C hoppas jag att ni ger fri tillgång trots deras överhull. Skyddar mot frostskador och köldorsakad laminit. Dom behöver hålla fabriken igång vid riktigt låga temperaturer.
Hade det varit nedåt -30 hade jag också gett fritt. Har aldrig behövt fundera på exakt vilken temperatur jag hade satt gränsen för fritt.
-20 har vi haft en del, men inte ihållande i många dagar utan mer ett par dagar i sträck, sen någon mildare dag.

Mina (i visst överhull, speciellt shettisen) har vinterbete under snön. Dock 30 cm nu, men de gräver fram lite. Vid -20 höjer jag silage nåt kilo på givan/givorna som ges när det är som kallast. Det tycker jag ser ut att funka bra.
 
Inte odlade granar eller ädelgranar som tex kungsgran och idegran. De kan innnehålla bekämpningsmedel.

Sen innehåller all gran tanniner. Är osäker på om det kan ge utslag på dopingprov.
I övrigt är det väl som allt annat. Rimliga mängder.

Det är i alla fall vad jag läst mig till.
 
  • Gilla
Reactions: Bon
Får ni särskillt mycket under -20C dock? Bor du här i norr och får under -30C hoppas jag att ni ger fri tillgång trots deras överhull. Skyddar mot frostskador och köldorsakad laminit. Dom behöver hålla fabriken igång vid riktigt låga temperaturer.
Nej, bor i mälardalen. Har inte haft över 30-, däremot över 20- har vi haft.
 
Nu har jag läst hela tråden.....

Jag har ju samma problem som du. Samma ras ju. Jag ska egentligen bara skriva snabba punkter av min erfarenhet så kan ju du bara nicka när du känner igen dig och skaka på huvudet när det inte passar in. :D

-Mina hästar äter upp sina 1-1,5 kilo hö, i småmaskigt nät på ca 20 minuter. Än så länge har jag inte hittat ett annat sätt som ger längre ättid.
-Jag ger hö 5 ggr per dag. Jag upplever att mer fodringar ger mer stress. Eventuellt skulle 4 ggr vara bättre men då längs ju tiden mellan.
-Jag vill helst bara ha 2,5 timmar mellan gångerna (läst att det är bäst) men det efterlevs endast från mitten av dagen till 23-tiden.
-Ris och stockar fungerar till viss grad men tiden att ta ner det till dem är nästan inte värt det. De väljer denna årstid ändå hellre att äta på stolparna.
-Jag har också läst/hört att tuggandet är det som gör dem mätta, inte mängden.
-Motion på lite högre nivå (så högt det nu går på en 5- och 6-åring) ger betydligt långsammare ättid och lugn.
-Kallt, även om de inte fryser, ger hungrigare hästar

Det var några punkter. De flesta har ju redan tagits upp men jag tänker att jag har samma ras så kanske kan det bekräfta eller dementera något.
Man får helt enkelt göra det bästa man kan och det är fan inte lätt. Övervikt vill man inte ha för det skadar ibland mer än en lite frustrerad häst, så länge de inte har magsår såklart.
 
Nu har jag läst hela tråden.....

Jag har ju samma problem som du. Samma ras ju. Jag ska egentligen bara skriva snabba punkter av min erfarenhet så kan ju du bara nicka när du känner igen dig och skaka på huvudet när det inte passar in. :D

-Mina hästar äter upp sina 1-1,5 kilo hö, i småmaskigt nät på ca 20 minuter. Än så länge har jag inte hittat ett annat sätt som ger längre ättid.
-Jag ger hö 5 ggr per dag. Jag upplever att mer fodringar ger mer stress. Eventuellt skulle 4 ggr vara bättre men då längs ju tiden mellan.
-Jag vill helst bara ha 2,5 timmar mellan gångerna (läst att det är bäst) men det efterlevs endast från mitten av dagen till 23-tiden.
-Ris och stockar fungerar till viss grad men tiden att ta ner det till dem är nästan inte värt det. De väljer denna årstid ändå hellre att äta på stolparna.
-Jag har också läst/hört att tuggandet är det som gör dem mätta, inte mängden.
-Motion på lite högre nivå (så högt det nu går på en 5- och 6-åring) ger betydligt långsammare ättid och lugn.
-Kallt, även om de inte fryser, ger hungrigare hästar

Det var några punkter. De flesta har ju redan tagits upp men jag tänker att jag har samma ras så kanske kan det bekräfta eller dementera något.
Man får helt enkelt göra det bästa man kan och det är fan inte lätt. Övervikt vill man inte ha för det skadar ibland mer än en lite frustrerad häst, så länge de inte har magsår såklart.
Blev nyfiken på 2,5 timmar max mellan måltider? Mkt kortare tid än jag läst tidigare, så blev nyfiken på varför det är optimalt?

Jag har i bakhuvudet att max 4 timmar på tom mage är optimalt, och att max 6 timmar är dugligt typ.
 
Blev nyfiken på 2,5 timmar max mellan måltider? Mkt kortare tid än jag läst tidigare, så blev nyfiken på varför det är optimalt?

Jag har i bakhuvudet att max 4 timmar på tom mage är optimalt, och att max 6 timmar är dugligt typ.

Och jag kommer sjutton inte ihåg var jag läste det......det var iallafall en artikel för ganska länge sedan.

Det optimala är förstås att de kan äta när de vill men för att förebygga magsår så var det max 2,5 timmar. Men, som sagt, var och när jag läste det kan jag tyvärr inte referera till.
 
Blev nyfiken på 2,5 timmar max mellan måltider? Mkt kortare tid än jag läst tidigare, så blev nyfiken på varför det är optimalt?

Jag har i bakhuvudet att max 4 timmar på tom mage är optimalt, och att max 6 timmar är dugligt typ.
Jag tror att du har snurrat ihop det lite här. Max 4 timmar är inte något "optimalt". Det är den absolut längsta tiden hästar går utan att äta om de får välja själva. Det är något som inte direkt sker på rutin, utan är verkligen det längsta.
Ganska långt ifrån optimalt med andra ord.
 
Blev nyfiken på 2,5 timmar max mellan måltider? Mkt kortare tid än jag läst tidigare, så blev nyfiken på varför det är optimalt?

Jag har i bakhuvudet att max 4 timmar på tom mage är optimalt, och att max 6 timmar är dugligt typ.
pH i magsäcken är normalt runt 4 (när hästen äter), efter fyra timmar utan mat sjunker pH till 1,6 därav ökad risk för magsår.
 
Blev nyfiken på 2,5 timmar max mellan måltider? Mkt kortare tid än jag läst tidigare, så blev nyfiken på varför det är optimalt?

Jag har i bakhuvudet att max 4 timmar på tom mage är optimalt, och att max 6 timmar är dugligt typ.
Max 4 timmar från fodret är slut till nästa fodring är det. Inte fyra timmar på tom mage. Fyra timmar på tom mage är som att be om magsår. Fyra timmar utan foder är inte optimalt alls utan den tid det som mest kan vara mellan sista och första tuggan innan risken för magsår blir påtaglig.
 
Angående diskussionerna om risk för magsår och utfodring för att förhindra det, så hittade jag den här studien: https://www.magasinettolt.dk/blog/9644-2/ Artikeln är på danska, men åtminstone för mig fullt begriplig ändå :)

Det viktiga för att förebygga - eller i den här studien faktiskt läka - magsår var följande:

  • Mängd grovfoder - minst 1,5 kg ts per 100 kg häst och dygn
  • Antal givor - minst 3 givor per dygn
  • Individuell utfodring - de hästar som hölls och utfordrades i grupp läkte inte magsår lika bra som hästar som gick själva och blev utfodrade individuellt (min gissning är att det beror på att vissa hästar i en grupp inte får äta lika mycket)
 
Max 4 timmar från fodret är slut till nästa fodring är det. Inte fyra timmar på tom mage. Fyra timmar på tom mage är som att be om magsår. Fyra timmar utan foder är inte optimalt alls utan den tid det som mest kan vara mellan sista och första tuggan innan risken för magsår blir påtaglig.
”På tom mage” är för mig tiden från sista till första tuggan.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 150
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 618
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 143
Senast: Messy
·
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 801
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp