Frustration vid för kort tuggtid?

Det är svårt att få varje mål att hålla så det räcker minst en timme. I år är det tex svårt att få tag på bra halm och alla klarar inte av en stor mängd hö/hösilage. Så det är tyvärr en avvägning och man för göra så gott det går utefter sina och stallets och hästens förutsättningar.
Helt sant, men det är verkligen en svår avvägning mellan för lite ättid och visst överhull. Personligen så väljer jag hellre att min häst är lite småtjock än frustrerad pga för lite ättid. Men jag har heller aldrig haft tex fånghäst, så fattar verkligen att andra kan tänka annorlunda.
 
Det är svårt att få varje mål att hålla så det räcker minst en timme. I år är det tex svårt att få tag på bra halm och alla klarar inte av en stor mängd hö/hösilage. Så det är tyvärr en avvägning och man för göra så gott det går utefter sina och stallets och hästens förutsättningar.

Ja, hästar är olika, grovfodret är olika, skörden ser olika ut. Uppstallning etc ser olika ut. Man får göra sitt bästa av situationen helt enkelt. Bara man är medveten om hästen förutsättningar och behov tänker jag.

/Lizzie
 
  • Gilla
Reactions: Bon
Jag har en liten gård, och hade den innan jag hem hästarna. Det är ju samma jobb även om man bor i villa med stor trädgård. Det som tillkommit för min del är just hämtning av grovfoder och strömaterial, underhåll av hagar. Vi byggde ligghallen en sommar, visst det tog tid, men sedan var det gjort. Nu håller vi på och bygger ett fristående uterum och det är ju till oss tvåbeningar. Det hade vi gjort oavsett hästarna.

Det jag vinner på att ha hästarna hemma är ju att jag slipper åka, jag slipper passen med andras hästar etc. Jag sparar tid och jag får bestämma själv ;). Det är ju ett sätt att leva när man väljer att bo på landet :).

Mycket jobb blir det när man ska ta eget grovfoder, underhålla maskiner, ta hand om inackorderingar etc.

/Lizzie

Ja det är precis den biten jag menar, att det är mycket jobb med villa + uthus + trädgård. Och att det är viktigt att man tänker på det när man byter från lägenhet till egen gård.

Själv älskar jag pysslet, att det finns något att göra, att jag jobbar för min familjs skull.
 
Skrapa och måla hus och lagård tillexempel. Klippa gräs/röjsåga. Skotta snö vintertid.

Om man inte har något emot att stället förfaller så är det inte så mycket jobb. Vill man hålla allt i bra skick och dessutom renovera/bygga till/odla är det ständiga projekt och en lång lista på fix.

Bara att bygga en ligghall på ett bra sätt tar ju sin lilla stund. Sen vill man kanske grusa hage, har man inte egen traktor ska det skottas/krattas ut för hand. Däremellan ska gräs klippas. Och så vidare.

Och då har jag alltså inte räknat med jobbet med mockning, grovfoderhämt, fodringar, stängselrep, hästvård...
Tänker du att gården är jättestor då eller vad?

Måla om var 10e år är ju inte jättejobbigt. Man måste heller inte ha speciellt mycket gräsmatta. Det finns MÅNGA bättre lösningar.

Skotta snö gör man ju om man har hus med. Den biten känns inte speciellt tung alls.


Hur ofta renoverar man egentligen? Jag har renoverat 2 hus själv. Så länge vi inte snackar totalrenovering så tycker jag inte att det är speciellt krävande? Bygga till är ju inget måste om man inte vill.

Jag håller helt enkelt inte med. Tycker inte att det låter som så mycket jobb och tycker inte att det är speciellt jobbigt. Det går att göra det rätt så enkelt för sig.
 
Intressant tråd.
Finns många kunniga här så jag funderar vidare så får ni som är lite insatta i forskning och så säga om jag är helt ute och snurrar.
Inte bara riktat till @Habina utan andra kinniga i tråden kanske kan bistå med lite kring funderingarna.
Jag vet att ts inte har möjlighet att påverka allt jag funderar på nedan, men jag kanske kan få lite svar på funderingar som jag har haft innan samt fick av denna tråd.

@Habina tolkar jag det rätt att det sär så att det öppnas så hästarna kommer åt att äta från en bal i 30 min? Det vill säga finns mer än bestämd giva?
Jag vet att ändådu inte kan göra något åt det, och jag tycker 8 ggr per dygn kan vara teoretiskt riktigt bra.
Hösilage med en kvot på 10, visste knappt att det fanns 😇.

Jag TROR min fjording till exempel skulle bli stressad av att dt finns massa mat men sedan helt plötsligt "tas den bort".
Men i så fall skulle ju den stressen ge fler tuggrörelser och de borde väl hinna känna mättnad ändå. Men kanske ligger stressen av att inte komma åt mat de vet finns kvar?

Kan till exempel passage av något vilt som inte brukar uppehålla sig vid hagen stressat dem den dagen/de dagarna du observerat stress? Vildsvin som levt om intill till exempel? En del hästar gillar inte "gris".

Utöver det, nu i all snö, vad finns det för möjligheter till födosök överlag? Kanske är inte fodergivan problemet, utan i så fall frustration att inte kunna utöva födosök som de är vana?
Om det inte finns så mycket möjlighet till födosök, kan inlagt granris eller sly att tugga på utgöra llte berikning där?
Mina gillar att ha något att gnaga på.

Så, slut på funderingar och tankar just nu :grin:
 
Jag TROR min fjording till exempel skulle bli stressad av att dt finns massa mat men sedan helt plötsligt "tas den bort".
Men i så fall skulle ju den stressen ge fler tuggrörelser och de borde väl hinna känna mättnad ändå. Men kanske ligger stressen av att inte komma åt mat de vet finns kvar?
Jag spinner vidare på detta, kanske finns det nyare forskning på det nu så någon kan komma och slå mig på fingrarna men jag vill minnas att jag läst en undersökning om stressnivå vid utfodring i stall där man jämförde människa mot maskin. Tyvärr hittar jag inte källan just nu.

Jag tror de flesta upplevt när man kliver innanför stalldörren vid fodringsdags och börjar plocka med den första höpåsen/kraftfoderhinken att många hästar blir otåliga och gnäggar och sparkar i väggar osv. Men den forskningen pekade på att hästar som fodrades med hö-/kraftfoderautomater kunde uppmäta ännu högre stressnivåer för de hade ingen aning om när maten skulle komma eftersom hästar inte uppfattar tid som vi gör. Är det en människa som fodrar så finns det en tydlig signal att nu blir det mat, dvs ingen människa=ingen mat. Men med automaterna verkade det som att hästarna upplevde tillgången på mat väldigt slumpvis och blev därför frustrerade och fick stresspåslag för det.

Mat utom räckhåll vet jag dock inte om det forskades på. Det hade varit intressant att veta hur det egentligen påverkar hästarna. Jag har funderat på det ibland eftersom i många stallar så står/hänger ju höhögarna/höpåsarna utanför boxarna eller precis i närheten, så inom synhåll men utom räckhåll. Jag förstår att det är mest praktiskt att ha det så men frågan är om det inte kommer med ett pris för hästens del.
 
Men i så fall skulle ju den stressen ge fler tuggrörelser och de borde väl hinna känna mättnad ändå. Men kanske ligger stressen av att inte komma åt mat de vet finns kvar?
Jag har svårt att se att stress skulle göra att de tuggar mer eller snabbare och på så sätt blir mätta, snarare att de då tar färre tuggor och föda kommer ner i magsäcken mindre processad av saliven, eller riskerar fastna i strupen.
 
Jag blir så trött på sådana uttalande att jag kan kräkas. Visst behöver hästen mer energi vid kyla men vi pratar verkligen inte om några 25% och inte så snart som vid 7 plusgrader! Med tanke på hur många överviktiga hästar det finns får många redan för mycket och behöver verkligen inte mer.
Visst är halm bra, det tar längre tid att tugga än hö och skapar därmed sysselsättning men halm innehåller 5-6 mj/kg. Det kan hästar visst gå upp i vikt av det säger ju sig självt.
Folk borde istället lära sig att kontrollera hästens hull och lära sig hur en normalviktig häst ska se ut.
För ja det är skit att inte kunna ha fritillgång men att låta sin häst bli överviktig kanske inte bara en gång i livet utan den tillåts bli överviktig på sommaren, bantas på hösten när kortisolet är som högst med allt det innebär och sedan låter man hästen bli överviktig igen på vintern. Det är ingen god hästhållning.

Ättiden är viktig och man får vara finurlig och uppfinningsrik. Hitta det som fungerar för de individer man har i form av halm, sly (inte gran!) och då gärna av ask eller asp men såklart inte fritt på det heller för inget är kalorifritt och ett proteinfodermedel vid behov. Man får studera och lära känna sina individer och göra så gott man kan men man får inte vara en feeder. Det är inte snällt.
 
Jag blir så trött på sådana uttalande att jag kan kräkas. Visst behöver hästen mer energi vid kyla men vi pratar verkligen inte om några 25% och inte så snart som vid 7 plusgrader! Med tanke på hur många överviktiga hästar det finns får många redan för mycket och behöver verkligen inte mer.
Visst är halm bra, det tar längre tid att tugga än hö och skapar därmed sysselsättning men halm innehåller 5-6 mj/kg. Det kan hästar visst gå upp i vikt av det säger ju sig självt.
Folk borde istället lära sig att kontrollera hästens hull och lära sig hur en normalviktig häst ska se ut.
För ja det är skit att inte kunna ha fritillgång men att låta sin häst bli överviktig kanske inte bara en gång i livet utan den tillåts bli överviktig på sommaren, bantas på hösten när kortisolet är som högst med allt det innebär och sedan låter man hästen bli överviktig igen på vintern. Det är ingen god hästhållning.

Ättiden är viktig och man får vara finurlig och uppfinningsrik. Hitta det som fungerar för de individer man har i form av halm, sly (inte gran!) och då gärna av ask eller asp men såklart inte fritt på det heller för inget är kalorifritt och ett proteinfodermedel vid behov. Man får studera och lära känna sina individer och göra så gott man kan men man får inte vara en feeder. Det är inte snällt.
Jag reagerade också på det, vi brukar ge lite extra när det ska vara omkring 10-20 minusgrader, har för mig att det är vid -10 som behovet ökar?
 
Jag reagerade också på det, vi brukar ge lite extra när det ska vara omkring 10-20 minusgrader, har för mig att det är vid -10 som behovet ökar?
Ja och då väldigt lite. Räknade på mina på ca 400 kg för många år sedan, 2 Mj ökning vid box på natten. 4 mj om lösdrift vid -10. Man räknar från grundbehovet så för mina då ca 43 mj. Det är inga 25%.
 
Jag blir så trött på sådana uttalande att jag kan kräkas. Visst behöver hästen mer energi vid kyla men vi pratar verkligen inte om några 25% och inte så snart som vid 7 plusgrader! Med tanke på hur många överviktiga hästar det finns får många redan för mycket och behöver verkligen inte mer.
Visst är halm bra, det tar längre tid att tugga än hö och skapar därmed sysselsättning men halm innehåller 5-6 mj/kg. Det kan hästar visst gå upp i vikt av det säger ju sig självt.
Folk borde istället lära sig att kontrollera hästens hull och lära sig hur en normalviktig häst ska se ut.
För ja det är skit att inte kunna ha fritillgång men att låta sin häst bli överviktig kanske inte bara en gång i livet utan den tillåts bli överviktig på sommaren, bantas på hösten när kortisolet är som högst med allt det innebär och sedan låter man hästen bli överviktig igen på vintern. Det är ingen god hästhållning.

Ättiden är viktig och man får vara finurlig och uppfinningsrik. Hitta det som fungerar för de individer man har i form av halm, sly (inte gran!) och då gärna av ask eller asp men såklart inte fritt på det heller för inget är kalorifritt och ett proteinfodermedel vid behov. Man får studera och lära känna sina individer och göra så gott man kan men man får inte vara en feeder. Det är inte snällt.
Fast det står inte 25% vid sju plusgrader. Det står 20-25% från -10 men att päls och ev täcke påverkar beräkningen. Det står även att man noga ska hålla koll på hästens hull och att man bör ge överviktiga hästar halm istället för hö när man ger extra.
 
Jag blir så trött på sådana uttalande att jag kan kräkas. Visst behöver hästen mer energi vid kyla men vi pratar verkligen inte om några 25% och inte så snart som vid 7 plusgrader! Med tanke på hur många överviktiga hästar det finns får många redan för mycket och behöver verkligen inte mer.
Visst är halm bra, det tar längre tid att tugga än hö och skapar därmed sysselsättning men halm innehåller 5-6 mj/kg. Det kan hästar visst gå upp i vikt av det säger ju sig självt.
Folk borde istället lära sig att kontrollera hästens hull och lära sig hur en normalviktig häst ska se ut.
För ja det är skit att inte kunna ha fritillgång men att låta sin häst bli överviktig kanske inte bara en gång i livet utan den tillåts bli överviktig på sommaren, bantas på hösten när kortisolet är som högst med allt det innebär och sedan låter man hästen bli överviktig igen på vintern. Det är ingen god hästhållning.

Ättiden är viktig och man får vara finurlig och uppfinningsrik. Hitta det som fungerar för de individer man har i form av halm, sly (inte gran!) och då gärna av ask eller asp men såklart inte fritt på det heller för inget är kalorifritt och ett proteinfodermedel vid behov. Man får studera och lära känna sina individer och göra så gott man kan men man får inte vara en feeder. Det är inte snällt.
De skriver att en otäckad häst kommer använda 20 till 25% mer energi vid 10 minusgrader för att hålla sig varm dygnet runt. Det handlar inte om att utfodra 25% mer foder, utan det är den beräknade energiförlusten från kroppen för en häst som står dygnet runt i 10 minusgrader. Då behöver man fodra extra för att hästen ska hålla sig varm, det är ju självklart.
De påpekar också att man ska följa hästens hull noggrant och att foderbehov beror på om hästen täckas med mera.

"Hästens päls och användning av täcken påverkar dock beräkningen. Om hästen håller sig varm kommer inte energibehovet att öka lika mycket.
– En orakad häst med normal vinterpäls, som går ute dygnet, runt kan i de flesta fall täcka sitt extra energibehov med ett kilo extra grovfoder per dag vid nollgradig utomhustemperatur och två till 2,5 kg extra vid minus tio grader, men följ noga hästens hull och justera fodermängden utifrån det, påpekar veterinären."
 
Jag blir så trött på sådana uttalande att jag kan kräkas. Visst behöver hästen mer energi vid kyla men vi pratar verkligen inte om några 25% och inte så snart som vid 7 plusgrader! Med tanke på hur många överviktiga hästar det finns får många redan för mycket och behöver verkligen inte mer.
Visst är halm bra, det tar längre tid att tugga än hö och skapar därmed sysselsättning men halm innehåller 5-6 mj/kg. Det kan hästar visst gå upp i vikt av det säger ju sig självt.
Folk borde istället lära sig att kontrollera hästens hull och lära sig hur en normalviktig häst ska se ut.
För ja det är skit att inte kunna ha fritillgång men att låta sin häst bli överviktig kanske inte bara en gång i livet utan den tillåts bli överviktig på sommaren, bantas på hösten när kortisolet är som högst med allt det innebär och sedan låter man hästen bli överviktig igen på vintern. Det är ingen god hästhållning.

Ättiden är viktig och man får vara finurlig och uppfinningsrik. Hitta det som fungerar för de individer man har i form av halm, sly (inte gran!) och då gärna av ask eller asp men såklart inte fritt på det heller för inget är kalorifritt och ett proteinfodermedel vid behov. Man får studera och lära känna sina individer och göra så gott man kan men man får inte vara en feeder. Det är inte snällt.
Inte gran?
 
Jag tänker att det beror på individen mycket. Vad som upplevs som betydligt kallare än normalt och inte.
Som exempel ett fullblod vs en islandshäst.
Ett fullblod har inte samma förutsättningar att hålla sig varm som en islandshäst som är van rent genetiskt med ett varierande klimat och rusk väder.
Det behövs mer ”rusk” fler minusgrader för att det ska vara befogat att täcka islandshästen än fullblodet. Sen givetvis är det individuellt och nu tänker jag enbart på oklippta hästar. Så fort vi klipper dem så rubbas en del och man får vara beredd att täcka vid behov.
 
Jag blir så trött på sådana uttalande att jag kan kräkas. Visst behöver hästen mer energi vid kyla men vi pratar verkligen inte om några 25% och inte så snart som vid 7 plusgrader! Med tanke på hur många överviktiga hästar det finns får många redan för mycket och behöver verkligen inte mer.
Visst är halm bra, det tar längre tid att tugga än hö och skapar därmed sysselsättning men halm innehåller 5-6 mj/kg. Det kan hästar visst gå upp i vikt av det säger ju sig självt.
Folk borde istället lära sig att kontrollera hästens hull och lära sig hur en normalviktig häst ska se ut.
För ja det är skit att inte kunna ha fritillgång men att låta sin häst bli överviktig kanske inte bara en gång i livet utan den tillåts bli överviktig på sommaren, bantas på hösten när kortisolet är som högst med allt det innebär och sedan låter man hästen bli överviktig igen på vintern. Det är ingen god hästhållning.

Ättiden är viktig och man får vara finurlig och uppfinningsrik. Hitta det som fungerar för de individer man har i form av halm, sly (inte gran!) och då gärna av ask eller asp men såklart inte fritt på det heller för inget är kalorifritt och ett proteinfodermedel vid behov. Man får studera och lära känna sina individer och göra så gott man kan men man får inte vara en feeder. Det är inte snällt.
Jag tänker att det beror väldigt mycket på.
Min lilla arabspeta som är svårfödd och fryser lätt - ja kanske.

Kallblodstravarna som ser ut som feta nordsvenskar i samma hage - eh nej.
Normalhästen, mja.
 
Jag tänker att det beror på individen mycket. Vad som upplevs som betydligt kallare än normalt och inte.
Som exempel ett fullblod vs en islandshäst.
Ett fullblod har inte samma förutsättningar att hålla sig varm som en islandshäst som är van rent genetiskt med ett varierande klimat och rusk väder.
Det behövs mer ”rusk” fler minusgrader för att det ska vara befogat att täcka islandshästen än fullblodet. Sen givetvis är det individuellt och nu tänker jag enbart på oklippta hästar. Så fort vi klipper dem så rubbas en del och man får vara beredd att täcka vid behov.

Här finns en studie att läsa om olika påverkande faktorer, om du är intresserad: Caring for the horse in a cold climate—Reviewing principles for thermoregulation and horse preferences
 
Här finns en studie att läsa om olika påverkande faktorer, om du är intresserad: Caring for the horse in a cold climate—Reviewing principles for thermoregulation and horse preferences
Intressant artikel! Den här är också väldigt spännande. Hästarna fick i studien kommunicera om de ville ha täcke på eller av.

Horses can learn to use symbols to communicate their preferences​

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0168159116302192?pes=vor
 
Senast ändrad:
Jag blir så trött på sådana uttalande att jag kan kräkas. Visst behöver hästen mer energi vid kyla men vi pratar verkligen inte om några 25% och inte så snart som vid 7 plusgrader! Med tanke på hur många överviktiga hästar det finns får många redan för mycket och behöver verkligen inte mer.
Visst är halm bra, det tar längre tid att tugga än hö och skapar därmed sysselsättning men halm innehåller 5-6 mj/kg. Det kan hästar visst gå upp i vikt av det säger ju sig självt.
Folk borde istället lära sig att kontrollera hästens hull och lära sig hur en normalviktig häst ska se ut.
För ja det är skit att inte kunna ha fritillgång men att låta sin häst bli överviktig kanske inte bara en gång i livet utan den tillåts bli överviktig på sommaren, bantas på hösten när kortisolet är som högst med allt det innebär och sedan låter man hästen bli överviktig igen på vintern. Det är ingen god hästhållning.

Ättiden är viktig och man får vara finurlig och uppfinningsrik. Hitta det som fungerar för de individer man har i form av halm, sly (inte gran!) och då gärna av ask eller asp men såklart inte fritt på det heller för inget är kalorifritt och ett proteinfodermedel vid behov. Man får studera och lära känna sina individer och göra så gott man kan men man får inte vara en feeder. Det är inte snällt.
Håller med dig 100 procent. Sen tycker jag också att många är snabba att öka givan för endast en dag... Det är mer rimligt i mina ögon att ge mer kg per dag om det kalla eller dåliga vädret håller i sig i mer än några dagar.

Tror också att en del förmänskligar hästen. Fryser jag så fryser hästarna... sånt ser jag hela tiden. 🤦‍♀️
 
Jag ger fri tillgång under -20C. Det är lite för rough att portionera då tycker jag, mina går på lösdrift. Dom blir stressade och hungriga om jag endast skulle öka 1-2kg.

Varmare än -10C ger jag dock normal giva, det är runt där deras nedre komfort-temperatur går.

Håller med dig 100 procent. Sen tycker jag också att många är snabba att öka givan för endast en dag... Det är mer rimligt i mina ögon att ge mer kg per dag om det kalla eller dåliga vädret håller i sig i mer än några dagar.

Tror också att en del förmänskligar hästen. Fryser jag så fryser hästarna... sånt ser jag hela tiden. 🤦‍♀️
 

Liknande trådar

Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 150
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 616
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 143
Senast: Messy
·
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 799
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp