Frustration vid för kort tuggtid?

Habina

Trådstartare
Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska ha uppehåll mellan fodergivorna på mer än fyra timmar (har dock läst åtta timmar på vissa ställen, men gissar att det är för att det är krångligt att fodra en giva nattetid), men det är ju för att minska risken för magsår.

Finns det nån annan typ av tumregel för tuggtid?

Bakgrunden är att jag upplever mina hästar väldigt hungriga när jag är i stallet. Det är bråttom in från lösdriften, tom trängsel vid grinden. Mitt väldigt tysta sto, som ytterst sällan ens hummar när hon ser mig, gnäggar nu högt när det tar för lång tid mellan att jag tar in hennes dotter och ponnyn och sen hämtar henne. Väl i stallet får de hösilage hela tiden, men det är just nu sällan jag är i stallet mer än 1 gång/vecka.

Sett till tid mellan fodergivorna så får de äta ur höhäckar i en halvtimme åt gången, med 3 ½ h uppehåll emellan. Så regeln för att undvika magsår klarar de galant och jag har inte märkt av någonting som skulle tyda på magsår heller.

Men kan det vara så att de blir frustrerade för att de inte hinner tugga tillräckligt mycket på en halvtimme? Det finns ingen halm i ligghallen men däremot tillgång till träd i hagen. Ingen gnager på stolpar heller, som ju brukar vara tecken på för lite fiber.
 
Jag skulle tolka det som att de är hungriga/fryser, hur lång tuggtid blir det på varje fodring?
 
Jag skulle tolka det som att de är hungriga/fryser, hur lång tuggtid blir det på varje fodring?

Som jag skrev, en halvtimme. Fryser gör de inte, men frågan är om de ändå upplever sig hungriga fast behovet av energi är täckt.
 
Det blir väl knappt 4 timmars tuggtid totalt på ett dygn? Det låter lite i mina öron.
Man brukar väl säga att hästar på bete äter ca 14-18 timmar per dygn.
Mina som har fri tillgång med nät står nästan hela tiden vid höet, korta stunder går de undan och vilar.
 
Det blir väl knappt 4 timmars tuggtid totalt på ett dygn? Det låter lite i mina öron.
Man brukar väl säga att hästar på bete äter ca 14-18 timmar per dygn.
Mina som har fri tillgång med nät står nästan hela tiden vid höet, korta stunder går de undan och vilar.

Nä, det blir inte knappt fyra timmar. Det blir exakt fyra timmar. Åtta gånger 30 minuter är 4 timmar. De får i sig sitt behov, i tidigare stall har de ju fått två gånger två timmar istället, nu är givorna uppdelade på fler gånger, men frågan är om det blir mer frustration för hästarna?
 
Jo, det känner jag till. Men födosök är ju inte samma sak som att äta. Därav min fundering. :)

Ur ett mentalt perspektiv för en häst så går det nog rätt mycket in i varandra då hästar i det vilda håller sig på marker där det finns gräs och andra växter så det går rätt kort tid mellan varje tugga under födosök. Till skillnad från rovdjuren som äter mycket vid ett tillfälle och sen kan det gå lång tid till nästa gång de äter.
 
Det blir väl knappt 4 timmars tuggtid totalt på ett dygn? Det låter lite i mina öron.
Man brukar väl säga att hästar på bete äter ca 14-18 timmar per dygn.
Mina som har fri tillgång med nät står nästan hela tiden vid höet, korta stunder går de undan och vilar.

Det här är dessutom lättfödda hästar, så vi snackar 4 kg eller 8 kg hösilage som totalgiva. Dvs fri tillgång skulle inte fungera om de skulle kunna hålla normalhull.
 
Ur ett mentalt perspektiv för en häst så går det nog rätt mycket in i varandra då hästar i det vilda håller sig på marker där det finns gräs och andra växter så det går rätt kort tid mellan varje tugga under födosök. Till skillnad från rovdjuren som äter mycket vid ett tillfälle och sen kan det gå lång tid till nästa gång de äter.

Skulle jag ge mina foder så de äter 14 h/dygn skulle de bli feta, få fång och dö. Så det funkar ju inte. :(
 
Det här är dessutom lättfödda hästar, så vi snackar 4 kg eller 8 kg hösilage som totalgiva. Dvs fri tillgång skulle inte fungera om de skulle kunna hålla normalhull.

Då kommer vi tillbaka till det jag skrev innan: betet är för kraftigt. Betet som przewalskis häst går på i Mongoliet hade säkert inte gjort dina hästar överviktiga även om de gått på det dygnet runt.

Jag tror att lösningen är magert bete året runt så man slipper fodra med kraftigt grovfoder. Vilket i praktiken är otroligt svårt/omöjligt att få till i Sverige.
 
Då kommer vi tillbaka till det jag skrev innan: betet är för kraftigt. Betet som przewalskis häst går på i Mongoliet hade säkert inte gjort dina hästar överviktiga även om de gått på det dygnet runt.

Jag tror att lösningen är magert bete året runt så man slipper fodra med kraftigt grovfoder. Vilket i praktiken är otroligt svårt/omöjligt att få till i Sverige.

Går det ens att hitta ett bete som ger 2 MJ/kg foder?
 
Skulle jag ge mina foder så de äter 14 h/dygn skulle de bli feta, få fång och dö. Så det funkar ju inte. :(

Om fodret var tillräckligt energifattigt hade det gått. Men jag tror inte att sånt bete/foder egentligen finns att få tag på. Så det finns ett stort avstånd mellan hästars verkliga behov och vad vi kan erbjuda dem. Det känns lite sorgligt faktiskt tycker jag. Men jag ser inte nån lösning på det som hade funkat för majoriteten av Sveriges hästar.
 
Går det ens att hitta ett bete som ger 2 MJ/kg foder?

Förmodligen inte. Det här är ingen kritik mot dig alls! Du gör alldeles säkert så gott du kan med det som finns att tillgå! Det är utbudet och sättet vi håller hästar idag som inte passar för arten häst.
 
Om fodret var tillräckligt energifattigt hade det gått. Men jag tror inte att sånt bete/foder egentligen finns att få tag på. Så det finns ett stort avstånd mellan hästars verkliga behov och vad vi kan erbjuda dem. Det känns lite sorgligt faktiskt tycker jag. Men jag ser inte nån lösning på det som hade funkat för majoriteten av Sveriges hästar.

Då är ju frågan, är det bättre att ge mindre mängd (och därmed skapa frustration) eller att ge mer foder men acceptera feta hästar?
 
Jo, det känner jag till. Men födosök är ju inte samma sak som att äta. Därav min fundering. :)
I forskning, när det gäller hästar, så är det i princip samma sak. Men där är det dels mindre energitätt, mer utspritt.
Då kommer vi tillbaka till det jag skrev innan: betet är för kraftigt. Betet som przewalskis häst går på i Mongoliet hade säkert inte gjort dina hästar överviktiga även om de gått på det dygnet runt.

Jag tror att lösningen är magert bete året runt så man slipper fodra med kraftigt grovfoder. Vilket i praktiken är otroligt svårt/omöjligt att få till i Sverige.
Det har gjorts försök där man har ponnyer, typ 8-10 st på 10 hektar vintertid utan tillskottsfodring. Flera av dem klarar av att hålla hullet över alltför låg nivå på det. Så det kan säkert fungera för rätt så många, speciellt med lite tillskottsfodring här och där. Problemet här är andelen mark man har. De flesta har inte >10 hektar som vinterhage.
 
I forskning, när det gäller hästar, så är det i princip samma sak. Men där är det dels mindre energitätt, mer utspritt.

Det har gjorts försök där man har ponnyer, typ 8-10 st på 10 hektar vintertid utan tillskottsfodring. Flera av dem klarar av att hålla hullet över alltför låg nivå på det. Så det kan säkert fungera för rätt så många, speciellt med lite tillskottsfodring här och där. Problemet här är andelen mark man har. De flesta har inte >10 hektar som vinterhage.

Intressant försök du berättar om!
 
Det låter som kort tid ja.
Nu har vi ju lyxen att ha en stor hage till våra hästar där de verkligen för uppfylla sina behov av att ströva runt och söka mat.
De fodras utöver detta fyra gånger per dag i hagen, sprider ordentlig och det tar runt en timme för dem att äta.
Upplever dem aldrig som hungriga eller frustrerade :)
 
I forskning, när det gäller hästar, så är det i princip samma sak. Men där är det dels mindre energitätt, mer utspritt.

Det har gjorts försök där man har ponnyer, typ 8-10 st på 10 hektar vintertid utan tillskottsfodring. Flera av dem klarar av att hålla hullet över alltför låg nivå på det. Så det kan säkert fungera för rätt så många, speciellt med lite tillskottsfodring här och där. Problemet här är andelen mark man har. De flesta har inte >10 hektar som vinterhage.
Av nyfikenhet, betyder utan tillskottsfodring att dom inte fick någon extra mat alls? Alltså inget hö eller halm?
 

Liknande trådar

Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 150
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 618
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 143
Senast: Messy
·
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 802
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp