miiiiiiia
Trådstartare
Nu behöver jag er hjälp, vi har fått en ny hösilage i stallet som har följande värden:
Ts: 66%
MJ: 6
SmRp: 37
Ca: 3,6
P: 1,4
Mg: 1,5
K: 8,4
Detta foder har alltså en Ca/P kbot på 2,57
Hur ska jag fodra med detta för att det ska bli lagom
Hästen är en valack 480kg (jag har räknat på 500 då han behöver upp i muskelmassa!) han rider 40 -50 min varierat arbete nästan varje dag! Har inte alla mina siffror här om underhållsbehov osv. Men jag får inte till kvoten Ca/P, jag vill gärna ge mycket hösilage, inte under 12kg iaf gärna 14 - 15 om det går. Just nu äter han också lusern med värden:
Ts: 90%
MJ: 7,5
SmRp: 116
Ca: 15
P: 3
Mg: 3
Om det går att fortsätta med lucern är jag glad! Det finns havre att tillgå i stallet där vi står. Jag har även fosforbalans med 2,5mg fosfor /10g pulver/mått sedan innan, dick dyrt och kanske inget jag vill fortsätta med i framtiden om det går att lösa på annat sätt.
Snälla kom med förslag på hur jag ska lösa detta!
Ts: 66%
MJ: 6
SmRp: 37
Ca: 3,6
P: 1,4
Mg: 1,5
K: 8,4
Detta foder har alltså en Ca/P kbot på 2,57
Hur ska jag fodra med detta för att det ska bli lagom
Hästen är en valack 480kg (jag har räknat på 500 då han behöver upp i muskelmassa!) han rider 40 -50 min varierat arbete nästan varje dag! Har inte alla mina siffror här om underhållsbehov osv. Men jag får inte till kvoten Ca/P, jag vill gärna ge mycket hösilage, inte under 12kg iaf gärna 14 - 15 om det går. Just nu äter han också lusern med värden:
Ts: 90%
MJ: 7,5
SmRp: 116
Ca: 15
P: 3
Mg: 3
Om det går att fortsätta med lucern är jag glad! Det finns havre att tillgå i stallet där vi står. Jag har även fosforbalans med 2,5mg fosfor /10g pulver/mått sedan innan, dick dyrt och kanske inget jag vill fortsätta med i framtiden om det går att lösa på annat sätt.
Snälla kom med förslag på hur jag ska lösa detta!
Gottade till det lite med morötter!! Han verkade även lycklig över att få så mycket kvällsmat!!