Kall bebis på natten

esprit

Trådstartare
Vad har man på bebisen på natten när bara pyamas blir för kallt och han sparkar av sig filt/täcke direkt?

Melker har vaknat flera gånger senaste nätterna och känts kall. Han sover i långärmad/bent pyamas och under sommaren har det fungerat bra. Nu är det lite kallare inne och jag tror att han skulle behöva någon form av täcke/filt. Problemet är bara att han rör sig mycket innan han somnar och även i sömnen, detta gör att filt/täcke får vara på bara korta stunder.

Hur gör ni andra? Pyamas med påse nedtill är uteslutet då han blev tokarg när vi testade det, kunde inte röra sig som han ville.

/esprit

Sv: Kall bebis på natten

Var påsen tillräkligt stor?
Här nere är det jättevanligt med sovpåsar, finns i alla möjliga storlekar och modeller och i varje affär som säljer bebissaker. Vi har precis köpt en till Emilia och ska prova, har annars samma problem som du.

Annars kanske du kan försöka hitta en varmare pyamas?

Det finns ju massor av olika heldräkter ni kan använda som pyjamas!

Med fötter blir det varmare tex.
Sen har vi en plyschpyjamas också, V kunde aldrig ha den på natten för han är VARM men ibland hade han den t.ex. under fleeceoverallen. Stl 62 så det var när han var lite plutt.

Vi proppar ner filten under madrassen på båda sidor om sonen så att han inte han sparka av sig filten. Den ligger så pass hårt så att han inte kan krypa ner under den men lite lösare på benen så att han kan sparka med benen. Fungerar bra för oss. Sonen sover med vanlig långärmad body eftersom filten ligger över kroppen och benen. Kanske kan vara ett sätt för er? Vår lille är en månad gammal.

Mvh Miks

Pyjamas med påse till var ju fantastiskt bra tyckte jag (och bebisarna). Satsa på att få en i rätt storlek så att de verkligen har rörelsefrihet.
Annars hade vi snarare problemet att de blev för varma än tvärtom.

Är han verkligen kall över hela kroppen? Barn som har blöja blir varma av blöjan och har de dessutom en helkroppspyjamas och ett normalt tempererat sovrum så har jag svårt att tro att de blir för kalla. Vaknar han inte av det så borde det inte vara något problem. Men man kan ju pröva en sovpåse typ en sån som finns på ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70132219

ni kan ju alltid prova sovpase :idea:. Har nere i Australien ar det valdigt vanligt, finns i olika tjocklekar och storlekar. Storsta market har nere heter Grobag, du kan ju alltid kolla om de gar att finns i Sverige.

Jag har just inhandlat en till min lill-tjej att ha nar hon vaxer ur korgen.

//Krusan

KL

Jag rostar ocksa pa Grobag!! De ar jattevanliga aven har i England och vi har haft sana till vara dottrar sen de foddes och anvander an (de ar nastan 20 manader nu). En tunnare variant pa sommaren och tjockare pa vintern. Funkar utmarkt!! Tacke har aldrig funkat for oss, de ar som sma helikoptrar pa natterna :D

Det verkar som sovpåsar är vanliga överallt utom i Sverige :)
Både i England, Österrike och Australien verkar dom finnas överallt, i Sverige hade jag aldrig hört talas om dom innan (eller bara sett dom på ikea, men inte hört ngn som använde).

Tack för alla tips!

Anledningen att jag tror att han är kall är att han senaste tiden har vaknat flera gånger per natt, känns då kall och är inte hungrig när han vaknar. Innan har han vaknat 1 g/natt och förändrinngen har skett sen det blivit kallare inne.

Ska testa att fästa filten i sidorna först annars får jag ge grobagen (el liknande) en ny chans. Får kika runt vad det finns för alternativ

Nattmössa? Mycket värme försvinner ju via huvudet. Mössa och strumpor (om inte pyjamasen har fötter) kanske räcker?

Jag tycker att de finns överallt! Jag föredrog typen som hade ärmar (fanns jättefina på både Åhléns och Lindex om jag minns rätt). Vårt problem var att de endast gjordes i så små storlekar.

Det verkar som sovpåsar är vanliga överallt utom i Sverige :)
Både i England, Österrike och Australien verkar dom finnas överallt, i Sverige hade jag aldrig hört talas om dom innan (eller bara sett dom på ikea, men inte hört ngn som använde).

Håller med dig, dessutom finns de ännu mer om man kollar i olika webb-butiker.

Jag gick på föräldrafrukost på IKEA 1 ggr/månad och fick en sovpåse från dem när de precis införde dem för att testa hur de funkade. Kanonnöjd och hoppas nästa bebis kommer trivas med sovpåse hon oxå :)

Var väl jag som var blind då :)
Men inget nämndes om det på BB eller BVC iaf men här sitter stora plancher om alla fördelar om såna hos barnläkaren.
Emilia provar sin för första gången i natt.

Men jag är lite osäker på hur mycket kläder hon ska ha i den.

Var väl jag som var blind då :)
Men jag är lite osäker på hur mycket kläder hon ska ha i den.

Våra sovpåsar var ju som vanliga långärmade pyjamasar men med en påse istället för ben. De var nakna under detta men hade sockar.
Verkar hon kall skulle jag satsa på en liten mössa som tidigare föreslagits.

Jag har ingen erfarenhet av Ikeas sovpåsar.

Liknande trådar

Gravid - 1år Mini har ett täcke nu som är för vagga/vagn i sin spjälsäng. Det blir ganska kallt i vårt sovrum nu på nätterna och mini lyckas oftast... 2
Svar
26
· Visningar
5 206
Senast: Lamborghini
·
Gravid - 1år Hur har ni gjort? I "alla" böcker så står det att det bästa är att barnet sover i samma rum,men i egen säng för att minska risken för... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: Calazirya
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 205
Senast: Vallmo
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 885
Senast: Niceperson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025