Kalla mig inte hjärtlös!

B

**BORTTAGEN**

Hej! för några veckor sedan kom det 2 shettisar til vårt stall, dom som ägde dom hade en handikappad son som satt i rullstol och såg förlamad ut. Dom sa att han snart skulle börja rida shettisarna. Jag tänkte bara : Hur då?? :confused:Kalla mig inte hjärtlös, men jag förstår faktiskt inte hur en svårt handikappad pojke skulle kunna rida en busig shettis. Om han kan det är han nog väldigt duktig.....
 
Här har vi fördomar hör jag...

Bara för att man är handikappad rider man inte gamla tröga hästar som knappt rör en fena :mad:. Det finns många handikappryttare som tävlar både nationellt och internationellt höga klasser :) . Bara för att man är handikappad, bör man inte omyndigförklaras som ryttare :mad: . Jag har ett medfött muskelhandikapp och har under många år varit välrenommerad och välanvänd som inridare av unghäst (bland annat arabhingst) och tillridare av flera travare, både inom dressyr och lättare hoppning :bow: .

Flera av mina vänner som sitter i rullstol med ryggmärgsbråck är totalt förlamade från midjan och neråt, eller har CP-skador på ganska svår nivå... De har ridit både en och annan prillig häst som ingen ANNAN vågat rida. Ett par har tävlat både KM, DM, SM, NM, VM och OS inom handikappdressyr och tagit hem många medaljer.

Så vem vet, det kanske är en ny Jan Brinck som sitter i rullstolen! :bump:
 
Re: Här har vi fördomar hör jag...

JOmen,här sitter en annan och "ser förlamad ut"
fet är jag också...
och jag har flera omfattande funktionshinder,15% styrka i armarna(ungefär som folk normalt sett har i sitt lillfinger)så inte phan kan jag åstadkomma något,eller?
Vi vet ju sen innan att folk i rullstol skall hålla sig så man vet var man har dem och ffa hålla sig LUGNA för de är ju handikappade och bör sitta hemma o gnälla över hur svårt de har det...
Inte fara runt och försöka leva normala liv....Det blir så jobbigt då för man har inget litet fack att stoppa in dem i och då blir man så osäker på vad man skal tro... eller hur man skall behandla dem..för det går ju inet att behandla dem som annat än invalider,eller?


Personligen skulel jag aldrig sätta mig på en shettis.För liten,för kort hals,för snabb.
För mig..
För den här unge mannen kanske shettisen var alldeles utmärkt att rida,vem vet?
Om inet så har han ju inet s´å långt ner till marken.
Innan man sett vad som kan utföras kanske man inet skal ha så förutfattade meningar,ävenom det säkert bara var av ren välvilja och omtanke om både skröppel och ponnyer.
Väldigt många hyser en enorm välvilja och omtanke,men oftast blir det så fel,så fel.
Vi är som folk är mest,vi har tom sex.Super gör vi också,en del av oss.jag har en kompis som frelkvent trillar nerför bardisken(med rullstol kan tilläggas)
vi är som folk är mest,vi har samma rättigheter at försöka och misslyckas.

Och bara för att jag sitter och ser förlamd ut i rullstol så innebär det inet att jag tänker leva som jag ser ut.Glöm det!
jag lever ett helt normalt liv på en gård med höbärgning,plogning,staketspikning osv osv.
Och har en hingst på 170

Vilket är en smula större än en shetlandsponny
Låt du ungen göra sina misstag i fred,om du anser demvara misstag

Thina
www.alsterfeldt.nu
 
Nu är du ute på hal is. ;) Du har redan fått dina fiskar varma, så allt jag skall bidra med är ett par tankar.

"såg förlamad ut" Vad innebär det mer konkret? ÄR han förlamad och i så fall var och hur mycket?
Begränsningarna sitter oftast i huvudet, även för den som verkar vara kraftigt fysiskt handikappad. Tänker på inställning och graden av "jävlar anamma".

"en busig shettis" Är dom här busiga? Gör man i så fall något för att minska "busigheten"? Som vi skrivit tidigare under handikapp, så har hästar en förunderlig anpassningsförmåga till handikappade människor. Det gäller med all sannolikhet även shettisar.

Din omtanke är positiv om än lite förhastad. Idag kanske du vet mer om "fallet"? Fortsätt att vara intresserad och på ett positivt sätt. Erbjud din hjälp och erfarenhet av hästar och hantering. Vettiga krymplingar brukar vara tacksamma för precis så mycken hjälp som erfordras just för stunden. Precis som när du håller i stegen åt någon, som skall klättra upp på taket.
Förutsätt, ja kräv, att killen kan och vill vara delaktig i hästeriet. Snart nog hittar ni nivån på umgänget.

LIA
 
Jag menade inte att göra någon upprörd, (även om jag gjorde det!) Jag var bara farsinerad av att han skulle kunna rida på shettisarna. Jag värdesätter handikappade Människor lika mycket som vem som helst här på Jorden och jag tror mycket väl att en ny Jan Brink kan sitta i rullstolen. Men jag bara blev lite överaskad när dom sa att han skulle rida shettisarna för dom är VÄLDIGT busiga har
jag upptäckt nu. Dom rymmer under staketet runt hagen flera gånger om dagen och är allmänt vilda. Om han klarar av att rida dom exemplariskt så blir jag inte arg på något sätt, Då tycker jag bara han är väldigt duktig! :) //Flizan
 
En sak är säker, shettisar blir annorlunda utanför hagen dvs när de ska jobba och inser allvaret! Mina 3 blir ombytta när selen kommit på. Jag är själv stämplad som rörelsehindrad fast jag numera har en opererad höftled.Men jag har reumatisk värk,men jag skulle aldrig klara mig utan mina hästar.
 
Jag själv vet inte så mycket om shettisar men om du säger att dom
blir som ombytta när dom kommer ut ur hagen.. Visst! Jag kan tro att
dom inte är busiga 24 timmar om dygnet. Jag undrar bara av dig om det en
skillnad mellan olika hästar eller är alla shettisar likadana? Mvh //Flizan
 
Ingen fara, jag är inte det minsta upprörd.
Skrev bara mitt inlägg för att försöka få in tråden på ett mindre känslomässigt, och kanske lite mer konstruktivt, spår.

LIA
 
Nej , det finns ingen shettis som är den andra lik (förstås) ;)
Men jag har inte sett en enda shettis (ännu) som inte tar sin uppgift på allvar. Jo de som är ouppfostrade och vet att de har övertaget på sin kusk/ryttare.
Men visst det är inte varje dag man ser shettisar som "handikappshästar" oftast ser man bara större ponnier/hästar.Men funkar det med stallkompisens hästar så är det bara kul.Skulle gärna vilja se fler handikappade barn som använder shettisar .
 
Min yngste systerson som är 5 år gammal och är lätt cp skadad, sitter i rullstol, ungen har knivskarpt intellekt o en mycket vårdat språk så man själv skämms över sitt eget. Men han "rider" 1 gång i veckan på handikapp ridning. Innan han började så kunde han inte sitta upp själv i sin rullstol utan att vara fastspänd. Nu efter 2 år så sitter han själv.. allt tack vare ridningen...
Läkarna har sagt att han aldrig kommer att gå för 2 år sedan, nu har dom ändrat sig o sagt att det finns en möjlighet i framtiden med hjälpmedel..

Jag uppmuntrar verkligen han o har lovat han skall få rida min "jättestora" häst en dag då han är stark nog..

Alla har rätt att rida, handilappade eller ej... Dom rider på samma villkor som oss om inte bättre ibland..

Mvh
Danny`s Faster Mona
 
Och varför inte? För hjärtlös är just vad du framstår som!

Nu slog ni allt huvet på spiken både Thina och Ingela. Oj vilka fördommar det finns fortfarande.

Nej inte får vi som inte rör oss lika bra och inte är lika starka fysikt som andra inte får vi ha roligt och inte kan vi klara av nåt eller duga. Du som inte ansåg att man som rörelsehindrad ska ha en frammåt häst! Hur har du tänkt det att jag t ex, som helt saknar underskänkel skulle kunna driva min häst frammåt. Rappa på med piska kanske, nej tack, det är inte min ridstil.

Det allra bästa för mej är en häst som är ”självgående” dvs jag behöver inte driva utan bara hålla igen om hästen vill för mkt. Jag rider uteslutande Varmblod, dom passar mej, men oj så ofta man får höra att dom är aldeles för heta för en handikappad. Bara bunta ihop oss, alla i ”rulle” ska ”åka gunghäst”...

Är det så att vi förstör era fack? :confused:

Dom där facken ni vill stoppa in oss i, sorry men jag passade inte in i nåt speciellt fack innan jag fick mitt funktionshinder, och passar ännu sämre nu.

Jag rider praktiskt taget dagligen, tävlar i dressyr, omskolar och utbildar Vbl år andra handikappade, samt har en del avel. Inte får man det som rullstolsbunden? Hemska tanke jag har ju roligt oxå. Trivs med mina älskade hästar, dom tittar nämligen aldrig besvärat bort när jag kommer med min ”rulle”, tvärt om gnäggar dom igenkännande när dom hör att jag rullar över stallbacken. Hästarna har inte klumpat ihop mej med alla HK-ryttare, men dom är suveräna på att behandla varje människa som individ och anpassa sej till olika människors olika behov.

Varför kan inte människor lära sej av hästarna. Det är ju bara det vi begär. Se oss som individer inte en enhetlig grupp!

/Loriley
 
För väldigt många människor som inte har ett funktionshinder, i vilken form det än må vara, tror jag lever i vaneföreställningen att livet är slut om något skulle hända så de blev begränsade i sin fysiska eller intellektuella/psykiska (listan kan göras oändlig) förmåga.

Det är som att därefter skall man vistas i riskfria miljöer och bäddas i bomull och bara VÅRDAS.
Ev. kan ett terapiarbete erbjudas...

Utan förakt för tråskaparen, men, det är fel, jättefel!

Man lever sitt liv och anpassar det så att det kan nyttjas helt o fullt, på just MINA villkor och möjligheter, precis som du gör!

Jag är ingen stålmannen och avstår alltså från att försöka flytta berg med blicken och röntgenstrålning (inbyggd i ögonen), men jag rider, och gör det halvbra (för jag är ganska feg), älskar mina hästar. och önskar jag vore modigare,

Men, aldrig någonsin, att jag önskar att jag vore helt utan funktionshinder (liksom ingen ide´), men lite extra tuffhet skulle aldrig skada...

Föräldrarna till denna lille hästintresserade kille känner nog väl till hans mod och förmåga, liksom alla föräldrar (iallafall mestadels)och har således inköpt ponnisar, kanske, med lite extra krut i, så inte killen ska tröttna när hästen suckar sömnigt o vägrar ta ett enda steg, för att föräldrar tycker att han ska ha en "handikapphäst".

Sen kan jag tillägga att det är med shettisar som med de flesta andra goda ridhästar att, när de får på sig sadel o träns så lägger de ifrån sig allt vad "bus ihagen", rangordningsbråk och matfrosseri, heter...
 
Det finns ju faktiskt väldigt snälla, coola och kloka shettisar ockås! :D
 
Tävlar man på hög nivå

Vare sig det är inom handikappridning eller "vanlig" ridning, så behöver man kanske ingen lugn och klok häst utan en klok häst med vilja, framåtbjudning och känslighet.
 
Re: Tävlar man på hög nivå

Nu förstår jag faktiskt inte riktigt vad du far efter?

Jag utgick från originalinlägget där det står ungefär "hur ska den kunna rida en busig shettis?"

Och då tänkte jag att alla shettisar är inte busiga och bråkiga, det är oftast de man hör talas om dock. Vad jag vill säga är alltså att hästarna kanske är alldeles perfekta för honom.
 
Originalinlägget

Det kanske är så att killen behöver en utmaning, för att det ska bli lite kämparglöd och inte bara "åka med". Han kanske behöver en pigg, vaken, känslig och busig shetlandsponny. Så det är inte säkert att det behöver vara en lugn, klok och sävlig shetlandsponny... :rofl:
 
Ja, jag håller med alla som skriver svar till mig, det jag skrev i min
tråd var faktiskt helt fel! :o Det är klart han tycker det är roligare och
rida en framåtbjudande shettis än en gammal hösäck! Och jag tror han
nog kan klara av en shettis jätte bra bara han vill! :) Jag vet att den kanske är lite fegt att ta tillbaka allt man har skrivit, men jag vill bara säga till alla
som är upprörda pga den här tråden att jag har ändrat uppfattning!
Mvh //Flizan
 
:bump: Du är SÅ ursäktad! Men jag hoppas att det inte gör något om tråden ligger kvar, som upplysning till andra personer som tar för givet att det är så här... :bow:

Kram o god fortsättning!
 
Jag vill lägga till något jag med :D
Har träffat flera människor som på något sätt har ett handikapp, och vilken kämpaglädje!
Hjälpt till med blinda, som lärt sig rida lätt.
Ridit i galopp, och kommit riktigt långt.
Har man inte synen kvar, så utvecklas ju alla andra sinnen tusen ggr bättre.
Känslen och allt! Jag själv som har problem att sitta ner på min häst, för att jag inte kan slappna av i benen, och jag känner inte vart min hästs bakben landar kan bara önska att jag hade samma förmåga som den blinda flickan som jag hjälpte.
Sen blir man alltid väldigt imponerad av människor som fått ett handikapp, att dom klarar allt så galant.
Man lägger trots allt varenda människa i ett fack.
Snobb, hårdrockare, flum. You name it
Man har nog väldigt lätt för att döma för fort.
Vet man inget om hur man har det, så är det bästa att fråga.
Jag tror inte att tjejen som lagt in denna tråd menar illa på något sätt..
Utan undrar nog
Som så många andra undrar.
När man går på ridskola så säger dom, Gör halvhalt (knip med låren)
lägg tillbaka skänkeln, skänkla till lite.
Korta tyglarna. samla.
Hur man kan ha kontroll över hästen, hur man klarar av att hoppa hästar. m.m. m.m.
Men som sagt.

Man ska gå 100 mil i varandras skor innan man vet hur man har det ( eller hur det där ordspråket nu går :D)

Ha det så gött!

En till som inte vet hur det är att vara handikappad..
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 257
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp