Kallad till rättegång som målsägare

Philosophia

Trådstartare
Jag polisanmälde i våras en man som blottade sig i skogen när jag var ute och sprang. I somras blev jag kallad till vittneskonfrontation men kunde inte peka ut någon av personerna på fotografierna till 100%. En man var rätt lik, men såg lite för proper, slimmad och kammad ut. Jag uppskattade att han liknade "min" förövare till 75%. Mannen på fotot var i 60-årsåldern. Mannen som blottade sig för mig har jag senare sett vid ett flertal andra tillfällen, både med byxorna neddragna och uppe så när jag ser honom så känner jag verkligen igen honom.

I varje fall, nu har jag blivit kallad som målsägare till rättegång. Mannen som är åtalad är född 1961 och det kan för allt i världen inte vara den man jag har utsattes för, som är betydligt äldre ån så. Visst kan en del åldras i förtid, men nej, aldrig att han är så ung som 52 år.

Jag har försökt att ringa tingsrätten, men det är ingen som svarar. Jag gissar att det kan vara relevant information för åklagaren. Dessutom så står det att jag har begärt skadestånd i min polisanmälan vilket jag inte har. Jag är inte alls intresserad av det.

Ska jag fortsätta jaga kontaktpersonen på tingsrätten (som inte hade någon telefonsvarare)? Någon som har någon idé om vem jag annars kan kontakta? Det finns ett telefonnummer till en samordnare på vittnesstödet? Hanterar de även den här typen av frågor?
 
Sv: Kallad till rättegång som målsägare

Fortsätt jaga kontaktpersonen på tingsrätten. Det är i slutändan den som har koll i alla fall.
 
Sv: Kallad till rättegång som målsägare

Jag polisanmälde i våras en man som blottade sig i skogen när jag var ute och sprang. I somras blev jag kallad till vittneskonfrontation men kunde inte peka ut någon av personerna på fotografierna till 100%. En man var rätt lik, men såg lite för proper, slimmad och kammad ut. Jag uppskattade att han liknade "min" förövare till 75%. Mannen på fotot var i 60-årsåldern. Mannen som blottade sig för mig har jag senare sett vid ett flertal andra tillfällen, både med byxorna neddragna och uppe så när jag ser honom så känner jag verkligen igen honom.

I varje fall, nu har jag blivit kallad som målsägare till rättegång. Mannen som är åtalad är född 1961 och det kan för allt i världen inte vara den man jag har utsattes för, som är betydligt äldre ån så. Visst kan en del åldras i förtid, men nej, aldrig att han är så ung som 52 år.

Jag har försökt att ringa tingsrätten, men det är ingen som svarar. Jag gissar att det kan vara relevant information för åklagaren. Dessutom så står det att jag har begärt skadestånd i min polisanmälan vilket jag inte har. Jag är inte alls intresserad av det.

Ska jag fortsätta jaga kontaktpersonen på tingsrätten (som inte hade någon telefonsvarare)? Någon som har någon idé om vem jag annars kan kontakta? Det finns ett telefonnummer till en samordnare på vittnesstödet? Hanterar de även den här typen av frågor?

Nej skit i det. Kan dom inte hålla reda på dina uppgifter som du lämnat så får dom skylla sig själva. Låt dom jaga dig istället :meh:
 
Sv: Kallad till rättegång som målsägare

Nej skit i det. Kan dom inte hålla reda på dina uppgifter som du lämnat så får dom skylla sig själva. Låt dom jaga dig istället :meh:
Fast att som vittne bara utebli från en rättegång är förbaskat onödigt, det kostar tid och pengar för många även om den åtalade frikänns...
 
Sv: Kallad till rättegång som målsägare

Det är åklagaren som har knåpat ihop åtalet och som ska leda det i bevis i tingsrätten, så det är definitivt åklagaren som före rättegången är mest intresserad av att diskutera en sådan här fråga med en målsägande.

Även om du får tag på någon på tingsrätten, så kommer de bara att skicka problemet vidare till åklagaren. Rekommenderar därför att du prioriterar den kontakten i stället! Ring din lokala åklagarkammare så ska de hjälpa dig med att hitta rätt diarienummer (inte samma som tingsrättens utan något som börjar med AM) och handläggare. Skulle inte "din" åklagare vara där, så ska det åtminstone finnas någon som kan ta emot ett meddelande så att åklagaren ringer tillbaka till dig.
 
Sv: Kallad till rättegång som målsägare

Mannen på fotot var i 60-årsåldern.

I varje fall, nu har jag blivit kallad som målsägare till rättegång. Mannen som är åtalad är född 1961 och det kan för allt i världen inte vara den man jag har utsattes för, som är betydligt äldre ån så. Visst kan en del åldras i förtid, men nej, aldrig att han är så ung som 52 år.


Det förekommer trots allt att människor ser betydligt yngre eller äldre ut än vad de är. En man, som jag trodde var i 40-årsåldern, var 28, därtill professor och opponent vid en disputation. När jag var 25 och min mor 50, trodde folk, som såg oss tillsammans, att vi var ett par.

Kan det vara så att det också är andra som har anmält mannen? Åklagaren har sannolikt någon grund för att väcka åtal.
 
Sv: Kallad till rättegång som målsägare

Du kan ju ringa åklagaren?
http://www.aklagare.se/ där letade jag upp ett nummer och sen sa jag bara vem jag sökte och fick ett nummer direkt till den personen.

Det är åklagaren som har knåpat ihop åtalet och som ska leda det i bevis i tingsrätten, så det är definitivt åklagaren som före rättegången är mest intresserad av att diskutera en sådan här fråga med en målsägande.

Tack, det låter rimligt att det är åklagaren som jag ska kontakta. Jag har hennes namn och målets diarienummer. :)
 
Sv: Kallad till rättegång som målsägare

Det förekommer trots allt att människor ser betydligt yngre eller äldre ut än vad de är. En man, som jag trodde var i 40-årsåldern, var 28, därtill professor och opponent vid en disputation. När jag var 25 och min mor 50, trodde folk, som såg oss tillsammans, att vi var ett par.

Kan det vara så att det också är andra som har anmält mannen? Åklagaren har sannolikt någon grund för att väcka åtal.

Det är även andra som har anmält mannen - om det nu är samma man. Anledningen till att det har blivit ett mål är att samma dag som jag träffade "min" blottare så var det en annan person som också blev utsatt. Hon hade till skillnad från mig mobiltelefon med sig och kunde ringa polisen samtidigt som hon följde efter mannen. Turligt nog fanns det en polisbil i närheten som kunde gripa mannen.

Det är ju dock inget som säger att det är samma blottare, det kan ju finnas flera. Angående att folk kan se äldre ut så har jag pekat ut blottaren för min sambo och han kan inte heller med den vildaste föreställningsförmåga få honom till 52 år, utan snarare kring 70 år. Även ett par grannar som har blivit utsatta har sett honom och beskrev honom som en äldre man. Men det ska så klart inte uteslutas att vi har fel.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag blev utsatt för ett sexuellt ofredande för drygt två år sedan och nu ska det tydligen bli rättegång. Jag har inget målsägarbiträde...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 683
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp