kallblodstravare och trav!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare lkn02001
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 586
L

lkn02001

har en kallis som är riden lite mer än ett år nu, men har de senaste tre månaderna vilat pga skada. nu håller vi på och sätter igång igen,m en har fått problem med traven.
arbetar mest i skritt just nu, kyras fyrkant, skolor och halter. har nu börjat lägga in lite trav längs fyrkanten.
det ena problemet vi har är att hon är väldigt stel och skjuter ut höger bog så lång hon kan, problemet blir tydligast i höger varv i trav, sneddar genom hörnen som en äkta travare. det blir bättre och bättre genom de andra övningarna, det jag har gjort är att kräva böjning och då blir det lite hårdhänt. är detta det vettigaste?

det andra och största problemet är att hon börjat takta igen i igångsättningen, det kan ta en långsida innan hon kommer in i traven och faller in och ur taktningen under hela travpasset. det är så tråkigt! och jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att träna bort det, ibland behövs det drivning och ibland förhållning för att hon ska falla in i traven. finns det några bra övningar för det eller andra tips?
:smirk: :smirk:

Sv: kallblodstravare och trav!

Med min gamla kalblods travare så går det lättas att driva in henen i traven. Inte att hålla henne då rusar hon bara. Och så under traven så tar du lite förhålning bara när det behövs. Hon kan ju trava själv tycker hon och kan bli sur om du försöker för mycket på henne. Jag skulle nog trava henne ute också så hon får lite mer att trava fram på.

I paddocken skulle jag nog börja om varje gång hon tacktar eller springer i väg för dig. Sen kan det ju vara så att hon inte riktig orkar än efter sin vila efter skadan. Hon kan ju vara stel osv.

Lycka till

vi travtränar ute också och det märks att det går bättre när hon får lite utrymme.
jag skulle vilja börja om varje gång hon taktr in i traven, men det är omöjligt för då får jag aldrig ngn trav. hon taktar alltid in i traven . jag tror att det är som du säger att hon interiktigt orkar men hur trä'na upp?

Skritta, skritta, skritta och åter skritta tills hästen är stark nog att bära sig (och dig!) i trav. Du jobbar naturligtvis i skritten, med exempelvis öppnor och slutor. En annan bra övning är att skritta fram ett visst antal steg, göra halt, skritta några steg igen, ny halt osv. Variera antalet skrittsteg.
När du sen känner dej mogen för att börja trava så gör bara små "travstarter", där hästen får trava bara ett par steg och på så sätt inte hinner falla isär. Skritta sedan en stund igen innan du gör en ny travstart.
Det tog mig två år innan min kallblodstravare kunde trava ordentligt, men hon har en underbar kvalitet på sin trav numera.

Immer

precis som jag tränara dådå!! :)

Bra! Då är det bara att fortsätta :)
Det kan kännas tråkigt ibland, men man blir så glad när man märker resultatet! Lycka till!

Immer

Anledningen till att han är stel är nog för att han har stått
så länge, musklerna har försvunnit & måste börja byggas upp på
nytt. Samma vad det med mitt varmblod som hade stått ett
halvår..inte förrän nu efter 6mån går han rent, innan trodde ja att han hade patella upphakningar elelr fel på korset. Ja tror varierad träning är lösningen, mkt konditionsträning varierat med dressyr övningar i paddocken men inte för hårt i början då musklerna inte är vana & blir lätt ansträngda. Låt din häst få springa på lite kanske är lösningen till hans trippande..låt han gå framåt & sen mjukt fånga upp honom, gör det helst på en lång raksträcka. Det gör absolut inte om man är lite hårdhänt, märkt själv att man måste va de på stela travare för att de ens ska reagera för att vända lite på huvudet. men man ska ju aldrig överdriva. //Marie

Tänk på att du själv sätter kraven på hur känslig din häst ska vara för dina hjälper. Är du själv hårdhänt, lär du hästen att svara när du ger starka hjälper. Kräver du att den lyssnar på små hjälper, lär du den det. (Tänk på längre sikt – självklart tar det ett tag att lära hästen ) Kom ihåg att det är upp till ryttaren att bestämma hur känslig häst man vill ha!!
Mania87 – var du seriös när du sa att man måste vara hårdhänt på stela travare??:crazy: :eek: Hoppas inte det!!:(

Nu vet inte om din travare har gått på travet innan eller inte, men tänk på att en häst - spelar ingen roll vilken ras! måste lära sig att bli ridhäst.
Allt man vill att hästen ska göra, måste den lära sig!! Förstår den vad du vill att den ska göra? Förstår den vad dina hjälper betyder? Jag tycker det låter som att du får börja om från början. Ge din häst en bra chans. Lär den start - lär den stopp - lär den att svänga för tygeln - gå undan för skänkeln.(Det senaste kanske är lättast att lära den från marken.)

Har du lärt den longering?
Nu får jag väl en utskällning, men om du har tillgång till inspänningstyglar, skulle jag använda dem. Inte för att dra ner huvudet!! utan för att ge din häst stöd – en hjälp att rama in. Rätt inspända hjälptyglar är oftast mjukare än många händer..
Har du möjlighet att tömköra, är det naturligtvis ännu bättre, då har du koll på inner och yttersida bättre.

Börja i skritt. När den kan stanna, starta och har bra balans i olika storlekar på volter, inte förrän då kan du börja trava.
Jag tycker att du har börjat bra - men stressa inte iväg nu!
När du rider ut, rid ut iskogen - om du kan - och rid runt träd. Hästen har då naturliga hinder den måste svänga runt, och förstår snabbare varför du vill att den ska svänga.

Sätt upp långsiktiga mål! Tänk hur långt du hinna på ett halvår - inte tidigare! Det tar tid att bygga muskler, och du vill väl ha en positiv häst när du sitter upp? Det är inte kul att veta att man kommer bli arg själv varje gång man sitter upp.
Bli glad över det lilla din häst lär sig - kanske skriva upp det?
Jag lovar - på ett år kommer den listan vara lång! Och du kommer vara mäkta stolt att det är du som har gjort att din häst lärt sig så mycket! (Kanske med hjälp av en tränare? Om du har förmånen att ha en sådan nära till hands..)
Kämpa på!
Vill gärna höra hur det går för dig!!

jag tror att mania menade att en del travare själva är så starka i sin drivkraft att t.ex. slänga ut bogen inåt i svängar att man måste vara ganska brysk för att nå fram till dom. ibland stänger dom av när man travar och tänker trav - det känner jag igen.

innan jag ställde av henne för skadan var dessa problem inte alls lika tydliga som nu, men jag tänker faktiskt så - börja om från början. kyras fyrkant innebär en liten fyrkant man rider på, innan varje "hörn" gör man halt, sedan vänder man hästen på bakdelen genom hörnet och därefter fram igen. halt, vändning igångsättning...

longera har vi inte gjotr efter skadan pga att hon är ordinerad rakt spår, men där kan jag erkänna att vi behöver träning. hon lyssnar bra men tränger mot mig...

hon tömkörs ett par dgr i veckan och gjordes även innan skadan. hon är duktig men vi behöver nog en kurs för att lära oss mer avancerade övningar i töm.

jag har arbetat mkt med volter innan skadan men är nu som sagt oedinerad rakt spår och därför jag har lite problem.

det med skogen ska jag pröva!! funderar på vart i skogen jag kan rida bara... ;) ska även fundera kring det med inspänning, vill att hon ska hitta sin egen balans istället för att stödjas hela tiden, men i inledningsskedet kanske stöd behövs...

tack!:bump:

Jo, känner själv igen travare. De kan vara väldigt stressiga, speciellt om de fortfarande går som travare. Men de är helt underbara i arbetsglädje tycker jag!
*Jag förstår inte riktigt vad du menar däruppe, men jag försöker så gott jag kan*

Har din häst blivit körd mycket innan den börjades ridas? I så fall är det väldigt logiskt att den skjuter in bogen när du svänger. Den är van att vara tvungen att vara helt rak i kroppen när den vänder! Ofta ställer den huvudet utåt också. Annars får den en vagnens skakel rakt i sidan/halsen. Dessutom tar den ut inner framben in mot mitten – åt det håll den svänger mot. Detta innebär alltså att den skjuter in bogen.
Logiskt??
Nu måste den alltså lära om helt! Det finns ingen vagn – utan en ryttare istället.
Den ska inte ställa huvudet utåt – utan inåt…helt tvärtom! Skapligt förvirrad häst redan! Inte nog med det! Den ska inte föra inner framben in mot mitten, den ska föra benet rakt fram och in under tyngdpunkten (alltså åt andra hållet) – tänk under halsen. Oftast syns det tydligast på bakbenen. Inner bak ska in under magen – ju mindre volt, desto mer under hästen måste benet. Tänk skänkelvikning – ju mer tvärning, desto mer behöver hästen korsa sina ben. I början behöver den bara föra in ytter bak längre in under magen, men tvärar den mer – kommer den att korsa inner bak. Förklarar jag helt jättedåligt…:o

Om den inte har gått trav, och har gått med vagn, verkar den vända på samma sätt. Du behöver alltså lära din häst hur du vill att den ska vända.

För mig är det därför inte styrkan det handlar om. Om den förstår vad du menar när du gör en hjälp, ska du inte behöva vara brysk. Inte förrän den förstår exakt vad du menar i skritt – kräv inte att den ska kunna det i trav. Ber du tex om en halt, ska den stanna direkt – inget hängande i tyglarna! Hallå – du vet att den kan bära sitt huvud själv i hagen. Varför kan den inte göra det om du sitter på? Men har du problem med detta i skritt – tro inte att det går bättre i trav.
Tänk på att du sätter gränserna. Låter du den gå tre, fyra, fem steg i skritt innan den stannar, då kommer den fortsätta att göra det tills du sätter en annan gräns.

Jag visste inte att din häst inte fick gå på volter. Då hade jag inte föreslagit longering - då hästen typ går på en volt hela tiden...:smirk:
Då skulle spara traven till uteritterna. Om du måste trava i ridhuset – trava bara på långsidorna. Gör hörnpasseringarna i skritt – tills den vet hur du vill att den ska böja kroppen. Tips! Sätt ett hinderstöd i varje hörn. Då har du någonting att rida runt!
Oj – lååångt igen…:o

:) jag förstår hur du menar, hörnpasseringar i skritt funkar bra och hon vet vad jag menar , jag tror att hon blir lite stressad i traven och glömmer bort hur hon ska göra. och halterna ska sitta innan jag börjar trava, hon är jätteduktig och samarbetsvillig det är därför jag tror att hon glömmer sig i traven av någon anledning. traven ute funkar bra, hon vill gärna trava fort men när jag sätter gränsen så funkar det mkt bra!
jag började med att trava enbart långsidorna, men någon gång måste jag börja ta en hörnpassering också!
hon gick i travträning till 5 års ålder vad jag har förstått, inte startad mer än 4-5 ggr...

vad jag menar är att varje dag när jag sitter upp så ska halterna funka bra inna jg börjar trava, annars blir det ingen trav den dagen... ville bara förtydliga lite :)

vad jag menar är att varje dag när jag sitter upp så ska halterna funka bra inna jg börjar trava, annars blir det ingen trav den dagen... ville bara förtydliga lite :)

:bow: Stor elloge till dig för att du tar det lugnt. Många - läs inte alla!! som börjar rida nyss inridna travare går för fort fram och kräver något de inte har lärt sig. Detta gör ofta att hästen blir stressad för att den inte förstår någonting och ryttaren arg för att hästen inte gör som man vill..:(

Det som du skriver ovan tror jag många ryttare glömmer bort! Det första man ska göra nära man sitter upp på en häst är att se att grundhjälperna sitter. Mest viktigt är det om du inte känner hästen. Då vet du ju inte i förväg vad den kan och inte.

:love: vad glad jag blir! tack!!

måste bara berätta vad som hände idag! satt upp och körde kyras fyrkant, lite öppnor längs långsidorna och kände att hon arbetade riktigt bra. lite sidverts längs diagonalerna och dom var så fina att jag tänkte öka lite och köra sidverts på halvmåne. men nej, då satt hon helt fast i båda varven. funderade lite och lät sen en kompis hjälpa mig. hon gick på insidan och gav ledande tygeltag vid bettet samt puttade lite med fingrarna på bogen för att underlätta och få henne att förstå. plötsligt släppte hon!!!! :bump:
sen var hon underbart fin! mjuk och fin öppna, tänkte att jag testar om hon håller ihop i traven.... UNDERBART!!! hon var mjuk och följsam och jag kände verkligen hur hon bara tryckte upp ryggen och arbetade och frustade. jag fick påminna henne om att man kan böja typ var tredje sekund men hon sa bara "just ja!" SÅÅÅ HÄFTIGT!!!
nu ska vi ut och ha det skönt i skogen i morgon och bara lufsa!!!!!
:D :bump: :banana: :rofl: :love:

:bow: Stor elloge till dig för att du tar det lugnt. Många - läs inte alla!! som börjar rida nyss inridna travare går för fort fram och kräver något de inte har lärt sig.
.

Sant, jag skrittade på långa tyglar i skog och mark första två månaderna på min häst för hon hade tappat allt vad balans hette, (och dom sa till mig att hon kunde samla sig!:S)

1. Ta ut en Equiterapueft (en BRA sådan) åtminstone ett par gånger för att gå igenom hästen.
2. Flytta tillbaka hästens bog och rid ungefär som du gör, med mycket fokus på att hästen ska böja sig jämnt. Det är jättebra att du uppmärksammat detta (för mig tog det ett par år innan jag ens fattade varför kusen sneddade så mycket i högervarvet innan jag förstod att den tryckte in bogen :crazy: )
Kan tyckas hårt, men; TYDLIG halvhalt på innertygeln i så gott som varje steg hästen tar med inner fram. Om du behöver ta ett rejält tag, gör det! Hästar är inte direkt villiga att ändra om när de väl blivit starkare i en diagonal men de måste ju om de inte ska slitas ännu mer =/ Se till att hästen är RIKTIGT böjd dvs inte bara böjd i halsen utan även i ryggen.

Min käre lille far (som är besatt med att jag ska "överta" hans kunskaper innan han dör... men det går lite sisådär! ;) ) hade jag en låång diskussion med för några dagar sen om just detta. Eftersom medryttarhästen har just detta syndrom (framdelssyndromet som han kallar det) och på den hästen beror det på att den är väldigt spänd i höger bak och vid vänster frambog. Det har lett till en del låsningar och att vänster bogblad sitter högre än det högra.
Det är lätt hänt på travare eftersom trav är en diagonal gångart - blir de överansträngda i ena diagonalen tar de till den andra mer för att kompensera. Eftersom hästar av naturen är starkare i ena sidan är det ju inte konstigt om de belastar ojämnt..

Nåväl, det finns inget man kan göra ENBART med ridning (lite beroende på hur långt det gått iofs, men man försvårar mest för sig själv) men med mycket skolor med fokus att hästen ska kunna använda alla fyra bakben lika mycket och få en jämn böjning i ryggen, och en del behandlingar kan man komma långt.
Bäst att ta tag i det så fort som möjligt dock, när de väl gått så ett tag blir det MYCKET svårare att rätta till! (som den här kusen som varit så ca 6-8 år och ändå blivit regelbundet behandlad 3-4 av de åren).

Kul att höra att det gick bra! Det är jättebra att du har chans att få hjälp från marken samtidigt som du rider.

Jag red travare i ca 5år! (ägaren flyttade hästarna - därför var jag tvungen att sluta..:cry: ) Jag red nästan bara ut i skogen, och en av hästarna lärde sig byta galopp! (Ok..inte i vartannat, utan ett vanligt "hoppbyte" eller vad man kallar det..Men jag var mäkta stolt!:banana: )
Red man förbi dressyrstallet i närheten, blev de förvånade när de såg frysmärkningen på den hästen! Va:eek: är det där en travare! Det var min bäbis:love:

Vad glad jag blir.:bump:
Ibland ær det bra med snælla kompisar som kan stælla upp ;) :banana:

Men jag læste lite længre upp i tråden att din hæst bara fick gå på raka spår, ær det då læmpligt att rida kyras fyrkant, halvmåne, øppnor & sidværts?
Vill inte kritisera på något sætt, bara lite nyfiken på om jag missførstått någonting...?:confused:

hej!
totola: hon är behandlad 4 ggr sen juni, och ska snart ta ut eq igen för genomgång. så det har jag koll på !

spirit:kyras fyrkant i skritt endast, halt innan vändning och vända på bakdelen- kan inte slita på frambenen. skolorna likaså i skritt änså länge. måste få igenom ngn böjning och samling på något sätt. bedömde att det är skonsammare än att ligga på volten. halvmånen har jag bara gjort ett fåtal gånger. måste ju börja lägga in såna övning ngn gång. vet. bedömde 3 månader innan vi skulle vara tillbaka i arbete. nu har det gått 2 så jag börjar smått lägga in lite mer belastande övningar. men kravet är ju då att hon är i balans!! :)

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 803
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 689
Senast: IngelaH
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om... 2
Svar
29
· Visningar
2 734
Senast: MiniLi
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 891
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka