"kallhyra" vid frånvaro

Sv: "kallhyra" vid frånvaro

Jo, men gällande en målare, så är ju det en specifik tjänst man beställt för ett tillfälle. Jämför med exempelvis dagis. Även om man är borta på semester en månad och inte nyttjar dagis, så får man ändå betala dagis avg.

I vårt stall har vi 3 månader som vi betalar 800:- per månad, det är när dom går på bete, dom andra månaderna betalar vi 1800:- per månad. Vi har dom oftast på bete från mitten av maj till ca oktober (beroende på hur betet är) men vi får betala som vi avtalat = 3 månader 800:- dom andra 9 månaderna 1800:- fast dom inte behöver ut/in släpp, torv, selage m.m. som vi egentligen har rätt till dom månader som vi betalar fullt. Stallägaren har "kalkylerat" med en viss inkomst av hyrsgästerna per år och räknat ut kostnad och allt för att veta vad hon ska kunna ta i hyra, det måste hon ha även om betet är bra och dom är ute mer än dom 3 månaderna som man avtalat från början, t.ex.

I dessa 3000 kr, ingår kallhyran och betalning för tjänster t.ex in/utsläpp, fodring, täckesbyten. Detta utförs ju inte när hästen inte är på plats. Får man verkligen ta betalt för detta då? Att betala kallhyra för boxen under frånvaro, det är ju helt i sin ordning och är något man brukar få göra. men att betala för tjänster som inte utförs, har jag aldrig varit med om.

Du betalar förmodligen för att det ska finnas avlönad personal som gör dessa saker när du har hästen på plats. De finns ju på plats och ska ha sin lön även om du flyttar din häst en månad. Det är inte mer orimligt än att du betalar för trappstäd, kabel-TV och varmvatten i din lägenhetshyra även om du åker på semester en månad.

Du betalar förmodligen för att det ska finnas avlönad personal som gör dessa saker när du har hästen på plats. De finns ju på plats och ska ha sin lön även om du flyttar din häst en månad. Det är inte mer orimligt än att du betalar för trappstäd, kabel-TV och varmvatten i din lägenhetshyra även om du åker på semester en månad.

Snygg och adekvat jämförelse, tycker jag.
För övrigt: dyrt ställe TS står på - beroende på ort förstås.

Det finns andra exempel på hur man kan göra. Jag blev "ovänner" med min hyresvärd för några år sedan. Jag hade inhyrt på helpension, jättebilligt. Hade hästen i ett annat stall för betäckning och stallägaren ville inte ha någon hyra för den period som min häst var borta (trettio dagar). Jag kom hem tidigare med hästen eftersom betäckningen var avklarad.
Det vi blev "ovänner" över var att stallägaren inte ville ha hyra för den period som hästen ändå fanns på plats:o Han tyckte det var synd om mig för jag hade ju betalat en månads hyra till det andra stallet... jag betalade självklart för mig (om inte annat så för att han var så orimligt billig ändå).

Så det finns många sätt att hantera stallhyror när hästen inte är på plats.
Men jag tror att "min" stallägare är unik i sin generositet.

Har en fråga ang. vad som är skäligt att betala för boxen, om man av någon anledning flyttar hästen en månad, för bete, tillridning etc.

I vårt stall får vi betala 3000 kr om vi inte nyttjar boxen, normalhyran är på 4500 kr. kallhyran för boxen är 1700 kr.

I dessa 3000 kr, ingår kallhyran och betalning för tjänster t.ex in/utsläpp, fodring, täckesbyten. Detta utförs ju inte när hästen inte är på plats. Får man verkligen ta betalt för detta då? Att betala kallhyra för boxen under frånvaro, det är ju helt i sin ordning och är något man brukar få göra. men att betala för tjänster som inte utförs, har jag aldrig varit med om.

I detta stall är även avgiftern för bete oskäligt hög. Inget extra foder ingår, bara vattenpåfyllning och sporadisk tillsyn. Hagen får dom EU bidrag för och måste betas av, annars för de böta till länsstyrelsen om jag förstått det hela rätt... Ändå betalar vi 3000 kr, för detta också. trots att hagen är MINDRE än vinterhagen och det har gått hästar i den fram till halva vintern. Detta gör att ingen vill ha sin häst på bete, för det finns uselt bete + för dyrt och flytta bort hästen blir nästan dyrare med den enorma "kallhyran".... Inget drömscenario för en hästägare direkt..

Nån som vet vad som är rätt i denna fråga?

Tacksam för vägledning :confused::confused:

Se fetmarkerat.

Att ta betalt för tjänster när inte hästen är på plats, visst får man det. Det ingår ju i konceptet sas, jag menar du skulle väl inte välja frivilligt att gå ner i lön om du på ett jobb fick ett minskat kundunderlag som resulterade i inkomsten minskade en period. Då måste man slå ut det på priset under hela året, riktigt är dock att förbrukningsartiklar såsom strö och annat har dragits bort.

Men din stallägare kanske inte drev sitt stall som företag vilket ofta speglar sig i priset, för de som driver stall med momsredovisning och löner etc kommer ju alltid att ha högre kostnader.

Just detta resonemang att priser är orimliga driver ju fram dessa svarta stallar med ev personal som inte får rätt betalt för sina tjänster och som ej heller har sjukersättning vid sjukdom eller ve och fasa om de skadar sig på sin arbetsplats.:crazy:

I vårt stall får vi betala 3000 kr om vi inte nyttjar boxen, normalhyran är på 4500 kr. kallhyran för boxen är 1700 kr.

Jag förstår inte :confused:
Vad ingår i "normalhyran" för 4500, om tjänsterna ingår i 3000? Ingår maten också?
Och vad är då "kallhyra" för 1700?

I min värld är kallhyra den hyra man betalar för en lokal, utan ytterligare tjänster eller nyttigheter. Alltså skulle 1700 vara kallhyra.

Ni måste klara ut vad "kallhyra" egentligen innebär.

För mig får h*n sluta kalla 3000 för "kallhyra" för det är det inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag... 2
Svar
23
· Visningar
3 429
Senast: kattan1974
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 003
Hästmänniskan Tänkte först vara anonym men de flesta i min närhet vet redan allt.. Vart ska jag börja? Jag vet inte hur jag ska lösa saker i mitt liv... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 218
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 779
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka