T

Titz

Vad anser ni att stallägaren bör hålla med om man hyr in sig på s.k kallhyra?
Det ingår in & utsläpp alla dagar samt fodringar.
Nu undrar jag om man som stallägare bör hålla med redskap såsom skottkärra, grepar, hinkar odyl?
Bör stallägaren själv underhålla hagar? Mocka hagarna själv vid behov? Eller bör man dela på sånt?
Jag skulle gärna vilja höra er syn på saken, vad ni tycker?
Lite tips & ideer då jag nu ska få en hyresgäst inhyrd på "kallhyra", har förut haft häst inackorderad med fullservice och då såg jag det som självklart att jag stod för "allt" men nu ?
Tack på förhand,
Titz
 
Jag har stått i ETT stall där jag betalat kallhyra, så det kanske inte säger så mycket, men iaf. :)

Stallet ägdes av ett par bönder, som hyrde ut boxarna, utan någon service. Stallet sköttes helt av hyresgästerna, ett kollektivstall helt enkelt. Bönderna stod för staket till hagarna, underhåll av stall och hagar plus att de körde dit halm och havre som vi fick köpa.
 
Jag tycker itne det är kallhyra om det är in-utsläpp/fodringar som ingår. Jag har stått i ett kollektivstall där det var "riktig" kallhyra, ägd av kommunen. De stod för underhåll av fasaden på stallet ,vi för resten och då menar jag allt. Underhåll av stängsel och ommålning på box. grepar och annan utrustning som tränshängare etc fick man stå för själv.
Det enda som ingick var att man hade tillgång till en box, del i hage och gemensamma utrymmen. Ansvaret var vårat att sköta detta. Summa: nästan gratis :rofl: 325 kr månaden.
 
Jag kan bara svara för mig själv vad jag tar.
600 kr i "kallhyra" men då ingår 4 matningar, in- och utsläpp varje dag, inga helgpass.
Vi håller med grepar och skottkärror.
Men försöker få dom som står här att hjälpa till att mocka en gång om året i hagarna och ta bort så mycket pinnar och skräp som möjligt som kan tänkas finnas där.
Sedan håller jag med tråd och pinnar och aggregat givetvis.
Jag har inte mycket sommarbete men det som finns gödslar jag med konstgjort gödsel. ca 1000 kr/en gång per sommar.
 
Kallhyra är väl egentligen bara hyra av box och övriga stallutrymmen och ev hagar, alltså inte några tjänster som tex fodringar inkluderade.
Det är väl precis som när man hyr en vanlig lägenhet, dvs ingenting annat än själva lägeheten och fastighetsunderhållet ingår.

Jag tycker att en stallägare ska ansvara för att stallet är i väl brukbart skick, se till att ordna med reparationer så snart som möjligt ifall något går sönder, se till att det finns el och vatten etc.
DET är kallhyra för mig i alla fall.

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 008
Senast: kattan1974
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 258
Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 972
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp