Bukefalos 28 år!

Kamelmjölk

Praeterea

Trådstartare
Jag har varit ute på landsbygden och åkt idag och fick med mig en liten flaska kamelmjölk hem. Jag har förstått att det ska vara hur nyttigt som helst, men jag har ingen aning om hur jag ska hantera den.
Hur konsumerar jag den på bästa sätt? Tillagad? Dricka? Med oboy? :idea: :D
Hur förvarar jag den på bästa sätt? I kylen? I rumstemperatur (med tillägget att min rumstemperatur är cirka 35 grader)?
Den har legat i bilen som har stått i solen idag, är den dålig? Borde jag egentligen slänga den?

Visst finns det kamelkunniga människor här på buke som kan upplysa mig?
 
Kamelmjölk förvaras i kylen, precis som komjölk. Och används på samma sätt också. I o m att den varit i värmen idag skulle jag se till att använda upp den ganska snart innan den surnar (då blir det klumpar så det märker du.) Eftersom den smakar annorlunda än komjölk får du väl helt enkelt prova dig fram till hur du tycker den smakar bäst. Om du dricker den som den är blir ju smaken mest markant, om du äter den till gröt eller gör oboy/varm choklad t ex så blir smaken mer neutraliserad.
 
Tack för svar! :)
Glass låter spännande, men behövs det extra ingredienser/tillbehör till det? Köksfaciliteterna är lite
begränsade, men frys finns. :up:

Jo, det räcker ju inte med mjölk. Men om du utgår från t ex receptet nedan men använder kamelmjölk istället för komjölk. Man måste inte ha glassmaskin för att göra glass - du får bara ge den mer tid i frysen samt röra om då och då medan den fryser. Om du googlar på glassrecept hittar du säkert

Ingredienser

Portioner: 2

2 1/2 dl mjölk

15 g kaffebönor

3/4 dl grädde

skal från 1 apelsin

1/2 vaniljstång

7 g honung

40 g socker

1 äggula

85 g vit choklad hackad i mindre bitar

Så här gör du

  1. Värm upp mjölken med kaffebönorna och plasta kastrullen låt sedan stå och dra i 30 minuter.

  2. Sila av bönorna och kontrollera vikten på mjölken (bönorna kan ha sugit åt sig lite utav vätskan).

  3. Värm därefter kaffemjölken, grädden, rivet apelsinskal, urskrapad vaniljstång, honung och äggula till 85°C eller att det kommer en liten bubbla på ytan.

  4. Sila glass-smeten över den vita chokladen. Rör tills chokladen smält och kör i din glassmaskin.
    • Utan glassmaskin: Frys massan övertäckt 3-6 timmar.
    • Vispa glassmassan minst 3-4 gånger under infrysningstiden, 20-30 minuter mellan varje gång.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 877
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 516
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 877
Senast: Lipperta
·
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 357
Senast: johanssk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp