kameraöverbevakning på jobbet

luvatuva

Trådstartare
Undrar, får chefen sitta och kolla på kameraöverbevakningen ifall vi jobbar eller ej?

Jag trodde att man enbart fick göra det i sammband om misstanke om brott, men kan ha fel.
 
Sv: kameraöverbevakning på jobbet

Nope, inte acceptabelt. Kontakta Länstyrelsen.

Beror på, man måste ha tillstånd o den skall inte vara till för att sitta o titta på hur o när personalen arbetar.

Vi har kameraövervakning i läkemedelsrummet, det är ingen som sitter o tittar, det spelas in. Om läkemedel försvinner så blir inte alla som arbetat under en viss period misstänkliggjorda, man kan gå tbx o titta på vad som hänt.
 
Sv: kameraöverbevakning på jobbet

Om man inte sköter kameraövervakningen korrekt kan ju länstyrelsen dra in det. Och det låter ju som det kan vara fallet i TS fall.
 
Sv: kameraöverbevakning på jobbet

Vilka regler gäller för digital kameraövervakning på en arbetsplats?
Fråga:

Vilka regler gäller för digital kameraövervakning på en arbetsplats?
Svar:

För att bedöma om en kameraövervakning är tillåten måste man göra en proportionalitetsbedömning. Den som ansvarar för kameran och de bilder som tas, ska då fråga sig om övervakningen verkligen är nödvändig i förhållande till de problem som man försöker att komma till rätta med. Man ska också fråga sig om övervakningen är rimlig i förhållande till de konsekvenser den har för de enskildas personliga integritet.

Vid bedömningen bör man ta hänsyn till:

Ändamålen med kameraövervakningen
Behovet av kameraövervakningen
Graden av integritetsintrång, vilken bland annat avgörs av
• vem som övervakas
• vilken plats som övervakas
• när övervakningen sker
Om ändamålen i stället kan uppnås med andra åtgärder som innebär ett mindre integritetsintrång och dessa alternativa åtgärder inte skulle innebära orimligt höga kostnader i förhållande till ändamålen
Vilken information som ges om att platsen är kameraövervakad
Hur länge det inspelade materialet sparas
Vem eller vilka som har tillgång till det inspelade materialet
På vilka grunder man får ta del av bilder i realtid och inspelat material

Även andra faktorer än ovan nämnda kan i enskilda fall visa sig vara av betydelse för bedömningen.

/Datainspektionen
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 334
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 734
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 242
Senast: gulakatten
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 227
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp