Bukefalos 28 år!

B

**BORTTAGEN**

Är det nån mer som har en kampfiskhanne? Känner du igen det här beteendet?
Köpte en kampfisk och två svärdbärarhonor samtidigt. Dom var inte i samma akvarium i djuraffären, men dom reagerade inte när dom släpptes ihop i mitt akvarium. Några dagar senare köpte jag ytterligare två svärdbärarhonor (denna gång med svart stjärtfena, dom andra var röda) och kampfisken blev helkonstig när han märkte att det var nya fiskar i akvariet. Han tog sikte på den större av dom nya honorna, och förföljde henne runt, bet henne och spärrade upp fenorna och gälarna så snart han kom nära henne. Så höll han på i flera dagar.
Någon som har en gissning om varför? Han reagerade inte så på någon av dom andra honorna.
 
hej
dette är normalt av kamphannen,dom är leders fiskar och skulle nog sätta dom nya på plats.kamphannen är en veldig dominerende fisk och för att få det bort från dina svärdhonor borde du köpe två kampfisk honor.då har han nog med dom kan man vell säga.
 
Är du helt säker på att svärdbäraren var en hona. Många köper en svärdbärare utan svärd i tron om att det då är hona. Men det finns även hanar utan svärd.
Sen undrar jag om Kampfisken... När du köpte honom, gick han för sig själv då eller med andra fiskar? Har märkt att kamphanar som har levt själva har mycket svårare med att ampassa sig ihop med andra fiskar.
Se också till att det finns mycket växter i akvariet så den fisken som blir jagad kan söka skydd.
 
Att kampfiskhannar håller hårt på sina revir vet jag.
Hannen levde i ett akvarium med både svärdbärare och andra fiskarter.
Jag är ganska säker på att det var en svärdbärarhona då det fanns hannar av samma svartstjärtade art med svärd.
Det lustiga är att han bara jagade honan dom första två dagarna sedan jag skaffat dom nya fiskarna, och han brydde sig inte alls om den andra nya honan.
Tyvär så dog den honan en vecka efter att jag köpt den :(, men jag köpte en ny hona (åxå med svart stjärt) och den har han inte brytt sig om :crazy:. Annars bryr han sig inte om honorna så mycket.
Jag har hört att man ska ha tre - fyra kampfisk honor eftersom hannen hetsar dom och det kan bli för mycket om man bara har en eller två.
 
Inte nog med att en kampfiskhanne kan vara lite påstridig om man har honor i samma kar, honorna kan vara minst lika :devil:-liga. Risken att du har en "naken" hanne utan fenor är rätt stor om det inte passar damerna.

Skulle tro att hans beteende beror på lite "rangordnings bråk" i karet, har själv en kampfiskhanne tillsammans med tre dvärggurami och i början var det lite bråk med vilda jakter men nu så är det för det mesta lungt. Enda problemet jag har med dem är väl att de "biter" i mina fingrar om jag inte får i maten tillräckligt snabbt. :crazy:
 
Sv: Kampfisk

Ser att du har hade frågor runt kampfisken, kolla in detta forum, riktigt bra

länk borttagen av moderator
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Djur Köpte två nya fiskar idag, Piraten och Cracken (:angel:), men nu när jag fotade dom upptäckte jag något som jag inte lagt märke till...
Svar
2
· Visningar
1 421
Senast: LindgrenV
·
G
Övr. Djur Jag har ett par frågor till er som kan. *Kan man ha ett så litet akvarium som 5-8 liter och ändå ha lyckliga fiskar? Räcker dte...
Svar
5
· Visningar
1 537
Senast: Scandi
·
Övr. Djur Har fått ta över ett akvarium av min svärmor. Det kom till mig med 5-6 malar, en fantomtetra och en svart neontetra. Tänkte att de i...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 681
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Akvariet har utökats med ett par kampfiskar (betta splendens), nu döpta till Betty och Buttrick (ja, jag vet att det är töntigt att döpa...
Svar
12
· Visningar
4 663
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp