Kamphundar och små hundar utbruten urPuppy blues..ledsen, hjälp!

Bukefalos 30 år!

Mja, det du beskriver är mer indirekt straff tänker jag. Lite som en hög signal eller vattenspruta om hunden gör något den inte får... Skrammelburken (som jag förstår den) används för att bryta fokus om hunden låser sig vid något. Även vid drag i koppel till exempel. Lite lika men ändå inte.
Det kan förstås vara min personliga tolkning.

@dobbis också: Jag gillar personligen inte endera för mina hundar, men alla är olika. En vacker dag kanske jag står där och blir desperat liksom... men boomen som blev efter något klipp på TV med den där jävla skrammelburken minns jag väl, det var nästan exakt samma som CM's "Pshh" och kick i ljumsken liksom. Inte alls trevligt.
Att använda skrammel burkar vid drag i koppel låter ju helt idiotiskt. I min värld är det ett verktyg som ligger långt ut på skalan, alltså när man provat allt annat. I mitt exempel som jag berättade om innan var det två kvinnor som hade en hund och hundens beteende vid hundmöten gjorde att de endast rastade hunden på promenader nattetid.

Liksom den fakta du och flera med dig lagt in om småhundar. Jag väntar på den statistik du stödjer dig på
Det finns ju fakta på avelsdata i form av antal reggade hundar genom åren. Där ser man att visa småhundsraser ökat markant. Man kan också se att antal hundar som går BPH ökar. I min ras även MH. Och man kan nörda ner sig i hur dessa utvecklas över tid om man vill.
Rasklubbar redovisar också mental utvärdering.
Någon sammanfattning av allt finns nog inte. Men för de som är engagerade i småhundsraser så finns och hörs info.

Så fakta finns absolut att titta på för den som vill lägga tid på det.

Det finns ju fakta på avelsdata i form av antal reggade hundar genom åren. Där ser man att visa småhundsraser ökat markant. Man kan också se att antal hundar som går BPH ökar. I min ras även MH. Och man kan nörda ner sig i hur dessa utvecklas över tid om man vill.
Någon sammanfattning av allt finns nog inte. Men för de som är engagerade i småhundsraser så finns och hörs info.

Vilka små raser har ökat markant menar du? Förutom chihuahuan har väl ingen av småhundarna haft någon särskilt explosion i popularitet om man inte räknar fransk bulldog som småhundar?
Däremot har tidigare nämnda kamphundar tillsammans med boskapsväktare och huskys ökat något enormt.

Vilka små raser har ökat markant menar du? Förutom chihuahuan har väl ingen av småhundarna haft någon särskilt explosion i popularitet om man inte räknar fransk bulldog som småhundar?
Däremot har tidigare nämnda kamphundar tillsammans med boskapsväktare och huskys ökat något enormt.
Nu vill jag inte fortsätta ha sönder den här tråden med märkliga utbrytningar.
Om du är nyfiken på riktigt så hittar du info på avelsdata. Det blir svårt för mig att svara exakt när din tidsaspekt är ”förr” och du valde att inte svara på min fråga när ”förr” avsågs.

Nu vill jag inte fortsätta ha sönder den här tråden med märkliga utbrytningar.
Om du är nyfiken på riktigt så hittar du info på avelsdata. Det blir svårt för mig att svara exakt när din tidsaspekt är ”förr” och du valde att inte svara på min fråga när ”förr” avsågs.
Förr för mig är 80, 90 talet och en bit in på 00 talet.
Sen spreds en skräckpropaganda att hundar absolut inte får eller kan nosa och hälsa på varandra och hundar enbart behöver sin flock i vissa fall enbart sina människor. Konstigt att hundar blir galna vid möten när ägarna dessutom blir märkbart påverkade själva i sin iver att undvika att hunden gör så hemskt pinsamt som att skälla 🙈

Nej jag orkar faktiskt inte sitta och leta igenom hundratals raser, jag bara undrar vilka småhundar du menar som ökat så extremt?

Sen spreds en skräckpropaganda att hundar absolut inte får eller kan nosa och hälsa på varandra och hundar enbart behöver sin flock i vissa fall enbart sina människor. Konstigt att hundar blir galna vid möten när ägarna dessutom blir märkbart påverkade själva i sin iver att undvika att hunden gör så hemskt pinsamt som att skälla 🙈

Nej jag orkar faktiskt inte sitta och leta igenom hundratals raser, jag bara undrar vilka småhundar du menar som ökat så extremt?
Jag har inte heller tid att sitta och gå igenom avelsdata för att leverera korrekt raser, för jag kan inte minnas exakt vilka.
Att småhundar är poppis är väl ändå rätt känt?
Kan vi inte sluta spama sönder TS tråd nu och lägga ner att tagga varanda i alla dessa sidospår?

Jag släpper ämnet helt nu.

Men eftersom du tvärsäkert uttalat dig om småhundar med mentala problem ökat, måste du ju redan ha gjort det här jobbet??? Nu säger du bara att det finns en massa statistik och om man sammanställer den (vilket du själv inte ids) så kommer den säkert att stödja din ståndpunkt.

Du har ingen större rätt att hänvisa till din erfarenhet som källa än @Kajsalisa

Men eftersom du tvärsäkert uttalat dig om småhundar med mentala problem ökat, måste du ju redan ha gjort det här jobbet??? Nu säger du bara att det finns en massa statistik och om man sammanställer den (vilket du själv inte ids) så kommer den säkert att stödja din ståndpunkt.

Du har ingen större rätt att hänvisa till din erfarenhet som källa än @Kajsalisa
Jag har verkligen inte påstått att småhundar med mentala problem har ökat!
Det var @Kajsalisa som påstod det varvid jag svarade att jag upplevde det som delat. Att många uppfödare och rasorganisationer la stort arbete på mentalitet.

Och det var DET jag hänvisade till att det fanns källa på hos rasklubbar och på avelsdata. Deras arbete står ju där.

Det är lättare än någonsin att välja bort hundar med dålig mentalitet.

Jag har verkligen inte påstått att småhundar med mentala problem har ökat!
Det var @Kajsalisa som påstod det varvid jag svarade att jag upplevde det som delat. Att många uppfödare och rasorganisationer la stort arbete på mentalitet.

Och det var DET jag hänvisade till att det fanns källa på hos rasklubbar och på avelsdata. Deras arbete står ju där.

Det är lättare än någonsin att välja bort hundar med dålig mentalitet.
Småhundar är ju ett helt gäng olika raser med så det är ju lika konstigt som att skriva storhundar har ökat. Varför benämns alltid småhundar som en och samma grupp hundar medans stora hundar inte gör det?
Småhundar har inte kassare mentalitet än stora hundar i det stora hela är det ju flera hundratals raser allt som allt.

Småhundar är ju ett helt gäng olika raser med så det är ju lika konstigt som att skriva storhundar har ökat. Varför benämns alltid småhundar som en och samma grupp hundar medans stora hundar inte gör det?
Småhundar har inte kassare mentalitet än stora hundar i det stora hela är det ju flera hundratals raser allt som allt.
Det är jag ganska övertygad om att de har. De flesta stora hundarna i det här landet är ju av bruks- eller jaktras, och då är det ju ett måste med en hyfsad lägstanivå och skottfasthet t ex. Det kravet ser man inte på små sällskapsraser. Trots att BPH numera är tillgängligt i större delen av landet så är intresset mycket svalt. Utseende verkar alltid vara viktigast.

Det är jag ganska övertygad om att de har. De flesta stora hundarna i det här landet är ju av bruks- eller jaktras, och då är det ju ett måste med en hyfsad lägstanivå och skottfasthet t ex. Det kravet ser man inte på små sällskapsraser. Trots att BPH numera är tillgängligt i större delen av landet så är intresset mycket svalt. Utseende verkar alltid vara viktigast.
Är dom flesta stora hundar av jakt och bruksras? Källa på det?
Tittar man på vanligaste hundraserna dyker inte schäfer upp förrän 5e plats och det är ju en ras delad i utställningsvariant och bruksvariant.
Tycker det är en salig blandning ur alla rasgrupper och storlekar på topplistan.

Ett exempel på småhundsras som har ökat väldigt mycket är chinese crested. När jag skaffade min 2000 så var hundar i den storleken (32,5cm och 4,5kg) väldigt ovanliga häromkring och det var inte förrän något år senare jag kunde köpa halsband till honom som faktiskt passade och inte behöva köpa för stora och göra extra hål eller använda katthalsband. Hur ovanliga/vanliga andra småhundsraser var/är har jag inte koll på.

De flesta bullhundarna här var ”amstaff utan stamtavla”

Här var det absolut inte hälsa på andra hundar på tidigt 90 tal, gick en hel del rävskabb under den tiden bland hundar här.

Bandhund var vanligt och kände tror jag ingen som var ute och gick med sina hundar på 80 talet. Blivit jagad och biten 2 gånger i livet, både på 80talet av hundar som rusat ut från tomten/gården när jag cyklade förbi på bilväg, ena gången från labrador korsning och andra från dalmatiner (minns jag inte fel så blev även mamma biten av samma dalmatiner.)
Även beagle som pappa hade innan jag föddes bet folk men fick vara kvar då han var en bra jakthund.
Blev även som 6 till 8 åring juckad på av en leonberger varje gång jag var hos en kompisen och lekte, han satt i en lång kedja vid ytterdörren hela dagarna.

Så här har det definitivt blivit bättre på alla plan.

Är dom flesta stora hundar av jakt och bruksras? Källa på det?
Tittar man på vanligaste hundraserna dyker inte schäfer upp förrän 5e plats och det är ju en ras delad i utställningsvariant och bruksvariant.
Tycker det är en salig blandning ur alla rasgrupper och storlekar på topplistan.
https://www.skk.se/nyheter/2024/01/...r-nar-skk-uppfodarna-skjuter-fram-valpkullar/

Av de stora hundraserna är det bara lapphunden som inte är en jakt- eller bruksras. Sen är väl labbe rent genetiskt två olika raser men utställningslabbarna är generellt jättebra mentalt. Även utställningsvarianter av schäfer måste ha genomfört MH för att kunna regga avkommor.

https://www.skk.se/nyheter/2024/01/...r-nar-skk-uppfodarna-skjuter-fram-valpkullar/

Av de stora hundraserna är det bara lapphunden som inte är en jakt- eller bruksras. Sen är väl labbe rent genetiskt två olika raser men utställningslabbarna är generellt jättebra mentalt. Även utställningsvarianter av schäfer måste ha genomfört MH för att kunna regga avkommor.
Nja, definitionsfråga. Lapphunden är en vallhund som även används inom jakt. Ja, den ingår i grupp 5 men där hittar du även jämthund och finsk spets (som exempel) som är rena jakthundar. Lapphunden är mer allrounf, precis som samojeden men jag skulle nog ändå vilja lägga dem i nivå med jakt- och brukshundar.

Att använda skrammel burkar vid drag i koppel låter ju helt idiotiskt. I min värld är det ett verktyg som ligger långt ut på skalan, alltså när man provat allt annat. I mitt exempel som jag berättade om innan var det två kvinnor som hade en hund och hundens beteende vid hundmöten gjorde att de endast rastade hunden på promenader nattetid.
För mig är det också en extrem åtgärd, jag tycker det nästan är likställt med elchocker... men det skramlades i alla fall i min by åt både höger och vänster en period. Det var jättedumt, men så blir det ju med goda råd i TVsoffan ibland.

Det spelar säkert roll vad man vill förmedla. Staffar är ju små, påstås vara 'nanny dogs". Inget man skaffar för att vara tuff.
Nu när tråden är utbruten kan jag svara. :)
Det handlar inte om vad hundarna såldes som utan om vad vi kallade dem i folkmun. En grov, stabbig jycke av bulltyp var helt enkelt en staffe för oss.
"Jamen han hade en sån där staffe." Alternativt bara "kamphund" då.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden del III
  • Lämplig kattras?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka