Kamphundar och små hundar utbruten urPuppy blues..ledsen, hjälp!

Bukefalos 30 år!

Nu när tråden är utbruten kan jag svara. :)
Det handlar inte om vad hundarna såldes som utan om vad vi kallade dem i folkmun. En grov, stabbig jycke av bulltyp var helt enkelt en staffe för oss.
"Jamen han hade en sån där staffe." Alternativt bara "kamphund" då.
Jag förstod det. Fortfarande aldrig hört, möjligen Amstaffs. Stabbiga hundar av bulltyp brukar generellt vara för stora för att kallas Staffe.

Även här i UK benämns (okej, benämndes, numera är ALLT en "bully" ) i princip allt som är av bulltyp men inte högre än midjan som en "staffie.".

Jag har inte hört staffe referera till något annat än en renrasig Staffordshire bullterrier, eller möjligtvis något som man gissar är en sådan. Amstaff kan kanske användas för en hundtyp, men mestadels renrasiga. Pitbull är nog det enda jag hört ofta som en ganska generell term på en hundtyp (storlek typ amstaff, atletisk och av kamphundstyp). Bully har jag läst om men inte hört eller sett personligen.

Nej men nu får du väl sluta? Goldens används absolut fortfarande i aktiv jakt/apportering, är i grunden en jakthund och ska definitivt inte vara rädda.
Det @Kajsalisa menar är kanske det att Golden visserligen i grunden är jakthund, men att absoluta majoriteten idag i Sverige inte används till eller är avlade för jakt? Dvs även om det finns jakt i grunden, så är det inte något som kanske 80-90% pysslar med idag, utan är snarare avlade för sällskap.

I alla fall om man ska utgå från när jag för någon vecka sedan kollade upp vilka aktuella valpkullar det fanns i Sverige just då enligt SKKs köpa hund - 10 av 12 kullar var sällskaps-/utställningsavlade utan att jakt eller apportering nämndes. Och tyvärr var det vissa av kullarna som hade (enligt de få BPH som var gjorda) t.ex. en pappa med underlagsosäkerhet, två mammor med både underlagsosäkerhet, skrammeloro och överraskningsoro, en mamma med skottosäkerhet, etc.

Det @Kajsalisa menar är kanske det att Golden visserligen i grunden är jakthund, men att absoluta majoriteten idag i Sverige inte används till eller är avlade för jakt? Dvs även om det finns jakt i grunden, så är det inte något som kanske 80-90% pysslar med idag, utan är snarare avlade för sällskap.

I alla fall om man ska utgå från när jag för någon vecka sedan kollade upp vilka aktuella valpkullar det fanns i Sverige just då enligt SKKs köpa hund - 10 av 12 kullar var sällskaps-/utställningsavlade utan att jakt eller apportering nämndes. Och tyvärr var det vissa av kullarna som hade (enligt de få BPH som var gjorda) t.ex. en pappa med underlagsosäkerhet, två mammor med både underlagsosäkerhet, skrammeloro och överraskningsoro, en mamma med skottosäkerhet, etc.
Exempel på ett BPH från en goldentik som just nu har en kull, enligt SKK. De ska inte vara rädda, men det verkar tyvärr finnas lite rädslor på sina ställen i rasen, som det tyvärr också avlas på.

Screenshot_20250903-075151.webp

Nu när tråden är utbruten kan jag svara. :)
Det handlar inte om vad hundarna såldes som utan om vad vi kallade dem i folkmun. En grov, stabbig jycke av bulltyp var helt enkelt en staffe för oss.
"Jamen han hade en sån där staffe." Alternativt bara "kamphund" då.

Men det måste ju nästan ha varit ett missförstånd som börjat någonstans?

Att staffe är smeknamnet på Staffordshire bullterrier måste väl vara väldigt vedertaget? Rasklubben kallar ju hundarna staffe/staffar rätt genomgående på sin hemsida tex.

Kallde ni amstaffs också för staffe? Här var det väl snarare så att man chansade på amstaff eller pitbull om det var en hund som var av oklar ras med kamphundsutseende.

Att staffe är smeknamnet på Staffordshire bullterrier måste väl vara väldigt vedertaget? Rasklubben kallar ju hundarna staffe/staffar rätt genomgående på sin hemsida tex.

Kallde ni amstaffs också för staffe? Här var det väl snarare så att man chansade på amstaff eller pitbull om det var en hund som var av oklar ras med kamphundsutseende.
Jag tror helt enkelt inte att många hade koll på att det fanns två olika raser ens. Det var mer en "typ av hund" alltså inte en specifik ras som menades. En sådan där tuff kamphund/förortshund.

Det förstod jag, men att säga att Rasen inte är en jakthund är ändå helt enkelt felakigt trots att den är väldigt uppdelad idag.

När jag växte upp så vart det antingen stor pitbull eller någon staffe om den inte var lika stor. Det kallades det häromkring iallfall

För verkligt insatta hundmänniskor så hade de säkert bättre koll.

Det förstod jag, men att säga att Rasen inte är en jakthund är ändå helt enkelt felakigt trots att den är väldigt uppdelad idag.
Men golden är verkligen inte jakthund längre. Dom är totalt värdelösa att använda i praktisk jakt så länge du inte köper en jaktgolden och till och med där är det inte lätt att hitta en bra.

Jag tror helt enkelt inte att många hade koll på att det fanns två olika raser ens. Det var mer en "typ av hund" alltså inte en specifik ras som menades. En sådan där tuff kamphund/förortshund.
Min erfarenhet är att dom utan koll helt uteslutande sa och säger pitbull om dessa hundar, staffe är inte känd bland allmänheten så.

Min erfarenhet är att dom utan koll helt uteslutande sa och säger pitbull om dessa hundar, staffe är inte känd bland allmänheten så.

Här har det hetat staffe (eller möjligtvis bara "kamphund", om det verkligen är någon som inte gillar hundar) i folkmun fram tills bullys dök upp. De flesta är i storlek och modell amstaff, men det är ingen som gjort skillnad på större eller mindre heller för den delen.

Vi har helt enkelt olika erfarenheter. :)
Ja självklart men måste vara lokalt.
Här har det hetat staffe (eller möjligtvis bara "kamphund", om det verkligen är någon som inte gillar hundar) i folkmun fram tills bullys dök upp. De flesta är i storlek och modell amstaff, men det är ingen som gjort skillnad på större eller mindre heller för den delen.
var är här?
Media och sociala medier skriver och har alltid skrivit pitbull/amstaff/kamphund och inte staffe.
Så måste vara rätt lokalt att kalla kamphundar för staffar.

Ah jag fattar! Att jag trodde att det var ett missförstånd var mest eftersom du först skrev att det vore ett mirakel att hitta en skk-uppfödd staffe när det väl snarare är tvärtom att är det några i det gänget som är skk-uppfödda så är det staffarna. Men då fattar jag vad du menade :)

Ah jag fattar! Att jag trodde att det var ett missförstånd var mest eftersom du först skrev att det vore ett mirakel att hitta en skk-uppfödd staffe när det väl snarare är tvärtom att är det några i det gänget som är skk-uppfödda så är det staffarna. Men då fattar jag vad du menade :)
En snabbtitt på blocket ger ungefär 50/50 reggade och blandraser. Jag är överraskad över att det var så många reggade, men jag är väl lite skadad av jag bor i UK nu. :D

Men varför är det så viktigt? 😅
Är inte så viktigt men som en dom läst om kamphundar i olika forum sen dom slog igenom är det ganska udda att höra att dom på vissa platser kallats för staffe det är ungefär lika udda som att dom hade kallats för rottis eftersom staffen knappt är inblandad i denna typ av hund.

Är inte så viktigt men som en dom läst om kamphundar i olika forum sen dom slog igenom är det ganska udda att höra att dom på vissa platser kallats för staffe det är ungefär lika udda som att dom hade kallats för rottis eftersom staffen knappt är inblandad i denna typ av hund.
Fast de ser ju egentligen ganska lika ut. En krallig hund med brett huvud som ofta är brindle eller fläckig. Promeneras ofta med sådana där feta halsband, eller gjorde i alla fall. Jag skulle inte bli förvånad om folk som inte är hundintresserade skulle kunna se en staffe, amstaff, bully och ambull i samma färg på gatan vid olika tillfällen och tro att det är samma typ av ras/blandras. :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden del III
  • Lämplig kattras?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka