Kan den lagas?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare OhNoez
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 035
O

OhNoez

Min gamla laptop som firar 5 år i sommar (:D) beslutade för några veckor sedan att han skulle gå i pension och gjorde det med besked. Ena dagen fungerade tangentbordet felfritt och nästa gång jag satte på datorn så fungerade det inte alls. Rörde jag vid en knapp så hängde sig hela datorn och jag fick starta om. För att kunna skriva fick jag alltså kopiera och klistra in bokstäver och ord från gamla dokument... Förutom detta lilla problem går datorn klanderfritt. Har skannat datorn efter virus och annat elände men den är ren och den hade inte varit utsatt för någon smäll eller flytt innan den slutade fungera.

Frågan är alltså: Vad kan ha hänt? Kan tangentbordet räddas eller är det dags att jag inser att datorn är gammal och borde kastas efter lång och trogen tjänst?

Sv: Kan den lagas?

Vad är det för märke på datorn?

Där jag jobbar (datasupport) brukar vi säga att en dator håller ungefär 2-3 år. Sen bör man byta ut den.

Svårt att säga såhär på rak arm vad som kan ha hänt tyvärr. Har du provat en systemåterställning?

Det är en Packard Bell. Men oj, bara 2-3 år? Då har ju mitt skrälle helt klart levt på övertid... Har inte testat med en systemåterställning (är inte teknisk nog för sånt själv, vet knappt vad det är :o) men om det är värt ett försök så kan jag kanske få en någorlunda datakunnig bekant att försöka sig på det.

Tack för svar :)

Min gamla laptop som firar 5 år i sommar (:D) beslutade för några veckor sedan att han skulle gå i pension och gjorde det med besked. Ena dagen fungerade tangentbordet felfritt och nästa gång jag satte på datorn så fungerade det inte alls. Rörde jag vid en knapp så hängde sig hela datorn och jag fick starta om. För att kunna skriva fick jag alltså kopiera och klistra in bokstäver och ord från gamla dokument... Förutom detta lilla problem går datorn klanderfritt. Har skannat datorn efter virus och annat elände men den är ren och den hade inte varit utsatt för någon smäll eller flytt innan den slutade fungera.

Frågan är alltså: Vad kan ha hänt? Kan tangentbordet räddas eller är det dags att jag inser att datorn är gammal och borde kastas efter lång och trogen tjänst?

Du skulle kunna skaffa ett billigt tangentbord med USB eller PS/2-anslutning om ditt gamla har gett upp :)

Åh vilken bra idé! Ska definitivt försöka få tag på ett och testa om det vill funka. Tack!

ett tgb kostar ju inte många tior om man nöjer sig med billigast möjliga.

men en laptop som passerat 2år lever klart på övertid.. jag byter oftare än så.

Bara 2-3 ar, oj.

Min gamla dator blir 5 ar nu under varen och fungerade perfekt fram till för ett ar sen, da Internet laste sig. Köpte en ny da som redan gatt sönder, men förhoppningsvis gar att laga.

Häromdagen gick pappas dator sönder och han startade upp min gamla, med ett nytt nätverkskort fungerar den bra igen (lite langsam bara).

Jag tror inte pa att en dator har sa kort levnadstid om man inte anväder den till avancerade saker (bara ordbehandling, Internet osv).

Det beror väl lite också på vilken prisklass datorn ligger i, om min 21 000-kronorslaptop inte håller i mer än 2-3 år blir jag arg. ;)

Ingen av mina (hittills 4) laptops har behövt bytas ut pga att de gått sönder, utan mina två första fungerar fortfarande, 9 respektive 7 år gamla. Den första spillde jag vätska i, men den fungerar med externt tangentbord. Den andra har DVD-spelaren pajjat i, men datorn fungerar fortfarande utmärkt, om än lite långsamt med dagens mått mätt. Den tredje hällde jag mjölk i så den dog, men det må väl vara den förlåtet... :p

Den fjärde och nuvarande har jag haft i snart ett år, och räknar kallt med att jag kan ha den i åtminstone fyra år till.

Liknande trådar

C
IT & mobiler Sitter vid min mammas dator, internet har inte fungerat på månader, nu har jag fått igång det (tillfälligt, mycket strul, går inte att... 2
Svar
34
· Visningar
3 127
Senast: Ragatan
·
IT & mobiler Vi har två datorer. En laptop som alltid har krånglat och nu är hos datordoktorn för den stänger av sig hela tiden. Den andra är en...
Svar
5
· Visningar
1 020
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II