Kan det sitta i bogen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare AktivaKarin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 419
A

AktivaKarin

Nu har min häst varit halt till och fråga ganska länge. Det är i ena frambenet, och ingen vet vad det är. Har haft massör ute några gånger nu, och visst är han lite stelare i bogen... efter massage brukar han bli lite mer halt de första dagarna, men sen är han jättefin. Har börjat rida/gå på promenader lite smått nu och han rör sig utmärkt, man ser ingen märkbar hälta och man känner det inte heller, varken i skritt eller trav (bara testat att trava lite någon gång när han själv har velat). Men, man känner det när man går i nerförsbackar. Det behöver inte slutta mycket för att man ska känna det. Uppför är inga problem, då märker jag inte heller av det, men så fort vi går i nerförsbacke så är det någonting som inte är helt 100.

Jag undrar, kan det sitta något i bogen? Något som man kanske vanliga massörer märker av? Skulle det kanske vara bra att ta ut en kiropraktor till hästen? Vet en vän som hade en häst som var ojämn i steget. Hon tog ut en kiropraktor och hästen blev helt 100..

Någon som vet?

Sv: Kan det sitta i bogen?

När vi va hos veterinären i början av hans hälta sa de bara att han ska vila. Lät honom vila och när de kollade honom igen sa de inte mer än att det kan ta tid med hältor..

Du behöver åka till en klinik och göra en hält utredning samt röntgen.
När mitt sto blev utdömd för strålbenshälta så var jag 100% säker på att det satt i bogen så jag tycker definitivt att du ska åka till en klinik.
Ps. Jag ska oxå berätta att trots att hon blev utdömd så är hon i livet och går ypperligt bra som skogshäst. Hon fungerar kanon i alla gångarter när hon själv känner att hon kan. Jag rider på hennes villkor inte på mina. jag har sökt världen runt omkring hennes hälta och kommit fram till min egen rehabilitering, så allt är möjligt.
Du behöver veta vad du har och jobba med dock!

Lycka till!
mirjabengtsson

Tycker också att det låter som strålbenen, min häst hade precis samma symtom. Åk och röntga hovarna! Oftast när man tycker det känns som bogen så är det i hovarna.
Lycka till!

vill också tillägga att precis som mirjab så rider jag numera min häst på hans vilkor. Det går upp och ner med strålbenshältor och man får lyssna på sin häst. Det märks ganska tydligt när han har en bra/dålig dag.

Om en häst har ett hovproblem på en hov, vill den inte belasta den hoven och därför spänner den sig i bogen och faktiskt ända upp till manken (det finns en linje som går från hov, till bog och sen till manke). Logiskt egentligen, eller hur?

Det är vanligt att hästar har en bättre och en sämre gallop, just pga. spänningar i bogen som alltså orsakas problem med hovarna. Det kan vara uppenbara problem (som upprepad hälta i ditt fall) eller mindre uppenbara, typ finjusteringar.

Nu är jag ingen expert på hovar, men jag skulle nog ta ut någon kunnig person på området och sen komplettera med alternativa metoder som massage, akuounktur eller kiropraktik (som du skrev) o.dyl.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 629
Senast: Liten
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 314
Senast: Kilauea
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 655
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 454
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?