Kan det vara cancer?

Q

Qvip

Har en tik på 7 år som efter ett hundbråk har ett ärr precis på armbågen, en rund kal fläck ca 1,5 cm, som en förhårdnad.
Det har hon haft i flera år, och inte lidit av.
Nu har det blivit en böld precis just där, en ca 5 cm rund klump som går att röra på under skinnet.
Cancer?
Brukar det gå bra att operera bort sån´t?
(Fanns en häst i stallet som fick en knöl, det visade sig att hela hästen var full med cancer. Kanske inte går att jämföra, men man blir ju lite orolig).
 
Vet inte om just det där kan vara canser, men våra taxar fick tumörer på magen och den ena mellan frambenen. Det var från början små hårlösa kulor som växte och växte. Vet inte varför båda två fick det men har i efterhand hört att den rasen lätt skulle drabbas av det (korthåriga taxar). Man kunde operera bort dem, men de uppkom ofta på ett annat ställe senare och när det gällde våra hundar sade de att den ena hade dåligt hjärta och inte skulle klara operation. Beror väl på var tumörerna sitter och hur stora de är oxå :smirk:
 
Låter lite likt det där med hårlösa kulor.
Vet inte varför jag inte upptäckt den tidigare.
Den kan ju knappast ha kommit över natten.
Är så van vid ärret som finns där.
Fick iaf en tid till vet. redan i morgon. Skönt!
 
Tack för att du frågar! :)

Har precis varit hos veterinären, och det är en tumör.
Hon kunde inte säga om den var god- eller elakartad, ville inte göra en analys för att resultatet brukar visst inte bli helt rättvist.
Utan tyckte att analysen kan vänta till efter att den har tagits bort.
Måste i vilket fall som helst bort eftersom den sitter på ett olämpligt ställe.
Så jag ska boka tid för det nu!
 
Åh, du har fått svar nu! Tänkte precis gå in och kolla om du skrivit något.

Så skönt att de hittade något. Sen att det var en tumör är inte så farligt. Väldigt många hundar lever tydligen med tumörer utan att varken hund eller ägare märker av det.

Har ni fått någon tid för att ta bort den?
 
Det brukar vara lugnt! Du vet Lacy som "vi" har hon har ju haft tumörer i flera år. De har bara plockat bort dem allt eftersom. Ingen fara! Hon mår ju prima, dock lite seg pga av åldern. Hon är ju 13 år nu.
 
Vi opererade bort en tumör på våran hund för ca en vecka sen (ska ta bort stygnen idag). De ville inte heller säga någonting om det förrän de kunna tagit bort den, men vi har nu fått svar på att den var en godartad! :)

Har nästan bara hört om hundar som dött av tumörerna de fått (speciellt när det är juvertumörer), men det blir väl så att man hör om de värsta fallen...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 841
Senast: Sol
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 338
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 789
Senast: Gumman123
·
Hästvård Hej alla! Jag skriver detta inlägg för att jag håller på att oroa ihjäl mig själv. Har en ung valack som haft en fibroblastisk ink...
Svar
15
· Visningar
7 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp