Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?

Jag har inte flugit i år, men i februari åker vi till Namibia. Jag flyger inte onödigt mycket och tar hellre tåget när det går, men nån längre flygresa då och då tänker jag varken avstå ifrån eller känna mig ”dålig” över. Jag gör annat istället (exempel följer): Använder alla mina saker/kläder tills de formligen faller isär innan jag köper nytt. Köper absolut inte onödiga slit och slängprylar och engångsartiklar. Försöker minska ner på plastförpackningar. Försöker köpa så närproducerad mat som möjligt. Äter kött sällan (en,två eller möjligen max tre ggr/vecka) och då köpt på gårdsbutik som har egna frigående utomhus-djur. Köper aldrig någonsin vatten på flaska. Håller ner innetemperaturen (på vintern) så mycket det går utan att det blir rent obehagligt. Har inte körkort. Har inga barn (och tänker inte skaffa). Jag känner verkligen inte att jag är en dålig människa bara för att jag väljer att långflyga kanske en gång vartannat år eller liknande...
 
Har minskat flygresandet drastiskt men kommer att vara tvungen att flyga även nästa år. Dessutom är upplevelser och andra kulturer jag inte är villig att avstå från, men att minska det drastiskt har inte varit så svårt.

Jag tänker att det är bra att det regleras så att flyget betalar mycket mer av sina miljökostnader för att motverka den kraftiga ökning av passagerare som prognostiseras.

Utveckling av mindre negativa men fortsatt effektiva transporter måste fortsätta.

Flyget är överlägset effektivt för många slags transporter, ur de flesta aspekter. Koldioxidutsläpp är inte en av dem.
 
Tack för alla svar! Jag var lite orolig att tråden skulle dö på en gång. Måste iväg nu men återkommer ikväll!
 
Absolut och inga problem, alla mina vuxna år har varit flygfria förutom två. :)
Men man behöver se över konsumtionen i övrigt också - kommer maten från andra sidan jordklotet? Hur mycket kläder köper man per år?
Tyvärr kör jag för mycket bil pga jobbet och är en klimatbov i det hänseendet, dock så siktar jag på att minska detta successivt.
 
Jag kommer inte att sluta flyga privat, som jag tänker och känner nu.

Däremot jobbar jag hårt på att få ner flygresorna i jobbet. Under innevarande år har jag lyckats få bort alla de fyra (tur och retur) som var planerade från början.

Jag tänker att samhället ska ändra sig, snarare än människorna. Därför lägger jag min kraft på jobbresandet.
 
Nej, det kan jag inte. Jag ”behöver” resa regelbundet för mitt välmående och är inte beredd att spendera flera dagar av semestern sittandes på ett tåg.

Kortare resor blir alltid med tåg dock.
 
Jag flyger långt ifrån varje år. Nästa år kommer det bli en resa, kommer kolla upp möjlighet med tåg så får vi se.
 
Hoppas på resa nästa år, till England, flyget är troligen smidigast. Går ju färjor också, men vet inte om de är så mycket miljövänligare?

Att minska sitt personliga resande är ett sätt att ta klimatkrisen på allvar. Men jag tror det är ännu viktigare att titta på sin konsumption. Inte minst maten som åker fram och tillbaka över jorden för att komma till kyldisken i sin käcka färdigförpackade form.
Det går väl tåg också?
 
Jag skulle dock gärna se att partier gick till val på miljöfrågor i stil med drastiskt höjda skatter på flygbränsle och sådant. Jag skulle gärna rösta på ett parti som ville genomföra det. Men då har jag ju riktat in mig på politiska åtgärder, snarare än personliga offer.
 
Jag har flugit en hel del för nöjes skull. De sista åren var jag väl medveten om de negativa klimateffekterna men använde mig av de flesta av de klassiska ursäkterna för att försvara mitt val. Mer inför mig själv än inför andra eftersom det sällan var någon som frågade. Sen, när jag var i Sydamerika på sommarsemester och fick höra av vandringsguiden på Inkaleden att "den här perioden på året brukar det vara bra väder, det är väldigt märkligt att det plötsligt snöar" och av djurlivsguiden på Galapagos att "vi får se vad som händer med de här arterna nu" så blev det alltför uppenbart att mitt resande bidrog till att förstöra platserna som jag besökte. Förnekelsen höll inte riktigt längre.

Så här tänker jag nu:
1. Jag vet att klimatförändringar finns och orsakas av mänskligt beteende. Svårt att undvika om man inte är rent vetenskapsfientlig eller sitter med fingrarna i öronen.

2. "Någon annan borde göra något. Typ företagen och politikerna." Ja, fast jag har också pluggat tillräckligt mycket ekonomi för att förstå att sådana aktörer kommer att ändra sig när de får incitament att göra det. T.ex. kommer företagen att trolla fram nya tekniska lösningar snabbare om de märker att de inte längre kan sälja det gamla vanliga. Politiker vill kunna bli omvalda och vågar därför bara vara så drastiska som de upplever att de har stöd för. Utöver att svara på opinionsundersökningar när man får chansen och att skriva under namninsamlingar så är ändrade konsumtionsmönster ett bra sätt att signalera vad man vill ha.

3. "Jag är bara en person, min inverkan är så liten." Min direkta inverkan är liten i förhållande till helheten i världen. Om jag tänkte så när det gällde t.ex. allmänna val så hade jag aldrig brytt mig om att rösta heller. Det blir lite konstigt att strunta i att göra det jag kan bara för att det också finns många andra som kan påverka. Om jag istället utgår från min klimatpåverkan som person så gör en enda flygresa otroligt mycket mer skada än precis allt annat jag gör.
Dessutom är det lätt att glömma sin indirekta inverkan. När jag inte flyger så blir det en person färre som lägger upp "Kolla min weekend i London"-foton och därmed inspirerar andra, en person mer som "skryter" med mer lokala upplevelser. Jag jobbar med marknadsföring och kan inte låtsas att jag inte vet att konsumenter påverkar varandras köpmönster.

Ursäkta, det här blev jättelångt. Hur som helst, jag har lovat att jag idag - "den stora flygpratardagen" - ska ta upp det här med andra. Utöver att man helt enkelt inte flyger så kan man ju också vara lite mer aktiv i att berätta det. Så, skulle du kunna tänka dig att ta ett flygfritt 2020 för att pusha för en snabbare klimatomställning?

Jag har flugit 3 gånger (tur och retur) i hela mitt liv och nästa år är tyvärr det år jag faktiskt hoppas på att ha råd att flyga och komma ut på en lite längre resa.

Jag har dock inga barn.
Konsumerar inte överdrivet, slänger väldigt lite.

Så tyvärr blir svaret Ja för min del
 
Har minskat flygresandet drastiskt men kommer att vara tvungen att flyga även nästa år. Dessutom är upplevelser och andra kulturer jag inte är villig att avstå från, men att minska det drastiskt har inte varit så svårt.

Jag tänker att det är bra att det regleras så att flyget betalar mycket mer av sina miljökostnader för att motverka den kraftiga ökning av passagerare som prognostiseras.

Utveckling av mindre negativa men fortsatt effektiva transporter måste fortsätta.

Flyget är överlägset effektivt för många slags transporter, ur de flesta aspekter. Koldioxidutsläpp är inte en av dem.
Bränsle som används i internationella passagerartransporter är skattebefriat sedan 1944 enligt internationella avtal läste jag igår, skandal!
 
Jag skulle dock gärna se att partier gick till val på miljöfrågor i stil med drastiskt höjda skatter på flygbränsle och sådant. Jag skulle gärna rösta på ett parti som ville genomföra det. Men då har jag ju riktat in mig på politiska åtgärder, snarare än personliga offer.

Problemet är mest det här med nationsgränserna och flyget. Inte särskilt många djurarter blir gladare för att Luleåbor inte längre kan få in till mat och hyra, samtidigt som det globala flyganvändandet i övrigt ökar med 100%.

Jag säger som Greta, vi måste få igenom förändringar gällande flyget som gäller hela (eller åtminstone stora delar av) världen.
 
Jag har inte flugit på...4 år. Så skulle jag få ett ryck så jo, då skulle jag flyga. Jag skulle fasen döda för en vecka eller två i solen, men med våra jobb så har det varit svårt.
Vi gillar bilsemester, det är också förkastligt.
Jag har lite planer på att resa med mina föräldrar kommande år, vill de flyga så fine.
 
Jag tror att det skulle vara en större miljövinst att titta på nöjesfärjorna, eller ännu mer alkoholresorna till Tyskland, först går det ner långtradare med öl, sen åker den personbilar ner och kör tillbaka ölen. Man skulle kunna spara in tre långresor genom att sänka priserna något i Sverige. Det skulle göra en hel del för miljön och skapa mer arbetstillfällen i Sverige.

När det gäller flyg är det 7 år sedan jag flög senast men nästa år ligger en flygresa i planeringen och jag har noll flygskam inför den.
 
Jag har inte flugit på 30 år, inte haft behovet, under uppväxten flög jag gratis (pga förälders yrke), senare flög jag inrikes pga arbete, men tog tåg när jag kunde.

Om jag får mitt hus sålt över lånebilden tänker jag mig en långresa. Det kan vara min sista resa med tanke på min lungcancer.
 
Jag flög senast 2005, fast kan inte direkt säga att det är på grund av att jag är klimatmedveten - det har bara inte blivit så. Därför skulle jag inte känna mig jätteskyldig om det blev någon flygresa under det närmaste året, men det blir säkert inte av nu heller :D
 
Jag tänker flyga både i år och nästa år. De senaste flygresorna har jag valt att klimatkompensera genom att ge pengar till lämpliga projekt. Det ska jag fortsätta med, men jag ska göra lite mer research på vad som ger bäst effekt. Nu har jag bara gått på rekommendation från en annan medlem i en Facebook-grupp. Mina övriga justeringar när det gäller mina flygresor är att söka andra alternativ när det gäller resor inom Europa, men i när jag senast kollade eftersom jag var inne på att göra en resa till Rom var det faktiskt helt ohållbart med tåg. Detta tror jag dock kommer att ändras inom en hyfsat snar framtid.

Jag gör vissa justeringar av min livsstil för att minska min klimatpåverkan, men att dra in på flygandet är alltså inte en av dem. De omfattar istället att jag ersatt ungefär 80-90 % av mina bilfärder med elcykel, att jag satt köpstopp på ny elektronik förrän det verkligen behövs, mer vegetarisk kost, bara svenskt, ekologiskt och/eller närproducerat kött (den ekologiska delen är dock mer för djurvälfärden) och generellt mindre shopping (böcker undantaget). Jag funderar också på att gå ner ytterligare i boendeyta. Jag bor redan nu litet, 34 kvadrat, men tittar på att skaffa ett eget tiny house som är anpassat för liten klimatpåverkan. Detta är dock inte bara en åtgärd för klimatet utan för att jag i så fall skulle kunna få ett mer hållbart boende när jag blir pensionär.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp