Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?

Jag har redan en bokad flygresa nästa år och det kommer säkert bli 1-2 till. Av helt personliga och egoistiska skäl kommer jag inte sluta flyga. Sen är jag lite less på att flyga och sitta på flygplatser och väljer därför ibland andra resemål eller resesätt. Men det är enbart av egna skäl och inte för miljöns skull. Jag gör en del annat för miljön istället.
 
Jag flög senast 1986 (Jönköping-Umeå-Jönköping) och det lär inte bli någon flygresa nästa år heller.
Försöker resa så lite som möjligt, typ. Går eller cyklar till jobbet. Samåker till föräldrar/katt och andra saker om möjligt. Inga långa nöjesresor.
 
Jag har haft flygfritt i flera år (6 år sen sist) och nästa år hade jag tänkt hälsa på kompisar, som bor dit man inte kan ta sig smidigt utan flyg. De gånger jag tar flyget är det oftast inte bara för nöjes skull utan snarare ett sätt att ta mig dit jag ska enkelt och smidigt.
Lite som jag gärna tar tåget/bussen istället för bilen.
Nu sker det väldigt sällan för min del, mycket beror på att jag ej haft råd eller tid, men hade jag varit mer aktiv i mitt resande kanske jag hade kunnat lugna mig. Helt flygfritt blir det inte för mig, men å andra sidan har jag ej heller flugit på flera år, så tror inte det borde va hela världen om jag flyger en gång och sen går det flera år igen till nästa gång. 😅
 
”Aviation is growing, and that is generating huge benefits for the world. A doubling of air passengers in the next 20 years could support 100 million jobs globally. There are two important things that stand out about this year’s forecast. Firstly, we are seeing a geographical reshuffling of world air traffic to the East. And secondly, we foresee a significant negative impact on the growth and benefits of aviation if tough and restrictive protectionist measures are implemented,” said Alexandre de Juniac, IATA’s Director General and CEO”

Nån som tar på sig och ringa Alexandre och påpeka att det finns kanske någon liten tveksamhet med den första meningen? Han verkar ha lite svaga rådgivare kring sig.

Prognosen är alltså att antalet passagerare ska dubblas de kommande 20 åren.

https://www.iata.org/pressroom/pr/Pages/2018-10-24-02.aspx
 
Skulle absolut inte avstå från att flyga. Älskar att resa och försöker att prioritera det så mycket jag bara kan.
Skäms inte för att flyga det minsta faktiskt.
 
Nej, jag kommer inte att avstå. Vi åker på resa 1 gång per år och oftast bara inom europa så jag skäms faktiskt inte alls över mitt flygande. Åka tåg är inte ett alternativ efetrsom det är så tidskrävande.
 
Jag avstår av miljöskäl, har en löst planerad resa nästa år och alla inblandade är överens om att det blir tåg eller bilsemester :)
 
Jag flyger väldigt sällan så skulle nog inte bli något flygande nästa år ändå (inget som är planerat nu iallafall). Senaste flygningarna var 2017, 2011, 2009 och 2006 (en gång per år) så det är inte så ofta.
 
Jag kommer att flyga nästa år. Dels till min mans familj i UK och troligen till min bror i sydöstra Sverige. Jag kan inte vara borta så många dagar i taget hemifrån, så att lägga 1-2 heldagar enkel väg på resa funkar dåligt. Jag försöker att jobba för miljön på andra sätt, t ex genom att tanka bilen med etanol och jobba med sortimentet i de butiker jag förestår så att det ska bli fler klimatsmarta produkter, färre onödiga förpackningar, mer lokalproducerat och högre grad varor som man vill behålla länge.
 
Jag kommer inte flyga nästa år heller.
Kör så mycket bil för nöjes skull att jag inte vill belasta klimatet ännu mer genom att flyga också.
Blivit mycket mer medveten med min konsumtion också, köper mycket mindre än tidigare och ser till att använda det jag har istället.
 
Förut reste jag varje år, ibland flera gånger. För något år sedan bestämde jag mig för att max flyga en gång vartannat år. Så 2020 kommer jag troligen flyga, men 2019 har varit flygfritt!
 
Problemet är mest det här med nationsgränserna och flyget. Inte särskilt många djurarter blir gladare för att Luleåbor inte längre kan få in till mat och hyra, samtidigt som det globala flyganvändandet i övrigt ökar med 100%.

Jag säger som Greta, vi måste få igenom förändringar gällande flyget som gäller hela (eller åtminstone stora delar av) världen.
Jo. Det fattar jag. Men då får jag väl säga att jag gärna röstar på det parti som driver den frågan globalt.
 
Jag kommer med största sannolikhet inte flyga nästa år eller åren närmast efter det för den delen heller men tänker inte låtsas som att det har något med att rädda miljön att göra. Reser väl långt max var femte år eller nåt sånt eftersom jag inte är speciellt road av varken flyg eller resande och i år var vi i USA så reskvoten är fylld för ett bra tag framöver.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp