Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?

Detta läste jag tidigare i dag:
https://www.svd.se/fler-reste-med-sas-wkop

Flygbolagen har något de kallar kabinfaktor, alltså hur fylld varje maskin är. Eftersom det kostar fläsk att hålla en flygmaskin både i luften och på marken jobbar bolagen hela tiden med optimering, varje rutt och varje maskin ska vara så fylld som möjligt. En rutt som inte är lönsam ryker.

Det är alltså inte så lätt som att säga att de låga priserna visar att efterfrågan är låg. De verkliga lågprisbolagen (Ryan, Norwegian) har satsat på volymer, de dumpade priserna för att få mängder med kunder.
Jag ber om ursäkt, jag kan ha uttryckt mig klumpigt men det där sista är vad jag i princip menade. De sänkte ju priserna för att fylla flygplanen? Dvs de satsade på volymer och dumpade priserna. Jag menar iallafall samma sak.
 
Jag ber om ursäkt, jag kan ha uttryckt mig klumpigt men det där sista är vad jag i princip menade. De sänkte ju priserna för att fylla flygplanen? Dvs de satsade på volymer och dumpade priserna. Jag menar iallafall samma sak.
Fast du skrev ju att ett sätt att minska flygandet vore att minska antalet turer så att planen fylldes? Det jag försöker säga är att flygbolagen redan gör allt vad de kan för att fylla planen, olönsamma turer försvinner.
 
Eller behovet av en stor bil, som det körs med i icke-hästrelaterade sammanhang också. Det måste vara jättesvårt att räkna ut klimatavtrycket för en genomsnittlig häst!
Fritt filosoferande - om man skulle ta häst och vagn till mataffären istället för bilen, det skulle nog gottgöra allt klimatavtryck hästen gör.

Fast det skulle ta lång tid beroende på hur långt man bor från affären :cautious:
 
Fritt filosoferande - om man skulle ta häst och vagn till mataffären istället för bilen, det skulle nog gottgöra allt klimatavtryck hästen gör.

Fast det skulle ta lång tid beroende på hur långt man bor från affären :cautious:
Sen behöver man räkna in psykisk instabilitet hos en betydande andel av f.d. hästägare också. Vilket kllmatavtryck har mediciner, psykologer och tröstshopping? :angel::D
 
Fast du skrev ju att ett sätt att minska flygandet vore att minska antalet turer så att planen fylldes? Det jag försöker säga är att flygbolagen redan gör allt vad de kan för att fylla planen, olönsamma turer försvinner.
Nu förstår jag vad du menar. Jag tror dock att de skulle kunna minska på turerna mera. Och sluta dumpa priserna så mycket för att genomföra en flygresa - som skulle lika gärna kunna inte genomföras om man inte hade dumpat priserna och lockat folk till att spontanköpa resor. Om du förstår vad jag menar?

Bara små tankeexperiment så här taget ur luften (då jag inte känner till behovet och dagens aktuella antal per dag) - att flyg till Paris avgår bara två gånger om dagen, skulle det funka tro.
Eller att man slutar bygga såna jättestora flygplan och sätter in mindre flygplan som inte kräver lika mycket bränsle? Hmm..
 
Fritt filosoferande - om man skulle ta häst och vagn till mataffären istället för bilen, det skulle nog gottgöra allt klimatavtryck hästen gör.

Fast det skulle ta lång tid beroende på hur långt man bor från affären :cautious:
Och för att inte prata om hur mycket elfiltar man skulle vara tvungen att använda på vintern ... det skulle nog ta en hel del el :cautious::rofl:
 
Hur många flygresor anser du att vi ska jämföra med? 1?
har du några siffror på att hästar är så påfrestande för miljön eller vad det nåt för att skicka en "men du då"?
En del väljer att ha häst, en del köper prylar eller bilar och andra flyger på semesterresor. En häst kanske kan jämföras med en tur och retur resa per år eller två. Det är få som reser 10 gånger per år. När jag hade häst så åkte jag en massa mer bil och kunde sällan semestra utomlands. Nu har jag råd med både utlandssemester och mer vardagslyx.
 
Fast de verkade bara ha tagit med foder samt transport av häst och foder. Inte transport av hästägare till och från stallet.
Eller behovet av en stor bil, som det körs med i icke-hästrelaterade sammanhang också. Det måste vara jättesvårt att räkna ut klimatavtrycket för en genomsnittlig häst!
Och på det alla resor till och med hästen och alla hästprylar man köper in.

Alla de sakerna räknas ju normalt sett in i personens koldioxidbudget i de undersökningar jag gjort. Och har därmed varit det enda jag fått med info om.
 
Jag kollade bara i @lamia s länk, där var bilresorna till och från stallet inte med.

Nej mitt svar syftade på att det kan ju vara för att det brukar ingå (som jag upplevt det iaf) när en gör en utsläppsberäkning för sig som person. Där anges ju ofta typ av bil, bränsle och årsmiltal. Jag gissar de försöker hitta rimliga systemgränser för att inte dubbelräkna.
 
Är det rimligt att det finns flera flygplatser inom 20-30 mil? Vi kanske ska göra det krångligare att ta sig till flygplatsen? Så det att buss och tåg blir ett mer attraktivt alternativ.
 
Snabb googling sa att en tur och retur Thailandsresa för en person är 2,5 ton.

då googlar vi olika sidor.
En del väljer att ha häst, en del köper prylar eller bilar och andra flyger på semesterresor. En häst kanske kan jämföras med en tur och retur resa per år eller två. Det är få som reser 10 gånger per år. När jag hade häst så åkte jag en massa mer bil och kunde sällan semestra utomlands. Nu har jag råd med både utlandssemester och mer vardagslyx.

Jag tror att få väljer antingen eller. Många väljer både och. Och i mångas liv sticker flygandet ut som en stor utsläppspost.
 
När du föddes misstänker jag att begreppet klimatkompensering inte existerande, så din mamma kan knappast lastas. Nu är jag inte helt övertygad om att situationen är fullt så förtvivlad som Greta Thunberg säger.

Men OM du vill minska dina barns klimatavtryck kan du ju se till att hålla dem på u-landsstandard så länge du har någon makt över dem. Det lär bli svårare och svårare ju äldre de blir, och ju mer de ser av kompisarnas levnadsvillkor, och är definitivt ingenting jag skulle rekommendera eller utsätta mina barn för.

Men om klimatkompensering är viktigt för dig är ju det ett sätt att närma sig det mycket mindre klimatavtryck som människor som har valt att resa istället för att skaffa barn, belastar planeten med.

Jag kan inte se att jag i mitt inlägg uppmanat till "klimatkompensering", snarare tycker jag att det är ett tämligen befängt koncept.

Argumentet att det är bättre att inte skaffa barn blir ju märkligt när diskussioner kring klimatet handlar om att säkra den mänskliga civilisationens överlevnad. Planeten kommer klara sig allldeles utmärkt med eller utan oss.

Det måste vara otroligt akönt att inte tro att klinathotet är så stort som forskningen visar (eller som du uttrycker det "som Greta Thunberg säger"). Jag gjorde misstaget att läsa rapporterna, så jag kan tyvärr inte blunda för det även om jag hade velat.
 
Hur länge ska vi invänta politiska maktbeslut och ny teknik? Finns det ett max antal år, innan människor börjar ta egna beslut?

Vi har haft ett antal diskussioner relaterat till klimatförändringar och beteendemönster, t ex kring bilåkande och köttätande. Jag upplever inte att "politiska beslut" och "ny teknik" fått lika stort utrymme där som i denna tråd. Hur kommer det sig? Ett alternativ är ju att nöjesflygande är mer "lyx" än köttätande och bilåkande. Och att det svider mer att ta bort lyxet, eller få ens mer "lyxbeteenden" påpekat. En ska ju få unna sig lite. Jag måste få unna mig lite. Rent babbel som ingen behöver svara på, men en tanke som florerade hos mig nu på morgonen.
 
En del väljer att ha häst, en del köper prylar eller bilar och andra flyger på semesterresor.

Det blir ju väldigt konstigt att dela upp konsumtion i kategorier som "bara en del gör". Så funkar det ju inte. De som flyger på semesterresor köper också prylar och kör bil. Det är inte per automatik antingen eller. Och vet man med sig att man köper prylar, kör bil och åker på semesterresor, då kan man ju börja dra in på något av det.
 
Sedan kommer jag till att människor i alla tider beskrivit domedagen och använt den som förevändning att antingen göra ingenting eller göra tokiga saker eftersom framtiden är oviktig. Observera, inte på något sätt inriktat mot vare sig din resa eller dig personligen. Men när också makten börjar resonera i de termerna om en svart framtid som "kommer gå åt helvete ändå" och därmed rationalisera handlingsförlamning - så ska de inte ha makten längre.

/.../Men det är inte privatpersoner som löser det här genom medvetna och individuella val, även om alla insatser är mycket värda.

(jag håller helt med i allt du skrev)

Men jag vill bara, i sken av denna diskussion, klippa ut detta. Alla insatser är mycket värda. Att då bemöta de som väljer bort flyget och också uttrycker det, med att dessa endast tar tillfälle i akt att "slå sig för bröstet" (tror jag att uttrycket var) blir i diskussionen inte bara (i mitt tycke) nedvärderande men bidrar också till handlingsförlamning. Antingen försöker man göra medvetna val och blir kallad miljöposör, eller så fortsätter man som vanligt i väntan på att politiska incitament ska ändra ens beteendemönster, istället för att påbörja detta själv. Att också påbörja en diskussion vilka "dåliga" miljöföreteelser användaren har annars också, såsom häst- och hundägande och vedeldning, bidrar också till handlingsförlamning. Det bidrar till en attityd att det liksom inte spelar någon roll.

Men visst spelar det roll? Attitydförändring kan vi ju börja med, här och nu. Utan att invänta politiska incitament och ny teknik. Om en användare skriver att hen inte planerat att flyga 2020 pga av miljöskäl, så kanske det får två andra användare att fundera och se på andra alternativ för semestern 2020. Det kanske vissa rycker på axlarna åt. Men det är ju så vi kan påverka varandra och bidra till förändring, på det individuella planet.

(Nu pratar jag återigen om nöjesresorna, eftersom de utgör 80% av utrikesflygandet)

Det finns grader även i helvetet. Det beror mer på hur mycket lidande vi är villiga att acceptera som mänsklighet. För oss i privilegierade länder blir det dessutom lite extra stuns på arrogansen, då vi kan gissa att det är andra än vi som får ta största smällarna.

On point.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp