Bukefalos 28 år!

Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?

Screenshot_20191005-170420_Samsung Internet.jpg

Ironin med flyg annons i den här tråden :meh:

Det belyser nog lite av problemet också, att det är så billigt att resa. Flygbolagen vill fylla upp stolarna på flygplanen, jag röstar för att man istället minskar på antalet flygresor per dag så att de hinner fyllas upp. Sure, det kan bli lite obekväma tider för de som inte vill åka på de vanligaste tiderna men det är något som man får kanske ta om man vill resa?
 
Jag skulle gärna säga att jag skippar flyget och känna mig lite duktig, men efter 33 år på denna jord har jag inte flugit en enda gång och det lär inte bli någon lottovinst nästa år heller, så...

Året därpå blir det förhoppningsvis inrikesflyg däremot. Det kommer inte avstås då jag helt enkelt varken vill eller anser det vara lämpligt att jag ska åka tåg nyopererad mellan Skåne och Dalarna iom tiden det tar, och inte vill spendera hur mycket tid som helst sittande på tåg för konsultation och återbesök heller. Jag känner lite att det här är nånting som de som faktiskt har det väl förspänt nog för att resa i tid och otid får ta på sig. Jag kan i min tur göra andra åtgärder för att minska avtrycket på andra sätt istället.
 
Jag har flugit en hel del för nöjes skull. De sista åren var jag väl medveten om de negativa klimateffekterna men använde mig av de flesta av de klassiska ursäkterna för att försvara mitt val. Mer inför mig själv än inför andra eftersom det sällan var någon som frågade. Sen, när jag var i Sydamerika på sommarsemester och fick höra av vandringsguiden på Inkaleden att "den här perioden på året brukar det vara bra väder, det är väldigt märkligt att det plötsligt snöar" och av djurlivsguiden på Galapagos att "vi får se vad som händer med de här arterna nu" så blev det alltför uppenbart att mitt resande bidrog till att förstöra platserna som jag besökte. Förnekelsen höll inte riktigt längre.

Så här tänker jag nu:
1. Jag vet att klimatförändringar finns och orsakas av mänskligt beteende. Svårt att undvika om man inte är rent vetenskapsfientlig eller sitter med fingrarna i öronen.

2. "Någon annan borde göra något. Typ företagen och politikerna." Ja, fast jag har också pluggat tillräckligt mycket ekonomi för att förstå att sådana aktörer kommer att ändra sig när de får incitament att göra det. T.ex. kommer företagen att trolla fram nya tekniska lösningar snabbare om de märker att de inte längre kan sälja det gamla vanliga. Politiker vill kunna bli omvalda och vågar därför bara vara så drastiska som de upplever att de har stöd för. Utöver att svara på opinionsundersökningar när man får chansen och att skriva under namninsamlingar så är ändrade konsumtionsmönster ett bra sätt att signalera vad man vill ha.

3. "Jag är bara en person, min inverkan är så liten." Min direkta inverkan är liten i förhållande till helheten i världen. Om jag tänkte så när det gällde t.ex. allmänna val så hade jag aldrig brytt mig om att rösta heller. Det blir lite konstigt att strunta i att göra det jag kan bara för att det också finns många andra som kan påverka. Om jag istället utgår från min klimatpåverkan som person så gör en enda flygresa otroligt mycket mer skada än precis allt annat jag gör.
Dessutom är det lätt att glömma sin indirekta inverkan. När jag inte flyger så blir det en person färre som lägger upp "Kolla min weekend i London"-foton och därmed inspirerar andra, en person mer som "skryter" med mer lokala upplevelser. Jag jobbar med marknadsföring och kan inte låtsas att jag inte vet att konsumenter påverkar varandras köpmönster.

Ursäkta, det här blev jättelångt. Hur som helst, jag har lovat att jag idag - "den stora flygpratardagen" - ska ta upp det här med andra. Utöver att man helt enkelt inte flyger så kan man ju också vara lite mer aktiv i att berätta det. Så, skulle du kunna tänka dig att ta ett flygfritt 2020 för att pusha för en snabbare klimatomställning?
Jag kommer med största sannolikhet inte att flyga någonstans år 2020. Det var flera år sedan jag flög nu faktiskt. Däremot kommer med största sannolikhet min man att göra det. Han är från USA och känner längtan efter att få träffa familj och vänner, samt att bara "vara" i sitt hemland. Lite svårt att på ett realistiskt sätt ta sig från Sverige till USA utan att flyga.....
 
Visa bifogad fil 37642
Ironin med flyg annons i den här tråden :meh:

Det belyser nog lite av problemet också, att det är så billigt att resa. Flygbolagen vill fylla upp stolarna på flygplanen, jag röstar för att man istället minskar på antalet flygresor per dag så att de hinner fyllas upp. Sure, det kan bli lite obekväma tider för de som inte vill åka på de vanligaste tiderna men det är något som man får kanske ta om man vill resa?
Fast det bygger ju på att planen inte är fyllda i dag. Vet du att de inte är det?
 
Jag har slutat flyga inom Europa där det går ta tåg eller buss och redan valt bort att flyga i år och flera tidigare år. Kan inte lova att jag kommer göra likadant nästa år men jag ska utan tvekan försöka. Västvärlden måste minska sitt flygande för att vända klimatkrisen och numera tänker jag på det varje gång jag reser någonstans. "Är det nödvändigt?"

Klagomålen på att det måste flygas mindre liknar klagomålen på bensinpriser, tankar inte bensin heller. De som inte flyger tycker det är flyget som är den stora boven och de som flyger tycker det är bilarna som är det, allt för att slippa ändra sin egen livsstil. Det är alltid någon annan som ska göra något och görs det en liten uppoffring används det som ursäkt för att inte behöva göra fler eller större uppoffringar. Det var en bra sammanfattning av ursäkter i trådstarten också. Det behövs säkert att politiker gör de stora förändringarna men tills det händer kan vi alla göra vårt bästa för att sätta press och påverka på alla plan :angel: vi kan.
Jag tror inte att det är realistiskt att tro på minskat flyg. Vad som behövs är mindre miljöskadliga bränslen.

”Är det nödvändigt?” är visserligen en fin fråga, men inte till så mycket nytta om svaret alltid är ”ja”. Det är nog inte många som tycker att de själva reser i onödan.
 
Snarare: Varför skriver du om hur dumma en massa ospecificerade andra är?
Att "andra människor är dumma" var inte alls vad jag skrev. Jag beskrev de ursäkter som människor jag pratat med använder som motivering varför de ska fortsätta flyga och leva livet ungefär som vanligt utan hänsyn till klimatkrisen. Det händer att jag blir lätt uppgiven över ursäkterna och kanske var det onödigt att skriva lite generaliserande men det kommer av frustrationen inför sådana argument och hela klimatkrisens allvar. Det är återigen argumenten jag irriterar mig på och inte individerna. De gör sina val för att det är så samhället fungerar men det gör inte deras ursäkter mindre frustrerande att höra på.
 
Jag tror inte att det är realistiskt att tro på minskat flyg. Vad som behövs är mindre miljöskadliga bränslen.

”Är det nödvändigt?” är visserligen en fin fråga, men inte till så mycket nytta om svaret alltid är ”ja”. Det är nog inte många som tycker att de själva reser i onödan.
Frågan är vilket alternativt bränsle som är realistiskt. Det lilla jag har läst på området, har inte gjort mig optimistisk.
 
Att "andra människor är dumma" var inte alls vad jag skrev. Jag beskrev de ursäkter som människor jag pratat med använder som motivering varför de ska fortsätta flyga och leva livet ungefär som vanligt utan hänsyn till klimatkrisen. Det händer att jag blir lätt uppgiven över ursäkterna och kanske var det onödigt att skriva lite generaliserande men det kommer av frustrationen inför sådana argument och hela klimatkrisens allvar. Det är återigen argumenten jag irriterar mig på och inte individerna. De gör sina val för att det är så samhället fungerar men det gör inte deras ursäkter mindre frustrerande att höra på.
För min del är det inte skillnaden mellan om argumenten är dumma eller personerna, som var det märkliga med ditt inlägg. Snarare att du tydligen diskuterade med helt andra än någon i tråden. Jag hängde väl inte med där.
 
Inga planerade flygresor. Har inte flugit på många år.
Jag skulle vilja åka iväg någonstans med familjen inom något år, men jag är inte helt bekväm att ta flyget så vi får se hur vi gör.
 
Jag tror inte att det är realistiskt att tro på minskat flyg. Vad som behövs är mindre miljöskadliga bränslen.

”Är det nödvändigt?” är visserligen en fin fråga, men inte till så mycket nytta om svaret alltid är ”ja”. Det är nog inte många som tycker att de själva reser i onödan.
Det är inte säkert att vi har tiden att kunna förlita oss bara på det, vi borde försöka minska omfattningen också tillfälligt även om vi såklart aldrig kommer sluta flyga helt. När flyget har skaffat sina nya bränslen kan tiden att bromsa uppvärmningen innan risken för kedjereaktioner som förstärker den redan ha passerat, det sägs att vi har runt tio år på oss eller mindre och efter 2035 kommer vi börja se effekterna av det vi gör nu. Risken är att omställningen kommer försent och särskilt om människor fortsätter flyga som vanligt eller ännu mer trots att vi idag mycket väl känner till skadan det gör.

Hur det än går ska vi självklart utveckla mindre miljöskadliga bränslen och färdsätt men med osäkerheten kring hur grön omställning ska gå till och komma snabbt nog tror jag inte det räcker att vänta och se och använda det som ursäkt till att inte minska sitt ekologiska fotavtryck här och nu.
Att en del argumenterar för biobränsle för flyg som räddningen är oroväckande till exempel för det finns så stora problem med det, det behövs fortfarande både bättre teknik och bättre bränsle och minskat flygande i stället för dagens ökat flygande.

Nöjesresor med flyg varje år är exempel på något som inte är nödvändigt i de flesta fallen men en lyx många vant sig vid.
 
Jag kan inte släppa Alexandre de Juniacs fina ord från innan. Prognosen är alltså en fördubbling av antalet flygpassagerare till 2037.

”Aviation is growing, and that is generating huge benefits for the world. A doubling of air passengers in the next 20 years......”

Låt oss ta honom på orden och skapa ”we foresee a significant negative impact on the growth and benefits of aviation if tough and restrictive protectionist measures are implemented”

Jajamänsan, för första gången i livet älskar jag att kalla mig protektionist. Protektion av klimatet ska vi implementera.
 
Jo, vi kommer flyga nästa år. Vill helt enkelt inte lägga hela dagen på tåg, när vi kan flyga ner och få hela dagen tillsammans i Göteborg istället. I övrigt flyger jag inte särskilt ofta. Har dock svårt att motivera att åka tåg =dyrare biljett, längre tid, mer semester/annan ledighet jämfört m flyget. Åker dock tåg oftare än jag flyger eftersom jag i princip bara reser med hund, så då är det bil eller tåg :)
 
Jag och sambon flög senast i Februari-Mars när vi var i western australia på semester.

Jag har inte någon ångest över klimatet, ligger inte sömnlös. Men är såklart bekymrad.

Närmast hjärtat för mig är att stora delar av barriärrevet bleks och all skit i haven.

Samt att ministrar har klubbat igenom att öppna och börja gräva en ny kolgruva några mil från vår stad på fastlandet.
Liksom, här har vi sååå mycket sol, vind och vågkraft som skulle kunna användas mer!
Till och med kärnkraft är bättre än kol om man nu måste dra det så långt....

Jag har inga planer på att flyga nästa år men beror väl mest på att vi inte har råd (vill lägga våra sparpengar på det) just nu. Vi har planer på att flytta och då behöver vi en extra buffert för det.


Själv bidrar jag till klimatsmartet, tycker jag, genom att inte avla några avkommor.
 
Stor del av mina flygningar handlar om att hälsa på släkten, vilket gör att det känns tufft att dra ner på. Hade det löst alla miljöproblemen hade jag med lätthet gjort det valet. Eller trott att det gjort en stor skillnad.
Men tror att det behövs en större rörelse för det? Har definitivt klimatångest (även om jag verkligen inte lever som jag hade velat, för att minska mitt klimatavtryck).
 
Min livskvalitet förbättrades dramatiskt när jag började resa bort lite då och då på vintern, till varmare klimat.

Klart det är själviskt, endera går jag under, eller så går hela världen under.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp