Bukefalos 28 år!

Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?

Kort svar ja men enda två gånger jag flugit i mitt liv har också varit till Tyskland iom mitt exjobb. Det ligger inte alls i mitt intresse att semestra utanför Sverige mer än en drömbild av att uppleva natur i världen utan att alla känna ett behov av att faktiskt göra det. Jag tänkte köra min elbil till Öland resp Gotland någon gång för att uppleva naturen där samt hade gärna tågturistat i Europa typ Österrike och transsibiriska men de senare tillhör snarare också någon vag drömbild i ett annat (hästfritt) liv.

Även om min oönskan att flyga också mycket påverkas negativt av klimatet men är alltså inte en uppoffring alls i nuläget.
 
Det är inte säkert att vi har tiden att kunna förlita oss bara på det, vi borde försöka minska omfattningen också tillfälligt även om vi såklart aldrig kommer sluta flyga helt. När flyget har skaffat sina nya bränslen kan tiden att bromsa uppvärmningen innan risken för kedjereaktioner som förstärker den redan ha passerat, det sägs att vi har runt tio år på oss eller mindre och efter 2035 kommer vi börja se effekterna av det vi gör nu. Risken är att omställningen kommer försent och särskilt om människor fortsätter flyga som vanligt eller ännu mer trots att vi idag mycket väl känner till skadan det gör.

Hur det än går ska vi självklart utveckla mindre miljöskadliga bränslen och färdsätt men med osäkerheten kring hur grön omställning ska gå till och komma snabbt nog tror jag inte det räcker att vänta och se och använda det som ursäkt till att inte minska sitt ekologiska fotavtryck här och nu.
Att en del argumenterar för biobränsle för flyg som räddningen är oroväckande till exempel för det finns så stora problem med det, det behövs fortfarande både bättre teknik och bättre bränsle och minskat flygande i stället för dagens ökat flygande.

Nöjesresor med flyg varje år är exempel på något som inte är nödvändigt i de flesta fallen men en lyx många vant sig vid.
Läste statistik om svenskars flygande på naturvårdsverket och naturvårdsverket tror inte heller att det räcker att fortsätta som vanligt och vänta på tekniska lösningar och annat bränsle.

"Antal flygresor vi svenskar gör behöver avstanna på kort sikt, på grund av de tekniska utmaningarna för att ställa om till ett hållbart flygande som flygbranschen står inför och att biobränsletillgången är begränsad." https://www.naturvardsverket.se/Sa-...rson/?visuallyDisabledSeries=cf01d191f47e447c
 
Det är väl som vanligt att så länge det är på nivå att ha hipp tygpåse och sortera tidningar så är det kul att tänka på miljön men när man måste offra något på riktigt så som sina egna nöjesresor då är inte planetens framtid lika viktig längre.
 
Det är väl som vanligt att så länge det är på nivå att ha hipp tygpåse och sortera tidningar så är det kul att tänka på miljön men när man måste offra något på riktigt så som sina egna nöjesresor då är inte planetens framtid lika viktig längre.
Vad fint det måste kännas att komma in i tråden och ge alla som är ärliga en rejäl känga. Utan med att bidra till att föra tråden framåt. Fin diskussionsteknik. :) :up:
 
Vad fint det måste kännas att komma in i tråden och ge alla som är ärliga en rejäl känga. Utan med att bidra till att föra tråden framåt. Fin diskussionsteknik. :) :up:

Klimatet kanske är viktigare än tråden.:up:
Det verkar - som jag skrivit förut- att väldigt många väntar på för miljön bättre bränsle eller politikerbeslut och under tiden fortsätter som vanligt.

Och trådens ämne: Jag skulle inte ens flyga om jag fick betalt, har gjort det 2 ggr och är inte minsta flygrädd för det verkar vara så att de som inte flyger per automatik får den stämpeln.
 
Nej. Sitter på en flygplats nu och kommer att göra det nästa år också, om allt går väl.

Är inte så lite trött på att privatpersoners flygresor verkar vara klimatkrisens epicentrum.

Så är det inte riktigt, köttätandet ligger också i framkant, själv tycker jag klädindustrins kraftiga miljöförstöring borde få mer fokus.
Och du hyllar Greta ( med rätta) men jag tror inte hon skulle hylla dig.
 
Jag tycker det alltid blir så fascinerande i dessa trådar. Hur andra kulturer har i uppgift att "berika" livet för rika västerlänningar, oavsett kostnad. Turism kan ju vara problematiskt på många sätt. Strunt samma att många av de länder och kulturer man också väljer att besöka står inför större miljöhot än vad vi upplevt här i Sverige, än. Bekvämlighet och berikning für alles.
 
Vad fint det måste kännas att komma in i tråden och ge alla som är ärliga en rejäl känga. Utan med att bidra till att föra tråden framåt. Fin diskussionsteknik. :) :up:

Men har inte @durachiny s inlägg en (svidande) poäng? Vad är vi beredda att offra som privatpersoner för att värna om klimatet? Nöjesresor torde inte vara så högt upp på prio-listan som det framstår i flera inlägg i denna tråd.

Vi kan inte sitta och vänta på politiska beslut och ny teknik. Beteendeförändringar måste ske här och nu.
 
Jag kommer att inte flyga privat iaf, det känns bara väldigt fel att planera in flygsemester. Flyger extremt sällan i jobbet, går oftast flera år mellan varje men just ju vet jag inte hur det ser ut framåt.
 
Det är väl som vanligt att så länge det är på nivå att ha hipp tygpåse och sortera tidningar så är det kul att tänka på miljön men när man måste offra något på riktigt så som sina egna nöjesresor då är inte planetens framtid lika viktig längre.
Är det någon i tråden som sagt att tygpåse och sortering klimatkompenserar deras flygande? Jag har sett det i trådar om veganism, där svenska bönder anses viktigare än klimatet. Men inte här.
 
Jag förstår inte riktigt det här som framkommer på flera ställen i tråden - att jag flyger så lite så det spelar ingen roll om jag flyger igen?

Varför skulle ens historiska resor påverka hur belastande mina framtida resor är för klimatet? Om jag flyger imorgon så är den resan lika belastande oavsett om jag flygit en eller tusen gånger tidigare.
Det blir ju helt vrickat.
 
Senast jag flög var 2016, det var med jobbet till Amsterdam. Senast jag flög privat var 2014. Har aktivt valt att så långt det är möjligt undvika att flyga av miljöskäl. Har hittills inte varit några bekymmer och planerar att 2020 ska gå i samma anda.
 
Jag tycker det alltid blir så fascinerande i dessa trådar. Hur andra kulturer har i uppgift att "berika" livet för rika västerlänningar, oavsett kostnad. Turism kan ju vara problematiskt på många sätt. Strunt samma att många av de länder och kulturer man också väljer att besöka står inför större miljöhot än vad vi upplevt här i Sverige, än. Bekvämlighet och berikning für alles.

Det var ett väldigt smalt perspektiv på både resande och turism. Vi måste resa mer hållbart och så länge inte bättre lösningar än flyg finns måste vi, tyvärr, begränsa tillgången.

Det vore oerhört olyckligt om det slutade med att människor isolerade sig från varandra.

(Sen finns det tusen och en problem med turismindustrin som inte löses genom att vi slutar träffa människor i andra kulturer.)
 
Jag tycker det alltid blir så fascinerande i dessa trådar. Hur andra kulturer har i uppgift att "berika" livet för rika västerlänningar, oavsett kostnad. Turism kan ju vara problematiskt på många sätt. Strunt samma att många av de länder och kulturer man också väljer att besöka står inför större miljöhot än vad vi upplevt här i Sverige, än. Bekvämlighet och berikning für alles.
Var i tråden läste du det? Jag hittar EN rad om det i ETT inlägg: ”Dessutom är upplevelser och andra kulturer jag inte är villig att avstå från, men att minska det drastiskt har inte varit så svårt.” (#24). Ingen annanstans.
 
Var i tråden läste du det? Jag hittar EN rad om det i ETT inlägg: ”Dessutom är upplevelser och andra kulturer jag inte är villig att avstå från, men att minska det drastiskt har inte varit så svårt.” (#24). Ingen annanstans.

"Av dessa trådar", skrev jag.
 
Det är väl som vanligt att så länge det är på nivå att ha hipp tygpåse och sortera tidningar så är det kul att tänka på miljön men när man måste offra något på riktigt så som sina egna nöjesresor då är inte planetens framtid lika viktig längre.

Jag tycker snarast det visar på problemet att lägga klimatproblemen i stor utsträckning på individer. Politiken måste ta ansvar i mycket större grad och göra bra val lättare för både företag, offentliga och privata, och individer.


Jag har skippat tygpåsen och tidningssorterandet (plastpåsar eldas till värme i närheten och tidningar har dragits till liten mängd, och den lilla mängden går till eldstaden).

Andra små saker som att dra ned privat flygresande med 80%, jobbets flygresande med 70% , minska köttkonsumtionen med 50% , dra ned prylkonsumtionen med 90%, lära sig mer om att laga klimateffektiv mat, sluta konsumera långväga importerad mat utom i undantagsfall, köra effektiv diesel, använda kollektivtrafiken de få gånger det är möjligt, anpassa uppvärmningen och en massa andra saker - är sånt jag gjort för att det verkar rimligt att försöka även i det lilla perspektivet att få ned de mängder av jordklot vi konsumerar per capita. I sig är det såklart inget avgörande i om just jag med min familj konsumerar 6 jordklot per person som förr eller drygt 3 jordklot per person som idag. Sedan är det mycket av vår klimatbelastning som ligger bortom det som individuella val kan styra. Då kan man åtminstone rösta på de som inte förnekar problemen.

Men jag tänker att det finns mycket man kan göra som om vi är många som gör dem, kan visa att det finns sådana val. När sedan de med makt får tummen ur , kan de göra det lättare för människor att göra dessa val på de sätt vi lär oss är bra.

Jag tycker att vi i rika länder har ett särskilt ansvar att visa hur man kan leva utan att slita så hårt på planeten som vi gör nu och ett särskilt ansvar att satsa vår rikedom på att hitta lösningar att minska slitaget. Vi kan inte förvänta oss att fattigare delar av världen har kraft över efter överlevandet att hitta dessa lösningar.
 
Det var ett väldigt smalt perspektiv på både resande och turism. Vi måste resa mer hållbart och så länge inte bättre lösningar än flyg finns måste vi, tyvärr, begränsa tillgången.

Det vore oerhört olyckligt om det slutade med att människor isolerade sig från varandra.

(Sen finns det tusen och en problem med turismindustrin som inte löses genom att vi slutar träffa människor i andra kulturer.)

Nej, det är ett perspektiv, av många. Men visst är turism något som ofta problematiseras, som sig också bör.

Men tillgången bör begränsas å det starkaste, det håller jag absolut med om. Vår lyxkonsumtion av nöjesresor är ju helt sinnes.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp