Kan en router få virus?

AgentCarter

Trådstartare
Vi har en netgear trådlös router (MBRN-3000) som är två år gammal som har börjat att konstant kasta ut oss från internet (både min och sambons dator) vissa dagar, idag har jag pratat med supporten på telefon som hjälpte mig ändra några inställningar och bedyrade att det skulle fungera. Eftersom det har gått sådan lång tid sedan vi köpte den att vi inte har rätt till telefon-support längre.
De skulle skicka en länk till webb-support men den har ännu inte kommit fram.

Men kan en router få virus? Känns som det vore en rimlig förklaring eftersom jag just pratat med support.

(och det här är så illa för mitt redan pissiga humör, uuuuurk)

(När den kastar ut oss går det till så att det fungerar, sedans slutar det fungera (är ej längre uppkopplad) och när man försöker ansluta brukar den antingen inte hitta något nätverk, sedan när det hittar ett (med full signalstyrka) kan den inte ansluta pga. dålig signalstyrka... I nästa stund så kan den ibland ansluta med full signalstyrka... suck!!)

Sv: Kan en router få virus?

Teoretiskt kan en router få virus.
Det bästa du kan göra i nuläget är att total återställa routern, om problemet kvarstår därefter så finns det en massa saker till att testa.

Jo, får försöka det. Självklart så går det inte att hitta lådan den kom i bara, fast sonen hade rotat fram en sladd som låg i lådan. Så får gå lite på känn;)
Har mejlat netgear också, men tror inte jag får svar förens på måndag.

Låter mer som det är dags att köpa en ny router. Som sagt i teorin kan det vara virus på routern men inte så troligt. Det kan också vara virus på båda datorerna.

(När den kastar ut oss går det till så att det fungerar, sedans slutar det fungera (är ej längre uppkopplad) och när man försöker ansluta brukar den antingen inte hitta något nätverk, sedan när det hittar ett (med full signalstyrka) kan den inte ansluta pga. dålig signalstyrka... I nästa stund så kan den ibland ansluta med full signalstyrka... suck!!)
Min första tanke är att det kan handla om interferens/störningar från antingen andra WiFi-nätverk eller från andra trådlösa system som använder samma frekvensband (2,4 GHz). I manualen som lillkillen länkade till kan du läsa på sid 16 om routerns kanalinställning (channel). I normalläget "Auto" kommer routern själv att hitta en ledig kanal av det tiotal som finns tillgängliga, men ibland kan störningar från andra källor göra att det inte fungerar så bra. Ni kan ganska lätt prova olika kanalinställningar och se om routern beter sig olika på olika kanaler. :)

KL

Det bästa är ju att ha en router som sänder på 5GHz-bandet. Här är det lugnt och skönt. :D
Grejen är att det är ganska mycket med din router som kan strula.
1. Försöka att köra krypterat. Funkar det?
2. Byt kanal, funkar det?
3. Utökad felsökning. Händer det bara när bägge datorerna är anslutna samtidigt? Om det funkar bra med endast en dator kan man misstänka att det blir någon konflikt med ip-adresserna. Tilldela i så fall statiska ip-adresser till datorerna istället för DHCP.

Börja där så får vi se vart vi hamnar. ;)

Samtidigt kostar en ny några hundralappar så kan man inte så mycket så är det mer effektivt att köpa en ny.

NJa, tror vår gick på en tusenlapp... Fast såklart är den billigare idag:)

Macvetaren+snubbelfot: Tycker det bara händer när båda datorerna är inkopplade, men det fungerar bra på dagarna med båda i men inte på kvällarna.
Så kanske kan vara något med kanalerna? Jag ska både prova era tips och det jag fick nyss på mejl ikväll, ingen idé att greja nu när det fungerar:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka