Kan företaget kräva betalt?

Coldspell

Trådstartare
Nu kommer jag med en lite komplicerad fråga igen. Är i startgroparna för att starta ett nytt företag. I samband med detta har vi bett två företag att skissa på en logga åt oss. Men krävt att vi vill veta prislistan innan de utför något arbete så att säga.

Det ena företaget skickade sen flera loggoförslag, men utan att ha gett oss ett pris på vad det skulle kosta att de skissade på dessa förslag. Trots att vi igen efterlyste prislistan. Fick inget svar tillbaka. Vi hade även sagt att det var ett brådskande ärende. Eftersom vi inte fick någon prisuppgift nu heller så valde vi att gå vidare med företag nr 2 istället som var betydligt snabbare med att informera om priser och komma med förslag.

Och hör och häpna. Igår, över två veckor efter förra responsen så kommer då prislistan från företag nr.1 med en liten ursäkt för att det dröjde. Givetvis informerade vi då att eftersom de inte återkommit till oss med pris och vidare uppgifter så hade vi valt ett annat bolag, Då fick vi ett mail tillbaka att ok. Då skickar vi faktura på de förslag vi skissat. Här flyger vi givetvis i taket. De har på eget bevåg skickat loggotyperna innan de skickade oss prislistan. Är vi tvungna att betala?

Har de rätt att ta betalt?:cautious:
 
Sv: Kan företaget kräva betalt?

Utan att vara jurist skull jag nog tycka att de INTE kan göra det.

Ni har ju inget avtal.

Ni bad om prisuppgift ifall de skulle göra logotypen.
De skickade inte prisuppgift. De skickade logotyper.

Om det var jag skulle jag nog lusläsa min mailkontakt med företaget för att se om det finns något som kan missförstås.
 
Sv: Kan företaget kräva betalt?

Det är ungefär det jag också tycker. Och det vi svarat i mailet som vi skickade idag där vi faktiskt skriver att vi från första början velat veta pris INNAN de började utföra jobb för vår räkning. Första kontakten med det företaget hade vi via telefon. Och sen mailade vi om att vi ville ha prisuppgifterna på en logga och vad det skulle kosta med visitkort samt logga på våra skyltfönster. Då fick vi bara själva loggoförslagen (som för övrig jag själv hade kunnat göra bättre, alla såg likadana ut men bara med olika typsnitt, sånt som man gjort på högstadiet själv ungefär) och ingen prislista.

Men finns det någon som vet något om vad som händer ifall de ändå skickar ut en faktura? Har vi eller företaget rätt, baserat på den information jag gett er?
 
Sv: Kan företaget kräva betalt?

Skickar de en faktura så skicka tillbaka den och bestrid den.

Jag har vid något tillfälle returnerat och skrivit "bestrides" plus min namnteckning på en faktura och hörde sedan inget mer av dem.



hohoooo! var är alla kunniga i avtal och rätt???
 
Sv: Kan företaget kräva betalt?

Självklart ska ni inte betala. Vilken bra affärsidé, när en presumtiv kund vill veta mer skickar man bara på dem en massa skit, sedan tar man i efterhand betalt för det kunden inte beställt. Strålande. Man får inte jobbet, men gör det ändå och kräver betalt för det. Osäker inkomstbringare...

Bestrid fakturan med hänvisning till att beställning inte föreligger.
 
Sv: Kan företaget kräva betalt?

Tack till er båda. Det är spontant så jag känner också. Men jag hade velat ha något jag kan trycka på. Jag är inte så bra på just sånt här. Jag vill ju helst undvika krångel :p
 
Sv: Kan företaget kräva betalt?

Skickar de en faktura så skicka tillbaka den och bestrid den.

Jag har vid något tillfälle returnerat och skrivit "bestrides" plus min namnteckning på en faktura och hörde sedan inget mer av dem.



hohoooo! var är alla kunniga i avtal och rätt???

Finns det inte en risk att någon mindre nogaräknad själ norpar din namnteckning och sätter den på ett avtal när du skickar den?
 
Sv: Kan företaget kräva betalt?

Finns det inte en risk att någon mindre nogaräknad själ norpar din namnteckning och sätter den på ett avtal när du skickar den?

Njae?

En namnteckning skriven på snedden över annan text kräver lite meckande för att kunna få loss. Är det värt besväret?

Så rädd om min namnteckning är jag inte. Den finns ju att tillgå på en himla massa ställen om någon orkar bry sig. Tex kommunala protokoll på nätet etc etc.
 
Sv: Kan företaget kräva betalt?

Njae?

En namnteckning skriven på snedden över annan text kräver lite meckande för att kunna få loss. Är det värt besväret?

.

Det är inte svårt att få loss. Men om det är värt besväret kan jag inte svara på. Inte för MIG. Men kanske för ett sådant företag, om det går prestige i frågan.
 
Sv: Kan företaget kräva betalt?

Hm.
Om det väldigt tydligt är som DU beskrivit, skulle jag säga nej, ni ska inte betala, ni har inte gett dem ett uppdrag.
Dock är det ju väldigt få företag eller människor som väljer att lägga ner en massa tid på ett jobb utan att försäkra sig om att kunden är beredd att betala, så jag gissar att det är kommunikationsmiss någonstans.

För att skapa en logga bör du samla rätt mycket information om företaget etc, så det förefaller märkligt att läsa, som det uppfattas i trådstarten, att någon professionell skulle "svänga ihop" en efter endast mail om kostnadsförfrågan...

Om du går igenom er kommunikation med objektiva ögon, finns det formuleringar som kan uppfattas som ett uppdrag? Finns det antydningar att de inte förstått att kostnadsuppgifter är det enda ni ville ha? T ex bad de om en massa information om företaget och stil/färger mm, som ni också gav dem innan ni fick svar på er ursprungliga fråga?
 
Sv: Kan företaget kräva betalt?

För att skapa en logga bör du samla rätt mycket information om företaget etc, så det förefaller märkligt att läsa, som det uppfattas i trådstarten, att någon professionell skulle "svänga ihop" en efter endast mail om kostnadsförfrågan...


Fast som TS beskrev förslaget så är väl problemet att företaget inte är särskilt professionellt. TS ansåg ju att förslagen var i stil med vad TS själv kunnat knåpa ihop relativt enkelt.

Till TS: Bestrid och glöm bort det. Att företaget skulle driva detta krav vidare låter helt osannolikt.
 
Sv: Kan företaget kräva betalt?

Fast som TS beskrev förslaget så är väl problemet att företaget inte är särskilt professionellt. TS ansåg ju att förslagen var i stil med vad TS själv kunnat knåpa ihop relativt enkelt.

Till TS: Bestrid och glöm bort det. Att företaget skulle driva detta krav vidare låter helt osannolikt.


Att vara missnöjd med estetiken på logoskisserna är inte samma som att företaget är oproffessionellt. Det vet inte vi som kommenterar någonting om överhuvudtaget.
 
Sv: Kan företaget kräva betalt?

Jag skulle nog säga att det finns en risk att ni får betala. Ni har beställt något (skisser) och fått dessa levererade.
 
Sv: Kan företaget kräva betalt?

Jag är lite inne på tjenixens linje. Uppenbarligen finns det någonting som gör att de tycker att de har rätt att skicka en faktura.

Vill ni sen inte betala den eftersom ni inte har beställt någon tjänst, så får ni bestrida fakturan, det är ju inte mer med det.
 
Sv: Kan företaget kräva betalt?

Hm.
Om det väldigt tydligt är som DU beskrivit, skulle jag säga nej, ni ska inte betala, ni har inte gett dem ett uppdrag.
Dock är det ju väldigt få företag eller människor som väljer att lägga ner en massa tid på ett jobb utan att försäkra sig om att kunden är beredd att betala, så jag gissar att det är kommunikationsmiss någonstans.

Som företagare själv så är det precis så jag funderar också, man vill ju inte arbeta gratis precis. Vi är tre som startar företaget ihop och vi har lusläst alla mail flera gånger och enligt oss så är det väldigt tydligt att vi velat ha prisuppgift på 1: logga, 2: dekaler till fönster med eventuell logga och 3: visitkort. Ingenstans har vi nämnt något om hur vi vill att en eventuell logga ska se ut eller att vi vill ha loggoförslag innan priset är klart.

För att skapa en logga bör du samla rätt mycket information om företaget etc, så det förefaller märkligt att läsa, som det uppfattas i trådstarten, att någon professionell skulle "svänga ihop" en efter endast mail om kostnadsförfrågan...

Precis. Det är det vi också tycker. Det enda de visste var namnet på företaget och de har själva då börjat "spåna" på en logga. Vi hade tanken att ett av de tre orden skulle vara större än de andra...men det tänkte vi nämna efter att vi fått prisuppgiften. Men nu hann vi ju aldrig dit...

Om du går igenom er kommunikation med objektiva ögon, finns det formuleringar som kan uppfattas som ett uppdrag? Finns det antydningar att de inte förstått att kostnadsuppgifter är det enda ni ville ha? T ex bad de om en massa information om företaget och stil/färger mm, som ni också gav dem innan ni fick svar på er ursprungliga fråga?
Nä, inte vad vi har kunnat hitta i alla fall. Nu har vi i alla fall skrivit till företaget att vi bestrider att vi ska betala...
 
Sv: Kan företaget kräva betalt?

Fast som TS beskrev förslaget så är väl problemet att företaget inte är särskilt professionellt. TS ansåg ju att förslagen var i stil med vad TS själv kunnat knåpa ihop relativt enkelt.

Till TS: Bestrid och glöm bort det. Att företaget skulle driva detta krav vidare låter helt osannolikt.

Vi har tidigare haft detta företag för uppdrag och det har aldrig varit några problem, då har vi fått riktigt bra och snygga förslag. Men nu har de bytt namn och någon ägare har tillkommit och allt verkar betydligt rörigare. Men loggorna de skickade nu var värdelösa. Och de skickades innan vi ens fått ett pris och sagt OK till att anlita dem...

Vi har i alla fall skrivit åt dem att vi inte kommer betala en eventuell faktura då vi inte gjort någon beställning ännu på en logga.
 
Sv: Kan företaget kräva betalt?

Jag skulle nog säga att det finns en risk att ni får betala. Ni har beställt något (skisser) och fått dessa levererade.

Fast vi har ju inte beställt några skisser, utan bara bett om prisuppgifter på olika saker. De har på eget bevåg skissat åt oss. Det är ju där problemet ligger :(
 
Sv: Kan företaget kräva betalt?

Om du går igenom er kommunikation med objektiva ögon, finns det formuleringar som kan uppfattas som ett uppdrag? Finns det antydningar att de inte förstått att kostnadsuppgifter är det enda ni ville ha? T ex bad de om en massa information om företaget och stil/färger mm, som ni också gav dem innan ni fick svar på er ursprungliga fråga?
Nä, inte vad vi har kunnat hitta i alla fall. Nu har vi i alla fall skrivit till företaget att vi bestrider att vi ska betala...

jamen bra! Då känner ni att ni har på fötter :) kör på och se vad de säger. Det kan ju vara möjligt att någon på kontoret agerade på egen hand och felaktigt så eftersom ni varit nöjda med dem tidigare. Lycka till!
 

Liknande trådar

Äldre Chansar på att lägga tråden här, får flyttas om det är missvisande. Iallafall, vi har beställt en byggnad utav ett lokalt företag. Vid...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: Bluefish
·
Äldre För en tid sedan fick jag en förfrågan om att teckna två stycken blyertsporträtt till ett par med hundar. Vi kom överens om att jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 669
Senast: Lemeie
·
Övr. Barn efter att ha läst att många använde fleeceregnställ åt sina små, så tänkte jag att: ja, ett sådant köper jag bums. Googlade och hittade...
2
Svar
21
· Visningar
2 387
Senast: Hyacinth
·
Utrustning Har nyss fått hem en Sommer allound. Tyvärr har ju företaget ljugit ihop det mesta om sadeln. Sadeln är i riktigt dåligt skick. Har...
Svar
11
· Visningar
1 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp