Kan hästar bli pollenallergiker?

baltobus

Trådstartare
Hej! Har en fundering kring allergi och hästar.

Min medryttarhäst (ett 20 årigt Nordsvensksto) har vid ungerfär samma tidpunkt på året fått problem med luftvägarna. Tre sommrar i rad (mellen maj-agusti). Hosta och typ astma-anfall.
Dammkänlig är hon, det vet vi, så hon får fint hö och halm när hon står inne.
Problemet är att hon är aldrig dålig på vintern, då hon står inne som mest. Det har kommit då hon har varit ute på bete. Fina hagar och bete, dock ej jättekrftigt.
Hon är pigg och mår bra i allmännhet. Rids bara lugnt, då hon börjar bli gammal. (Självklart när hon är frisk).

Veterinären tycker oxå det är märkligt att det kommer på sommaren. Men hade inget bra svar på var som kan vara orsaken.

Kan hon vara typ pollenallergiker eller nåt liknande? Nån som har stött på liknande?

Sv: Kan hästar bli pollenallergiker?

En häst i mitt förra stall var pollenallergiker. Men jag vet däremot inte så mycke mer än så.. :cool:

Visst kan dom vara det. Jag fick avliva en häst som importerades på hösten och den lät som om den skulle kvävas när sommaren kom. Den hade gräs och pollenallergi. Naturligtvis så fick den dropp och behandling men det enda sättet att få den att må bra var att hålla den inne med ventilation och stängda dörrar så det var inte ett alternativ tycker jag. Men den var nog att betrakta som ett rätt ovanligt fall. Svaret på din fråga är i alla fall: Ja.

Det är inte allt för ovanligt att de reagerar på pollen. Har haft två pollenallergiska hästar varav en ej heller tålde gräs utan att få svår andnöd som blev värre för var år så han togs bort.

Vissa hästar blir symtomfria på antihistaminmedicin för människor. Hästar tar upp cetirizin väl och kan bli hjälpta. Min förra som även var gräsallergiker svarade inte på den medicinen och ej heller någon annan men nuvarande höll sig symtomfri hela förra sommaren med hjälp av den medicinen, i år så har allergin hållt sig borta än så länge.
De brukar även behöva slemlösande, så be er vet. skriva ut medicin till hästen (slemlösande), allergitab är receptfria, det är inte hyggligt att låta dem gå obehandlade för det är jobbigt för dem.

min ena häst är allergisk mot pollen, främst från buskar o träd. han har inte hostat en enda gång efter att han fick homeopatisk behandling för allergin.

Hur ställer man diagnosen på en häst man misstänker ha pollenallergi?
Går det eller antar man bara?

Står själv med en ny häst som började hosta och snora när det började bli grönt ute. Blodprov visade ingen infektion eller smitta. Medicinerades mot hostan och bytte strö och hö. Fick även under en period nässelutslag.
Blev bättre, men iförrgår hostade han igen i början av ridpasset. Då var det fint väder igen, efter en period av regn.

Är rädd att det är pollen han reagerar mot, men går det att fastställa på något sätt?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har någon slags allergi, just vid denna tiden på året börjar han hosta, sist gång var de 2007 han hosta men har...
Svar
9
· Visningar
3 206
Senast: Lokkur
·
Hästvård Jag har en häst som för tredje året i rad, med start i mitten av april tom. maj ibland andas häftigt eller låter när han andas (ett...
Svar
8
· Visningar
4 157
Senast: Karre
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Rosett
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, så jag tänkte försöka söka lite hjälp här på Buke. Min ponny har varit hostig nu en ganska...
Svar
3
· Visningar
1 806
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31